E-REVO topic

Snelladers ? In mijn jeugd deden we dat met weerstanddraad !

Graupner had die vroeger in zijn programma, gewoon een 12v auto accu (die mijn pa voor me deed opladen), met daarop twee draden die warm werden en zo het benodigde vermogen (kunt moeilijk spreken van juiste spanning en amperage) om de NiCd cellen op te laden. Draden moest je met klemmetjes vastmaken aan gewone kabel, solderen ging niet, daar werd ie te warm voor.
De lengte van de kabel werd aangepast aan de soort pack die je moest laden, gewoon x centimeter voor een 5 cellen pack en zoveel centimeter voor een 6 cellen pack.
Cellen deed je laden totdat ze handwarm waren. Wie had er nou delta-peak nodig in die dagen ? Ik weet niet meer hoelang ik met zo'n pack deed, maar heb letterlijk jaren gereden op deze manier en zeer veel kilometers gemaakt. Baal er nu nog steeds van dat ik totaal niet meer weet welke auto dat was. Ja ok, een Graupner met direct drive, denk 1:10, 540 size motor en een rode denk Ferrari kap. Buiten af en toe een nieuwe spur ging dat ding echt nooooit kapot.

Er rijden hier ook een paar mensen met een Spektrum zender, kan die gelinkt worden aan de 2,4 GHZ ontvanger van Traxxas?

Op zich klopt dat technisch natuurlijk niet, twee cellen van 20C parallel is net zo goed als een single 40C, dat zou niet warmer of kouder mogen worden.
Die twee cellen moeten aan elkaar gekoppeld worden, dus een extra connectie tussen beide. Verder is twee 2,5A 20C (2,5A * 2 = 5A * 20C = 100A) inderdaad gelijk aan een 5A 20C (5A * 20C = 100A).

Qua balanceren maakt 2P ook niks uit, gaat erom dat alle cellen gelijk zijn, en twee cellen parallel op 4.20 volt is nog steeds 4.20 volt voor beide cellen. Dat ie er dan 4 paartjes doet van 2 cellen bij een 2x 2S2P set maakt voor het balanceren en gelijk houden dus niks uit.
Hoe weet je dat de cell waar het voltage niet van wordt uitgelezen ook 4.2v is dan? Ja hij staat parralel met een andere cell, maar dat wil niet zeggen dat ze ten alle tijden gelijk zijn in voltage. Een meercellige pack pack kan zich ook oneven ontladen en de voltages in onbalans brengen. Of mis ik nu iets?

Dat ze toch warmer worden ligt gewoon aan de cel zelf, de Zippy 30C is ook een hele andere cel dan de Turnigy 30c. Blijkbaar weten ze dat bij de fabricage ookal, de Turnigy komt met 8AWG, de Zippy 'maar' met 12AWG. (Hoger getal in AWG is dunnere draad)
8AWG of 12AWG maakt ook nagenoeg niets uit. 12AWG kan voldoende stroom doorlaten voor een E-Revo. Ik denk zelf dat het een soort van marketing is ''check hoe dik mijn draden wel niet zijn, die geeft echt wel veel powerrrrrr'' :rolling:

Hoe weet je dat de cell waar het voltage niet van wordt uitgelezen ook 4.2v is dan? Ja hij staat parralel met een andere cell, maar dat wil niet zeggen dat ze ten alle tijden gelijk zijn in voltage. Een meercellige pack pack kan zich ook oneven ontladen en de voltages in onbalans brengen. Of mis ik nu iets?

Da's natuurlijk onzin (en ja, ik durf de grote Nard af en toe best aan te vallen als ie echt ongelijk heeft ;-)). Twee cellen die parallel staan, en dus de + van beide cellen en de - van beide cellen aan elkaar heeft in de pack, worden dus samen gemeten, deze cellen zullen altijd exact gelijk zijn qua voltage en je meet ze dus ook samen. Als 1 van de cellen defect is, wordt het een iets ander verhaal, als de defecte cell een sluiting is, trekt de defecte cell de goede cell ook leeg en zal de lader dit zien alsof 1 cell defect is (en dus twee cellen niet laden), maar als de cell een open verbinding of hoge weerstand wordt is het lastiger, de lader zal dan heel snel de goede cell nog laden, maar zal nooit in staat zijn om nog te balancen met de andere wel goede paren in de 2S2P (of 4S2P) setup. Maar zolang de cellen niet defect zijn balanceerd ie dus prima al de 4 of 8 cellen van een 2S2P of 4S2P pack en blijven ALLE cellen gelijk.

Ben toch blij dat Nard en Snoebel elkaar scherp houden, wij profiteren denk ik dan maar. Tja ik heb vroeger bij marketing en communicatie meer opgelet op school dan bij natuurkunde, dus ik leer telkens bij.

Heren andere vraag, rijden jullie met de singel speed uitvoering of 2 speed? Ik zie bij Traxxas dat je die achteraf kunt installeren. Zit er bij mijn 3.3 standaard op (werkt wel goed) maar singel lijkt me beter/stabieler voor een brushless edition...

@Nard heb jij je spektrum gelinkt aan de standaard ontvanger?

8AWG of 12AWG maakt ook nagenoeg niets uit. 12AWG kan voldoende stroom doorlaten voor een E-Revo. Ik denk zelf dat het een soort van marketing is ''check hoe dik mijn draden wel niet zijn, die geeft echt wel veel powerrrrrr'' :rolling:

Fak 8AWG. 12awg is genoeg voor 1/8. Op mijn tekin komen lekkere 13awg draden :D

Da's natuurlijk onzin (en ja, ik durf de grote Nard af en toe best aan te vallen als ie echt ongelijk heeft ;-)). Twee cellen die parallel staan, en dus de + van beide cellen en de - van beide cellen aan elkaar heeft in de pack, worden dus samen gemeten, deze cellen zullen altijd exact gelijk zijn qua voltage en je meet ze dus ook samen. Als 1 van de cellen defect is, wordt het een iets ander verhaal, als de defecte cell een sluiting is, trekt de defecte cell de goede cell ook leeg en zal de lader dit zien alsof 1 cell defect is (en dus twee cellen niet laden), maar als de cell een open verbinding of hoge weerstand wordt is het lastiger, de lader zal dan heel snel de goede cell nog laden, maar zal nooit in staat zijn om nog te balancen met de andere wel goede paren in de 2S2P (of 4S2P) setup. Maar zolang de cellen niet defect zijn balanceerd ie dus prima al de 4 of 8 cellen van een 2S2P of 4S2P pack en blijven ALLE cellen gelijk.

Wat denk dat er gebeurd als 1 cell een hogere weerstand heeft dan de andere en je gooit die vol? Volgens mij toont ie gewoon het gemiddelde van de 2 cellen. Ik vraag me alleen af als die cellen werken zoals communicerende vaten. Wie test het? :p

Ik baal inderdaad ook van die dikke draden uit mijn accu, en heb wel eens overwogen ze te vervangen voor dunnere (aan de esc zitten tenslotte ook dunnere draden)

Verder lijkt het mij ook logisch dat een 2p pakket, het gemiddelde van de 2 cellen zal presteren, en voor de lader etc. is het gewoon een cel

Single of 2-speed, zie voor de ERBE geen toegevoegde waarde. Een electro motor levert al vanaf 0 toeren zijn koppel, en kan dus in principe zwaarder vertand worden. De nitro revo heeft een toeren sensor, die 'm automatisch laat opschakelen. Zou niet weten waar je die zou moeten aansluiten in de ERBE. 2-speed wordt alleen op de summit toegepast, maar dan als hoge/lage gearing. Weet niet of die op snelheid ook kan op/neer schakelen.

snellader vroeger; ik had zo'n Tamiya ding, met een paar grote weerstanden. Aangesloten op een simpele accu lader. Niks "gestabiliseerde voeding". Those were the day's
Ben begonnen met een Tamiya Celica, met zo'n lekker degelijke kunststof kap. Daarna kwam de renault 5 Turbo(lexan, maar voor de details nog wel zo'n zwaar kunststof front erop, Tamiya Lola, Tamiya Beetle ding, Tamiya Hot-shot, Tamiya supershot, nog een corraly on-road tapijt racer en toen een hele tijd niets

Single speed, toerenbereik van de mamba is meer dan voldoende voor de meesten onder ons.

Was geen aanval op Nard hoor, maar soms is het leuk om gelijk te hebben :-)

Nee, ik dacht niet dat de Traxxas 2.4Ghz DSM (DX2/3S) of DSM2 (DX3R) was, maar een eigen standaard. Traxxas zal de zenders niet zelf maken, maar heb geen idee wat de OEM is. Kans lijkt me nihil dat het zou werken. Maar weet het niet zeker, zullen we Nard vragen ? lol...

Fak 8AWG. 12awg is genoeg voor 1/8. Op mijn tekin komen lekkere 13awg draden :D

Wat denk dat er gebeurd als 1 cell een hogere weerstand heeft dan de andere en je gooit die vol? Volgens mij toont ie gewoon het gemiddelde van de 2 cellen. Ik vraag me alleen af als die cellen werken zoals communicerende vaten. Wie test het? :p

Hmm, 13AWG is wel vrij dun hoor. Natuurlijk is er veel kwaliteits verschil tussen de diverse merken, met name zeer dunne 'vezel' geeft een lagere weerstand dan de dikkere draaddikte die bv Turnigy gebruikt in zijn 8AWG. Bv ws-deans heeft erg mooie kabel (wet noodle). Of zit die Tekin niet in een Revo ? De kabels op de MMM zijn 10AWG, dat zou dan ook mijn keuze zijn.

Het communicerende vaten principe gaat nogal mank bij een cel met zeer hoge interne weerstand (defecte cel), de verschillen zijn dan simpelweg te groot, bij twee goed werkende cellen heb je natuurlijk ook verschil, dan heb je zeker gelijk dat je het gemiddelde krijgt van twee. Toch kijkt een (goede) lader niet alleen naar interne weerstand, de Hyperion stopt nml de laadstroom even, meet dan de spanning en bepaalt dan of ie verder mag laden. Op die manier heeft de interne weerstand niet veel invloed. Beide cellen (ook die met hoge weerstand) gaan probleemloos naar 4.2v, maar die met de hoge interne weerstand kun je totaal niet belasten, die is zowat meteen 'leeg'. Dat is natuurlijk wel een hele luxe manier en een HK ladertje doet dan niet, die gaat gewoon tot 4.20v en stopt dan, maar geeft hetzelfde resultaat.

Vandaar ook mijn voorkeur voor 2S1P, dan weet je zeker dat het resultaat wat de lader geeft ook klopt.

Met de 2S2P kun je af en toe een cycle doen op de lader (laden, ontladen en weer laden), de lader geeft dan zelf aan wat de capaciteit nog is, is die nog maar 50% dan weet je zeker dat 1 cell van de 4 defect is. Lang balancen van de pack tijdens een normale laad cycle is ook een teken dat er iets mis is met een cell.

@ snoebel, de discussies zijn uiterst netjes en leuk om te lezen dus blijven doen. :-) ik was er al bang voor dat ik een losse receiver moet kopen, mmm mogen ze die ook houden!

@ Bricks, sorry kan het niet laten :-)

Maar een electro motor levert niet zijn hoogste vermogen bij 0 toeren, dat is alleen bij een gelijkstroom motor met borstels, daar klopt dat idd. En zelfs daar is dat alleen bij 0 graden collector verdraaing, ze geven vaak de collector een paar extra graden om op hogere toeren beter vermogen te krijgen en dan raken borstels de lamellen van de collector maar gedeeltelijk op de juiste plaats bij stilstand.

In het geval van een brushless gaat deze redenatie helemaal mank, deze heeft bij 0 toeren het laagste vermogen, een brushless geeft zijn hoogste vermogen in principe bij zijn maximaal toerental. Vandaar dat je een brushless altijd veeeeel kleiner vertand dan een gelijkwaardige brushed motor. Dit ook de reden waarom een motor op 6S zoveel sneller is dan op 4S, de motor maakt niet alleen meer toeren, maar levert ook meer vermogen door de mogelijkheid van meer toeren. Probeer het maar eens uit, je zult zien dat de motor niet alleen meer toeren maakt, wat alleen hogere snelheid zou zijn, maar als je hem wat kleiner vertand zul je zien dat de motor opeens ook veel krachtiger is, veel meer dan evenredig zou zijn met de vertanding.

Ik heb het parralel laden achtige constructies nooit gesnapt, het was ook een vraag geen weerlegging van hetgeen dat jij zei.

Mijn GBV zegt dat 2 cellen meer interne weerstand hebben dan 1 (hence de hitte) en dat wanneer er 2 cellen op 1 balance kabeltje zitten de lader het gemiddelde zal pakken van beide waardoor en een verschil in de cellen zou kunnen zitten, maar dat klopt dus niet en deze twee cellen zullen altijd hetzelfde presteren/ontladen/laden?. Naast dat, met het dubbele aantal cellen heb je meer kans op een slechte cel.

Long story short: laat de parralel geschakelde LiPo's links liggen en ga voor xS1P packs :).

Hmm, 13AWG is wel vrij dun hoor. Natuurlijk is er veel kwaliteits verschil tussen de diverse merken, met name zeer dunne 'vezel' geeft een lagere weerstand dan de dikkere draaddikte die bv Turnigy gebruikt in zijn 8AWG. Bv ws-deans heeft erg mooie kabel (wet noodle). Of zit die Tekin niet in een Revo ? De kabels op de MMM zijn 10AWG, dat zou dan ook mijn keuze zijn.

Die motor komt in m'n buggy en het zullen idd kabels zijn met zeer fijne draden zodat de weerstand minimaal is toch dun/licht. 12awg is genoeg voor 1/8 hoorde ik van Tony op RC tech. Dus ik vermoed dat een 13awg kwaliteit kabel wel genoeg stroom zal aankunnen. Als ze opfikken dan zien we het wel :rolling:

@snoebel, hel mooi allemaal, maar ik zeg alleen maar dat een electro motor vanaf 0 toeren al vermogen levert. Niet hoeveel. Een brandstof motor doet bij 0 toeren helemaal niets, dat begint pas bij xduizend

2-speed wordt alleen op de summit toegepast, maar dan als hoge/lage gearing. Weet niet of die op snelheid ook kan op/neer schakelen.

Ja dat kan, maar gebeurt handmatig met een schakelaar op de zender en is dus niet te vergelijken met een automatisch schakelende brandstofauto. Mijn e-maxx heeft een 2 bak. Is vooral handig als je nog de Titans hebt omdat die veel minder vermogen hebben. Verder is het handig als je niet zoveel ruimte hebt want deze zet je hem gewoon in z'n één en rijd je niet zo snel brokken :) Ik heb sinds kort ook een borstelloze motor in de Max maar weet nog niet hoe dat rijdt met de 2-versnellingsbak omdat de microservo die de bak schakelt, stuk was.

Die motor komt in m'n buggy en het zullen idd kabels zijn met zeer fijne draden zodat de weerstand minimaal is toch dun/licht. 12awg is genoeg voor 1/8 hoorde ik van Tony op RC tech. Dus ik vermoed dat een 13awg kwaliteit kabel wel genoeg stroom zal aankunnen. Als ze opfikken dan zien we het wel :rolling:

Je zou eens moeten opzoeken wat de kabels aankunnen bij 13AWG dikte, maar ben er eigenlijk wel zeker van dat die flink warm worden bij 100A+, zo warm zelfs dat problemen zult krijgen met de plastic delen die aangeraakt worden door de kabels. Buiten dat, de interne weerstand zal ook vermogens verlies veroorzaken.

Weet zeker als op de ESC 13AWG gebruikt kon worden door Castle Creations, dat ze dat niet zouden nalaten, ook daar begrijpen ze echt wel dat dunnere kabels veel fijner zijn en goedkoper in gebruik. Op de ESC zit een behoorlijke kwaliteit 10AWG nu, nogmaals, ik zou niet lager gaan.

Waarom zou je dunner gaan dan 10AWG, zeker in de betere uitvoering is die supersoepel en prima te verwerken.

@snoebel, hel mooi allemaal, maar ik zeg alleen maar dat een electro motor vanaf 0 toeren al vermogen levert. Niet hoeveel. Een brandstof motor doet bij 0 toeren helemaal niets, dat begint pas bij xduizend
Kleinigheid: een elektro motor doet bij 0 toeren ook niets. Maar we snappen je punt en je hebt inderdaad gelijk ;)

Je zou eens moeten opzoeken wat de kabels aankunnen bij 13AWG dikte, maar ben er eigenlijk wel zeker van dat die flink warm worden bij 100A+, zo warm zelfs dat problemen zult krijgen met de plastic delen die aangeraakt worden door de kabels. Buiten dat, de interne weerstand zal ook vermogens verlies veroorzaken.

Weet zeker als op de ESC 13AWG gebruikt kon worden door Castle Creations, dat ze dat niet zouden nalaten, ook daar begrijpen ze echt wel dat dunnere kabels veel fijner zijn en goedkoper in gebruik. Op de ESC zit een behoorlijke kwaliteit 10AWG nu, nogmaals, ik zou niet lager gaan.

Waarom zou je dunner gaan dan 10AWG, zeker in de betere uitvoering is die supersoepel en prima te verwerken.

Minder gewicht :D Een 1512 is maar gerated op 80A dus ik verwacht enkel pieken van boven 100A.Nuja, voor ik ze in huis haal vraag ik het nog even na op rc tech. En zo'n kabeltjes kosten niet veel, dus testen kan geen kwaad.

Een 1512 is maar gerated op 80A dus ik verwacht enkel pieken van boven 100A

De rating van een motor zegt niets over wat ie werkelijk aan stroom zal gebruiken. Als de brushless motor meer nodig heeft, dan gebruikt ie dat gewoon. De rating moet je meer zien als een richtlijn waarbij de motor efficiënt zijn werk doet.

Back