Een 450 bouwen

Ik heb op een kloon, een align 450 en mijn huidige 500 nooit grips geflipped en het vliegt allemaal normaal.. Ik zou me gewoon aan de manual houden eerlijk gezegd.
 
ik heb een 450 se v2 (voorganger van de sport), en daar heb ik nu eindelijk de grips wel van omgedraait.
ik had blijkbaar jaren rondgevlogen met een heeeeeeeel klein beetje uitslag tegen de torque in, en heel veel met de torque mee.

wat dus niet handig is als je vermogen gaat vragen.

Maar het stuurgedrag vond ik persoonlijk lineair genoeg.
dat zegt meer over de hh functie van de gyro's die erop hebben gestaan dan over de staartaansturing..

jij vliegt toch doorgaans in normal, Bert?
dan heb je natuurlijk wel merkbaar last van symmetrie, of een gebrek daaraan..


vergeet bij Finless ook niet dat hij filmpjes maakt voor de beginners.
dat je dan her en der wat "short cuts"in je verhaal zet, is dan niet meer dan logisch.

Hh zal het probleem doorgaans zelf oplossen.
heb je problemen in de staartregio, kan de "mod" het oplossen.

Servor, lekker doen. dan heb je meteen voldoende uitslag de goede kanten op.
doe je het niet, vliegt het ook. wat jij wilt ;-)
alleen bij vol vermogen, vol pitch kan de staart uit gaan breken.
Maar voor je in dat stadium zit..
 
Hmm ja ik doe het liever in 1x goed en in principe veranderd er niks dus kan ik het beter wel doen, ook al zou ik er voorlopig geen last van hebben, dan dat dat later nog eens moet. Onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet, ik zit nu tenslotte toch nog in de bouwende fase kan ik het net zo goed ff mee pakken. Ga ik vanavond die krengetjes ff omdraaien, mijn middelpunt op de tail-as zoeken en de gyro instellen. Of een poging wagen in ieder geval. Wederom bedankt!
 
Serge, Ik heb wel zin en tijd, maar op dit moment zit ik niet achter een computer waar ik die filmpjes kan bekijken (en sowieso, met mijn laptop duurt het downloaden ongeveer 3 uur met onze trage verbinding).

Dus gewoon, om je besluitvorming in zulke keuzes een handje te helpen:

ALLES wat beter is voor een lagere vorm van automatisering, is AUTOMATISCH ook beter voor een hogere vorm van automatisering. Rate gyro is een "lagere" vorm van automatisering dan HH. Een mechanische instelling die aanbevolen wordt voor rate, is dus automatisch ook beter voor HH. Ook al merk jij daar niet veel van, die gyro heeft het wel degelijk een stuk makkelijker. Als je de apparatuur er voor had, zou je bijvoorbeeld kunnen meten dat je hekroptorservo minder correcties hoeft te maken, of minder stroom nodig heeft.

Het klopt dat er zaken zijn zoals die hekrotor, waar bij het niet superveel uitmaakt hoe je het doet, want " de automatisering lost dat wel op". maar toch is dat een heel linke manier van werken, want die enkele keer dat de automatisering NIET in staat is het op te lossen (en dat komt, gezien alle vragen hier op het forum, vaker voor dan je denkt), of NIET helemaal een lekker gedrag vertoont, ligt dat meestal aan dat je buiten de grenzen gekomen bent van wat dat systeem nog aan kan.

Uitzoeken wat er aan de hand is, met een systeem wat functioneert bij de gratie van automatisering (wat een HH gestuurde heli IS...) is dan heel moeilijk, terwijl van te voren zorgen dat het ook werkt zonder (of met lagere) automatisering, in 99,9% van alle gevallen het hele probleem voorkomen had....

Veel mensen zoeken dan hun toevlucht in sterkere, snellere servo's, duurdere gyro's, modernere set-ups of noem het maar "want dat zou beter zijn" maar heel vaak light het gewoon aan het negeren van de ouderwetse afstelregels zoals die ooit uitgevogeld zijn toen we nog met uitsluitend brandstofheli's, uitsluitend houten rotorbladen en op zijn best houtje-touwtje mechanische tolgyro's vlogen en servo's met steltijden van een halve seconde of trager en mischien wel 3 kilo stelkracht (en dat waren al hele sterke...).

In geval van twijfel dus: Back to basics werkt ALTIJD!

Groet, Bert
 
Zelf heb ik honderden vluchten gedaan met de fb Trex 450 pro (ook met dx6i trouwens), van absolute beginner tot lichte 3d. Nooit problemen gehad met de standaard setup toen (altijd in HH mode). Nadien omgebouwd naar fbl met dfc head en ar7200bx, en ondertussen >1000 vluchten gemaakt met de heli. Op een bepaald moment kreeg ik bij harde 3d wel veel last van uitbrekende staart. Toen heb ik ook die mod overwogen, maar uiteindelijk heb ik dat -op aanraden van een club collega- op een andere manier opgelost, die achteraf gezien volgens mij enkel voordelen heeft (toch als je in HH mode vliegt). Die mod bestaat erin om de tail-rotor een fractie verder naar buiten te zetten (ongeveer 0.5-1mm) dan wat de standaard setup toelaat. Het enige wat je daarvoor moet doen is het vlakke stukje waar je de tailrotor vastzet op de tail-shaft ietsje breder te maken. Het resultaat is dat:
1. in neutrale setup (alles 90deg) de tail automatisch al licht tegen de torque zal compenseren
2. het totale bereik tegen de torque in, een stuk groter wordt, wat voor mij het probleem van de uitbrekende tail oploste.
3. Het bereik tegen de torque wordt net iets groter als met de torque mee, eigenlijk ideaal.

Met de mod van Finless haal je volgens mij zelfs minder bereik tegen de torque, want daar zit je beperkt tot de aanslag tegen de tailrotor zelf (wat dus hetzelfde bereik is als met de torque mee in de normale setup van de tail-houders).

Nadeel van mijn mod is dat het ietsje minder betrouwbaar kan worden als je te ver gaat... maar verder dan 0.5-1mm moet je ook niet gaan. Zowel mijn collega als ikzelf hebben er ondertussen wel vertrouwen in na honderden harde 3d vluchten. Ik kan een fotootje posten als daar interesse voor is.

Maar zolang je geen harde 3d vliegt voldoet de standaard setup ruimschoots.... don't worry!
 
nee, je haalt zelfs meer bereik.

Mijn staart brak uit bij vol pitch. ik moest de pitch reduceren tot 11 graden, anders kon ik niet eens een volgas climbout doen.
bij flips en een slecht pitch management ging hij ook om.

"dankzij" de vbar en zijn handleiding, kwam ik er achter dat mijn heli tegen de torque in maar een paar graden pitch had.
terwijl de bladen met de pitch mee bijna 90 graden stonden.
door ALLEEN de bladhouders om te draaien (en de bladen erin natuurlijk...) worden de bladen nu trailing edge aangestuurd. Dus aan de achterkant van het blad, origineel zit deze aan de voorkant van het blad.

gevolg is nu dat ik tegen torque veel meer uitslag heb dan met torque mee.
kortweg, zoals het hoort te zijn.

dat red jij niet met je hub een halve mm verder op de as te zetten.
het lost wel veel op, maar je hebt nog steeds een verschrikkelijke bottleneck in je staartaandrijving zitten..


En dan nog.
de "mod"is letterlijk in 5 tellen gedaan.
4 schroefjes los (incl die van de bladen), omdraaien en weer vastzetten.
Langdradigste werk is de gyro weer even bewust maken van zijn limits.


wel even puntje van aandacht: ik heb dus een versie van VOOR de sport..
zitten onderdelen op van vele types, kan zijn dat bij mij de uitslagen wat anders zijn vanwege de onderdelen van al die andere heli's :mrgreen:
 
Foto is altijd wel aangenaam...
Harde 3d ben ik nog lange niet aan toe eerst maar eens de pootjes omlaag perfectioneren!

Haha op die setup van jou wil ik ooit ook over maar zoals ik eerder zei ga ik eerst die paddlekop "uitwonen".
 
Ik flip gewoon de grips, kom ik er over een (paar) jaar achter als ik harde 3d doe dat het niet voldoende is kan ik altijd die mod van Wouterd doen, die gyro is voor mij nog niet het probleem want die had ik nog niet ingesteld, ga vanavond als ik eraan toe kom een poging wagen, verwacht ook niet dat ik de limits meteen goed gedaan krijg, ik zal vast de eerste keren net te ver gaan en binden dus dat wordt gewoon wat "gepiel in de marge" en na 20x zal het ooit goed gaan "alles sal regt kom" zegt een bordje bij mijn oma thuis. Is het niet linksom dan wel rechtsom!
 
dat gepiel blijft ;-) Dat ligt niet aan je onervarenheid :mrgreen:

denk dat iedereen doorgaans wel een keer of wat zit te rommelen om hem exact goed te krijgen.
als je maar oplet dat je hem goed naar de uiteindes zet, zonder dat hij deze raakt.
mag best heeeel weinig schelen..
 
wel even puntje van aandacht: ik heb dus een versie van VOOR de sport..
zitten onderdelen op van vele types, kan zijn dat bij mij de uitslagen wat anders zijn vanwege de onderdelen van al die andere heli's :mrgreen:
Bij die oudere TREX450 versie van jou is de situatie zo te horen inderdaad wel anders als bij de recentere "TREX450PRO" versie waar de TS het over heeft. Zo te horen was bij jouw versie die mod bijna onmisbaar, bij de TREX450PRO is dat blijkbaar toch al een stuk beter (toch bij die van mij), en is de standaard setup perfect bruikbaar tem lichte 3d. Mod of geen mod, no worry!
 
mag best heeeel weinig schelen..

Hahaha dat is bij mij meestal.. shiiiit te ver.... Opnieuw... En dat dan op repeat gezet! Uiteindelijk kom ik er wel, ga eerst centre slider op 90° servo pielen dat wordt al een lekker klusje dus da komt goed. Ik laat die 90° op de tail varen en pak gewoon centre slider zoals Bob het doet. 90 op de servo is centre slider.
Die tailservoball op 8mm ipv 10mm zou ik ook nog kunnen doen omdat dat ook geadviseerd wordt in het filmpje, heb nog een ds4 armpje over maar als dat niet lukt zal 10mm ook wel werken. Nog een uurtje klussen voor de baas en dan met piepende bandjes naar huis!
 
ik heb dus de pro staartdelen erop zitten.
zodoende denk ik niet dat dit echt afwijkt.

Mijn heli heeft ook de motor van de pro, wat toch wel een stuk meer vermogen geeft dan de originele motor.
op 12 a 13 graden met 3500 toeren komt er ook wel een beetje koppel vrij ;-)

Op de rustige stand (3000 rpm) had hij er vrij weinig last van bij dezelfde pitchwaardes.


Mijn heli is een beetje frankenstein.
een deel is nog origineel se v2.
er zit een ombouwset in, die erg specifiek is.
er zitten sport onderdelen in (bodemplaat, framespacers, kop, swash)
en pro onderdelen (staart, torque tube)
kde staartsetje voor de speling

Grapje is dat diezelfde fout eigenlijk altijd erin heeft gezeten.
vanaf het moment dat ik het toerental op ging jagen schoot de staart al weg bij vol pitch. toen had ik de oude staartunit nog..
 
die ball op de hevel idd zo kort mogelijk bij het hart van de servo..
je levert wat snelheid in, maar krijgt er wel nauwkeurigheid voor terug..

Heb je trouwens gekeken naar de staartservo?
(niet op gelet..)
de originele 420 toendertijd in de se v2, sport en pro kon je beter meteen eraf halen.
ging ff goed, daarna gingen ze aan de wandel. staart blijven wapperen, in hoover.
99 van de 100 keer was een ds 520 of een futaba 9257 de oplossing.
nu heb ik van de 425 nog weinig rare dingen voorbij zien komen, dus misschien dat het nu is opgelost?

ook ff op de stroomvoorziening letten.
regelaar alleen is meestal niet genoeg / houdt het vaak geen jaren uit.
oplossing is een losse bec, en die van de regelaar buiten werking stellen.
 
Zit een ds520 op geloof ik.

Draai jij met een maingear van 150t en een pinion van 16t voor 3500rpm heb het ff terug gerekend :D
 
6 volt, 2 amp moeten ze wel hebben.
3 amp heb je ook wel eens, is ook goed.

maakt verder niet zo extreem veel uit.
 
foto? je bent er toch mee bezig, dan staat het toch gewoon op de buitenkant van de servo?
 
Hahaha ja, maar toen ik die post schreef was ik nog heel druk aan het niks doen op mijn werk, heb gekeken want ben inmiddels thuis en ik heb een ds520 met gp780 op de staart en 3x ds410m op de swash
 
Back
Top