Easystar niet standaard adviseren aan beginners

• Topicstarter Topicstarter Henri Zikken
  • Startdatum Startdatum
Henri, niet om jou af te zeiken of iemand anders af te zeiken, maar vroeger teld nog steeds. Als ik al die F3A en 3D vliegers hun computerzender afneem presteren ze niks meer. Velen weten nog niet eens meer hoe ze een model echt moeten afstellen. Dat geld ook voor de velen die roepen dat ze 3d vliegen en dan het liefst met van de grote bakken. Het gros zie je alleen maar midden op de baan aan die prop hangen en meer kunnen ze niet.

Daarnaast weet je ook mijn standpunt op het gebied van F3A, dat is in mijn ogen verworden tot netjes rechtdoor vliegen en zo af en toe een rol of snaprol onderweg. Ook een looping zoals jullie die maken met een diameter van 300 meter is gewoon netjes rechtdoor vliegen. Het 3d vliegen is bijna net zo verworden. Velen denken dat ze 3d vliegen en als ik dan sta te kijken heb ik zoiets van en nu???? want alles wat ik te zien krijg is prophangen en veel meer niet.
Op meetings maken ze je zo het vliegen met ander spul bijna onmogelijk, voor mij dus ook een reden om niet meer naar meetings te gaan met mijn gekke en aparte modellen.

Mijn lange leerweg wat modelvliegen betrefd raad ik niemand meer aan, ik ben nog via vrije vlucht en lijnbesturing naar het rc vliegen gekomen. Met het vrije vlucht gebeuren heb iuk geleerd om een model echt goed af te stellen zodat het autonoom kan vliegen. ( hee, daar verdien je nu een bull mee op de universiteit :rolleyes:) Ook met het lijnvliegen moet je precies weten wat het model doet en hoe je dat moet oplossen. Heel veel van die opgedane kennis gebruik ik nu nog steeds met de modellen die ik zelf ontwerp en bouw, en vele van die modellen vliegen perfect ook zonder computerzender.

Maar dat de beginners het nu in deze tijd makkelijker hebben en goedkoper kunnen beginnenben ik grotendeels met je eens. We moeten eigenlijk kijken wat hun budget is en aan de hand van dat budget advies geven. Echter als je goed kijkt komen de meesten hier met de vraag welk model is het beste, en mijn budget is 100 euro..........

Henri, niet om jou af te zeiken of iemand anders af te zeiken, maar vroeger teld nog steeds. Als ik al die F3A en 3D vliegers hun computerzender afneem presteren ze niks meer.

Theo, jij hebt echt een verkeerd beeld van F3A. Wat denk jij dat al die computerzenders doen dan? Tuurlijk er worden wel mixers toegepast, schakelaars, en gebruik gemaakt van expo, bijvoorbeeld, alleen dat valt onder de noemer 'fijnafstelling'. Zonder die gadgets zouden de meeste nagenoeg hetzelfde vliegen als nu. Ik heb zelf geen mixers ingesteld staan, alleen expo op alle roeren.. dat zou ik mechanisch ook kunnen bereiken, maar waarom zou ik?

Velen weten nog niet eens meer hoe ze een model echt moeten afstellen. Dat geld ook voor de velen die roepen dat ze 3d vliegen en dan het liefst met van de grote bakken. Het gros zie je alleen maar midden op de baan aan die prop hangen en meer kunnen ze niet.

We hebben op MVC-MN op dit moment eigenlijk maar één 3D vlieger, als het over vliegtuigen gaat, die is 17 inmiddels gok ik, en vliegt nagenoeg iedereen uit dit draadje, het snot voor de ogen. Zonder dat hij zelf echt kennis heeft van het afstellen van vliegtuigen.

Daarnaast weet je ook mijn standpunt op het gebied van F3A, dat is in mijn ogen verworden tot netjes rechtdoor vliegen en zo af en toe een rol of snaprol onderweg. Ook een looping zoals jullie die maken met een diameter van 300 meter is gewoon netjes rechtdoor vliegen.

Het wordt tijd dat je weer eens op een wedstrijd komt kijken. Het beeld wat je schetst kan ik mij in elk geval niet in vinden.

Ik kan daarin ook wel wat tegengas geven.. naar verhouding vloog men vroegah net zo groot, of groter. Want de toestellen waren kleiner en de maximumsnelheid lag fors hoger, het was snoeihard heen en weer knallen. Oók dat is overtrokken en niet helemaal waar, maar ook niet helemaal onwaar ;)

Het huidige P11 begint met een figuur M met een driekwart puntsrol omhoog in de eerste poot, stallturn, halve puntsrol omlaag, halve lus met halve geintregreerde rol, halve puntsrol omhoog, stallturn, driekwart rol omlaag, kwart lus naar level.. en dat is het eerste figuur. Als je dat wil omschrijven als 'rechtdoor vliegen'.. ;)

Het 3d vliegen is bijna net zo verworden. Velen denken dat ze 3d vliegen en als ik dan sta te kijken heb ik zoiets van en nu???? want alles wat ik te zien krijg is prophangen en veel meer niet.

Ach, als iemand daar lol mee heeft, zie ik het kwaad er niet zo van. Mits men natuurlijk wel rekening met elkaar houdt, maar dat geldt voor alle vliegers, niet alleen 3D.

Op meetings maken ze je zo het vliegen met ander spul bijna onmogelijk, voor mij dus ook een reden om niet meer naar meetings te gaan met mijn gekke en aparte modellen.

Tsja, ik heb wel eens uitspraken gedaan over 3D vliegen, zowel heli als vliegtuig, maar laat ik die maar niet hier herhalen, dan zijn 'ze' helemaal boos op mij :P

Hoe dan ook, F3A en 3D.. het valt allemaal buiten het bestek van dit topic.

Maar dat de beginners het nu in deze tijd makkelijker hebben en goedkoper kunnen beginnenben ik grotendeels met je eens. We moeten eigenlijk kijken wat hun budget is en aan de hand van dat budget advies geven. Echter als je goed kijkt komen de meesten hier met de vraag welk model is het beste, en mijn budget is 100 euro..........

Dan zou ik een shockflyer aanraden boven een easystar. Ben je voor dat bedrag klaar, heb je een kistje wat alles kan, van simpel beginnen tot hard-core-echte 3D (dus meer dan prophangen) en alles wat daartussen zit. Goed, meer windafhankelijk, dat is waar. Maar goedkoper in aanschaf, niet veel moeilijker om te leren, en veel goedkoper bij vervanging. Als men 10 plaatjes depron koopt, heb je al 10 kisten op voorraad liggen voor onder de 25 euro. Dat doet geen easystar je na. Bijkomend voordeel vanuit jouw optiek: ze moeten dan zelf 'bouwen', al stelt dat bij een schocky natuurlijk niet zoveel voor.

Als de vraagstelling is 'iets voor 100 euro' is een easystar ook een raar advies, want dat ga je never nooit niet redden voor dat bedrag ;)

Ik begrijp heel goed dat jij door je ervaring veel kennis hebt opgedaan over het vliegen, waarom dingen vliegen, hoe het gedrag in de lucht te verklaren is, enzovoort. Daar kun je niet anders dan respect voor hebben. Echter, de stelling dat beginners of zelfs gevorderden over al die kennis zouden moeten beschikken, onderschrijf ik niet. Goed.. dan koopt iemand een leuke .50 ARF, zet die volgens handleiding in elkaar, schroeft er standaard-spullen in en gaat daar mee vliegen. Dit niet gehinderd door ook maar enige vorm van kennis in de zin waarop jij doelt. Hij/zij merkt dat het toestel iets scheeftrekt bij het omhoog gaan, en zet een kleine mixer op gas/rudder om dat te corrigeren.

Dan.. wat is dan precies het probleem? Als die persoon er zo mee kan vliegen en er lol mee kan hebben, dan zie ik niet in waarom we daar zuur over zouden moeten mopperen.

Rudder meesturen lukt niet? Goed doen we mixertje tussen rol en rudder. Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan.

Kijk, uiteindelijk, als men eenmaal een punt en/of niveau bereikt waarop men iets wil, zoals bv. F3A vliegen, dan zal men juist wél moeten weten hoe e.e.a. werkt. Reken maar dat veel F3A vliegers vrij goed weten hoe een kist werkt en wat de afstellingsmogelijkheden zijn.

Tot zover F3A en consorten, het ging hier om de easystar, en ik denk dat je de nuance daarin een beetje mistte. Ik zeg niet dat het een slechte kist is, zelfs niet dat je er niet mee kunt leren vliegen. Er is een groep mensen voor wie dat kistje een uitstekende keuze is. Er is echter een veel grotere groep, voor wie dat niet zo is. Dát is waar het mij om ging.

Overigens zie ik echt niet de link tussen een easystar en het al dan niet kunnen afstellen van je toestellen. Een Easystar is een schuimpje wat je zelf zonder enige vorm van welke kennis dan ook in elkaar kunt lijmen. Hoe mensen daardoor beter zouden leren kisten af te stellen, etc, ontgaat mij dan ook volledig.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is dat toch ;) ? Heeft niets te maken met gelijk hebben (krijgen) of niet ;) ;), toch?
Correct, daarom ook jammer dat je een deel van mijn quote niet meeneemt, nu kan je het anders inderdaad anders gaan zien dan dat het bedoeld was... Daarnaast heb ik het ook over meningen, niet feiten.;)

Ik ben iig blij me tmijn EZ. Lekker relext vliegen, het heftige (denk) werk, laat ik over aan mijn in opbouw zijnde logo 10.

Ik vlieg nu bijna 4 jaar en heb gisteren weer een nieuwe Easystar binnen gekregen. Niks ailerons erop, maar gewoon voor de avonden beetje leuk zweven en een prima beginnerskist.
Met name de oudere leden vinden kennelijk dat je nog beginnen met een brandstoftoestel (achterhaald), een balsa model dat nauwelijks meer verkrijgbaar is en dat je het liefst de balsa nog uit de boom moet knagen. Onzin vind ik.

Multiplex heeft modelvliegen bij een groot publiek geïntroduceerd met zeer goed vliegen modellen met moderne materialen en die zullen steeds serieuzer genomen moeten worden. Daarbij komt dat de gemiddelde vlieger niet meer wil bouwen, maar vliegen en liefst zo snel mogelijk. De Easystar is daarbij een prima instapmodel om de basis te kunnen leren.
Denk je nu echt dat ze bij Multiplex gek zijn?
Nog een voordeel is dat je na wat uurtjes oefenen op de simulator met de Easystar heel snel kunt vliegen in het echt. De smaak eenmaal te pakken ga je dan wel verder.

Dat neemt niet weg dat je ook prima kunt vliegen met modellen als de Mentor of een Calmato natuurlijk.

Dan nog als laatste: afgelopen weekend hebben we op ons veld weer eens gezien dat beheersing van je vliegtuig best moeilijk is voor veel vliegers. Ook voor ´ervaren´ vliegers. Zet zo´n kistje maar eens binnen de lijnen op de landingsbaan. Als je dat nog niet kunt kan je je afvragen of je al zo snel toe bent aan een moeilijker model.

Dat klopt Bart maar ik denk ook dat er weinig vliegtuigen zijn die zoveel mensen in een heel korte tijd het vliegen eigen gemaakt hebben. De EZ is een beetje cult. En misschien wel terecht ;)

Zou het wereld wijd de meest verkochte zijn zit ik me net te bedenken?

... en ik heb nergens de naam van schrijvers vermeld. Het is ook algemeen bedoeld aan de vliegers met het label ´ervaren´ die een mening hebben over dit succesvolle vliegtuigje. Maar ja, ´succesvol´ en ´Nederland´ mag nooit. ;-)

Denk je nu echt dat ze bij Multiplex gek zijn?

Multiplex weet precies wat ze doen.

Aan vliegtuigen maken ze alleen nog uit Elapor. (vroeger ook uit hout)
En de Easystar is echt hun paradepaardje.

In Duitsland heb je zelf meetings die gesponsort worden van Multiplex waar alleen met MPX modellen word gevlogen.

Mvg Johan

Ja Johan, ik heb ze bijna allemaal. De EasyStar, de Mentor, de Minimag, de Funcub en nu ook de Twinstar (moet ik nog wel even invliegen). En allemaal vliegen ze heerlijk, goedmoedig en zijn ze best geschikt voor beginners.
Overigens vind ik de Minimag nog steeds het minst geschikt voor beginners, maar goed.
Gisterenavond deed ´ie (Minimag) het weer prima op het veld. Heeeerlijk gevlogen. :-) maar als beginnerskist zou ik dan toch kiezen voor de Easystar, de Mentor of de Funcub.

Ik heb er inmiddels 3 van Multiplex: De EZ*, de Xeno en de Merlin. En allemaal vliegen ze perfect.
Heb het vliegen geleerd met de EZ, en daar is niets mis mee. Gebruik 'm nog regelmatig als ik even wil vliegen zonder bij na te denken.
Of je na een maand toe bent aan iets anders ligt aan de piloot. Maar dat wil niet zeggen dat het geen goed beginnerstoestel is.
Heb na de EZ de Xeno gekocht met de tuning aandrijfset erop. En dat was wel even schrikken... Veel sneller en directer :D

Willem.

Ik ben zelf ook groot fan van multiplex, zijn stuk voor stuk allemaal goede kisten. Ben zelf begonnen met een minimag.

Dat staat ook helemaal niet ter discussie.

Ik betwijfel héél sterk dat de easystar een paradepaardje is. Die rol is/was meer weggelegd voor toestellen zoals de acromaster, parkmaster, cularis, enzovoort.

Laat ik het anders uitleggen.. als er iemand is die z'n brevet met een easystar gehaald heeft, en veel vluchten met dat ding gemaakt heeft, het ding beheerst, en dan met een 2m middendekker met ailerons op het veld komt, maak ik mij zorgen en ga ik wel even binnen zitten terwijl die persoon z'n model crashed. Heeft die persoon hetzelfde traject doorlopen, maar dan bv. met een WOT trainer, dan durf ik er gewoon bij te blijven staan.

Laat ik het anders uitleggen.. als er iemand is die z'n brevet met een easystar gehaald heeft, en veel vluchten met dat ding gemaakt heeft, het ding beheerst, en dan met een 2m middendekker met ailerons op het veld komt, maak ik mij zorgen en ga ik wel even binnen zitten terwijl die persoon z'n model crashed. Heeft die persoon hetzelfde traject doorlopen, maar dan bv. met een WOT trainer, dan durf ik er gewoon bij te blijven staan.

En dat is nu eigenlijk precies waar de schoen wringt.

(Weet je nog van vroeger, 2 jaar vliegen met je trainer en daarna weer enkele lessen om met je nieuwe Puma te kunnen vliegen.......)

Ik vecht al vele jaren om het brevet aangepast te krijgen zodat je dit soort situaties kan uitbannen. Ik heb al vaker gezien dat mensen hun brevet behalen met een simpele trainer en dan de dag erop met een grote bak aankomen waar ze eigenlijk nog niet aan toe zijn. En ja, dit gaat gegarandeerd een keer grandioos mis waardoor onze hobby weer in een slecht daglicht komt te staan.

Stel een extreem voorbeeld:

Een leerling behaald idd met de easystar of een vergelijkbare kloon, een minimag, charter, telemaster of vergelijkbaar model het motorbrevet. De dag erop komt hij dan prompt aan met die Extreme flight extra van 145 cm spanwijdte en een dikke 15 ccm viertakt erop.
Wie durft er tegen die gast te zeggen dat hij er niet mee mag vliegen omdat hij de ervaring en kennis er nog niet voor heeft?

En ja, in de laatste 10 jaar dat ik modelvlieg heb ik dit al diverse keren meegemaakt en als ik er iets van zei was ik de gebeten hond. Een keer zelfs dusdanig dat een voorzitter en een vieze voorzitter het nodig vonden om mij te bedreigen. Ik ben daar acuut opgestapt als lid...............

Zo ook hier op het forum waar ik al enkele keren heb aangegeven dat een persoon (clubgenoot) niet voldoende ervaring had voor een bepaalde kist. Via dit forum werdt die jongen behoorlijk opgefokt om toch maar zelf te gaan vliegen met die kist. Zelfs achter mijn rug om werd er via PB met die jongen gecorrespondeert en werd ik neergezet als de grote boeman. Hier waren vooral 2 personen debet aan en die gasten vliegen zelf amper 2 jaar.............

Laatst bewerkt:
Laat ik het anders uitleggen.. als er iemand is die z'n brevet met een easystar gehaald heeft, en veel vluchten met dat ding gemaakt heeft, het ding beheerst, en dan met een 2m middendekker met ailerons op het veld komt, maak ik mij zorgen en ga ik wel even binnen zitten terwijl die persoon z'n model crashed.

Onze club ken geen brevet , in mijn ogen ook onzin , maar dat is een ander verhaal.

Komt bij ons iemand met een 2m kist nadat hij het vliegen heeft geleert op de Easystar en die ook beheerst word hij verder bijgestaan , desnoods de eerste vlucht aan het kabel .
Wij wachten dus niet binnen tot hij zijn kist in de bomen heeft vervracht .

Begeleiding gaat door tot iemand het niet meer nodig heeft.

Ik heb ook net een 2,45m Piper verkocht aan een clublid .

Tot nu toe sta ik naast hem bij elke vlucht met de Piper.
Gewoon om tips te geven tijdens het vliegen .;)

Is ook zijn eerste kist over 2m , hij vliegt al een paar jaar met verschillende modellen tot 1,7m .

Mvg Johan

Een Easystar of kloon is een mooi vliegtuig om eens te kijken of vliegen wat voor je is.
Ik heb (mezelf) met een Parkfun Fusion leren vliegen, en daarna een Easy gekocht.
De Easy vliegt, nee zweeft veel beter als de Fusion en heb er veel plezier van.
Mijn plan was om daarna zelf met een Graupner Electro trainer te gaan vliegen, maar dat ga ik toch onder begeleiding bij een club doen of met iemand die ervaring heeft.
Is toch een stap verder als een Easy.
De Easy gebruik ik nu als FPV vliegtuig ivm z'n lange vliegtijden, goede zweefeigenschappen en ruimte voor de aparatuur.

Onze club ken geen brevet , in mijn ogen ook onzin , maar dat is een ander verhaal.

Wat zegt jouw geliefde DMVF daarvan?

Komt bij ons iemand met een 2m kist nadat hij het vliegen heeft geleert op de Easystar en die ook beheerst word hij verder bijgestaan , desnoods de eerste vlucht aan het kabel .

Precies. Bij ons worden mensen met een echte trainer zo opgeleid, dat ze daarna bij een nieuw toestel niet meteen weer aan de kabel moeten.

@Theo: het ging mij bij dit voorbeeld natuurlijk om uit te leggen wat er imo mis is met de Easystar als advies voor een bepaalde groep mensen. Op deze manier uitgelegd, snapt iedereen het en blijkt iedereen het met mij eens te zijn, zowel jij als Plotterwelt. Jij wil graag het brevet aanpassen, Johan blijft er toch maar bij staan als iemand met een andere kist komt. Beide bewijst dat jullie ook best begrijpen wat de handicap van het ding is; het vliegt te makkelijk en kan te weinig om iemand het vliegen geheel te leren.

Als iemand met een Calmato z'n brevet gehaald heeft, of met een WOT trainer, en dan de volgende dag met een EF Extra met 15cc op het veld komt, heb ik daar eigenlijk niet zo'n moeite mee. Ik wil er best bij komen staan als die persoon de ondersteuning mentaal nodig heeft, en ik zal hem/haar ook zeker adviseren de uitslagen bij de eerste vluchten klein te houden, maar verder zou ik daar geen problemen mee verwachten. Die kistjes zijn geen etterbakken, iemand die z'n normale trainer goed beheerst, kan daar probleemloos mee vliegen.

Dat is dus anders als die persoon met een easystar z'n brevet gehaald heeft. Dan weet je nagenoeg zeker dat het ding plat zal gaan.

Met een easystar zul je bij ons niet snel je brevet krijgen. Je mag dan prima lessen met dat toestel voor een zweefbrevet, en ook wel voor het motorbrevet, maar zult ergens in het curriculum dan toch met een echte trainer of groter toestel moeten gaan vliegen, bv. de clubtrainer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat zegt jouw geliefde DMVF daarvan?

Duitsland kent geen brevet systeem. ;)

DMFV clubs kunnen piloten laten opleiden met cursussen tot clubinstrukteur om het optimale uit een leerling te halen en deze zo veilig en snel het vliegen bij te brengen.
Deze cursussen worden kostenloos aangeboden .

Mvg Johan

Gaan we nu geen dingen door elkaar gooien !?

Ik dacht dat de discussie ging over het snel in de lucht kunnen zijn om te kunnen spelen met een vliegtuigje !

Dat een Easystar 'makkelijk' te vliegen valt en je daarom snel airborne bent, wil nog niet zeggen dat je daarna 'rijp' bent voor bv een Extra, Spitfire (of doe eens grof) een Jet-kist :/

Natuurlijk doe je met een Easystar 'ervaring' op ... van je af en naar je toe vliegen, en misschien wel rug vluchten etc.
Maar dat wil nog niet zeggen dat je daarna rijp bent voor de bovengenoemde kisten !!!
Je moet (in mijn ogen) wel 'het' traject doorlopen met de 'juiste' opvolgers :)

Stampertje, helemaal gelijk. De vergelijking die Henri trok is in mijn ogen ook helemaal onjuist (hij zal dat zelf anders ervaren)

De EZ is prima geschikt om de beginselen van het vliegen onder de knie te krijgen. Met links of rechts een kleine aanpassing is het zelfs een volwaardige kist. Het feit dat hij niet van hout is maakt daarbij niets uit. Voor vele heeft het nieuwe materiaal, laten we het even piepschuim noemen, een vreemde uitwerking. het is meteen speelgoed in hun ogen.

Ook een EZ vliegt niet vanzelf. Je moet de sticks nog steeds juist bedienen anders gaat ook hij de grond in.

Bij ons op de club hebben we naast het motorbrevet ook een light brevet. Licht voor toestellen tot een kilo. Dus na een brevet wat je redelijk vlot kunt halen en in mijn ogen een stimulans is om door te gaan kun je gaan voor een "normaal" brevet. Kan ook met een piepschuimvliegtuig trouwens.

En als er ook maar iemand staat te wachten op een crash of wegloopt als er iemand op het veld komt met een kist die hij/zij niet beheert moet je je eens achter de oren krabben of je dan goed bezig bent :teacher:

Botom line in mijn ogen, de EZ is prima geschikt als starterskist.

Botom line in mijn ogen, de EZ is prima geschikt als starterskist.

En vind je ook dat het vertrouwd is dat ze daarna een 2 meter kunstvluchtkist vliegen? Of een 2m soft/hotliner? Of een 1,5 meter P51 methanolkist? Of eventueel een grote laagdekker Calmato met 6,5cc?

Als een club zinvol bezig is dan hoeft iemand na een paar maanden vliegen op een EasyStar niet met een Extra te komen, op z'n minst wordt hij dan alsnog begeleid.
De grap is natuurlijk, dat, hoewel je als beginner relatief snel op een EasyStar uitgekeken kan zijn, je er wel relatief snel mee kan vliegen. Dus (even uitgaande van het brevetsysteem, dat ook niet zaligmakend is) met de ES kan je vrij snel zelfstandig vliegen, maar zal je wat langer door moeten voor je iets spannenders kan vliegen.
Begin je met een rolroertrainer, dan ben je misschien langer bezig onder het wakend oog van een instructeur, maar heb je eenmaal het brevet dan ben je niet te gauw op je toestel uitgekeken, en als je iets spannenders wilt kopen is die overstap ook minder groot.
Maar in beide gevallen hoort een brevet niet een vrijbrief te zijn om willekeurig wat te vliegen. Volgens mij staat iets in die zin er ook bij op de KNVvL site.
Op de G&E zag ik laatst iemand een brevetvlucht maken voor motorvliegen... met een Multiplex Merlin. Dat vind ik eigenlijk nog opmerkelijker (ook al heeft dat ding wel rolroeren). Hij zakte overigens, gewoon omdat hij niet voldoende controle had. En dat is natuurlijk gewoon waar het om gaat.

Back