Edge en zijn avon(d)(t)uren met Leentje................

Ziet er leuk uit Fokko! Had nog een paar draadbakken voor je in de aanbieding, maar zie dat je de meerdraden gebruikt voor je koppellieren. Ook goed hoor! Zoals je ziet bonden we de wrijfhouten vast in de draadbakken. Anders spoelden ze met slecht weer overboord. Gr. Klaas.

1970-7 IJsselmeer.JPG
 
Ah, ook een mooie oplossing.
Een paar gazenbakken.

Het touw heb ik overigens nog niet gebruikt.
Had hem daar even omheen gewikkeld voor de looks.
 
Wilde vandaag even het water onveilig maken met een woeste anderhalf meter triplex.
Was wat wel wat winderig, maar toch.
Het begon eerst met wat gymnastische oefeningen om het eea door het riante zolderluik heen te krijgen.
Daarna een twistturn om vanaf de opvouwbare zolder trap op de gewone trap te komen.
Al met al ben je gewoon een halfuur bezig.
Maar daarna had ik het eea wel in de auto staan.
Het moet eigenlijk ook nog eens onopgemerkt ofwel onopvallend gebeuren.
Haast stiekem.....
Heb namelijk best wel nieuwsgierige buren.
Zijn prima mensen, maar dan duurt het nog een halfuur langer eer je weg kan.

Het lijkt haast op een militaire operatie.

Daarna werd het tijd om de waterkant op te zoeken.
Als eerste had ik het oude zwembad op het oog.
Ideaal water, beschut, weinig begroeiing en een mooie wal.
Doch helaas, er waren meer kapers op de kust.
Sportvissers.....
Weinig sport aan deze categorie vissers.
Hangend vanuit een strandstoel en de lijnen of helemaal over het water of helemaal langs de kant.
Ik ben zelf ook sportvisser en deel dezelfde passie, maar zo je lijnen uitzetten dat een ander haast geen gebruik van deze vijver kan maken getuigt niet echt van sportiviteit.
Dus ben ik maar uitgeweken naar een andere lokatie.
Ietwat uit de bewoonde wereld.... geen pottenkijkers of erger nog "plakkers".
Maar wel de wind op de kop.
Ideaal om te vissen....misschien vanavond...
Alleen kon ik hier niet de bak zelf proberen.
Zonder bak lijkt mij het openbaar vaarwater sowieso al een risico laat staan met.
Eén janjurk met een motorbootje en dan gelijk de hele boel zeiknat.

Daarnaast moest ik de boot ook nog steeds uitproberen met de nieuwe setup.
Ik had er eerder een andere aandrijflijn een messing prop en een woeste straalbuis eronder gezet en nog niet de tijd ( of zin ) gehad om het eea in het natte uit te proberen.



Wat wel opviel, geen schuimklopper meer en ze is stiller.
 
Wel flauw dat ze de brug niet voor je draaiden! Volgende keer met bak, maar dat moet je wel een aardige wal hebben om de combinatie samen te stellen. Gebruik wel 4 draden. BB voor duwboot naar SB achter bak en andersom. En aan beide zijden achterkant duwboot naar achterkant bak. Dan kan het t.o.v. elkaar wel op en neer, maar niet heen en weer. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Fokko, Er zijn natuurlijk meerdere manieren om boot en bak aan elkaar te knopen. Om in de vaarrichting de boel te zekeren de twee lijnen van achterkant boot naar achtekant bak. De twee andere lijnen kruislings aan de voorkant van de boot voorkomen dwars wegschuiven. Zonder kruisverband zal er altijd een zijdelingse beweging mogelijk zijn. Even kijken of ik een plaatje kan vinden. Natuurlijk hoef je niet zoveel draden te gebruiken als op de plaatjes. Gr. Klaas.

https://images.app.goo.gl/F6XUii4rw9StczAWA
 
Laatst bewerkt:
Ja, oke.
Denk dat ik het snap.
Zie dit uitermate artistieke kunstwerk.............
Zoiets bedoel je.

ooooooooo.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Jij kunt beter tekenen dan ik. Heb ik het toch duidelijk verwoord. Maak er iets moois van! Gr. Klaas.
 
Je ziet dat deze schroef (in combinatie met de straalbuis) veel efficienter is. Het water kan alleen maar naar achteren en naar voor. Het schroefje dat je eerst had slingerde het water veel meer zijdelings weg. Je hoort nu alleen nog een beetje piepen, veroorzaakt door de regelaar. Geen lawaai is geen verlies aan energie en geen slijtage. Ben benieuwd naar het vaargedrag met de duwbak. Leg er wel wat ballast in om wat minder last te hebben van de wind. En denk om je remweg! Maar als chauffeur ben je daarmee vertrouwd. Gr. Klaas.
 
Ik heb het hele capitel doorgenomen voor wat betreft het samenbinden van duwbakken, samenstellen en wat het effect daarvan is qua stroomop en afwaarts.
En...... weet nu ook wat een verhaallijn is.
Heb medelijden met m'n oudste, die nooit zijn veterstrik diploma kon halen hahaha.
Ikzelf ben ook geen held qua knopen, kan een bledhaak monteren en feederlijnen knopen maar daar houd het ook zo'n beetje mee op.

Toch raar dat we in die paar honderd jaar nog steeds met touwen werken.

Maar zie wel de logica van het lanszij en kruislings leggen van touwen.
Wat dat betreft is die site die Klaas aangaf wel leerzaam.

Hoe dan ook, het blijft bewerkelijk.
Ook op schaal.
Marc gaf ook al eerder aan, hoedenelastiek.
Simpel en snel toepasbaar.
Vele wegen die naar Rome leiden.
 
Voor een groot gedeelte blijft het praktisch inzicht Fokko. Nu is echte duwvaart natuurlijk een stuk spannender dan modelbouw. Dan ben je met 6 bakken x 3.000 ton en een duwboot met 5.500 PK onderweg. Tel je alle dode gewicht (schepen + lading) bij elkaar op dan zit je rond de 20.000 ton. En dan komen er krachten vrij waarvan we haast geen weet hebben. En o wee als er een bak iets raakt.
Levert door de massa gelijk een hoop schade op aan koppeldraden en huidplaten. Maar gelukkig hebben wij in onze kleine wereld dat soort uitdagingen niet.
Als je hoedenelastiek gebruikt houd er dan rekening mee dat dat spul rekt en dat je op elke kant evenveel spanning zet. Maar het effect merk je vanzelf. Nog even dan ben je een echte duwboot of bakkenschipper. Wens je veel vaarplezier, maar dat zal met jouw enthousiasme best lukken. Gr. Klaas.
 
Toch raar dat we in die paar honderd jaar nog steeds met touwen werken.

Een touw is gemaakt uit een natuurlijke of kuststof vezel.
Bij mijn vorige werkgever, een massa overslagbedrijf, ging het ijzererts, naderhand ook kolen in duwbakken met een inhoud van 2800 ton naar de Duitse hoogovens.
Deze bakken werden in 4 of 6 stuks verband gekoppeld en werden door de duwboten van Veerhaven, of Haniel naar hoogovens in Duitsland gebracht.
De bakken werden door een gespecialiseerde ploeg op de juiste manier beladen en gekoppeld.
Ik weet, dat er ook nog geëxperimenteerd is met de kunstvezel Kevlar. Deze vezel is sterker dan staal, maar is gevoelig voor "kwetsing", dwarskrachten.
Nu terug naar touw. Het voordeel van touw is, dat het kan rekken zonder direct te breken, verder redelijk bestand tegen water.
Bij het koppelen van bakken wordt staalkabel gebruikt met een touwkern. Door deze zachte kern kan de kabel uitrekken zonder te breken.
Deze touwkern is verzadigd van conserveervet, zodat elke keer als de kabel werd uitgerekt, werd er ook vet uit de kern tussen de draden van de staalkabel geperst.
Door de flexibiliteit, uitrekbaarheid, kan men de bakken op zodanige wijze koppelen, dat deze onderling toch door de golven kunnen bewegen.
Dus niet met touwen, maar met staalkabels.
 
Laatst bewerkt:
Als je hoedenelastiek gebruikt houd er dan rekening mee dat dat spul rekt en dat je op elke kant evenveel spanning zet.

Hou er zeker rekening mee.
Ik ben geen bakkenbelader, maar heb toch mijn bedenkingen.
In bericht #407 staan de draden getekend. 2 draden in gekruiste vorm voor het tegengaan van de verschuiving van de bak t.o.v. de duwboot en twee van de achterkant van de duwboot naar de buitenste bolders op de duwbak.
Deze draden nemen de kracht op, die ontstaat door het manoeuvreren met het geheel. Dus deze moeten strak zijn om de draaikrachten te kunnen opvangen.
Indien je deze van elastiek maakt, dan zal de bak niet de beweging van het Leentje volgen en een eigen weg zoeken onder een hoek met het Leentje.
 
Henk, We worden ingehaald door de tijd en tegenwoordig zijn er ook koppeldraden van dyneema.
https://bijrinus.nl/product/koppeldraden-30-of-40-meter-30mm-78-4-ton/
In de tijd dat ik nog werkte kwam de tanker Vlissingen (10.000 ton) in de vaart, later gevolgd door de Vorstenbosch (13.000 ton).
Deze schepen werden zo groot dat er eigenlijk niet meer met normale staaldraden kon worden gewerkt. Veel te stug en te zwaar.
Dus ging men over op dyneema en twaron. Dat materiaal is niet geschikt om een schip af te stoppen door wrijving om de bolder(s).
Daarvoor gebruikte men dan zware staaldraden die nog hanteerbaar waren. Hoewel dit soort massa's stop je eigenlijk niet meer af.
Om de schepen tegen de kant te houden hebben we 1 meter buiten de afmeerlijn extra palen laten slaan om het schip dwarslijnen uit te laten zetten.
Een zeeschip van 5.000 ton krijgt hulp van de roeiers om vast te maken. Op die zware binnenschepen moesten de opvarenden het zelf doen.
Gr. Klaas.
 
Vanavond eventjes een ander water opgezocht.
Moet wel zeggen, de kofferbak was goed vol.
Aan één kant Leentje en toebehoren en aan de andere kant mijn hengelspullen.
Met dat laatste zal ik jullie maar niet gaan vervelen.
Eenmaal aangekomen op locatie de boel uitgeladen en naast de auto gezet.
Daarna de bak in het water gezet en rustig aan volgegooid met stenen.
Net zoveel dat ze mooi op diepte lag en een goede laadverdeling had.
Daarna was het de beurt aan Leentje.
Aangezien ik op dit gebied wereldvreemd ben, heb ik in het kader van de zeven zekeringen ( Murphy ligt immers altijd op de loer..... ) de bak vastgehaakt met een musketonhaakje.
Daarna heb ik twee lijnen via Leentjes achterwerk... eh achterdek langs de zijkant naar voren gebracht en die aan de voorzijde van de bak vastgezet en na gespannen met eh.... Tiewraps.
Dit zorgde voor een stijf geheel.
Kruislings voorlangs ging even niet ivm de musketonhaken.
Maar van verschuiven was geen sprake.
Dat ging hardstikke mooi.
Had thuis al het eea geprobeerd namelijk.

Na de laatste controles en functietesten werd het tijd om een stukje te gaan varen.
Eerst nog eventjes vastgehouden om te voelen als ze de boel wel voor of achteruit kon krijgen.
Dat voelde mijn inziens goed aan.
Daarna vertrouwde ik haar om alleen op pad te gaan.
Uiteraard nog wel wat onwennig.
Ze was aanzienlijk langzamer en ook voor het bochtenwerk had ze zeker de ruimte nodig.
Maar naarmate ik wat meer vertrouwen kreeg kon ik wat meer uitproberen.
Qua remweg heb ik niets te klagen, ik weet niet wat normaal is maar een volledige stop binnen twee a drie scheepslengtes vind ik niet slecht.
De ballast bestaande uit stenen had ik meegenomen om thuis na te wegen.
Dit bleek naderhand 11,8 Kg te zijn.
De bak zelf weegt 5,9 Kg en Leentje 6,7

Hm 24,4 Kg pfffff

Dat is toch wel een beste baal cement.


Screenshot_20200601_200143.jpeg
Screenshot_20200601_195206.jpeg
IMG_20200601_190452.jpeg




Hier nog een korte teaser.
Er komt nog een andere.


 
prachtig wat je laat zien,
als ik nog even mag terug komen op het koppelen van de bak,
DSCN6482.JPG


hier zie je 2 dikke lijnen hoeden elastiek die ongeveer 2 cm voor de lange en 1 cm voor de korte uit moet rekken om te koppelen.
de dunne aan de lier is enkel voor het zicht en telt niet mee.
op deze wijze gaat mijn bak waar ik wil en hoe ik wil, je hebt echt geen kabels nodig om de bak te sturen in modelbouwland.
ik zet eerst de bak in het water en daarna de springer, 20sec later is hij gekoppeld en kan ik varen, uit het water nemen zelfde werkwijze maar omgekeerd.
Enige min punt, Klaas vermelde het al, door vooraan niet kruislings te koppelen moet ik de bak soms wel eens terug in het midden positioneren, maar dan spreek ik over 1 a 1.5 cm en zeker niet meer.
Meestal nadat ik in aanvaring ben geweest met een boei van het parkoervaren. :)

Kies vooral de manier van koppelen die jou het best ligt, ik heb zeker niet alle wijsheid in huis.
 
Ja klopt, ik moet daar even de weg in zien te vinden.
Btw jou bootje ziet er ook leuk uit.
Zeker met die weathering, had dat van die bak ook gezien.
Heb de mijne ook een dergelijke behandeling gegeven, dat maakt het net even wat " levendig".

De musketonhaakjes heb ik puur voor de zekerheid.
Maar hij is nog geen cm verschoven.
De touwen houden hem strak tegen de knietjes aan, en aangezien dat die zwarte rubberen gevallen eigenlijk antislip matjes zijn om lading te zekeren heb ik daar wel vertrouwen in.
 
Back
Top