Edge 540 T van engel : Bigscale brushless

alles stond nog op de teststand. Motor volledig vrij in een ruimte waarin het 15 graden was.

motor heeft max 1 minuut gedraaid. Nooit warm aangevoeld. de amp meter hing continue aan de accu en is niet hoger geweest dan 70 amp.

Motor is eigelijk niet opgeblazen of verbrand, hij maakt alleen een doorslippend geluid bij iets verder dan half gas. Met die regelaar verschillende timingen geprobeerd geen effect. Met een iets kleinere motor van HC werkt hij perfekt.

Met hetzelfde pakje waarin de KDA motor zit komt ook het beest mee, de 80-100. Die ga ik de komende weken eens testen.

Peter
 
@3w-flyer : Dat is dus niet de motor ;) De regelaar ken het niet goed aan. Bekend probleem met die HC 100A regelaren. Misschien dat hij beter werkt met die KDA motor. Lees de brichten op myhobbycity.com maar eens. Ik heb al een tijdje proefgedraaid op 10 cellen met een oude slechte houten prop. Met APC E neemt hij veel minder stroom dus dan moet 12 cellen goed kunnen (volgas beneden de 100A is goed :))

@niels : Mijn funtana s40 is zo ook aan zijn einde gekomen. De lichtere serie HC regelaren kunnen niet snel van gas dicht naar volgas schakelen. Dat doe je dus als je gaat prophangen... vanaf 4 meter hangen en opeens 0,0 vermogen overleeft zo'n kist niet.......... ik ben wel blij met de CC regelaar in deze kist, die gaan iets beter met de timing om.

EDIT:

Todo:
- Cockpit sluiting verzinnen. Ik denk een klem systeem met verend staal.....
- Accu plank maken. Ik heb al een idee, vanavond even uitwerken
- Kabels definitief leggen en monteren. Ook verloopjes zoeken voor de rolroeren

Als het goed weer is zondag even invliegen :)
 
Laatst bewerkt:
Cockpit sluiting gemaakt van messing buisjes, stukje staal en een veer :) Accu plank is gemaakt van 5 mm triplex en een alu profiel (zwaar nu, heb het gewicht in de neus nu nodig, wordt later lichter gemaakt). Verloop kabels voor de ailerons ook geplaatst en ontstoord. Hoogeteroer kabels zijn ook ontstoord. Hij is nu klaar voor de eerste test vlucht. Wielkappen en spinner komen later. Spinner moet eerst een adapter voor worden gemaakt en de wielkappen heb ik nu geen tijd meer voor. Vanavond nog even foto's maken. 7408g nu...... wordt dus meer dan 7500 totaal :(
 
Zeker niet gek met goedkope 5000 mAh lipo's maar toch, ik hoopte vliegklaar onder de 7500 te blijven, compleet ;) met 8kg vliegt hij ook nog wel goed maar dan moet ik de motor meer stressen in 3d. Eigenlijk moet er een hoop anders nog maar dat komt later wel..... eerst maar eens kijken hoe het vliegt straks.... en of die motor niet erg heet wordt. Zou zonde zijn als er koel gaten onder de motor kap moeten komen.....
 
Grappig,
Weliswaar van een andere dimensie, maar ik ben op dit draadje gewezen vanwege een zelfde gedrag wat ik op mijn HET RC Typhoon 6-15 nu meemaak.
Regelaar is een (merkloos?) 18A Balancing regelaar en als voeding een 3S/1200. 8 X 4 propje.
Precies zo, voorbij halfgas (niet altijd...) plotseling alle power weg en een "doorslippend", bijna krijsend, geluid.
Het motortje wordt ook erg warm.

Ik heb dit nog nooit meegemaakt dus ik sta voor een raadsel. Maar goed, zo'n electro specialist voel ik me nou ook weer niet...
 
Net de motor op 12s laten lopen met een APC E 22x10.... dat ging niet helemaal goed.... Toen ik bij volgas kwam opeens motor stil en gieren. Ik denk timing probleem maar de motor zat goed vast :( Ik zat op 116A volgas, wat ook teveel is :( Motor eruit gehaald en de magneet ring lag los van de alu voorkant. Het schroefdraad zit er zo op dat de ring zich kan losdraaien als de motor goed kracht zet. Normaal draait hij de andere kant op en is het geen probleem. Motor zit nu weer inelkaar met een hoop locktite. Toch moet er een andere motor op denk ik. Axi 5345/16 draait lekkerder op 12s (deze motor deed 4600KW volgas... leuk maar overleeft hij niet echt). Stroom van 116A volgas kan met beheerst gasgeven maar dit was met verloopjes van 4mm en een power recorder er tussen..... stekkers werden warm dus aardig verlies. Zonder dat ertussne gaat de stroom echt te hoog worden. 5KW overleeft die motor niet ben ik bang........ kunnen we wel proberen :) kost toch geen zak en als ik hem vervang heb ik er ook niets meer aan. Moet wel naar de koeling gaan kijken dan........ Zondag vliegen met deze op 12s, of accu desolderen naar 10-11s, of wachten op axi... lastige keuze.
 
ik wacht nog steeds op die kda motor, misschien ook een optie ? vooral een goedkopere dan de axi.
 
Wachten? Die kist landt zonder motor ook zonder problemen hoor :) Motor kan hooguit oververhit raken....

Die KDA motor is geen optie. Als deze HXT het niet aan kan brandt die kda nog sneller door. Hij is 150g lichter en heeft ene hoger kv (235) dus trekt nog meer stroom. Axi is 895g en heeft 195kv, mijn hxt heeft 790g en 200kv en zou dus ook goed moeten zijn. gemiddeld vermogen moet hij ook aankunnen en zolang ik die kist niet volgas omhoog jaag tot ik hem niet meer zie moet de motor het wel aankunnen.

Hyperion Z5045-18B is ook een optie maar dan met een 24x12 prop, heb ik weer niet....

Foto van mijn motor uitelkaar :
dsc04605.preview.jpg
 
Net gerepareerde motor getest. Nog heel :) Heb een tijdje tussen 1/2 en volgas gespeeld en na 1 min spelen werd de motor (binnen bij de wikkelingen) al 75 graden... beetje hoog maar met goede koeling en beheerd gasgeven moet dat wel kunnen eerst. Heb ook een anti vonk op de regelaar gemaakt want dat kon echt niet zo :) Nu veel beter. Voor de rest wordt er niets warm. Accu net voelbaar warm en de regelaar ook. Frequentie nog iets opschroeven dus en wat gaten maken in de kap.
 
lijm moet ook maar even voldoende zijn :) probleem is dat ik de motor achterstevoren monteer, anders hij hij zich wel vastgedraaid...

net een gat in de kap gemaakt, beetje koeling doet wonderen hoop ik.
 
Dat is altijd nog een optie maar het loslopen is niet het grootste probleem. Kan er altijd M2 boutjes doordraaien om te borgen. Overbelasting en oververhitting is het grootste probleem. Ik hoop dat door rustig vliegen de motor toch niet oververhit raakt. Ik ben op zoek naar een axi 5345/16 op dit moment.

Nog wat foto's:

dsc04606.preview.jpg

dsc04607.preview.jpg

dsc04610.preview.jpg

dsc04611.preview.jpg

dsc04612.preview.jpg

dsc04614.preview.jpg

dsc04617.preview.jpg

dsc04618.preview.jpg
 
Mooi project... Mooie regelaar ;) .
Die loskomende motor hebben we ook gehad. Direct in het "begin" zeg maar. Een drupje locktite, en hij zit nog steeds. Ik denk ook niet dat hij nog los gaat komen trouwens.
De iets lichtere en zelfs goedkopere Towerpro verstouwd het overigens wel, terwijl de temp bij deze motoren prima binnen de marges blijven.

Succes, greetz van Aldert





ps. inmiddels (helaas) ook al bollende HXT gen 2's
 
Dankje aldert. Als je die motor in je ketting zaag bedoeld is het toch wel een verschil :) Jij hebt hoge piek belastingen maar lage continu waardes. Ik heb ook nog eens minimaal 1000W continu nodig om fatsoenlijk rond te vliegen.
 
Wielkappen vanochtend ook even gemonteerd, heb ik het zwaartepunt nog iets meer naar voren. Staat ook stukken beter op de foto's :). Foto's komen vanavond. Alles staat klaar voor de maiden vanmiddag, als hij alle checks tenminste goed doorkomt.
 
Hij heeft gevlogen :) Na de eerste rijkwijdte test bleek dat met motor aan er slecht ontvangst was. Ferriet kern om de verleng kabel naar de regelaar gelegd en toen was het goed. Eerste vlucht ging perfect. 1/3 gas en hij kwam al snel los. Tikje rolroer trim rechts en hij vloog kaarsrecht. Door naar 1/2 gas en hij ging al verticaal! Vermogen genoeg dus :) Totaal even 5 min gevlogen om te kijken hoe de kist zich houdt en alles lijkt zeer goed. Inverted geen down nodig, normaal geen up. Zwaartepunt lijkt dus perfect. Langzaam vliegen wil ook geweldig. Gas dicht en hij remt goed af en blijft zeer stabiel, ook weinig up nodig. Na de eerste vlucht heb ik onderstaande foto's gemaakt. 2e vlucht ging iets minder, ik dacht dat er storing was, hij leek even niet te reageren. Direct geland en de kabel naar de regelaar nog verder ontstoord bij de regelaar en anders gelegd. 3e vlucht eerst niets te merken maar na 2 min weer even een gevoel van geen reactie. Ik heb op de motor gelet maar deze ging niet uit, dus geen failsafe. Gewoon doorgevlogen en nog 1 keer in een trage bocht leek hij even niet te reageren maar wederom bleef de motor netjes lopen. Kan dus ook door een wind verandering komen bij een langzame vlucht. Om te testen nog een paar keer op 2/3 gas recht omhoog gevlogen terwijl ik met de vleugels heen en weer draaide maar dat reageerde elke keer zeer goed. Even in de gaten houden dus.

Wat het diepte punt van de dag was is dat mijn trouw pulsar 2 lader het begeven heeft :( Hij was aan het laden en heeft niet echt een stop functie. Normaal trek accu los en deze keer dus ook. Dikke klap en brandlucht was het gevolg :( Er lijkt minstens 1 fet gescheurd. Ik zal eens meten en kijken of ik iets kan vinden. Wordt denk ik opsturen :(

dsc04619.preview.jpg

dsc04620.preview.jpg

dsc04621.preview.jpg

dsc04622.preview.jpg

dsc04623.preview.jpg

dsc04624.preview.jpg

dsc04625.preview.jpg

dsc04626.preview.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top