E36

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door treat, 21 dec 2015.

  1. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Hoe zwaar mag je bouwen, en waar denken jullie op uit te komen?
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Minimaal gewicht is 120 gram. Meestal zitten we daar een aantal gram overheen. Meestal worden vrije vlucht goed doorgerekend om die gewichten ook te halen... Elke gram teveel kan nadelig zijn.

    Kleine toevoeging. Las net bij een review van het model dat deze persoon het model op zo'n 135 gram heeft gekregen.

    Bernard
     
  3. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ok, zit met mijn 1 m glas composiet dlg op 100 g met 650 mAh 1s lipo. Komt in de buurt, kan er zo een motortje onderhangen.

    Wat is DT?
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    De maximale spanwijdte is 36 inch dus 91 cm. Helaas is een meter dan net teveel wil je voldoen aan het regelement. Of een stukje afzagen :hammer:weet niet of dat zo wenselijk is. Of gewoon een motor erop en lekker meedoen en wat meer leren over vrije vlucht is ook altijd een idee. Hoe meer zielen hoe meer vreugd en wie weet raak je geinspireerd tot het bouwen van iets binnen de lijntjes. Blijft toch de meeste pure tak van sport vind ik. Je model moet zweven zonder dat je m bijstuurt.

    DT is een functie op het model waarbij, meestal het stabilo, opklapt waardoor het model weer naar beneden komt. Anders blijft je model in een bel hangen en vliegt die weg. Dit word door een timer geregeld of bij deze regels door een r/c zender die tijdens de vlucht neergelegd moet worden. De vluchtduur stopt namelijk op het moment dat het model de grond raakt. Hierbij is een maximale vluchtduur ingesteld, die staat bij deze klasse op 2 minuten daarna moet het model weer naar beneden.

    Bernard
     
  5. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    OK. Thanks voor de snelle respons.

    Mijn opmerking over mijn dlg was meer bedoeld van:" das niet zoveel anders dan dat wat ik nu gebouwd heb".

    Twee minuten lijkt me weinig als je 15 seconden met moter mag stijgen. Ik zal wel iets over het hoofd zien :) :)
     
  6. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Mag je na het vol vliegen van 2 minuten zonder besturing eventueel wel besturen?? Dat zou een hoop ellende schelen, enkel een roertje en je kan tenminste terug sturen.

    Ik weet nog van x jaren geleden dat een berkeboompje op de hei erg destructief is, en altijd proberen in jouw vlucht pad te gaan staan.
     
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Ik snap t maar probeer altijd mensen enthousiast te maken voor mijn vrije vlucht virus waar ik mee besmet ben.

    2 minuten is inderdaad wat weinig met 15 seconden motorloop. Dit moet je gedurende 5 vluchten voor elkaar boksen. Daarna word er in de avond in rustigere lucht een fly-off gehouden en gaat elke ronde de motorloop met 5 seconden omlaag. Eventueel kan er ook gekozen worden om dan de vluchtduur te verlengen en dat word later op de dag wel moeilijker, aangezien de thermiek wel weg is.

    Actief sturen, of dat mag geen idee... Word nooit gedaan aangezien elk onderdeel van de kist zijn eigen functie heeft en actief sturen geeft vaak veel extra gewicht mee. Zou ook niet weten waar de ruimte vandaan te halen voor de electronica. Wat nu veel gebeurd is de zogenaamde RC DT. Dan krijgt het systeem een pulse om de DT in te zetten. Bijvoorbeeld als er iets mis gaat tijdens de vlucht o.i.d.

    Bij de E-36 is de dt een servo die een armpje los gooit waarna het stabilo opklapt. Zoals op de 2e foto te zien is in deze post: http://www.modelbouwforum.nl/threads/e36.237169/page-2#post-3668453

    Bernard
     
  8. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ik ben toch nog niet helemaal mee met deze klasse. Ik verwacht dat je heel hoog kan starten met die 15 seconden. Zelfs een kist van een kilo krijg je hoog genoeg om in "vrije vlucht" 2 minuten te vliegen. Als ik daarna mag sturen om te landen ?????
     
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Je argument is een goeie. Ik heb echt geen idee waarom dit niet word gedaan. Wellicht kan 1 van de andere Vrij Vlucht vliegers hier wat over zeggen.

    Bernard
     
  10. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    ik weet niet welk profiel in dit toestel zit maar de gemiddelde vrije vlucht kist is niet rc te "vliegen"......
    Een F1A of F1B kun je tegen de wind in laten hangen maar vliegen zoals in F3K, ho maar .... (en ik spreek uit en met ervaring in deze) Daarvoor zijn de profielen veelal te gewelfd en is de vleugelbelasting te laag.
    Maar ik meen dat je ook in deze klasse niet mag sturen, alleen rc-dt'n is toegestaan. Of ...
     
    BBruins vindt dit leuk.
  11. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ik zou het echt een plus vinden als de doelstellingen helderder waren voor deze klasse. Ik zou graag controle hebben voor de landing, en zolang dat het wedstrijd doel niet raakt, waarom niet?

    De normale vrije vlucht modellen zijn toch al fragiel.
     
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hier zeggen ze "wer kann lesen ist im Vorteil " :rolleyes:
    In de eerste bijdrage van dit topic staat toch echt heel duidelijk:
    Het is verder vrije vlucht, dus zoiets als "controle voor de landing" bestaat hier niet. Het model vliegt en niet jij .....
    Vrije vlucht is duidelijk onbekend terrein voor jou heb ik zo het idee. Het gemiddelde vrije vlucht model is namenlijk niet fragieler als een F3K.
     
  13. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Sorry, maar ik kan lezen. Vandaar mijn vraag over verdere toelichting. Zonder verdere toelichting over het doel kom ik met mijn kist van 1 kilo een heel eind?

    Ten aanzien van vrije vlucht: volgens mij had ik al gemeld dat dat voor mij 30+ jaar geleden is. Ben dus niet onbekend met de klasse, wel met de nieuwe technologie die gebruikt wordt.

    En dan vrije vlucht. Ik zie niet in waarom ik een kist in de bomen moet laten crashen als het wedstrijd doel bereikt is binnen de toegestane regels. Mag ik het vliegtuig vangen na twee minuten? Mag ik de propeller daarna nog starten? Zonder te vliegen, enkel omdat ik wil controleren of alles nog heel is?

    Mag ik dan niet op RC mijn kist veilig landen?

    Lijkt meer op religie dan een wedstrijd, tenzij onderdeel van de wedstrijd is om te voorkomen dat je kist crashed, en je blij zou moeten zijn als die van een ander wel crashed.

    Dan is het niet echt mijn klasse.

    Maar ik ben er van overtuigd dat ik er naast zit met mijn veronderstellingen. We willen toch allemaal plezier hebben aan het bouwen en vliegen?

    Guido.

    P.s. als je niet op RC zou mogen landen omdat het niet te controleren is of er geen misbruik van wordt gemaakt, kan ik me er iets bij voorstellen. Evengoed heb ik dan geen behoefte meer om mee te doen. Beetje open geest kan geen kwaad denk ik.
     
  14. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    RC-DT is wat dit betreft super. Je vlucht beeindigen op een moment als het past. Wanneer je, je 2 minuten volmaakt vliegend boven een bosje kun je besluiten later te dt'n bijvoorbeeld.
    Verder zijn en blijven het vrije vlucht modellen dus sturen is ten alle tijde uit den boze.
     
  15. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Echt, ik zie het niet hoor. RC-DT zou dan wel mogen?

    Ik geloof niet ('geloof' bewust gekozen) dat dit mijn klasse gaat worden.

    Maar evengoed, veel plezier binnen E36.

    Guido
     
  16. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Heb even de regels van de grote zwevers erbij gepakt op de FAI website en daar staat duidelijk

    "F1A models may use radio control only for irreversible actions to restrict the flight (dethermalisation). Any malfunction or unintended operation of these functions is entirely at the risk of the competitor."

    Zelfde zin bij de rubbermodellen:

    "F1B models may use radio control only for irreversible actions to restrict the flight (dethermalisation). Any malfunction or unintended operation of these functions is entirely at the risk of the competitor"

    Dus actief terug sturen is niet toegestaan volgens de regels, aangezien je het model weer een bel in zou kunnen sturen en weer doorgaan zoals bij F3K.

    Wat je noemt van je model vangen mag wel. Als jij snel genoeg bent om je model bij te houden als het rondvliegt. Zodra je m vangt stopt de stopwatch en mag je doen en laten wat je wil. Zelfs je model starten en lanceren. De tijdwaarnemer heeft dan de tijd al genoteerd en gaat door naar de volgende deelnemer.

    Eigenlijk elke outdoor kist is stevig genoeg om de landing te overleven. Een boomlanding is erg klote als dat gebeurd en daar is de RC-dt weer goed voor. Niet iedereen heeft dit. Maar zoals we zeggen hoort "helaas" bij het spelletje.

    Ik zou je toch een keer willen uitnodigen om te komen kijken hoe alles gaat tegenwoordig.

    Bernard
     
  17. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Bernard, bedankt voor je toelichting.

    Het gaat mij er echt om om het te begrijpen.

    Zo'n irreversibele actie zou ook het activeren van een auto piloot kunnen zijn.

    Terugsturen in de bel kan geen sprake van zijn. Je vliegt maar één vlucht, en de tijd stopt zodra je land, óf je besluit een einde te maken aan het vrije vlucht deel door de RC te activeren.

    Kun je ook loggen, zoals bij de hoogte voor f5j.

    Dus ik zie het probleem nog steeds niet, maar goed.

    Ik volg jullie wel hier om te zien hoe het verder loopt.

    Groetjes Guido.
     
  18. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Terugvliegen met rc wordt geloof ik wel gedaan met sommige vrije vlucht klassen.
    Zij het als local rule, niet op een ek of wk. Soms hanteren ze het gebruik dat je je zender op de grond laat liggen totdat de officiële vlucht voorbij is (twee minuten).
    Daarna mag je doen wat je wil.
    E36 modellen lijken allemaal redelijk snelle profielen te gebruiken. Vlakke onderkant en niet te dik.
    Daarmee kun je op een kalme dag een heel eind terugvliegen lijkt me.
    Verbod op rc besturing van vleugels of staart bij vrije vlucht is er deels omdat controle hierop moeilijk is....
    Als je kwaad wil kan het tegenwoordig toch wel met de digitale klokken etc.
     
    l shems vindt dit leuk.
  19. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Weer even terug on-topic.

    Heb nog een foto gekregen van de 2 timers die Derek Knight, K&P Aero levert.


    De linker is de MK-1 en wat lastiger in te stellen. De rechter is de MK-2 en wat makkelijker in te stellen. En de MK-2 is uit te breiden door door wat connecties door te verbinden. Hierdoor kun je de motorloop en dt tijd verlengen. Wellicht handig voor de toekomst om ze te gebruiken in F1Q.

    Enige is dat er nog een startknop aan moet gezet. Dus opzoek naar kleine start knop.

    Bernard
     
  20. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Had dit draadje nog niet gezien, maar kwam er via BBruins toch op terecht.
    Zal ik anders even een (paar) kleine timer(s) maken voor de E36? dat moet voor minder dan € 10,- per stuk wel kunnen en ik kan er elk gewenst profiel van motorloop en vluchtduur in stoppen.

    Uitgaand van onderstaand printje wat ik toevallig voor iets anders had laten maken (servo kanaal splitser) en in huis heb.
    Het condensatortje en weerstand kan er af. 5 rijen van 3 pinnen worden 3x3 pinnen en er komt daar in de plaats een drukknopje bij.

    Timer.jpg
     
    BBruins vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina