E-Light, elektrieke Starlight experiment

Maakt dat iets uit eigenlijk? Ik ga in geval van twijfel uit van de fabrieksopgave zodat ik een eerste start kan maken (injouw geval zou ik dan de voorste nemen, dus 85mm) en vanaf dat moment ga ik schuiven totdat ik tevreden ben. Wat er in de handleiding staat zal me worst wezen.....

Vleugels zitten er op, motorschot zit er in, staart is klaar.

120920_Elight_zps966057ab.jpg

Nog te doen: draden van de servo's in de staart verlengen, roerheveltjes en stuurstangetjes maken, cockpitkapje maken, motor inbouwen, stekker voor de vleugelservo's solderen. Het begint er op te lijken :-)

Dat ziet er leuk uit Arjan. Het is wel weer een klus, maar als het goed vliegt, ben je dat gauw vergeten.

Het zwaartepunt komt bij mij op 88 mm het beste uit. De Ideal - V vliegt prima en een stuk sneller dan de Gracia.

Ik ben ook een rompje aan het aanpassen. Een Avia romp, de lichtste uit de serie rompen van Topmodel, om onder de Gracia vleugel te laten passen. De vleugel aanhechting is gemakkelijk en de V staart-vlerken moeten worden verlengt.

Laatst bewerkt:
Zo...bijna klaar. Alleen nog een kapje maken.

120922_Elight001_zps2fa6ea94.jpg

120922_Elight002_zpsafe1ae7c.jpg

120922_Elight003_zpsef141a45.jpg

Vliegklaar zit ik nu op 2163 gram, daar komt dus enkel nog het kapje bij. Onder de 2200 gram gaat lukken.
Zwaartepunt komt heel lekker uit, met de accu iets voor het midden onder het kapje ligt het zoals het moet. Ik kan nog een centimeter of 10 naar voren met de accu en 20 centimeter naar achter. Perfecto.

Hij is helemaal goed. Handstartje gedaan, vloog gelijk akelig ver. Enkel de uitslag op het hoogteroer drastisch verminderd en dat was het.
Dit is de tweede vlucht

120922_Elight_log_zps7cbe349e.jpg

Nu zijn helaas de twee accu's die ik had niet bepaald fris meer, moet dus even nieuwe bestellen. De motor trekt 47A en daarmee kom ik in 25 seconden op 200 meter. Ik vind het mooi.

Nog wat getalletjes:
Gewichten:

romp, vliegklaar inclusief accu en Unilog 965g
Vleugel compleet 1237g (vleugel middendeel 658g, rechter tip 257g, linker tip 270g, verbinders/schroeven 52g)

Totaal vlieggewicht 2202 gram

motor 171 gram =7,8% van vlieggewicht
47A = 521,7 W =237W/kg

Accu's zijn besteld.
Vandaag een wat mooier kapje gemaakt, de hevel van de hoogteroerservo wat ingekort en lekker gevlogen. Toch - ook vandaag weer bleef mijn zoon met de Sioux geregeld langer weg dan ik. Hij kan véél krapper draaien in kleine belletjes, het verschil is wel erg goed te zien hoor. Wat je met een elektrische F3J wint in daalsnelheid kun je net zo makkelijk verliezen door de grotere draaicirkel.

120923_Elight006_zpsd59e1100.jpg

En omdat ik wel erg weinig heb laten zien van de verbouwingen:

Dymond smart 60, 2200mAh 3-cellen lipo en Unilog passen er makkelijk in. De accu kan nog prettig ver naar voren - of naar achter. Ook een 3 cellen 3200mAh accu kan er in. Dan is hij wel 100 gram zwaarder.

120923_Elight001_zps794f59a2.jpg

De vleugelbevestiging. Om de flaps de ruimte te geven heb ik een klein stukje van de verbreding van de romp weg moeten slijpen (net achter de achterste vleugel-bout). Verbinding van de vleugelservo's is met een enkele 9-pins D-sub stekker (DE-9)

120923_Elight002_zps324d1f9a.jpg

Het kapje is gekrompen van een Spa blauw fles op de mal van een Graupner Cirrus. Afmetingen zijn redelijk hetzelfde. Aan de voorkant schuift de kap onder een schroefje, aan de achterkant schuiven de puntjes onder een plastic lipje. Langs de zijkanten twee strookjes Spaltabdeckungstape om de zijden bij elkaar te houden. Het kapje heeft geen stevigheid van zichzelf maar als het in de uitsparingen zit kan het geen kant meer op en heeft wél de benodigde stijfheid.

120923_Elight003_zps9525b1e6.jpg

Best strak zo.

120923_Elight004_zpsd0ca491a.jpg

En tot slot de staart. Met ijdele stickertjes :-)

120923_Elight005_zpse866e871.jpg

Als je je zoon nu de E light laat vliegen en jij de sioux dan kun je zien of het aan het model ligt of de piloot

En een tip voor de kap als je bij de action klei haalt en deze modelleerd op de romp kun je er daarna een perfecte kap uit trekken

ha ja dat is een goede....
nee hoor, ik vind het super om te zien hoe hij leert en geniet. Ik kan er niet zo mee zitten dat anderen langer weg blijven.

Dat van die klei, dat zal ik onthouden. Ik maak nu vaak mallen van MDF maar dat is een heel werk.
Ik ben overigens helemaal tevreden met het kapje zoals het nu is. Daar ga ik niks meer aan veranderen.
Ik had eerst een fles over de romp geschoven zoals jij zei, maar als je dan gaat krimpen trekt hij helemaal plat in de uitsparing van de cockpit. Dat werkte dus niet.

Ik heb inmiddels het kielvlak iets groter gemaakt en de thermiekstand wat aangepast (iets minder flaps en iets meer snelheid) om te compenseren voor het hogere gewicht. Ik had namelijk alle instellingen 1:1 overgenomen van de zwever en die is natuurlijk ruim 10%lichter. Dit heeft allemaal goed gewerkt, hij vliegt nu naar behoren.

Toch zou ik graag nog wat gewicht kwijt raken maar waar...? Nu valt het mij op dat er een mooie dikke laag gelcoat op de romp zit die volgens mij ook wel wat weegt. Ik overweeg dit er helemaal af te schuren en de romp met gewone lak dun te spuiten. Heeft iemand een idee wat de gelcoat op een romp van deze afmetingen bij benadering weegt?

Het probleem met de gelcoat afschuren is dat je daarna heel veel pinholes zult hebben. Die moet je dan eerst weer plamuren, voordat je met spuiten een net eindresultaat krijgt. Kan wel, maar een hoop werk..

Begin eens met alle kabeltjes in te korten etc. Koper is zwaar, iedere cm koper is grammen teveel... Ik zag bijvoorbeeld vrij lange draden aan de accu, alleen daar is al makkelijk 5-15gr te winnen, een goed begin...

Gerben

Back