E-Light, elektrieke Starlight experiment

Een idee : zaag de top en de achterzijde weg zoals de Albatros van Topmodel. Je kunt dan weer bij de servo en het vraagt alleen om een nieuw roerflap.

Ik heb het kielvlak er al afgezaagd. Guess what....het weegt meer dan mijn v-staart inclusief 2 servo's.
Dus ik ga nu weer voor de v-staart (deze romp kan het hebben) met beide servo's achterin.

Er is niet veel te zien.
Met de v-staart lukt toch niet zo makkelijk als ik hoopte (servo's zitten te hoog) dus ik ben weer terug bij mijn eerste plan, mijn eigenbouw kielvlak en stabilo met beide servo's achterin.
Zit eigenlijk alleen maar te passen en te prutsen nu. Zodra het ergens op lijkt maak ik weer een foto :-)

zo dan
120918_Elight.jpg

Als ik jou was zou ik de beslissing of de servo's achterin kunnen, pas nemen als de motor plus regelaar voorin gemonteerd zijn. Met een ca. 1300 mAh lipo moet dan blijken of je het servo gewicht achterin kwijt kunt.
Vooralsnog denk ik van niet. Ik zie het voordeel er ook niet van.

Hoi Frans,
Ik heb alles al uitgewogen. In deze opstelling gaat het prima.
Voordeel van de servo's achterin is een zeer directe aansturing. Stuurkabels geven altijd wrijving en speling. Persoonlijk maak ik er altijd erg veel werk van om zo min mogelijk speling en wrijving te hebben. Dat vliegt zoooo veel strakker.....heerlijk.

Een 1300mAh lipo is trouwens veel te weinig. De motor gaat rond de 45A trekken en ik wil langer dan 3 weken met een lipo doen :-) Ik heb 2200mAh lipo's liggen, die komen er in.

Hoi Arjan
Dan hoop ik dat je je vleugel gemonteerd heb gehad tijdens dat "uitwegen". In de vleugel brengen de servo's, de stangetjes, de schanieren (tape) en de flaps erg veel gewicht achter het zwaartepunt. Verschuiving van dat zwaartepunt van 1 á 2 cm naar achteren is heel normaal ten opzichte van een geballanceerde losse romp.

2200 mili-Ampere-uur is theoretisch ( 2,2 x 120) 264 Ampere voor 30 seconden.
Jou statisch gemeten 45 A zou tijdens de vlucht kunnen terug lopen naar 42 Ampere.
Dan zou je naar verwachting 264 / 42 = 6,2 starts kunnen maken.

De staart van de Fantasy romp is inderdaad wel zwaar. Ik vlieg mijn Fantasy met een 4S3250 accu en heb dan nog steeds een flink brok lood voorin liggen.

Dan hoop ik dat je je vleugel gemonteerd heb gehad tijdens dat "uitwegen". .
ja

Over die stromen, het gaat me niet zozeer om hoeveel starts maar om de belasting en levensduur van de accu.

De staart van de Fantasy romp is inderdaad wel zwaar.

Het stuk wat je op de foto ziet liggen (dus het "kale"kielvlak" zonder de schommel, heveltjes, stabilo of wat dan ook) weegt 130 (!!) gram). Het is van triplex met glas en daarbij nog extra carbon. Wel leuk om van binnen te zien....

Hoi Raymond
Mijn Fantasy vleugel gemonteerd op de Gracia romp komt met een 162 grams motor en een 1600 mAu lipo op een vlieggewicht van ca. 2400 gram. Als ik me goed herrinner zat jij op 3000 gram. Ik ben eigelijk benieuwt naar jou opgegeven CG punt.
Sorry van het zijsprongetje in dit draadje.

Frans, mijn Fantasy weegt geloof ik 3,2 kg. Hij vliegt er overigens prima mee, maar een echte floater is het niet.
Net even gekeken in mijn Fantasy draadje, daar heb ik geschreven dat het aanbevolen zwaartepunt op 100-105 mm ligt. Ik geloof dat ik daar niet veel aan veranderd heb, hij vloog vanaf het begin goed.

Raymond, daar zit hem nou juist de clou. Op de tjechische website is het PDF van Ideal - V wel te downloaden maar niet van de Fantasy. Ideal - V heeft het over (net als de Gracia vleugel) 78 - 85 mm in zijn PDF.
Zo ontstaat mijn vraag aan jou. Het verschil lijkt mij groot voor één en dezelfde vleugel. Zou jij het nog kunnen nakijken ? Bij voorbaat dank.

Laatst bewerkt:
Mijn Starlight vleugel is trouwens veel lichter dan een Fantasy vleugel. De romp nu ook en door de lichtere accu gaat het helemaal lekker. Ik ben benieuwd.

Sorry van het zijsprongetje in dit draadje.
Dat geeft helemaal niks hoor, uit dit soort zijsprongen komen soms hele bruikbare dingen dus ga er vooral mee door.

Ideal - V heeft het over (net als de Gracia vleugel) 78 - 85 mm in zijn PDF.
Zo ontstaat mijn vraag aan jou. Het verschil lijkt mij groot voor één en dezelfde vleugel. Zou jij het nog kunnen nakijken ? Bij voorbaat dank.
Ik heb de handleiding van de Fantasy erbij gezocht, en die geeft echt 100-105 mm. Is het wel helemaal dezelfde vleugel? Mijn wortelkoorde is 26 cm, spanwijdte 320 cm, profiel MH32.

Raymond
Het is dezelfde, het midden deel is 136 cm lang en de buitenkoorde is 24,5 cm Alles klopt behalve het CG punt.

Back