E36

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door treat, 21 dec 2015.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Bij voorkeur lever ik ze als DIY soldeerpakketjes, zodat men naar eigen inzicht nog wat kan veranderen, naar gelang de inbouw situatie. Sommigen willen de pinnen aan de andere kant of één set pinnetjes gebogen naar links en het andere setje gebogen naar rechts aan de onderzijde van de print. Iets op een PCB solderen is een fluitje van een cent. Iets er af solderen met meer dan één pinnetje is meteen gedoe.

    pennetjes.jpg
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Klinkt goed. Beetje aanpassen aan de ruimte beschikbaar. Nu ben ik niet echt bekend met dit soort printplaten enzo. Maar als ik het goed begrijp programmeer je de CPU?? als het ware van te voren? Kunnen we die er zelf op solderen alle componenten erop en dan stroom erop. Dan werkt dus alles??

    Bernard
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Dat heb je helemaal goed begrepen.
     
    BBruins vindt dit leuk.
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb meerdere setjes van Hans gekocht ( andere functie) en nog nooit eerder elektronica in elkaar "gebrand". Het resultaat...: het werkte allemaal direct!! hiep hiep...
     
    BBruins vindt dit leuk.
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Klinkt goed Henk,

    Ben ook erg benieuwd naar het resultaat. Ga er vanuit dat het mooie en goede timers worden. En Nederlandse makelij.

    Bernard
     
  6. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Henk,

    Ik ben ook zeer zeker geinteresseerd in 2 timers ;-)
    Cheers

    Bart
     
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik denk dat het wel wat moois gaat worden en het is leuk om te maken, want ik wil met maar twee knoppen alle functies op een logische manier kunnen aanbieden.

    Het mooiste deel voor mij als bouwer is om de interne klok van elk IC zo nauwkeurig mogelijk te krijgen, zonder een kristal te hoeven bijplaatsen. Af fabriek zijn ze binnen 10% afwijking gekalibreerd, want dat is voor 90% van de toepassingen prima. Als je er echter een timer van wil maken, zoals in dit geval, moet dat nauwkeuriger. Ik heb dus eerst een kalibratie apparaatje gemaakt, waardoor ik de interne klok van de IC's op 2% nauwkeurigheid kan afregelen. Dat is op een motorloop van 30 seconden een afwijking van maximaal 0,6 seconden.
    Bij een gekozen vluchtduur van bijvoorbeeld 4 minuten vindt de DT dan binnen een bandbreedte van 4,8 seconden plaats.

    Ik neem aan dat dat nauwkeurig genoeg is.
    Hans
     
  8. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Klinkt ok.
    Lees ik het goed dat de motorloop dus tussen de 29,4 en 30,6 zal zijn?
    DT graag niet binnen de twee minuten!

    Als je dan de motorloop afsteld op 29.5 zal ie niet gauw een 'over run' hebben.
    DT afstellen op125. (vanaf loslaten startknop) dan vlieg je niet snel te kort....

    Is de afwijking afhankelijk van temperatuur? Of is het altijd random?
     
  9. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Dat lees je goed.

    De motorloop kun je zelf in stappen van 5 seconden kiezen. De DT tijd kun je zelf in stappen van 30 seconden kiezen. Die waarden zijn trouwens het minimum.
    De DT tijd begint pas te tellen als de motor is gestopt, dus als je met een "over run" bedoelt dat de motor nog loopt, terwijl de DT al afgaat, dan kan dat bij deze module niet.

    De afwijking komt door het productieproces (bakken) van de chip, de omgevingstemperatuur en de voedingsspanning. Die eerste is verreweg de grootste factor en dus constant. Het correctiealgoritme werk met vaste stapjes, waardoor je dus nooit helemaal kunt corrigeren, zelfs als spanning en temperatuur constant zouden blijven. Wat er dan overblijft is de 2% marge. Heb je een stabiele BEC als voeding en je vliegt niet bij min 20 graden, dan denk ik dat in de praktijk de afwijking vrij constant is.

    Hans
     
  10. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Duidelijk!
     
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Een overrun is dat de motor langer loopt dan 15 seconden in ons geval. Dit word door de tijdwaarnemer bijgehouden. Loopt de motor te lang dan heb je een DQ aan de broek. Dus zie liever een run van 14,5 seconden plus of min die 2%. Maar nooit over die tijd heen. Anders ben je meteen gezien in de wedstrijd en eigenlijk alle tijdwaarnemers zijn er erg onverbiddelijk in.

    Zo iets duidelijker?

    Bernard
     
  12. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Bernard,
    Helemaal duidelijk en simpel aan te passen. Ik heb de stappen van 5000 milliseconden aangepast in 4900 milliseconden. Dan zit je aan de veilige kant. Qua DT tijd laat ik het gewoon op 30.000 milliseconden per stap staan, aannemende dat dat in een wedstrijd geen rol speelt.
    Hans
     
  13. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Klinkt goed Hans,

    Die 100 milliseconden tekort merk je weinig van tijdens het stijgen. Vind dat motorloop timen altijd al een spannende aangelegenheid. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Power kisten die stijgen zo snel op 4 seconden motorloop, dat zelfs het aspect van de geluidvertraging aan bod komt qua timen en hoe snel de tijdwaarnemer is.

    De DT tijd staat prima zo. Liever iets te lang dan tekort. Hebben sowieso 15 seconden extra vanwege de motorloop. Nog een andere vraag wat worden de eindpunten van de instellingen? Dus hoelang kan ik maximaal de motortijd instellen? en de maximale DT-tijd?

    Bernard
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Even voor de duidelijkheid Hans, de DT tijd begint met het loslaten van het model en net als de motorlooptijd.
    De motorlooptijd mag onder geen beding langer en de DT tijd onder geen beding korter dan de wenstijd.

    Rick
     
    BBruins vindt dit leuk.
  15. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    De DT-tijd starten na de motorlooptijd is opzich ook geen probleem. Zijn een aantal timers op de markt die dit ook doen. De stopwatch voor de vlucht start op het moment van loslaten en stopt zodra het model geland is of als ruim de vluchttijd voorbij is en de tijdwaarnemer ziet dit. Er zijn zelfs een aantal timers op de markt die een RC-dt aansluiting hebben. Wellicht iets voor versie 2.0 ;)

    Als deze timer goed werkt in de kleine modellen wil ik m gaan gebruiken in een grotere electro vrije vlucht modellen. En daar eventueel RC-dt in zou fijn zijn. Maar dit is meer toekomst muziek, nu niet nodig...

    Bernad
     
  16. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    De maximale motorlooptijd is 255 * 5 seconden, wat > 20 minuten is.
    De maximale DT tijd is 255 * 30 seconden, wat > 2 uur is.
    Lijkt me meer dan voldoende :D
    Om dat zo in te stellen ben je wel even bezig trouwens, want dan moet je eerst 255 keer een knopje indrukken en dan nog eens.
    Hans
     
  17. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Wat ik kan onderzoeken om toe te voegen is bijvoorbeeld de volgende toepassing:

    1) Koppel een willekeurig kanaal van een RC ontvanger aan de Free Flight Timer module. Zet de stick van dat kanaal in een uiterste stand.
    2) zet je zender aan en leg hem desnoods naast je neer.
    3) Ga met de module vliegen zoals eerder beschreven (de werking blijft identiek)
    4) Wil je echter op enig moment een DT afroepen dan haal je de knuppel van je zender over
     
  18. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Mooie optie! En een ontvanger weegt pak m beet 3-4 gram. Valt mee.
     
  19. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
  20. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    De software is inmiddels klaar en ik ben nu aan het testen. Hierbij is al wel gebleken dat het RC filter er weer op moet. Met name de mini servo's veroorzaken zoveel vervuiling op de voedingsspanning, dat daardoor de processor ging vastlopen.

    Timer verschil.jpg

    Door echter gebruik te maken van een heel dunne printplaat is de gewichtstoename beperkt gebleven tot 0,5 gram.

    Timer prototype 1.jpg

    Dus hieronder is de definitieve versie van het prototype. Het enige verschil tussen het prototype en de uiteindelijk versie is, dat bij de uiteindelijke versie het voetje voor het IC nog komt te vervallen.

    De prijs wordt € 9,75 inclusief verzenden.

    Timer prototype 1a.jpg

    Timer prototype 1b.jpg

    Ik hoop dat hij met deze wijzigingen door mijn tests heen komt. Daarna zouden er twee of drie prototypes verkocht kunnen worden. Wel aan mensen die er op korte termijn mee gaan testen (al dan niet vliegend), en hier hun bevindingen en suggesties delen. Prototypes kunnen van software updates worden voorzien, maar moeten daarvoor opgestuurd worden. Ze kunnen ook geretourneerd worden en dan krijg je je geld terug.

    Hans
     
    BBruins vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina