Edge en zijn avon(d)(t)uren met Leentje................

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Fokko 66, 3 mrt 2020.

  1. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Hallo medebouwers en overige enthousiasttelingen.
    Mijn naam is dus Edge en ben 54 lentes.
    In het echte leven heb ik van mijn ouders de naam Fokko meegekregen.
    Ben gehuwd, drie kinderen en die nu eindelijk op eigen benen staan.
    Althans dat hoop ik, ze zijn al eens eerder uitgevlogen maar kwamen allemaal ook weer terug.....
    Maar nu schijnt het definitief te zijn.
    Zit momenteel eventjes tussen twee banen in zoals ze tegenwoordig de ww noemen.
    Na jaren voor defensie gewerkt te hebben en daarbij vriendelijk werd (afge) bedankt door rijksbezuinigingen ben ik in de transport terechtgekomen.
    Eerst als buschauffeur maar de hang naar het avontuur was toch groter dus ben internationaal gaan rijden als vrachtwagenchauffeur.
    En sindskort na een hevige aanvaring met mijn laatste werkgever ben ik weer op zoek naar wat anders.
    Ik kom vanzelf wel weer wat tegen, maar ga geen weken meer van huis.
    Genoeg tijd gehad om na te denken.
    Vrienden? Sociaal leven?
    Iedereen leefde zijn leven, leuke dingen doen in het weekend of savonds lekker met het vrouwtje of partner op de bank.....
    Nee ik zat opgesloten in een één of andere hok op wielen.
    Bij nacht en ontij op de baan.
    En als je eens een dagje vrij wilde hebben moest je ijzer met handen breken.
    En als je dan smiddags op de zaak bent en het baasje doodleuk tegen je zegt dat hij vanmiddag met zijn vrouwtje gezellig gaat zwemmen en jij gelijk door kunt of moet naar Frankrijk......
    Nah..... dan ben ik gauw uitgepraat.

    Tijd om het wat rustiger aan te gaan doen.


    Soms heb je die momenten.......

    Na jaren niets te hebben gedaan aan de modelbouw bleef het toch steeds jeuken.

    Nou ja, helemaal niets is een groot woord. Ik had ondertussen alwel mijn oude Tamiya voorzien van een nieuw jasje.
    Maar daar was het dan ook mee gezegd.
    Eventjes een knutselmoment.

    En zo sta je bij een doe het zelftoko en ineens heb je een paar triplex platen in de auto liggen.
    Geen idee wat ik er mee wilde.
    Geen tekening en al helemaal geen plan.
    Wist wel het moest iets simpels worden om de oude vaardigheden weer een beetje aan te leren.
    Ik had nog wat oude servo's en nog wat meer van die zooi.
    Ik had zelfs nog een motortje liggen.
    Build with wat you got......

    Na een beetje op het www rondgekeken te hebben naar wat ik eigenlijk wilde kwam ik er nog niet uit.. Of het was te moeilijk of anderzijds niet haalbaar.
    Wat ik wel wist is dat het oldschool moest worden.
    Simpel en eenvoudig, geen plastic of schuim.
    Gewoon ouderwets houtbouw.
    Ondertussen al wel een nieuwe zender besteld, gosh waar je vroeger gewoon een 1000 gulden voor aftikte kan je nu gewoon voor minder dan 100 euries krijgen.
    Mijn ouwe handset was nog wel in orde, maar met 35 mhz aan de waterkant maak je geen vrienden.
    Waarom 35 mhz?
    Nou ik had vroeger ooit eens een poging ondernomen om te vliegen, maar de zwaartekracht en Murphy......
    Maanden bouwen en nog geen 5 minuten plezier.....
    En mijn vader maar overwerken voor mijn hobby.
    Dus ging ik voor wat duurzamers, autootjes en een speedboatje.....
    Ging aardig totdat ik iemand tegenkwam waar nog meer tijd en later veel meer geld in zitten.
    Dat heet een vriendinnetje, en al gauw werd het huisje, boompje, beestje.
    En spoedig daarna kwamen de kinderwagens.
    Dus daaaaaaag hobby.
    Niet helemaal, met de gratie gods mocht ik nog wel een autootje......
    En ik had mijn hengelsport, wat ik overigens nog steeds doe.
    Tussentijds had ik nog wel een modelspoorbaan, maar der kwam stiekem een derde kinderwagen, dus chronisch ruimte gebrek.... en het geheel verdween in dozen en daar staat het nog steeds.... wie weet.
    Nu dat het kroost allemaal de deur is uitgewerkt en ondergetekende het nu wel welletjes vind om van zondag tot en met zaterdag met zijn smoel achter het glas te zitten van een vrachtwagen wil ik rustig aan de hobby weer oppakken.
    Gewoon om te kijken of ik het nog wat vindt.


    Ondertussen zat ik nu wel met die triplex platen, en voor ik er erg in had was ik al begonnen met zagen.
    En langzamerhand vormde er zich een romp.
    En het leek wel op iets wat ik eerder gezien had.
    Ik vond die kleine duwbootjes op het internet wel geinig en waren vrij eenvoudig van opzet.
    Maar had nog steeds geen idee hoe het er uit zou gaan zien.
    Maar langzamerhand kwam er stiekem toch wel vorm in.
    En zials langzamerhand het schip onder mjjn handen groeide, groeide ook mijn aardigheid hier in.
    De echte vaardigheden of skillset zoals menig ander hier op het forum bezit om alles exact op schaal, netjes en strak voor elkaar te krijgen die heb ik nog lange niet.
    En die illusie heb ik ook niet dat ik dat binnen een kort tijdsbestek beheers.

    Ik was allang blij dat ik de romp in een keer waterdicht had.
    Aangezien ik hier geen vaarwater had en de tobbe te klein was heb ik hem in het negatieve getest.
    Dus de romp zelf volgegooid met water.
    Als het er niet uitgaat, gaat het er ook niet in......

    De romp zelf had ik dan ook spoedig klaar.
    Totdat ik weer eens moest zien hoe er iemand een romp gebouwd had met klinknagels erop......
    Leek stoer.... dat wilde ik ook.
    Toen dat klaar was en ondertussen al begonnen was met het dek en de opbouw zag ik weer iets leuks......
    Het dek lamineren met plankjes.......
    Dus u raad het vast al wel.
    Dat wilde ik ook.
    Dus de vraag van waar alle koffiehoutjes van de naburige pompstations gebleven zijn is dan ook gelijk beantwoord.

    Tussendoor had ik de nieuwerwetse zender ook al gekregen en vergde ook weer nieuwe kennis.....
    Dus een hele avond besteed om er achter te komen wat dat ding allemaal kon en kan.
    Computers en modelbouw..... Het zal mijn tijd wel duren.
    Maar ben er zo ongeveer al wel achter hoe dat kreng werkt en moet eerlijk toegeven het is er wel gemakkelijker op geworden, als je het maar weet hoe het werkt.
    Servootjes reversen, uitslagen vergroten of verkleinen.
    Zelfs kanalen mixen zonder dat je daar moeilijke kunstgrepen voor hoeft uit te halen.
    Zelfs de ontvanger paste wel drie keer in mijn oude ontvanger, als een postzegel zo klein.
    Als die maar niet op de grond valt, want die vindt je volgens mij nooit weer.

    Welkom in 2020 zeg maar.

    Toen ik dat allemaal redelijk in het snotje had kon ik weer verder met het lijdend voorwerp.... de boot.
    De radio besturing was zo ingebouwt.
    Zo ook de aandrijving en het roer.
    Het werkte zelfs.

    Toen dat gedeelte klaar was, werd ik overmand door een niet te beheersen drang om het één en ander uit te gaan proberen in het echte water.

    Zo gezegd zo gedaan.
    Tegen het vallen van de avond toen ik me niet meer kon beheersen de romp in de auto gehesen en koers gezet richting de waterkant.
    Het was heerlijk rustig, geen levende ziel te bekennen ( zelfs geen dooie ).
    Toch raar, staan aan de waterkant en dat zonder hengel.
    Dan bekijk je het water toch van de andere kant.
    Nu kwam het er op aan.
    Zender aan, bootje aan en functietest.
    Alles werkte, dus nu was het tijd om je kindje te laten dobberen.
    Eerst nog wat angstig, en maar nirt willen loslaten.... want je weet Murphy kan altijd om de bocht komen.
    Maar toch was het mij gelukt om alle moed te verzamelen om voorzichtig de gasknuppel naar voren te bewegen.
    Ik werd overmand door een gevoel van euforie en was zelfs een beetje trots.
    Het werkte, ik had eindelijk iets gebouwd wat werkte.....
    Daarmee bedoel ik te zeggen, geen bouwdoos.
    Maar dat gevoel was van korte duur.
    Hij stuurde geheel de andere kant op dan ik wilde...... links was rechts en rechts was links.
    Heb ik natuurlijk weer.
    Maar gelukkig lang leve 2020 en na even in het menu van de zender te zitten hamsteren kon ik dit euvel rap verhelpen.
    Dat is toch heel wat anders dan eerst de zender te moeten openschroeven om stekkers om te draaien.
    De test was geslaagt en met een ietwat bevredigend gevoel keerde ik huiswaarts.
    Nu kon ik eindelijk beginnen met de opbouw.

    Het achterdek was dan ook binnen notime klaar.
    Daarna kon ik beginnen met het stuurhutgedeelte.
    Een simpele recht toe recht aan constructie.
    Maar toch zinde mij het achterdek niet.
    Dus die er weer af gesloopt en weer iets anders bedacht....
    En dit tot een paar keer toe.
    Maar is nu eindelijk geworden tot iets wat mij kan bekoren.... tot nu toe iig.
    Daarna kon ik weer verder met het stuurhut.
    Na een weekje denken, peinzen, zagen en plakken had ik iets wat er op leek.
    Maar een dag later.... zinde het mij weer niet.
    Dus de zaag er weer in en weer opnieuw.
    Net zolang totdat ik tevreden was.
    Nu was het zaak om het geheel te voorzien van een paar deftige schoorstenen.
    Dus weer het internet op om te kijken voor wat leuke ideeën.
    Ow ideeën genoeg, en het duurde dan ook niet lang of der preikten twee dikke dampers boven op mijn bootje.
    Maar nee, twee kokers die gewoon rechtop stonden was ook maar saai.
    Gezien mijn transportachtergrond was ik van mening dat dit beter kon.
    En.... ik had ja een superdeluxemoeilijkecomputerzender.
    Dus der moesten kleppen op die open pijpen komen en wel zo dat als ik gas gaf dat die kleppen mooi mee opengingen.
    Na wat pruts en probeerwerk had ik het eindelijk voorelkaar.
    Een servo geplaatst aan de onderkant van de stuurhut en die middels een stangenstelsel door de twee pijpen heen de kleppen bediend.
    En dan samengemixt met de vaartregelaar.
    Gosh zag er koddig uit.
    Als het in het eggie ook zo is?
    Geen idee, maar het is mijn bootje en ik vind het leuk.
    En zo prutsen we rustig aan verder.
    Afgelopen week kon ik langzamerhand beginnen aan wat hekwerk.
    Ja zo'n bootje moeten natuurlijk ook voorzien zijn van een dapper hekwerk.
    Ik had mijn oog al laten vallen op een mooi stukje messingstaf en een buis waar deze mooi inpast.
    Daarvan kon ik een mooi hekwerkje solderen.
    Ondertussen merkte ik al wel op dat me bepaalde zaken toch al wel gemakkelijker afging dan in het begin van de bouw.
    En helaas daarbij ook wat kritischer....
    Een rond geboord gat met daarachter wat doorzichtig plastic wat moest doorgaan voor een patrijspoort voldeed niet meer.
    Nu worden er mooie koperen ringen van een stuk buis afgesneden.
    Ha, het inlezen op het www leverde mij zelfs nog een echt draaiende radar op.
    Gemaakt van een toch al afgeschreven servo.
    En het printplaatje van diezelfde servo fungeert nu als schakelaar voor de verlichting.
    Want ja, der moest natuurlijk wel verlichting komen.
    En ledlampjes?
    Vind maar iets waar ze niet inzitten.
    Een ouwe zaklamp van de action leverde mij al meer dan genoeg ledlampjes op.
    Nu alleen nog een paar gekleurde leds.
    Mooi rood of groen is ook niet lelijk.

    Gisteravond wilde ik eigenlijk langzamerhand beginnen met wat detail en opsmuk werk.
    Totdat ik vanmorgen vol goede moed bij mijn bootje stond.
    Zucht.......
    Nee, de hele opbouw van het stuurhut zinde mij niet.
    Weer niet.
    Dus.... weer kaal gestript en kijk ik wederom tegen een kale bouwplaat (voordek) aan met daarop alleen nog twee stoere maar wel zeer mannelijke pijpen.
    Het voordek is tot zover weer opnieuw voorzien van beplanking en is ondertussen ook weer gladgeschuurd.

    Nu maar wachten tot de zoveelste nieuwe ingeving.
    Op het moment van schrijven is dat nog steeds null.

    Ach in dat korte tijdsbestek zijn er toch stiekem vele vaardigheden de revue gepasseerd.
    Sommige oud en sommige nieuw.
    Misschien is het wel de veelzijdigheid in deze tak van sport wat mij zo aantrekt.
    Naast het bedenken van een varend geheel is het het uitwerken en de daarbij de verschillende handvaardigheden die je nodig hebt om het tot een goed eind te kunnen brengen.

    Maar het hebben van een bouwplan of tekening is toch iets wat ik voor de volgende keer echt moet onthouden.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.005
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een heel verhaal Fokko. Spreekt boekdelen. Maar misschien heb je tijdens dat proces een paar plaatjes geschoten. Ben je genegen om die ook met ons te delen? Geheid dat je je voordeel kunt doen met wat advies. Gr. Klaas.
     
  3. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Zekers, ik heb de wereld aan plaatjes.
    Hier alvast een stilleven op de werf.
    De rest volgt nog IMG_20200302_174420.jpeg
     
  4. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Hier een paar plaatjes zoals ze er nu bijstaat.
    Uiteraard nog ruwbouw en nog druk bezig met bouwen /slopen/herbouwen etc etc.

    Voor wat het binnenwerk betreft, der ligt nu een Stick pack in, maar kan en zal misschien ooit vervangen worden door een lood/gel accu.
    De spanning loopt via twee aders van voor naar achter door de romp, de kroonstenen zijn ter ondersteuning en om de kabels vast te klemmen.
    De verbruikers worden daaraan gesoldeerd.
    Een paar zijn al aangesloten en moeten nog geïsoleerd worden.
    De aandrijving bestaat uit een oude mabuchi uit de 5 serie ( komende uit een 14 volts accuschroefboormachine ), kruiskoppeling en dan natuurlijk de schroefas.
    De prop? Geen idee, had ik nog liggen ( zodra ik weer in de gelegenheid ben komt er een andere.).

    Voor de rest is het nog even herstel en wederopbouwen van het dek.
    Ach het houd je van de straat.

    IMG_20200303_184816.jpeg IMG_20200303_200711.jpeg IMG_20200303_200738.jpeg IMG_20200303_200833.jpeg IMG_20200303_200850.jpeg IMG_20200303_200910.jpeg IMG_20200303_201837.jpeg IMG_20200303_201751.jpeg IMG_20200303_201806.jpeg IMG_20200303_201903.jpeg IMG_20200303_202226.jpeg IMG_20200303_202344.jpeg IMG_20200303_202447.jpeg IMG_20200303_202435.jpeg
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.005
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk met die uitlaatdeksels! Het schroefje zal het wel doen maar is eigenlijk voor een raceboot. En zo doe je een hoop ervaring op en worden je vaardigheden steeds groter. Wens je veel vaarplezier en succes met de aanpassingen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2020
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  6. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Prachtig verhaal! :yes:

    Ik hoop dat dit alles leidt naar een hartstikke leuke hobby voor je.
    Misschien moet je ook eens zoeken naar mede lotgenoten in je omgeving.
    Samen varen is enorm gezellig en levert vaak veel, goedbedoelde, tips op.
    SUCCES!
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  7. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Tot zover vermaak ik me prima.
    De vrouw is ondertussen bijna een modelbouwweduwe aan het worden hahaha
     
  8. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Nog steeds bezig met het herstellen van het gesloopte.
    Morgen rustig aan de schuurmachine eroverheen trekken.
    De bovenbouw is alweer redelijk in vorm maar zit nog niet vast. IMG_20200304_231304.jpeg
     
  9. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Zou zeggen welkom :D namens een mede ex asfalt vreter

    Nog een drijvert in de omgeving, ga nog wat worden hier :banana:
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  10. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Thx.
    Mien bootje is eigenlijk het lijdend onderwerp van mijn onkunde.
    Absoluut niet gehinderd door enige vorm van kennis probeer ik er iets leuks van te maken.
    Momenteel bezig met oude en nieuwe vaardigheden aan te leren.

    En heb nu de tijd daarvoor.

    Dat hele fijne vingergevoel is wel iets wat ik mis, dit samen met mijn ongeduld maakt het er echt niet makelijker op.
     
  11. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Dan is het forum een prima info punt, veel kennis en aardig volk ook nog.
    Ik heb die hulp ook hard nodig, pruts ook maar wat aan.
    Blijft nog steeds drijven, en men auto doen het nog.
    Vind dat al een pluspunt.

    En dat fijne gevoel missen klinkt bekend, tis hier ook bouwen met hindernissen.
    Geeft als het lukt gewoon een nog beter gevoel.
     
  12. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    flugelplace vindt dit leuk.
  13. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Zeer netjes en idd dat zijn oudjes.
    Hobbel zelf rond met scalers lekker rustig in het bos en wandelen (axial scx 10 en een tamiya cc01)
    Sinds kort een wat sneller iets erbij van kyoso en alles zo gemaakt dat ik geen tig verschillende accu's moet hebben.
     
  14. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Na vandaag wat buitenkluswerk te hebben verricht, en ik savonds niets in te brengen voor wat de tv betreft ben ik stilletjes naar boven vertrokken.
    Het eerdere sloopwerk en de wederopbouw van het bovendek was al zo goed als klaar.
    Alleen die witte trappen bevielen me niet.
    Was koud kil en kaal en bovendien schots en scheef.
    Dat moest anders.
    Dus met een sleutelvijltje zoveel mogelijk geprobeerd om het eea op het oog toonbaar te maken.
    Dat iele prutswerk en mijn dikke worstvingers neeeeee geen goede combinatie.
    Maar we moeten het er maar mee doen.
    Maar ja, de trappen waren nog steeds kaal.
    Ik zat een beetje moedeloos voor me uit te staren over mijn zeer nette op alfabet en op kleur gesorteerde werktafel (lees een complete chaos) en liet mijn oog vallen op een stuk schuurpapier.
    Ideeeee.
    Dus de schaar gepakt en van dat stuk schuurpapier kleine strookjes geknipt.
    Monnikenwerk, maar het werkte.
    Mooi netjes de trappen bekleedt.
    Das heel wat minder saai.

    Maar ja, ik had nog steeds geen idee over hoe ik het stuurhut nu wilde.
    Dsn rechthoekig bakje had ik al en vond ik maar niets, hetzelfde bakje met een schuine neus leek al wat beter maar beviel me ook niet.
    Dus dan maar wat doelloos wat krabbelen en hopen dat er iets leuks uit voort komt.
    Even later had ik de zaag alweer in de handen en spoedig had ik de eerste twee zijkanten alweer op de tafel liggen.
    Hoe het eruit komt te zien?
    Om eerlijk te zijn, ik heb geen flauw idee
    In de eerste poging had ik een deur zitten, ook wel handig anders kunnen die kleine mannekes dadelijk niet eens aan het werk als ze het natte opgaat.
    Dus sowieso een deur, maar nu heb ik in mijn zieke geest het idee gekregen om er een echt werkend schuifdeur in te zetten.
    En een paar ramen zijn ook wel handig.
    Dus daar zijn we nog wel even zoet mee.
    Ach en zo leggen we de lat steeds hoger.




    IMG_20200306_150025.jpeg IMG_20200306_205804.jpeg IMG_20200307_195925.jpeg IMG_20200307_220053.jpeg IMG_20200307_220104.jpeg
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.005
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wordt wel wat Fokko! En ja, het fijne werk is een kwestie van blijven oefenen. Hoeft vandaag toch niet af? Succes met je schuifdeur. Koofje aan boven en voorkant. Onder een glij-ijzer. Nog een duidelijker detailplaatje gevonden. Gr. Klaas.

    20171029_170645.jpg

    RIMG0975.JPG
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2020
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  16. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Zo heb al een beetje een idee voor een stuurhut.
    In plaats van een recht toe recht aan sigarendoosje wilde ik wat anders proberen.
    Iets met schuine panelen aan de voorzijde.
    Maar dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan.
    Het eea moet eerst wel uitgerekend worden voordat je blind de zaag door het hout jaagt.
    En om eerlijk te zijn, ik stond niet vooraan in de klas met wiskunde.
    Was nu wel handig geweest, maar internet is gewillig.
    Gosh hadden we dat vroeger maar op school, dan hadden mijn cijferlijsten er heel wat anders uit gezien hahaha.
    Met schuine panelen krijg ja al gauw te maken met driehoekige vormen.
    En zo dus ook...... zucht...... de stelling van pythagoras.
    Maar moet zeggen, het ging me aardig goed af.
    Op papier klopte het, nu de uitvoering nog.
    Mijn oude wiskunde leraar zou trots zijn geweest hahaha
    Gelijk alles op het hout gezet en de theorie omgezet naar de praktijk.
    Wis en waarachtig het paste ook nog.
    Nu alles lekker in de lijm gesopt en stiekem laten drogen.
    Morgen raampjes vijlen........
    Kozijnen stellen en de deuren inhangen.......


    Vind het eerst wel weer best.
     
  17. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    De boel staat alweer in de steigers.
    IMG_20200311_131036.jpeg

    De schuifdeuren heb ik aan de binnenkant gezet opdat ik ze op een later moment mechanisch kan bedienen.
    De ramen inc de kozijnen zijn mij toch iets te klein uitgevallen.
    Maar het geheel had geen body genoeg om het zo één twee drie te verhelpen.
    Kon er geen kracht opzetten zonder dat de boel instorte.
    Dus eerst maar eens goed vastzetten en pas daarna met de vijlenset te keer gaan.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2020
    flugelplace vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.005
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wordt wel wat Fokko! Straks als de ramen erin gaan aan de buitenkant een soort pees gemaakt uit de isolatie van een dun kabeltje. Gr. Klaas.
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  19. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Das een leuke tip.

    Ik heb het wel eens gedaan met latjes.
    De vrouw heeft iets met poppenhuizen waar ik wel eens wat voor moest freubelen.
    Eigenlijk is onze hobby niks niet anders, behalve dan dat het drijft.....
     
  20. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Edge,
    Als je het plaatsen van de ramen heel precies wilt doen, kijk dan eens hier (post 143) ;).
     
    Jaap.B vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina