EC-135 Hirobo KLPD

Vandaag nog eens wat verder gedaan.
Ja ik zal niet veel meer kunnen doen de komende 2 weken maar toch.
En daarna ben ik weg tot eind januari dus het zal stil worden hier.

De camera van de heli is nu ook klaar maar de foto's volgen nog.

Wegens tijd gebrek ben ik eventueel bereid om de ec-135 te verkopen.
Hij moet niet weg maar ik heb gewoon geen tijd meer om schaal te bouwen begrijp het niet verkeerd ik blijf wel vliegen met de blackhawk en wat semi-schaal heli's enz...

Nieuw prijs totaal pakket is
1779€heli met mechaniek
+4x63€ servo's savöx
+140€gyro
+60€piloten
+40€servo
+90€lights
+100€variodetails
Totaal is 2461€

Hij is nog volledig af te werken.

Maar er zitten ook al wat extra optie's bij zoals:
alle savoc servo's zitten er bij.
futaba gy 520
uitklapbaar landingslicht met savoc servo en elektronisch stuurpaneel
navigatie lichten
verscheidene details
enz

Daarom mag hij weg voor 1900€ vind dit een redelijke prijs als je weet dat alles nieuw is.

Laatst bewerkt:
JAMA JAMA JAMA ..

Voor schaalheli's moet je geen tijd hebben ..
JE MOET DAAR TIJD VOOR MAKEN ... ;-) :snipersmile:

Jammer dat je deze heli wil verkopen ..

Grtz
Ron

Hallo,

Even om te melden dat ik de EC135 van Volunteer heb overgenomen. Gisteren zelf een eerste testvluvcht gemaakt (tussen de buien door). Alles verliep vlot. Een aantal headspeeds getest. Meest ideale blijkt 1680 rpm te zijn. Als ik lager ga maakt de fenestron nogal een raar lawaai en krijg ik veel vibratie (je ziet de staart bewegen).

Het lijkt me logisch dat er 1680 rpm moet gehaald worden aangezien een fenstron veel toeren nodig heeft. Maar hoe zit dat dan met een 4 bladskop? Mij lijkt 1680 toeren en 4 bladen te veel? Of zie ik dit mis?

Alvast een foto van hoe de heli er gisteren tijdens de testvlucht uitzag:

8FE7A4F9-30D2-4C72-8AC7-06AA948C3CAC-457-00000049383AF251.jpg

Een paar foto's van de vorderingen:

B17502F6-F562-4F00-87F1-E130A494544C-7329-00000B750EC0852E.jpg

51082911-78FC-44D5-AED7-CF041C912E1A-7329-00000B751B307109.jpg

Ik ben nog op zoek naar een product om krassen en putjes te vullen voor de romp gespoten wordt. Kan iemand mij enkele producten aanraden?

Voor je de romp gaat spuiten gaat er toch primer over, dit zal de nodige krassen en putjes opvullen, als je tenminste spuit met een verfpistool en goede primer bijvoorbeeld van Vosschemie. Zijn de putten en krassen te diep kan je nog eens spuitplamuur erover halen, dit haalt zeker alles weg.

Enkele foto's van de vorderingen, Vinnen geplaatst + alles in de grondverfgezet + momenteel bezig met de finale verflaag

62A371C2-7ECD-447D-B0E9-8E1900598D2E-2525-0000028BF3007F6B_zpsb1a002dc.jpg

8715B42B-7941-4378-BD1C-CE875669CB19-2525-0000028BE4A6A545_zps879d2bd0.jpg

Nu het project al goed gevorderd is zou ik graag een 4blads kop aanschaffen + daar bijhorende bladen. Daar dit mijn eerste maal zou zijn dat ik een meerbladskop aanschaf had ik graag wat advies hierover gehad.

De setup die ik hiervoor zou gebruiken is een Align 600MX (510kv), cc 80a hv esc, op 12s. Dit is reeds getest op de heli met een flybar met 650mm bladen rpm rond de 1600 rpm (werkt goed met de fenestron). Kan ik waarschijnlijk nog wel laten dalen tot 1400 rpm.

Ik dacht aan 600mm spinblades (deze kunnen toeren aan tot 1800 rpm). Maar ik heb geen idee welke kop ik het best zou aanschaffen. Graag jullie mening.

Enkele ideën..

Een meerbladkop geeft meer weerstand, dus zal je fenestrom iets harder moeten werken, toerental laten dalen zal mss geen optie zijn..
Met dit in je achterhoofd moet je bladen zoeken met weinig weerstand, wegblijven van TF/smartmodel bladen, écht niet goed..
Spinblades zijn idd zeer smal en efficient, met weinig weerstand, mss de complete set nemen met hun rotorkop erbij? Dan is alles op mekaar afgestemd.
Ik had spinblades op mijn century ecureuil, in combinatie met de century rotorkop.
Persoonlijk vondt ik de combinatie niet 100% mijn zin, daar de spinblades nogal licht zijn, en ik daardoor de beast x veel werk moest laten doen, iets waar ik niet van hou, maar da's omdat ik altijd zonder electronische stabilistie heb gevlogen. Bladen vervangen door rotortech ( century verdeeld deze) en het gevoel was beter.. Kan dus zijn dat mijn spinblades/century rotorkop niet de goede combinatie was..
Goed laten informeren en niet te snel beslissen is de boodschap..

greets,

Didier

Hirobo maakt ook een 4 blads kop en bladen speciaal voor dit mechaniek.

de bladen :0414-044
en de kop: 0414-043

Lijkt mij dat dat het beste afgestemd is op de heli en Hirobo kennende zal het zeker goed werken.

Word heel mooi ik ben ook bezig met de ec 135 van de klpd wil hem met turbine uitvoeren ik zoek de stickers van de klpd weet u iets

Ik ga alvast de stickers zelf maken, met decals. Hoe ik aan de tekeningen moet geraken om dan uiteindelijk zelf af te printen, weet ik zelf nog niet.

Mocht iemand een idee hebben?

Gisteren twee testvluchtjes van ongeveer 5 minuten gedaan, verliep zeer vlot op twee dingen na,

- af en toe kwam er een zeer raar lawaai uit de fenestron. Alsof hij ergens geblokeerd zat, had geen effect op de vleigeigenschappen maar kan zeker niet gezond geweest zijn.

- bij een lager toerental (tussen de 1200rpm en 1500 rpm) krijg ik enorm veel trilling op de staart. Ook hier geen effect op de vliegeigenschappen maar volgens mij niet gezond, vanaf 1600 rpm is het probleem over. (echter vind ik dit een te hoog toerental, heli wordt dan te gevoelig in de besturing).

Iemand een idee hoe dit zou op te lossen zijn?

Voor de Fenestron heb je gewoon een bepaald toerental nodig om effectief te zijn. Bij die 1600 rpm werkt het wel goed zeg je, maar stuurt hij wat fel. Waarom stel je niet wat expo in op de cyclic en/of een wat vlakkere pitchcurve?

Back