Snelladers ? In mijn jeugd deden we dat met weerstanddraad !
Graupner had die vroeger in zijn programma, gewoon een 12v auto accu (die mijn pa voor me deed opladen), met daarop twee draden die warm werden en zo het benodigde vermogen (kunt moeilijk spreken van juiste spanning en amperage) om de NiCd cellen op te laden. Draden moest je met klemmetjes vastmaken aan gewone kabel, solderen ging niet, daar werd ie te warm voor.
De lengte van de kabel werd aangepast aan de soort pack die je moest laden, gewoon x centimeter voor een 5 cellen pack en zoveel centimeter voor een 6 cellen pack.
Cellen deed je laden totdat ze handwarm waren. Wie had er nou delta-peak nodig in die dagen ? Ik weet niet meer hoelang ik met zo'n pack deed, maar heb letterlijk jaren gereden op deze manier en zeer veel kilometers gemaakt. Baal er nu nog steeds van dat ik totaal niet meer weet welke auto dat was. Ja ok, een Graupner met direct drive, denk 1:10, 540 size motor en een rode denk Ferrari kap. Buiten af en toe een nieuwe spur ging dat ding echt nooooit kapot.
Graupner had die vroeger in zijn programma, gewoon een 12v auto accu (die mijn pa voor me deed opladen), met daarop twee draden die warm werden en zo het benodigde vermogen (kunt moeilijk spreken van juiste spanning en amperage) om de NiCd cellen op te laden. Draden moest je met klemmetjes vastmaken aan gewone kabel, solderen ging niet, daar werd ie te warm voor.
De lengte van de kabel werd aangepast aan de soort pack die je moest laden, gewoon x centimeter voor een 5 cellen pack en zoveel centimeter voor een 6 cellen pack.
Cellen deed je laden totdat ze handwarm waren. Wie had er nou delta-peak nodig in die dagen ? Ik weet niet meer hoelang ik met zo'n pack deed, maar heb letterlijk jaren gereden op deze manier en zeer veel kilometers gemaakt. Baal er nu nog steeds van dat ik totaal niet meer weet welke auto dat was. Ja ok, een Graupner met direct drive, denk 1:10, 540 size motor en een rode denk Ferrari kap. Buiten af en toe een nieuwe spur ging dat ding echt nooooit kapot.