Easystar niet standaard adviseren aan beginners

• Topicstarter Topicstarter Henri Zikken
  • Startdatum Startdatum
Kijk.. met een schroevendraaier kun je uiteindelijk ook spijkers in de muur slaan. Maar een hamer is daar dan toch beter geschikt voor en laat de meeste jonge beginners nu eens meer interesse hebben in timmeren, dan in schroeven. Ze dan toch allemaal klakkeloos aanraden een schroevendraaier te kopen, omdat je daarmee óók wel een spijker in de muur kunt slaan, vind ik een slecht advies :)

Ik vraag mij nu echt af wat een verschil tussen een schroevedraaier en een hamer met modelvliegen te maken heeft.

Wij adviseren een model waar je in de korste tijd mee leert vliegen , niet duur is en je er lang mee lol kunt hebben.

" Uitlaten " kan je snel een model , maar er perfekt mee kunnen omgaan in alle situaties dat duurt wel even.

Mvg Johan

de beginner in kwestie moet zelf kijken waar hij naartoe wil dus en ook hoeveel geld hij eraan wil spenderen. Ik ken vele mensen met een easystar begonnen zijn en nu behoren tot de betere piloten van de club.
ik vind het een beetje een nutteloos onderwerp dat enkel aangemaakt is om discussie uit te lokken, maargoed..

Sven, practise what you preach. Ik demoniseer helemaal niets. Waar het mij om gaat is dat je als beginner hier niet kunt posten, of er begint wel iemand easystar te roepen.

Het is dus andersom.. jij (en jij niet alleen) wil iedereen een easystar opdringen. Daar geef ik wat tegengas in. Dat is nu juist waar het mij om gaat; iedereen moet z'n eigen ding doen en een easystar is echt niet zo heilig als jij en andere forumgenoten altijd maar proberen op te dringen.

Dus nu niet gaan lopen doen alsof ik iemand een mening opdring, dat zijn juist de mensen die overal te pas en te onpas 'easystar' gaan roepen. Zoek eens op 'easystar' en zie in hoeveel topics dit ding weer opgedrongen wordt.

@Johan: het is een analogie die geheel klopt. Als je hem niet begrijpt, lees hem dan nog eens.

@Sleurhutje: dus eigenlijk ben je het gewoon met mij eens ;)

Erg jammer.. ja natuurlijk post ik dit voor de discussie er over, dit is immers een forum. Dat je het niet met iemand eens bent, of een onderwerp niet begrijpt, wil niet zeggen dat je dan maar in zo'n draadje moet gaan lopen stangen, we kunnen hier toch gewoon op een volwassen manier over praten. En als er niets meer te zeggen is, zeg dan niets.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie het in dit forum bij nagenoeg elke beginner; koop een easystar.

Als ik in de meeste draadjes kijk waar er om advies wordt gevraagt voor een eerste vlieger, wordt er zelden alleen de easy genoemd.
De klonen, en de easy/funcub worden haast altijd ook genoemd. Buiten de calmato's en andere brandstof trainers.
Helaas heb ik zelf wat mindere ervaringen met de minimag en de E-calmato trainer gezien. Dus deze raad ik niet meer aan.

Als ik zie hoe vaak ik leerlingen al snel solo heb met de easy ( en de klonen ), dan is dat mijn advies aan anderen. Niets mis mee toch? Ik heb de bewijzen vaak naast me staan.
Een leerling vloog binnen drie vluchtjes solo. En die heeft hier ook al gereageerd.

1 - het blijft de beslissing van de beginner. ( gelukkig kijken de meeste hier goed rond )
2 - iedereen heeft een eigen mening.

Ik zie ook bij de beginners geen enkelzijdige adviezen richting easystar. Wordt in een adem genoemd met veel andere prima trainers. Nogmaals de vraag aan henri hoeveel leerlingen op zijn club na een maand helemaal uitgekeken waren op de easystar.
Het nut van deze discussie ontgaat me helemaal. Dat is niet erg.... Ben benieuwd naar meer reacties op dit zgn probleem.

Als beginner wil je toch makkelijk, schadevrij je trondjes tuffen??

Zeker met een bl setup en lipo) is dit prima mogelijk, zonder tussenkomst van een club.(niet aan te raden, maar toch) Zeker met vooraf een sim, en wat lurken op het forum,kan je gewoon GEHEEL zelfstandig vliegen. Zeker de lipo en de blsetup , maakt het nog wat makkelijker om op te stijgen, en te vliegen...

Dus ik zeg EASYSTAR! (en cloon, consorten)
Want het was toch de bedoeling om snel zonder brokken zelfstandig te vliegen ?
Missie geslaagd!!!

Ach en dat je dan (eventueel) snel erop uit gekeken bent (best raar want velen blijven hem vliegen), de voordelen wegen niet op tegen de nadelen van een andere kist, is op zich een luxe probleem.

Laatst bewerkt:
Leuke discussie!

Een EZ* is "gewoon" een totaal andere kist dan de standaard trainers zoals de Calmato en de eerdere Charter's. De Calmato en Charter type's zijn veel meer vliegtuig. Ze zijn iets lastiger te vliegen dan de EZ* modellen. Bovendien kosten ze meer in aanschaf, en zijn ze NIET geschikt om buiten clubverband te vliegen (reguliere club of eventueel zelf een redelijk georganiseerd "wildvliegers club"). Geheid gaat het fout, en wederom het leuke voorbeeld is natuurlijk Roel z'n filmpje:

Had Roel in dit geval een EZ* gebruikt om te leren vliegen, had hij aanmerkelijk minder schade gehad, nog maar niet te spreken over de kans om schade bij anderen aan te richten. En ook ben ik ervan overtuigd dat Roel meer succes had gehad met het vliegen.

Maar voor het leren vliegen in clubverband heb je beslist tal van opties die meer geschikt zijn dan een EZ*. Feit is dat de andere opties in de meeste gevallen aanmerkelijk duurder zijn. Dus heeft de starter een beperkt budget, dan is een EZ* alsnog een goede optie om in clubverband te leren vliegen.
Geeft de vlieger in kwestie aan dat hij bepaalde ambities heeft, dan zal een EZ* idd niet de juiste kist zijn om te leren vliegen, een andere kist is dan beslist de betere keuze!

Niet in clubverband... is er m.i. maar één echte leuke kist om te leren vliegen, en dat is de EZ* (klonen inbegrepen).

Een EZ* vervelen... dat zal per vlieger afhankelijk zijn. Er zijn zeker vliegers die een EZ* saai vinden, toch vermoed ik dat er een grotere groep "ervaren" vliegers is die de EZ* niet een saai kistje vinden, en er zeer veel plezier aan beleven (mij inbegrepen, ik zie mezelf als ervaren vliegen ;) ).

Vriendelijke groeten,
Aldert

Toen ik begon, had ik flink rondgekeken op dit forum en wilde geen EasyStar want ik vond 'm lelijk. Bovendien had ik het idee dat ik wel sneller dan gemiddeld zou leren vliegen (met 30 jaar zeilvliegen achter me plus een simulator).
Ik kocht een SportWing, heb daar leuk mee leren vliegen (en 'm ook een aantal keren flink gekraakt, maar een SportWing is ook schuim - alleen kreeg hij na een aantal reparaties neigingen tot tipstall... kennelijk beetje scheef geplakt)

Ik geef Henry wel een beetje gelijk... maar het is ook zo dat iemand die hier op het forum vraagt of een Mustang geschikt is om mee te leren vliegen, ook alternatieven aangereikt krijgt en niet allemaal EasyStar, ook bijvoorbeeld de FunCub.
Wat me voor een beginner ook leuk lijkt van de EasyStar zijn al die knutselmogelijkheden - ailerons, camera erin, brushless erop... dat geknutsel is wel heel leuk om de mogelijkheden van modelbouw te leren kennen.

En Bart, dat is precies waar het om gaat. Kijken wat je echt leuk vindt. Vrijwel niemand weet vanaf het begin wat hij precies wil. Ik begon ook met de EZ, daarna Twinstar en Funjet etc. Na al die tijd ben ik er achter gekomen dat de warbirds mij wel liggen (afgelopen weekend helaas eentje geprakt maar dat is een andere discussie :mrgreen:).

Je wilt besef kweken maar bij wie? Bij mij in ieder geval niet, en vele met mij zo te lezen......

/edit,

Lees ik net dit topic ;)
ez-ragbak

Je wilt besef kweken maar bij wie? Bij mij in ieder geval niet, en vele met mij zo te lezen......

Vreemde opmerking ;) ... Het is een gewoon een terechte en leuke discussie! En zeker niet een standpunt wat verdedigd moet worden, met voor en tegenstanders...

Dat mag je vinden, ik probeer te zeggen dat Henri graag wil dat niemand de EZ meer adviseert omdat er betere kisten zijn. Hij wil ook besef kweken maar dat is ook vanuit zijn standpunt. Heeft hij recht op, laat dat duidelijk zijn maar ik ga daar niet in mee, mag ook toch? ;)

Tja, of Henri gelijk heeft geen idee, het is iig ZIJN waarheid (lees mening)
Net als de mijne is, wat ik al geschreven heb ;)

mag ook toch? ;)
Jazeker!

Tja, of Henri gelijk heeft geen idee...
Wat is dat toch ;) ? Heeft niets te maken met gelijk hebben (krijgen) of niet ;) ;), toch?
Het is beslist een terechte discussie, zéér terecht aangegeven, mij was het nog niet opgevallen. Er word idd soms (geregeld) onterecht een EZ* als beginnerskist aanbevolen. Losstaand van ieders persoonlijke mening over een EZ*.

Maar als het doel is om alternatieven te geven voor de EZ dan is de titel zwaar misleidend. Natuurlijk is de EZ lang niet altijd de goede kist. Hangt van vele factoren af. Maar heel vaak willen de personen die een dergelijk advies vragen snel en het liefst alleen leren vliegen. Dan is een EZ dus wel een goed advies. Als je al bij een club bent dan stel je hier waarschijnlijk de vraag niet meer.

Dus waarom de EZ als goede beginnerskist wordt aangeprezen snap ik heel goed. Vele doen dat zelfs als ervaringsdeskundige.

Maar zoals gezegd, als het doel is om ook andere alternatieven te geven dan zou ik het topic heel anders zijn begonnen.......

Het doel was voornamelijk om een tegengeluid te geven, zodat mensen er eens over na zouden denken.

Hmmm, dan kun je beter vragen wanneer geen EZ (of kloon) te adviseren en wanneer wel. Dan krijg je een discussie niet over goed of verkeerd maar wanneer is iets goed en wanneer is er een beter advies (klinkt ook al anders). Nu is dat geheel niet aan bod gekomen en de plank daarmee misgeslagen.

Leuke discussie en tijd om me ook eens te moeien...;)

En ik ben het eigenlijk volkomen met Henri eens......

Enkele jaren geleden (was de 40 al voorbij) ben ik begonnen met modelvliegen en omdat overal de easystar werd aangeprezen als beginnersmodel bij uitstek heb ik die maar aangeschaft.

Aangesloten bij de plaatselijke modelvliegklub en op zondagmiddag mijn eerste vluchtjes gemaakt.
Een week later weer naar het vliegveld en m'n eerste solovluchtje gedaan.
Liep helaas verkeerd af door storing en de easystar ging onbestuurbaar de struiken in.
Weinig schade aan de easystar maar eerst moest die storing opgelost voor ik er weer mee ging vliegen.
Nu had ik ook al de amica van Robbe gekocht en dat is een shockflyer-achtig ding van epp en vergelijkbaar met de parkmaster van Multiplex.
Daar heb ik toen m'n volgende lesvluchtjes mee gedaan en dat ding vloog als vanzelf.
De easystar heeft nadien nog één testvluchtje gedaan, is daarna op de kast beland en is er al die jaren blijven liggen.

Als ik toen wist wat ik nu weet dan had ik nooit een easystar gekocht.
Het is natuurlijk een goed toestel om te leren vliegen maar daar houd het dan ook op. Wil je meer dan moet je ofwel allerhande modificaties gaan doen ofwel een ander toestel kopen.

Dan vind ik (en dit is MIJN mening hé) een toestel zoals een parkmaster, amica, enz veel interessanter als eerste toestel.

Door de roeruitslagen te beperken wordt het toestel heel gemakkelijk, langzaam en rustig te vliegen.

Heb je na een tijdje al wat meer ervaring dan maak je de roeruitslagen terug groter en kan je er alles mee doen.

Hmmm, dan kun je beter vragen wanneer geen EZ (of kloon) te adviseren en wanneer wel. Dan krijg je een discussie niet over goed of verkeerd maar wanneer is iets goed en wanneer is er een beter advies (klinkt ook al anders). Nu is dat geheel niet aan bod gekomen en de plank daarmee misgeslagen.

Misschien moet je de openingspost nog eens goed lezen dan ;)

Als advies voor een ouder iemand, of voor iemand die wil gaan zweven; prima.
[..]
Een gewone hoogdekker trainer met rolroeren, is imo een veel beter advies

Wat de plank mis slaat, zijn sommige reacties die iets anders lezen dan 'de easystar is geweldig', zich gelijk aangesproken voelen, en meteen de persoonlijke toer opgaan ;)

Voor de rest toch prima discussie zo, de voors- en tegens komen zo echt wel naar buiten.. een beginner die nu zoekt op easystar, zal dit nuancerende verhaal tegenkomen.

Back