Easystar niet standaard adviseren aan beginners

Discussie in 'Beginners' gestart door Henri Zikken, 5 apr 2011.

  1. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Het verschil in dit geval tussen met en zonder wielen, zou zijn geweest dat hij het toestel zonder wielen keurig weet te landen, aan de voeten, heel netjes.. en dat het toestel met wielen kapot gegaan zou zijn.

    Er is wel degelijk een verschil, ga nou niet lopen beweren dat je met een easystar kunt leren hoe je een trainer met een landingsgestel aan de grond zet, de landingstechniek voor beide kisten is totaal anders.
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Het verschil zit in 10 cm landings gestel . :D

    Mvg Johan
     
  3. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ttja, als jij tegen je leerlingen beweert dat het landen van een Easystar hetzelfde is als een trainer met landingsgestel, moet je dat helemaal zelf weten, maar ik informeer leerlingen graag wat beter en oprechter.
     
  4. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Je bedoelt vanuit jouw oogpunt zeker? Wie zegt dat jouw mening beter en oprechter is dan die van Johan?
     
  5. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Tsja, als je een EZ gewoon netjes in glijvlucht in een rechte lijn kunt landen zonder hem in de grond te drukken, dan kun je met hetzelfde gemak een kist met landingsgestel aan de grond zetten.

    Er zijn genoeg "ervaren" piloten die al tippend en stuiterend een kist met landingsgestel aan de grond zetten. Die zouden eens moeten gaan oefenen met een EZ om mooi door te glijden over het gras.

    /eigen ervaring
     
  6. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi Burp,

    Ik ben dus leerling van Henri en ik vind de EZ* makkelijker te landen dan zo'n landingsgestel. Ook hoef je je bijvoorbeeld geen zorgen te maken over een te lage (grond)snelheid met als gevolg stalling tijdens opstijgen of landen. Daarnaast kan zon licht piepschuim opvangkussentje meer hebben dan een paar wieltjes die via relatief stijf metaal direct op hout rammen. Ook klapt een EZ* niet voorover als je per ongeluk teveel up/down whatever (moet ik nog leren dus) geeft als beginner tijdens het landen. Mijn persoonlijke mening is dus dat de EZ* erg makkelijk en vergeeflijk landt en daarom wel verschilt van vliegtuigjes met landingsgestel.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2011
  7. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Nee ik bedoel vanuit de feitelijke waarheid, wat Johan zelf ook dondersbest weet. Gaan beweren dat het landen van een EZ* hetzelfde is als van een trainer met landingsgestel, is gewoon onzin.

    De EZ* is een schuimpje die je gewoon op de grond kunt laten 'glijden'. Of je nu met 20km/h of 150km/h binnenkomt, als je 'm zachtjes aan de grond laat zakken, komt het goed.

    Dat is met een landingsgestel wel iets anders. Dan is landingssnelheid iets kritischer, en door constructie van het toestel, de daalsnelheid ook iets.

    Laten we nou heel even reëel blijven en niet denken 'oeh Henri is weer eens eigenwijs, griept 'm griept 'm', iedereen kan hier wel wat zeggen maar als er iemand bij jou komt en zegt 'ik kan een easystar landen, mag ik jouw houtbouw trainer zelfstandig landen, dat heb ik nog nooit gedaan', dan zeg je nee. Of je moet je trainer zat zijn.
     
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Zachtjes met 150 km/h noem jij landen ?

    Bij ons word er iets anders geleerd .

    Mvg Johan
     
  9. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Er mocht ook niemand aan mijn EZ komen. ;) Plak onder een EZ een paar wielen (met een spaak van een fiets kom je een heel eind, zet de uitslagen eens groter dan aanbevolen (leer je ook met een EZ dat er meer is tussen stick in de hoek en ruststand) en land hem dan eens wind mee. Als je dat kan, kan je ook prima een houtbouw trainer neerzetten. :yes:
     
  10. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ja dan komen we weer terug op het oorspronkelijke verhaal. Als je er maar genoeg aan verbouwt, dan kan met een easystar alles, hell, vervang de vleugels voor 3m houtbouw vleugels, en vervang de romp door een 2.5m houtbouw romp, en je kunt er grote zwevers mee opslepen.

    Waarschijnlijk was het dan alleen handiger geweest om meteen een 3m houtbouw kist aan te schaffen ;)

    @Johan: je kunt ophouden met stoken ;)
     
  11. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Wat me opvalt Henri is dat iemand zijn mening door jouw als onzin wordt bestempeld en alleen jouw mening waarheid is. Dat is dus mooi niet het geval. Als je de discussie open wilt houden zul je je daar ook naar moeten gedragen. En als jij graag bij punt B zit als andere mensen bij punt A staan moet je ook wat kritiek kunnen verdragen en niet doen alsof jouw mening zaligmakend is. Voor jou wel maar niet voor andere (voor mij in ieder geval niet)

    "genoeg verbouwen" Tsja, 5 minuten om een landingsgestelletje te maken is echt een hele kist verbouwen. Een paar ailerons maken is echt de hele kist verbouwen. Keep on dreaming. Het gaat juist om iemand te leren vliegen. Dat kun je dus met kleine stapjes prima bereiken. Met een Ez kun je na een middagje oefenen prima zelf aan de slag, sticktijd opdoen dus. Met een willekeurige trainer ben je afhankelijk van andere waardoor de leercurve veel minder stijl is. Snap je wat meer over hoe een toestel zich gedraagd kun je wat kleine aanpassingen maken zodat je weer een stapje verder gaat. Starten en landen zijn de lastige dingen van het vliegen. Laat je dat nu net door een ander doen en de leerling mag hoog over het veld rondjes vliegen. Met een EZ is starten inderdaad anders maar ook uit de hand starten leer je van. Niet te stijl omhoog maar eerst horizontaal wat snelheid opbouwen. Dan langzaam steigen. He, dat is niet anders dan met een willekeurig ander toestel. Met een landingsgestel erop maakt het niet eens veel uit.

    Niemand heeft leren lopen op een hardloopbaan maar is stapje voor stapje begonnen. Optrekken aan de bank, tafel etc. Twee stapjes en weer terug op je gat. Daarna leer je als zwalkend lopen aan de hand en ten slotte recht. Kun je dan lopen? Ja maar nog niet rennen. Schoenen aan en weer een stapje verder. Is het aantrekken van schoenen dan een hele wijziging? Nee maar een logisch vervolg op je gemaakte vorderingen. Snap je de vergelijking met de EZ?
     
  12. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ik sta open voor meningen van anderen, heb ook vaak genoeg anderen gelijk gegeven hier op het forum. Kom ook altijd wel naar de ander toe.

    Tenzij de ander de discussie aangaat omdat hij/zij mijn naam ziet, en het daarom met mij oneens is.

    Die attitude blijkt duidelijk uit jouw eigen vorige posting, Johan zit al heeeel lang op dat spoor.

    En ja, dan stel ik dingen hard.

    Ik denk dat er in dit draadje, óók door mij al meer dan genoeg genuanceerd is.

    Hoe je het ook wend of keert, iedereen begint elke keer weer over het verbouwen van de Easystar. Mijn mening blijft dan nog steeds; waarom een kist kopen die je moet verbouwen, koop dan gelijk een goede kist.

    Probeer nou eens de eigen liefde voor een toestel buiten beschouwing te laten en het rationeel te bekijken.

    In dit geval zitten we te discusseren over iets wat al helemaal nonsense is, ik vertel iets over een beginner en jullie gaan zitten redeneren dat het niet klopt, welnu, die beginner komt hier zelf vertellen dat dat zijn ervaring is. Dan is het zinloos om daar nog lang over door te ouwehoeren denk ik.

    Overigens:
    Dit geld voor 99% van alle modelbouwers. Daarbij komt dat er al vaak genoeg aangegeven is dat ELKE post op een forum een mening is. Ik vind het dan bullshit om overal maar weer tussen te gaan zetten 'meen ik', 'ik denk', 'ik vind', enzovoort. Ik post het dus is het duidelijk dat het mijn mening is.

    Ga eens mijn posthistorie goed doorzoeken en je zult zien dat ik al vaak genoeg betoogd heb dat mensen niet één mening (bv. die van mij) moeten geloven, maar een eigen mening moeten vormen op basis van wat iedereen zegt, zaken wegen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 apr 2011
  13. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    je hebt nu 1 leerling gehad die het niet leuk vond om in een half uur zelfstandig te kunnen vliegen ??
    Ik heb er 4 gehad die allemaal blij waren binnen een uur zelfstandig te kunnen vliegen.
    En daarna leren om tegen de wind in te starten ,soms uit de lucht vielen door te scherp te keren met de wind mee bij de landing.

    Heb ik het fout dan mag je me proberen te overtuigen,maar het is verspilde moeite.
    Ik zeg de ez is de meest geschikte kist voor een beginner die snel wil leren vliegen .
    En ik denk dat voor 90% het redelijk bij het goede eind heb.

    Groeten Wiebe.
     
  14. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Je moet beter lezen wiebe. Ik heb het helemaal niet over of iemand het leuk vind om kort snel resultaat te hebben. Dat de Easystar een kistje is waar je heel snel zelf mee kunt vliegen, heb ik van het begin af aan erkend en nooit tegengesproken.

    Het probleem is het vervolgpad.. ik heb het denk ik wel al 10 keer gezegd, met een easystar leer je vliegen met een easystar. De meeste mensen nemen daarna alsnog toch nog een trainer, voordat ze naar een echte '2e kist' toegaan. En dan zeg ik dus; bespaar je het geld en koop gelijk een echte trainer.

    Dus ja, je hebt gelijk, misschien nog wel voor meer dan 90%, alleen dat was dan ook in het geheel niet waar deze discussie over ging.

    Het gaat niet om snel leren vliegen, het gaat om goed leren vliegen. Ik was dit draadje al begonnen voordat hij uberhaupt kwam vliegen en ik wist dat hij een easystar had. Het was ironie dat ik precies nadat dit draadje gestart was, iemand kreeg die met een easystar vloog.

    Jouw redenatie is een x-twin een nog betere trainer; immers zelfs kinderen van 5 kunnen daar eigenlijk vanaf het 1e moment al zelfstandig mee vliegen. Dus dan maar iedereen een x-twin gaan adviseren? Vliegt nog makkelijker dan een Eaststar!

    En nee, ik heb het niet over één leerling.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 apr 2011
  15. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    En autorijden leer je met een opgevoerde hummer? Die is log en zwaar, dus als je daarmee leert rijden kun je het beter dan als je het leert met een opel astra? Zo komt jou redenatie bij mij over, Henri..

    Met buikschuivers leer je buikschuiven. Dat maakt je nog geen slechte piloot, vind ik dan. Ik ben ook begonnen met een easystar achtige. Daarmee heb ik het mezelf geleerd zelfs (doe dat eens met een calmato.. zijn leuke filmpjes van..), en na een seizoentje daarmee gevlogen te hebben, kon ik prima doorstromen naar een picojet en consorten. (mijn avatar was van mijn 2e vliegjaar)

    Die lomp zware houtkisten zouden me totaal niet boeien, al kreeg ik ze voorniks. Daar houd ik gewoon niet van. Waar het om draait, het is maar net wat je leuk vind! Wil de beginner graag makkelijke schuimpjes, dan moet dat toch gewoon kunnen zonder dat ze daarvoor in hun nek aangekeken worden?
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2011
  16. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Een beginnend piloot die dit draadje leest, weet in ieder geval wie eigenwijs is als het om de keuze van een eerste vlieger gaat. :?
     
  17. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Dat zeg ik toch ook niet? Een mooi uitgevoerde landing met een buikschuiver is een kunstwerk op zichzelf, en dat bedoel ik niet sarcastisch. Eén van de mooiste landingen die ik tot nu toe gezien heb, was een ongemotoriseerde zwever die over een 1m80 hoog hek binnenkwam en keurig binnen 5m veld geland werd, niet ruw maar sierlijk en tot stilstand kwam zo'n 10cm voor de voeten van de vlieger, die daar al ruim voor die tijd was gaan staan.

    Wie heeft het over mensen met de nek aankijken? Dit draadje gaat over of een toestel wel of niet een goed (standaard) beginnersadvies is, en niet meer dan dat.

    Iedereen heeft zelf de keuze met welk toestel men wil beginnen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 apr 2011
  18. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Dit was mijn eerste landing na vliegen met de EZ*. De maiden met mijn calmato, eerste start/landing met landingsgestel ooit voor mij. Perfect beoordelingsmateriaal dus! Dat is wat mij betreft een feitelijk antwoord op de vraag hoe goed je kan vliegen ,starten en landen dus, na trainen (veel) met de EZ*.

    b31TMtAjAHE[/media] - Kyosho Calmato 1400 EP sports maiden flight
    omgebouwde EZ*;
    [media=youtube]oJQi__UnY70[/media]

    N.B. Ik heb dus wel getraind met realflight en redelijk heli-vliegen ;loops, rolls, nose-in etc met 450 size electro
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    En een EZ is snel en makkelijk te modificeren, veel makkelijker dan een houtbouwdoos. Saai? Zeker niet. Gisteravond bij ons op het veld met Koninginnenachtvliegen, constant een dikke windkracht 4 met windstoten tot windkracht 6. Als een beginner dit kan dan lukt een volgende kist ook zeker wel, tot die tijd lekker blijven oefenen met de EZ. :yes: :rolling:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Vet koel!
     

Deel Deze Pagina