E-Flite Carbon Cub vleugelspan 2.15 mtr

De Carbon Z Cub is binnen, en wat een opluchting het past allemaal netjes en alles zat erbij wat je nodig hebt, na de Hype Robin die nog steeds niet vliegklaar is dit een verademing , op de schaal van 1 tot 10 krijgt de E-flite Carbon Z cub een 9 maar de Hype Robin niet meer dan een 4 en dat is eigenlijk nog te veel:confused:

Nu nog even wachten op mooi weer en dan gaan met de Carbon Z Cub:cool:

Jan

Bijzonder ding! Mooie filmpjes, vliegt prachtig. Mega leuterdraadje op RC-Groups. Lijkt me een prachtige sleper. STOL bij uitstek.

Carbon Z? Is nabij de naam van het origineel! Voor wie dat nog niet door had.
Is dus niet de wijze waarop het model gebouwd is.
CubCrafters Carbon Cub SS - Wikipedia, the free encyclopedia

2161683.jpg

In Duitsland staat het model behoorlijk scherp geprijsd. (In Nederland doet men een dutje)

Gr Bas

In DE vanaf 339,- euro compleet... Dat was ik in NL nog niet tegen gekomen. :rolleyes:
En alweer uitverkocht! Dat gaat bliksemssnel!
Carbon-Z Cub PNP (Spw. 2150mm) von E-flite, Horizon # EFL10475 | E-flite | Horizon (E-Flite, Hangar 9, Parkzone, Hobbyzone) | Motormodelle für Elektro | Flächenmodelle | Flugmodelle / Helis / Quadcopter

Shamrock? Hmmm komt wel goed :-)

Volgens mij is deze uitvoering zonder de AR635 ontvanger:(

Deze ontvanger kost los ook tussen de 8 en 9 tientjes.

Jan

Maar als je reeds een goede RC set hebt, moet je de ontvanger weer doorverkopen.. Krijg je er ook weer niet het volle pond voor terug.
E-flite koopt dat in voor drie krenten.

Toch blijft het een 'goede' koop heb ik het idee? Veel vliegtuig met goede vliegeigenschappen, genoeg voor een hoop pret?
Behoorlijk robuust. Eenvoudig te onderhouden. Ook na een tik.
Als je de prijs vergelijkt met de Sig Rascal 40 (m'n stokpaardje), die nu Rascal 70" heet (180cm span), die bij Kavan voor zo rond de 350,- euro er bij staat, kaal en al...
Je wijst ernaar en hij ligt al in stukken (Rascal vliegt als een zwever, dat zat wel snor, met 1kw op de bok)

In gedachten elektro-sleep. Verschrikkelijk korte start en landing. Kan je in behoorlijk tempo zwevertjes de lucht in slepen.

Ik wordt er wel vrolijk van. :-)

Laatst bewerkt:
Meer mensen hier met vibratie problemen op de Carbon Cub?

De mijne had serieuze problemen met trillingen, setup is compleet standaard en de prop inclusief hub was uiteraard goed gebalanceerd. Na controle bleek er een zeer grote onbalans in de spinner te zitten, en de aluminium adapter bleek ook niet helemaal recht te zijn.

Motor had ik tijdens montage goed vast gezet. (schroeven van de kruisplaat zaten niet echt goed vast af-fabriek) Verder bleek het landingsgestel ook wat te trillen / los te zitten maar dit is simpel opgelost door wat tie-raps om het staal te doen voor het in de romp te duwen.

Op RCGroups staat het ook vol met deze problemen, dus had Horizon in DE al meteen een support email gestuurd. Hoewel ik vind dat je veel vliegtuig krijgt voor de prijs van de Carbon-Z Cup, vind ik het wel een slechte zaak dat er blijkbaar toch echt een design-fout zit met betrekking tot aandrijving. Horizon heeft snel gereageerd maar mij verzocht contact op te nemen met de dealer (RC-Addict). Die reageren echter niet echt op mijn klacht en emails, heb één enkele mail terug gekregen dat er een nieuwe spinner en adapter aan zou komen maar ondertussen ben ik al 5 weken verder en het is nog niet opgelost. :sad:

Zijn er dus meer met hetzelfde probleem, en hoe is de vibratie dan verholpen?

Vlieg momenteel maar met een standaard collet-type adapter zonder spinner, ziet er niet uit maar in ieder geval kan ik vliegen. Afgezien van de aandrijving (ESC ondertussen ook vervangen want die 60A is ook niet bepaad een ruim jasje) uiterst tevreden over de Carbon Z

Youtube vid met duidelijk hoorbare vibratie:
EGimpTa5UHs[/media] Carbon Z Cub - Testflights - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,

een clubgenoot van me heeft net als Justapoke hierboven en wellicht net als vele anderen ook trillings problemen met een originele setup op zijn Carbon-Z Cub.
Het vibreren begint vanaf 3/4 throttle en is knap irritant.
Prop is gebalanceerd en ook zonder spinner trilt ie.
Aan de prop meenemer zien we geen opvallende afwijking. (op het oog)
Het vibreren of resoneren doet me zwaar denken aan het welbekende trillen van de Multiplex Mentor.
Daar kan men het oplossen door een aluminium motor montageplaat toe te passen.
Is er voor de Carbon Z Cub ook een pasklare oplossing?
Wie of wat kan er soelaas bieden?

Mvrgr
Frank

Hallo Frank,

Bij mij heeft een andere prop adapter wel redelijk geholpen, vlieg al een tijdje zonder spinner en een Aeronaut Carbon power prop en dat gaat goed. Maar zodra ik er een spinner er op zet gaat het weer volledig de fout in. Het probleem zit naar mijn mening inderdaad in de motorsteun in de romp, een onbalans in de motor zou het probleem ook nog kunnen vergroten.

Er is naar mijn weten geen echte pasklare oplossing, buiten de motor vervangen door een Power-60 wat blijkbaar voor veel mensen de oplossing is (volgens draad in RCGROUPS).

Ik heb er wel aan gedacht om de motorsteun/ophanging te versterken, maar heb er eerlijk gezegd geen zin/tijd voor gehad en vlieg dus nog steeds zonder spinner.
Misschien is het sterker te maken door aan de binnenzijde romp een aluminium of multiplex versteviging aan te brengen.

RCADDICT heeft niets meer laten weten, en het is dus waarschijnlijk ook de laatste keer geweest dat ik daar iets koop. Zeer slechte service, eerst beloven ze dat ze het oplossen, en vervolgens hoor je niets meer!

Erg jammer, de CZC is verder een super kist om mee te vliegen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook ergens op RcGroups een opmerking zien staan dat probleem opgelost kon worden dmv een andere prop mee nemer. Het waren maar twee korte berichtjes in het lange draadje.
Dat advies heb ik mijn clubgenoot meegegeven.
Hopelijk is daarmee het probleem opgelost.

Merci alvast voor het meedenken.

Grt Frank

vibratie Z Cub

Hallo Z Cubbers:
Ik ben nieuw op het forum. Misschien hebben jullie iets aan mijn ervaring.
Aha!! Ben dus niet de enige met Z Cub Vibratione!
BL 50 std motor half gas de boosdoener.Nou heb ik al wel wat waterakkefietjes achter de rug en heb onlangs de lagers vervangen,dit heeft niets verandert.Props & hubs tot in den treuren uit gebalanceerd,APC heel onzuiver zo ook orginele, iemand een aanrader? Tweede propas (1 tikje op de as en hij is krom),alu spin- ner, org plastic spinner,motor bevestiging gelijmde gedeelte van Batterij frame, opnieuw verwent, alles Nada, Noppes, Niets!! Gisteravond een Hype 360KV ingebouwd (enig overkill) was in voorraad en past,propas wordt anders gemonteerd drie boutjes op motorhuis is wat directer & minder zwiep gevoelig lijkt me? Eerste testje op de grond (rond 22.00uur) was veel belovend. Nu nog vliegen!!

We zien wel weer.
:proost: Cheers!

Pieter.

Hallo Pieter,

ter hoogte van waar ga jij watervliegen op de Poeloever of de Ouderkerkerplas.
Ik dacht zelf aan de locatie vlakbij KLM headoffice.

Mvg.Bernard

Heren.........
Is er wellicht de mogelijkheid om de E-Flite Carbon Z te vliegen op 4S Lipo inplaats van op 6S?
Ik bedoel dan 2 stuks 4S 2200Mah parralel zodat er 4400Mah voorhanden is.
Zou die 14.8V genoeg zijn voor dit toestel wat voor 6S Lipo gemaakt is of gaat dat net niet lukken om lekker mee rond te vliegen?
Vr Gr Erwin

Heren.........
Is er wellicht de mogelijkheid om de E-Flite Carbon Z te vliegen op 4S Lipo inplaats van op 6S?
Ik bedoel dan 2 stuks 4S 2200Mah parralel zodat er 4400Mah voorhanden is.
Zou die 14.8V genoeg zijn voor dit toestel wat voor 6S Lipo gemaakt is of gaat dat net niet lukken om lekker mee rond te vliegen?
Vr Gr Erwin

Ik vlieg de Carbon Z Cub met een 6s 3300Mah 30c/50c of met twee gekoppelde 3s 3200 Mah 20c van mijn E flite Apprentice S15e en dat gaat prima.

Ik denk niet dat hij lekker vliegt op 4s:cool:

Jan

Back