Een aantal vragen over mijn RC Speedboot

Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Heb zelf ook zo'n boot (nog helemaal standaard) en wil daar ook even wat aan gaan
*modificeren*

Ben benieuwd naar je foto's van het resultaat, en misschien foto's van een varende / vliegende speedboot straks?

Groet, Christian

Hey,

ik heb vandaag een testvaart gemaakt maar helaas een grote tegenvaller, kijk maar in dit toppic: regelaar-probleem

de grotere motoren zullen wel wat resultaat opleveren maar je moet er niet superveel van verwachten, daarvoor moeten de motoren duurder zijn.

de boot is met al deze extra dingen wel een stuk zwaarder geworden, dit zal ook niet echt goed meewerken aan de snelheid.

ik verwacht ietsje sneller te gaan dan eerst met de nieuwe accu's

het roertje werkt trouwens wel mooi, ik moet nog ietsje bijschaven aan de uitslag maar dit werkt wel goed, de iets te grote uitslag zorgt namelijk ervoor dat de boot heel erg scheef gaan liggen in de bochten en de dat neus ook naar beneden gaat, ik kan dit oplossen door een gaatje naar binnen te gaan op het servo armpje.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo modelbouwers!!!!

ik ben momenteel bezig om een boot te bouwen van 1.50 mtr,waar ik een zenoah 26cc/luchtgekoeld in wil zetten.
weet iemand een complete set voor mij van koppeling tot schroef?
deze kan ik zelf niet vinden en heb er echt 1 nodig om te kunnen varen.
op de motor zit al een koppeling,hier zit een as van 10mm op.
nu ben ik op zoek naar een flexibele as voor deze motor en hulpstukken om deze aan de koppeling te kunnen bevestigen.
Ik heb alleen kruiskoppelingen gezien van 4mm,deze lijken mij te klein.
is er iemand die mij wil helpen of misschien in de buurt van kampen woont?
Ik ben bereid om dit tegen betaling te doen.
Heb de romp bijna klaar,moet nog polyesteren en dan moet ik alles erin zien te bouwen.
ik ben in het bezit van: zenoah g260rc(26cc),2 roeren,zenderset met 3 servo's(misschien 1 vervangen???,voor sturen?)
1 benzinetankje,schroefas met vaste as,deze wil ik niet strak op de motorkoppeling aansluiten i.v.m trilling die de achterkant kunnen beschadigen door er een gat in te slaan.
ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en mij kan helpen.
met.vr.gr:jerry.

hallo modelbouwers!!!!

ik ben momenteel bezig om een boot te bouwen van 1.50 mtr,waar ik een zenoah 26cc/luchtgekoeld in wil zetten.
weet iemand een complete set voor mij van koppeling tot schroef?
deze kan ik zelf niet vinden en heb er echt 1 nodig om te kunnen varen.
op de motor zit al een koppeling,hier zit een as van 10mm op.
nu ben ik op zoek naar een flexibele as voor deze motor en hulpstukken om deze aan de koppeling te kunnen bevestigen.
Ik heb alleen kruiskoppelingen gezien van 4mm,deze lijken mij te klein.
is er iemand die mij wil helpen of misschien in de buurt van kampen woont?
Ik ben bereid om dit tegen betaling te doen.
Heb de romp bijna klaar,moet nog polyesteren en dan moet ik alles erin zien te bouwen.
ik ben in het bezit van: zenoah g260rc(26cc),2 roeren,zenderset met 3 servo's(misschien 1 vervangen???,voor sturen?)
1 benzinetankje,schroefas met vaste as,deze wil ik niet strak op de motorkoppeling aansluiten i.v.m trilling die de achterkant kunnen beschadigen door er een gat in te slaan.
ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en mij kan helpen.
met.vr.gr:jerry.

ehm... volgens mij is er iets fout gegaan, waarschijnlijk ben je vergeten een nieuw toppic te openen.

hey hey hey

vandaag een testvaart gemaakt, wat een snelheid zeg!

gisterenavond had ik de regelaar al voorzien van de draden van de oude regelaar en dit heb ik allemaal netjes met krimpkous afgewerkt.

vanochtend kon ik niet wachten om alles in elkaar te gaan zetten, omdat het servo op een iritante plek zit is het vastschroeven van de regelaar echt een heel erg iritant werkje maar dit is uiteindelijk gelukt.

ook de uitslag vanhet roertje had ik wat minder gemaakt want dat was veel te veel.

en toen was het tijd, de accu was vol en de boot was klaar. dus het roerbootje voor anker en boot in het water. nog eventjes de servo's testen en boot het water in. eerst rustig gas geven, de boot ging in stand 1 hij voer heel rustig niet planerend weg, daarna naar stand twee: volgas. de boot schiet in plane en speert weg, daarna een bocht, de boot schiet gelijk in de spin, de roeruitslag moet dus nog minder. daana nog een bocht en helaas, de accu viel naast de houder op het plastic stukje die op de motorasjes zaten en het plasticje begint te slippen,vervolgens(niet wetende wat er aan de hand is) geef ik nog gas en daardoor is het gaatje heel weid geworden, deze was verrot.

maar... omdat noah mij die andere boot had opgestuurt had ik er nog twee liggen, na een kleine modificatie kon deze erop. ook had ik gezorgt dat de accu niet meer op deze plasticjes kon vallen door een accuhouderte te maken aan de kant van de motoren.

ook het koperdraadje op de servo twee gaatjes naar binnen gezet zodat de roeruitslag minimaal was.

tweede poging, eerst rustig wegvaren en weer volgas. weer schiet hij weg, daarna komt een bocht, hij stuurt heel direct en scherp de bocht om, ook maakt hij een soort van sprong, hierdoor schoot de accu van de houder en vervolgens kwam deze weer op het plasticje.

dus laatste plasticje gepakt, ook deze gemodificeert en op de de motor, ook de accu vastgeplakt in de houder en gezorgt dat er echt niets meer op de plasticjes kon.

derde poging, ook nu weer rtustig wegvaren en daarna volgas. weer schiet hij weg maar helaas ook dit was van korte duur, ook nu hoorde ik weer een motor een hele hoop toeren maken. nadat we de boot hadden opgehaalt bleek dat nu het plasticje gewoon uit zichtzelf was gaan slippen.

nu had ik geen nieuwe meer, ook wist ik nu dat de plasticjes vast moesten op de motorassen. dus ik heb mijn beroemde zwarte kit weer gepakt en de plasticjes op de asjes vastgekit. dit staat nu te drogen.

ik vond vandaag ondanks dat ik nog nieteens een minuut heb kunnen varen een geslaagte dag. ik weet nu zeker dat de regelaar echt verrot was en dat de boormachineregelaar goed werkt. de snelheids van de boot was echt een stuk hoger dan ik had verwacht, de snelheid was ook echt hoger dan eerst. dit komt door de nieuwe motoren.

morgen ga ik met wat vrienden zwemmen dus dan ga ik niet varen, vrijdagachtend ga ik met robbert naar 2brothers rc, ik verheug me hier echt op, ik wil bij 2brc ook eventjes een failsafe gaan halen want die zit niet in mijn hypermoderne bootmachine-servo-regelaar-ding. en ik vind het toch wel jammer als hij er vandoor gaat.

zo, dat is weer genoeg leesvoer voor vandaag.

groetjes,

Jelmer

(ps: ik heb ook nog foto's van de boot maar deze heb ik hier nog niet, ik hoop deze vanavond te posten.)(een filmpje wil ik vrijdag gaan maken als hij goed werkt)

hey,

zoals belooft zijn hier de foto's

Foto-U3RVK4OO.jpg

Hier zie je de hypermoderne binnenkant:P ziet er gelijk een stuk ingewikkelder uit met al die draden.

Foto-7GRQ4OYN.jpg

Hier zie je twee puntjes van de motoren, de ontvanger en de snelheidsregelaar. je ziet een servo op zijn kant liggen die vastgemonteert is aan een mount die op zijn beurt weer met mijn superkit vast zit. (niet te missen op de foto) daarachter zie je een fedje dat gemonteerd zit op een oversized koelblok.

Foto-A8AGZ4CR.jpg

niet zo een scherpe foto, maar hier kun je duidelijker zien hoe het zit met het servotje

Foto-4LBDMM48.jpg

mijn mooie ontvanger, is opzich niet zo veel bijzonders aan:P

Foto-OF3LUR3S.jpg

Hier zie je de boot met het roertje eronder

Foto-NSLPPV83.jpg

nog een zijaanzicht

Foto-XTMKGQZO.jpg

en zo word het roertje aangestuurd. je ziet hier het servo gemonteerd met weer mijn hippe kit en een houten blokje dat vast zit met kit en daardoorheen het roerarmpje. ook zie je mijn batterijhoudertje zitten.

Foto-FSDHKL6Z.jpg

nog een fototje van mijn zender

Foto-O8XVPZRK.jpg

zo ziet mijn ledkap er nou vanbinnen uit

Foto-MAQVIS3P.jpg

hier nog een foto van het geheel

Foto-NSK4TU76.jpg

van onderen

Foto-6DPARLZ7.jpg

van voren

Foto-JRRANC46.jpg

klaar voor de start

Foto-B7YKSB4F.jpg

AF! (beetje lucht:P)

Foto-TOQTZDKP.jpg

*zucht* ik heb gewoon te goeie motoren, laten we het daar maar op houden.

Foto-JJYUT6XF.jpg

tweede poging, volgas!

Foto-YW4NJ87Z.jpg

de meest charmante foto van mij:P met slaaphaar en een vreselijk zuur gezicht zit ik me broer aan te kijken omdat hij met een blij gezicht naar het bootje zit te kijken en er pas ongeveer 5 seconde later achterkomt dat hij het bootje moet gaan ophalen omdat hij stillicht:P:D:D

dit was het voor vandaag, ik hoop vrijdag meer foto;s te hebben en een filmpje als alles dan wel werkt:P:D

nu lekker naar bed, ik hoor wel wat jullie er van vinden.

groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt:
Voortaan je foto's resizen voor je ze hier plaatst ,
800x600 is mooi zat voor 'n forum.
Deze foto's zijn 1Mb per stuk zo'n beetje ,
pagina laden duurt eeuwig.

Voortaan je foto's resizen voor je ze hier plaatst ,
800x600 is mooi zat voor 'n forum.
Deze foto's zijn 1Mb per stuk zo'n beetje ,
pagina laden duurt eeuwig.

zal ik volgende keer rekening mee houden, ik heb hier een 20mbit verbinding liggen, voor mij is de pagina nog geen 3 sec laden. waar ik in het weekend ben ligt ook een 8mbit verbinding, die heeft er geen problemen mee. daarom dacht ik dat de andere forumleden er ook niet zo veel last van zouden hebben maar blijkbaar wel.

hey,

vandaag eventjes lekker wezen zwemmen, maar ik zat te denken: omdat ik nu met twee servo's werk moet ik een batterijpack in de boot leggen, kan ik niet de accu (8,4 volt) aansluiten op de ontvanger of is dit te veel stroom?

Ik denk dat je acoms ontvanger 8.4V niet gaat waarderen ;)
Alsnog kun je altijd even googlen want ik weet het niet precies ;)

>> Mooie foto's, iets te groot maargoed.
>> Zit er nu sterk aan te denken mijn eigen om te gaan bouwen.

Kostenoverzicht?

Groeten,,

hey,

8,4 volt gaat hij denk ik inderdaad niet leuk vinden, ik zat eerst te denken aan een weerstand, maar: mijn accu is goed doorgeladen echt meer dan 10 volt, als ik ze dan laat liggen is het 9 volt en als ze belast worden is het 7 volt. het verschil tussen 10 en 7 volt is best veel, als ik dan zorg dat het voltage 4,5 volt naar benenden gaat krijgt de ontvanger 5,5 volt maar bij 7 volt is dit maar 2,5 volt en dat is wel erg weinig. en als ik mijn ontvanger accupack weghaal is ook het gewichtspunt van mijn boot zwaar *** ik heb hier 2500mah batterijen, daar kunnen die twee servotjes wel een tijdje mee doen denk ik.

Ik houd van grote foto's maar anderen waarderen dat niet echt:P

als je geld hebt en genoeg lijm zeker doen:P

kostenoverzicht van alles totaal:

Boot van marktplaats: 35 euro + 6,20 verzendkosten= 41,20 euro
Lader: 15 euro + 6,20 verzendkosten= 21,20 euro
Twee ni-cd accupacks: 10 euro + 2,64 verzendkosten (denk ik) verzendkosten= 12,64 euro
twee accupacks van vappex: inclusief verzendkosten= 45 euro
boot van noah: gratis:D + 6,20 verzendkosten= 6,20 euro
zenderset: 25 euro + 6,20 euro=31,20 euro
Twee Nieuwe 480 motoren= 17,60 euro
tijd: een hoop:p

Totaal: 175 euro heb ik al aan dit bootje uitgegeven.

Kostenoverzicht verbouwing:

zenderset: 25 euro + 6,20 euro=31,20 euro
Twee Nieuwe 480 motoren= 17,60 euro

Totaal: 49 euro heb ik aan de verbouwing uitgegeven.

als jij er aan wilt gaan beginnen houd dan rekening dat je ook een roertje en een regelaar nodig hebt. ook gereedschap, goede lijm, alluminium plaatjes,(of iets anders creatiefs voor het roerservo), draden, soldeertin, krimpkous(of electrotape) moet je natuurlijk hebben, ik heb dit allemaal tot mijn beschikking, maar natuurlijk heeft niet iedereen dat.

als je het gaat doen zou het leuk zijn als je ook een verslagje bij houdt.

groetjes,

Jelmer

Accu's , lader, zender en spul heb ik gelukkig allemaal al.
Zal even met pa overleggen wat ik ga doen.
{helicopter & auto nemen ook veel tijd in beslag}

175,00 is best veel als je het achteraf bekijkt,,
maargoed je leert er een hoop van ;)

Accu's , lader, zender en spul heb ik gelukkig allemaal al.
Zal even met pa overleggen wat ik ga doen.
{helicopter & auto nemen ook veel tijd in beslag}

175,00 is best veel als je het achteraf bekijkt,,
maargoed je leert er een hoop van ;)

je leert er zeker veel van, ook heb ik nu spullen waar ik mee verder kan, als ik een nieuwe romp koop ben ik al een aardig eind op weg met spullen.

als je accu's lader zender accu's enzv allemaal gewoon al hebt heb je alleen nog een regelaar roertje en (eventueel) motoren nodig, je kunt ook overwegen om er grotere motoren dan 480 in te zetten, het nadeel is dan dat je zelf mounts moet maken en ik denk dat je dan ook nieuwe schroefassen moet omdat de oude nou niet echt zo daverend zijn, ook kun je geen andere schroeven op je m3(wie maakt er nou een m3 as????) doen als je geen verloopje hebt.

heb jij btw de versie met de accu tussen de assen of voor de motoren?

Jelmer,

ik kan jou manier van bouwen goed waarderen! Tegenwoordig zie je maar al te vaak mensen die alles willen, maar niet luisteren of zelf iets ondernemen. Moet zeggen dat je met dat bootje goed bezig bent met verbouwen en problemen oplossen

En ja, totale kosten blijken achteraf altijd hoger dan verwacht. Maar bij boten heb je dat nou eenmaal snel. Het belangrijkste is dat je plezier hebt van de hobby en dat heb jij genoeg volgens mij!

ga zo door,

groeten Jurriaan

Hoi Jelmer,

Mooi, dat je het regelaarprobleem zo omzeilt hebt en je boot nu beter vaart!

Het spinnen bij iets te grote roeruitslag zul je waarschijnlijk houden tot je een turnfin monteert, zonder turnfin is er namelijk niets, dat de draaiende beweging van de achterkant van de boot in bedwang houdt, bij voldoende snelheid bij het insturen gebeurt er dus wat je beschrijft...

BTW; als je mij en je medeforumleden een lol wilt doen, verwijder dan die loeigrote foto's en vervang ze door kleinere exemplaren, zoals HendricX ook al vroeg, ik klik dit topic al niet meer aan omdat het laden zó lang duurt dat ik elke keer denk dat m'n computer aan het vastlopen is..., bij voorbaat dank, dan kan ik je wederwaardigheden weer volgen.

Groeten, Jan.

hey,

ik zal de foto's zo snel mogelijk resizen, ik heb er nu even de middelen niet voor.

mijn broer is toch meestal degene die de moeilijke problemen oplost en mij veel helpt, natuurlijk draag ik er zelf ook zeker een deel aan bij maar zonder robbert had het nu gewoon nogsteeds een kapotte boot geweest.

ik heb nu net eventjes een testvaartje gedaan. de motoren en de plastic stukjes enzo die werken, de boot kan nu gewoon sturen en volgas geven zonder moeite. dit probleem is dus opgelost. ook me accu is nu met klittenband bevestigt en dat probleem is nu ook opgelost.

helaas heb ik wel wat andere probleempjes ondervonden, volgens robbert ligt het zwaartepunt te ver naar voren en te hoog. omdat ik het batterijpack nergens anders kwijt kon heb ik er voor gekozen om hem op de accu te plakken. ik dacht dit dit geen probleem was maar af en toe blijft hij op zijn zijkant doorvaren (en hij begint dus ook opzij te gaan) en de kop ligt te ver in het water.

dit probleem zou normaal zo opgelost zijn, accu wat verder naar achter en klaar. maar de accu ligt al zo ver als mogelijk achterin en verder heb ik op het batterijpack na ook niets om mee te schuiven, ik heb nu de ontvanger zo ver als mogelijk achterin gezet en ook het batterijpack kon nog een klein beetje naar achteren. deze komt dan aan 1 zijkant, ik weet niet of 1 servo en een ontvanger even zwaar zijn als een batterijpack, ik hoop het. ook het hoogteprobleem zou dan gelijk opgelost moeten zijn. Dit alles heeft het zwaartepunt niet zoveel naar achteren gelegd maar ik weet niet hoe extreem snel dat verandert.

ook me roertje moet ik beter gaan aandraaien, ik had hier geen goede sleutel en dop voor maar ik ga eventjes kijken of ik er een andere maat op kan zetten. me reortje stond namelijk scheef na de (niet zo lange) testvaart.

verder werkte de regelaar wel goed, ook de snelheids zat er lekker in en hij stuiterde lekker over het water(ruig water), de roeruitslag moet ik nog iets vergroten want die is net iets te weinig vind ik.

ik laat nog wel eventjes van me horen.

Hoi Jelmer,

Als ik het goed begrijp, heb jij je cellen als één pack in de boot, dan wordt het inderdaad wat krap om het zwaartepunt goed te krijgen.

je zou het pack kunnen delen en met een (forse) draad verbinden, dan ben je flexibeler in het plaatsen ervan.
Op die manier heb ik de packs ook (gedeeld) links en rechts van de as liggen.
Met twee schroefassen wordt het natuurlijk nog lastiger...

Groeten, Jan.

Hoi Jelmer,

Als ik het goed begrijp, heb jij je cellen als één pack in de boot, dan wordt het inderdaad wat krap om het zwaartepunt goed te krijgen.

je zou het pack kunnen delen en met een (forse) draad verbinden, dan ben je flexibeler in het plaatsen ervan.
Op die manier heb ik de packs ook (gedeeld) links en rechts van de as liggen.
Met twee schroefassen wordt het natuurlijk nog lastiger...

Groeten, Jan.

hey,

de cellen zitten inderdaad in 1 pack in de boot. het pack delen zou wel serieus een goede optie zijn, alleen hoe doe ik dat, plastic eraf maar hoe kom je met een soldeerbout tussen de cellen? of moet ik ze los knippen en dan de plaatjes eraf? en hoe moet ik de cellen dan neerleggen, side by side of achter elkaar.

ik denk dat ik ze side by side wel naast de schroefassen kwijt kan, dit moet ik nog eventjes nameten.

het enige nadeel van het pack splitsen is dat dan het servo in de weg zit.

eigenlijk zou het servo daar weg moeten en dan in het midden, en dan aan de zijkanten de accu. hierdoor zal ook de boot een lager gewichtspunt krijgen.

ik ga er nog is serieus over nadenken.

hey,
de cellen zitten inderdaad in 1 pack in de boot. het pack delen zou wel serieus een goede optie zijn, alleen hoe doe ik dat, plastic eraf maar hoe kom je met een soldeerbout tussen de cellen?

Cellen delen:

Krimpkous eraf en de verbindingsstrip op het eind lossolderen, dan heb je twee keer vier cellen.
Als die ook los moeten, krimpkous tussen de cellen voorzichtig(!) en héél ondiep (anders ziet je mesje er ineens anders uit door de 100% kortsluiting) doorsnijden.
Twee cellen vlak bij de las/soldering vastpakken (zodanig, dat je knokkels en je duimen elkaar raken) en voorzichtig wrikken/draaien, tot de soldering loslaat, wees hierbij erg voorzichtig, je wilt niet de pluspool van één cel afbreken of de bodem van de andere bol trekken.

Als de cellen los zijn, kun je ze configureren zoals je wilt en opnieuw inpakken in krimpkous en de draden er aan solderen.

Gebruik een forse soldeerbout om de verbindingsstrips te solderen (80-100W), het solderen moet rap gaan, want cellen vinden het absoluut niet leuk, als je er eindeloos op om zit te 'bakken'.

Groeten, Jan.

Back