Dynamo in je kist=extra vliegtijd?

Hoi mensen, goeiemiddag, ik kom effe mijn batterijen opladen, ik stop ze leeg in mijn toestel, vlieg lekker rond, en als ze vol zijn zet ik de landing in. Breng je cellenpakketjes maar hier, aanschuiven aub, ik vlieg ze allemaal vol. Modelsport, heerlijk, en milieuvriendelijk :hammer:

Ach kon het maar.

zou wel gemakkelijk zijn ja en idd is wel vrij dom je vliegt een tijdje=accu leeg=>2uur laten laden

vind ik ook wel vrij dom maarjah veel kan je er nu niet aan doen he:)

Dit is een beetje een ja/nee verhaaltje aan het worden. Het probleem is dat er nog steeds verkeerd gedacht wordt.
Ja een generator levert energie waarmee je de accu kan bijladen. Helaas zal dat de vliegtijd NIET verlengen want het opwekken van die energie kost ook energie en helaas ALTIJD meer dan het oplevert. Je zal de vliegtijd dus zelfs gaan verkorten.

Energie terugwinnen op momenten dat de motor niet nodig is kan wel en dat zal de vliegtijd wel iets kunnen verlengen. Het probleem is dat daar wel een speciale motor en/of de nodige electronica voor nodig is om dat te verwezelijken.
Waarom een speciale motor? Simpel, de spanning die een ¨gewone¨ motor (met of zonder koolborstels dat maakt niet uit) als generator een lagere spanning opwekt dan hij nodig heeft bij hetzelfde toerental (een beetje kromme zin :roll:).
Een voorbeeld. Stel je hebt een motor die draait bij 12V rond de 12000 toeren. Als je die motor als generator gebruikt en je drijft hem aan met 12000 toeren dan zal hij maar iets van 10V of hooguit 11 V leveren. Dat is te weinig om de accu mee bij te laden.
Met een speciale motor die geen permanente magneet heeft maar een electromagneet kan je de stroom door de magneet spoelen verhogen waardoor de generator een hogere spanning gaat leveren. Dit systeem wordt gebruikt in bijvoorbeeld elektrische auto´s. Om dat voor elkaar te krijgen is extra elektronica nodig. Die elektronica heeft daarvoor wel energie van buitenaf voor nodig. Verder is de speciale motor zwaarder. Alles bijelkaar gaat het nuttige rendement van het geheel achteruit, voor kleine motoren zoals de onze is het rendement uitzonderlijk laag.

Een andere mogelijkheid is speciale elektronica die de spanning van de generator verhoogt zodat de accu er wel mee geladen kan worden. De zelfde schakeling welke in 12V laders gebruikt worden om grote accu´s (meer dan 8 cellen) te kunnen laden.
Ook hier geldt dat dit energie kost dus dat het rendement verlaagt wordt. En ook hier geldt dat het rendement van het geheel uitzonderlijk laag zal blijken te zijn.

Ik hoop dat ik het nu duidelijk genoeg heb uitgelegd. Samen met wat anderen voor mij al hebben geschreven zou nu wel duidelijk moeten zijn dat het alles bij elkaar een erg leuk idee is, maar helaas net als zo vele voor ons zijn ook wij nog steeds niet in staat gebleken om de natuurwetten te veranderen. :wink:

in het meest gunstige geval zul je misschien een 5% langere vliegtijd hebben, máár dat wordt teniet gedaan door de wrijving die 't oplevert..

dus je kan misschien wel 5% langer vliegen, maar met een 8% lagere snelheid (wrijving)

je kan beter je zender op 95% zetten :)

En dan vergeet je nog de door de motor opgewekte warmte. Volgens mij kan een warmte-kracht koppeling nog meer energie opwekken. En bedenk wel: hoe meer warmte er geproduceerd wordt door de motor, des te meer energie er opgewekt kan worden, des te meer warmte de motor produceert. Uiteindelijk moet je met je toestel de snelheid van het licht kunnen benaderen!

Je kan NIET langer vliegen en je KAN niet de warmte van de motor gebruiken om meer energie te verkrijgen.

Er bestaat een natuurwet: Wet van behoud van energie!!

De warmte van de motor is energie die OPGENOMEN is uit je accu en omgezet is in warmte, dit is het normale verlies. Als je dit ergens voor zou gebruiken zou je hoogstens je rendement omhoog gooien maar nooit en te nimmer meer energie verkrijgen dan de accu levert, dus de lichtsnelheid zul je nooit bereiken.

Als je een dynamo plaatst dan zal deze vermogen OPNEMEN van de motor (van de accu dus) en zelf ook nog wat verliezen hebben, als je er vanuit gaat dat hij zijn opgenomen energie terug laat vloeien naar de motor dan zit je altijd nog met de verliezen... en VERLIES je dus vliegtijd.

Ook wordt je model er zwaarder door, dat is ook negatief.

Kortom, een dynamo monteren zal je vliegtijd verkorten doordat je meer verliezen krijgt. Warmte van de motor komt niet uit de lucht vallen, maar is energie van de accu... dus kun je niet "oneindig" gebruiken om weer andere energie op te wekken.

Wel grappig overigens om te lezen hoeveel onzin hier verkondigd wordt door sommige :wink:

Cheers,

Richard

ook leuk is als je bedenkt dat als je warmte gaat gebruiken de magneten van de motor bij een bepaalde warmte totaal nutloos worden.
waar door de motor dus direct op houd met draaien

Raptor Rulezzz zei:
........Wel grappig overigens om te lezen hoeveel onzin hier verkondigd wordt door sommige :wink:

Cheers,

Richard
Tja Richard, dat dacht ik ook maar durfde het niet te zeggen :oops:.
Het is blijkbaar heel erg moeilijk om te begrijpen dat er niets maar dan ook helemaal niets hier in het heelal gebeurt zonder dat er energie aan te pas komt. Vooral het feit waar die energie vandaan komt is voor vele volledig duister :onweer:
In het zonnestelsel waar wij met ons "ruimteschip aarde" in ronddraaien is de zon DE energie bron :zon:.
Alle energie die wij hier op aarde tot onze beschikking hebben komt op de ene of andere manier bij de zon vandaan. Sommige energie dragers hebben de zonne energie van duizenden, tienduizenden honderdduizenden of zelfs miljoenen jaren geleden in zich opgeslagen. Nu komen ze uit de grond als kolen, olie of gas, maar de energie die er in zit is afkomstig van de zon, die heel lang geleden scheen.
Wij kunnen nu alleen de eneregie ervan gebruiken (verbruiken) maar we moeten er wel zuinig mee omgaan! Alle iedeëen die bijdragen aan een zuiniger gebruik van de beschikbare energie zijn welkom. 8)

Helaas is het perpetuum mobile nog steeds niet uitgevonden dus energie uit niets zal nog altijd een sprookje blijven. En vergeet ook de verhalen van mensen die op wat voor manier dan ook beweren dat ze wel energie uit niets kunnen maken. Er zijn verhalen te vinden over nulpunt energie en astrale energie en meer van dat soort verhalen. Tot nu toe heeft nog nooit iemand één enkele van die beweringen kunnen bewijzen. Zelfs geen enkel deel daarvan.
Energie terug winnen uit wat anders "verloren" gaat kan natuurlijk wel. Helaas komt daar meer bij kijken dan vele denken en is een dergelijke installatie gewoon te groot en te zwaar om voor ons bruikbaar te zijn.

Een mooi voorbeeld is een uitlaat turbo. In de hete uitlaatgassen zit nog heel veel energie die voor ons verloren gaat. Bij auto's en andere grote motoren kan met behulp van een uitlaat turbo een deel van die energie gebruikt worden om meer lucht in onze cylinders te persen waardoor er meer brandstof verbrandt kan worden en er dus meer energie door de motor wordt opgewekt.
Vraag: Waarom zie je die dingen niet op onze modelmotoren?
Antwoord: Ze worden te klein en leveren daardoor te weinig energie op om bruikbaar te zijn.
Als je naar een auto turbo kijkt zal je zien dat die turbo maar erg klein is. De turbine en de daaraan gekoppelde compressor kan je op je handpalm leggen. Die turbine draait in je auto al gauw 40.000 tot soms wel 60.000 toeren per minuut. Stel dat je die turbine gaat verkleinen tot afmetingen die voor onze motoren bruikbaar zijn dan moet die turbine misschien wel 10 keer zo hard draaien, 400.000 tot 600.000 toeren per minuut. Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is maar het is op z'n minst onwaarschijnlijk!

Door dit soort effecten en eigenschappen zullen de meeste van al die hulpmiddeltjes voor ons dus weinig of helemaal niets opleveren en zijn dus (zo goed als) nutteloos. Mocht er toch iemand zijn die hiervoor een oplossing kan vinden dan kan hij of zij er misschien wel heel erg rijk mee worden. :lol:

Raptor Rulezzz zei:
... KAN niet de warmte van de motor gebruiken om meer energie te verkrijgen...
Jawel, bijvoorbeeld door deze in stoom om te zetten waarmee dan een generator aangedreven wordt. Of het praktisch zinvol en haalbaar is, is iets heel anders. Nog eenvoudiger is het plaatsen van een paar miljoen thermokoppels.

Deels gelijk Ron.
Richard had het woordje meer (in plaats van kan) in capital moeten tikken. :wink:

Precies Erwin, ik doelde erop dat je niet MEER energie kan maken dan je al hebt... zoals ik later ook zeg, je kan wel deze energie gebruiken om het totale rendement te verbeteren. Zoals men doet bij een warmte-kracht koppeling.

Cheers,

Richard

Raptor Rulezzz zei:
Precies Erwin, ik doelde erop dat je niet MEER energie kan maken dan je al hebt... zoals ik later ook zeg, je kan wel deze energie gebruiken om het totale rendement te verbeteren. Zoals men doet bij een warmte-kracht koppeling.

Cheers,

Richard

Als je niet meer energie kunt maken dan je al hebt, hoe heeft dan het heelal ooit kunnen ontstaan?
Oeps, nu moet ik ophouden want ik word serieus...

Overigens, aangezien dit toch nergens over gaat, er is een bedrijf BlackLight Power dat beweert dat ze een zo goed als oneindige bron van energie hebben gevonden namelijk WATER. Jawel, WATER. En aangezien je in de atmosfeer een hoop waterdamp hebt zou je dus "oneindig" lang in de lucht kunnen blijven. Voor booteigenaren zou het leven helemaal prachtig worden :) Aan de andere kant, met LiPo's is het ook technisch geen kunst om een uur in de lucht te blijven (of het leuk is is weer een ander verhaal).

Groeten,
Marc

Raptor Rulezzz zei:
je kan wel deze energie gebruiken om het totale rendement te verbeteren. Zoals men doet bij een warmte-kracht koppeling.

Cheers,

Richard

met een hoger rendement heb je toch een iéts langere vliegtijd ?

Uiteraard, alleen kun je hier niks mee (met die warmte). Je zou dan kunnen kijken naar een motor die een beter rendement levert (minder warm wordt) of een beter regelaar.

Je kan je vliegtijd natuurlijk WEL langer maken door je rendement zo hoog mogelijk te maken oftewel, de beste electrische componenten te kiezen.

Cheers,

Richard

d@nnis zei:
Raptor Rulezzz zei:
je kan wel deze energie gebruiken om het totale rendement te verbeteren. Zoals men doet bij een warmte-kracht koppeling.

Cheers,

Richard

Je probeert om met onze eigen woorden te vangen :wink:.
Dat zal niet lukken. Lees nog eens goed wat ik al geschreven heb. Die rendement verhoging is zo klein dat je er zo goed als geen voordeel van zal hebben. Als je 5% verbetering zou weten te halen dan vind ik dat al heel knap.
Dus ja, je hebt iets winst maar wat is 30 seconden winst op 10 minuten (5%)? Geen winst om over naar huis te schrijven en is dat die extra investering wel waard? Ik denk het niet.

dat beweert dat ze een zo goed als oneindige bron van energie hebben gevonden namelijk WATER
Ik neem aan dat je de chemische reactie van waterstof met zuurstof bedoeld?
Hierbij komt dan energie vrij, met water als chemische "eind"verbinding.

Waterstof noch zuurstof komen vrij in de natuur voor en zullen dus moeten worden "gewonnen".
Dit kost energie. En altijd weer meer dan er uit eerdere reactie kan worden gewonnen.

De waterstof (en eventueel zuurstof, deze is echter ook uit de atmosfeer te "winnen") dient dus uitsluitend als opslag-medium. Een soort accu.
Alle bekende vormen van energiewinning kunnen worden gebruikt om waterstof te produceren.

Back