Een Formule One Reno racer ontstaat.

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Ik heb al meerdere F1 reno racers gehad.
Ik vind het fascinerende modellen en de vliegeigenschappen bevallen me.
Snel, wendbaar en compact.
Kopen is op dit moment onhaalbaar voor me dus dan ga je kijken wat dan mogelijk is.
In het draadje van Willy de W. heb ik al het een en ander verteld maar nu dan een eigen topic.

Ik was bezig met een Shoestring, een klassieke Reno racer.
Op zoek naar documentatie kwam ik modernere racers tegen.
Ik heb de mensen achter dat vliegtuig benaderd of ze me wat meer info konden geven en ook heel belangrijk, 3 views van het model.
Een paar emails en chats later kreeg ik van alles van de bouwer en ontwerper.
3 views, details over het model maar ook wie ik was en of ik het commercieel wilde gebruiken.
Ik heb ze foto's van mijn Reno racers gestuurd en gezegd dat ik er hooguit 2 a 3 wilde bouwen, niet commercieel.
Toen kreeg ik echt een hele lading foto's van hoe hun echte vliegtuig gebouwd is en raar genoeg is dat eigenlijk zoals ik zelf ook mallen bouw.
Want, ik ga een mal bouwen om daar weer een romp en vleugel van te vormen.
Dan kan je een heel licht model bouwen, eventueel volledig van carbon.

Ik zal in dit draadje dan ook helemaal beschrijven wat ik doe, hoe ik het doe en waarom.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden maar ik doe het op mijn manier.
Sta open voor suggesties maar zal wel mijn eigen plan trekken.

Allereerst het model.
Het is van Limitless Racing.
De piloot is Justin Meaders, een gehandicapte piloot (ongeval met motorfiets gehad, dus motor rijden is gevaarlijker dan airracen).
De ontwerper en bouwer zijn Alan van Meter en Jonathan Latall.
Daar heb ik nu steeds contact mee.
Foto van het model komt hieronder.

Ik ga het model exact zo opbouwen zoals hun echte vliegtuig.
Ik zal ook foto's plaatsen van het echte model en mijn model.
Het zijn hele kleine vliegtuigjes.
Deze is 608 cm.
Heeft een Continental O-200 motor.
Deze motoren worden in Cessna's en Piper Cubs gebruikt.
4 cilinder boxer met 3,3 liter inhoud en normaal gesproken 100PK.
In de airracer halen ze er 160 PK uit.

Het schaalmodel word 1:3, dus 202 cm span.
Als motor waarschijnlijk een RCGF 70cc boxer.
Wat maat betreft is dat ook nog eens redelijk op schaal.
Ik weet nog niet wat voor prop, ik heb de amerikanen net gevraagd welke diameter ze rondslingeren.
Ik denk zelf dat het op schaal iets van 12 tot 14 inch moet gaan worden.

Inmiddels heb ik al het een en ander uit laten printen en op hout geplakt.
Ik probeer alles zo goedkoop mogelijk te doen, dus spullen van de bouwmarkt ipv de modelbouwwinkel.
Ik zal ook vermelden waar ik dingen koop.
Hopelijk komen er meer mensen op het idee om op deze manier te gaan bouwen en ontstaan er weer leuke modellen en niet het bekende ARF spul.

Waarschijnlijk heb ik ook soms jullie hulp nodig bij berekeningen van bijvoorbeeld de prop maar dat lezen jullie wel.
Nu als afsluiting even de foto van het echte model en de uitgeprinte 3 views.

plane3.jpg



CIMG4869.JPG



GJ
 
Volgens mij is dit zelf de ideale motor kist om op schaal te bouwen ?
Aandrijfpunt > CG > drukking punt alles op een lijn wat wil je meer ?
 
Ja, zoals elke speedkist.
Alleen gebruiken ze een raar profiel, dat zat ook op mijn Nemesis.
Daar ligt het CG niet op, zoals het normaal is, 30-33% van de koorde maar op 20-25%.
Ik weet nog niet of ik het profiel van het origineel ga gebruiken of iets wat volgens mij sneller is, een MH54.
Profieldikte van het originele profiel is 8% in het midden en dan verlopend naar 6% aan de tip.
Kan iemand trouwens even de zon aanzetten en de regen uit... dan kan ik gaan zagen.

GJ
 
Ja, zoals elke speedkist.
Alleen gebruiken ze een raar profiel, dat zat ook op mijn Nemesis.
Daar ligt het CG niet op, zoals het normaal is, 30-33% van de koorde maar op 20-25%.
Ik weet nog niet of ik het profiel van het origineel ga gebruiken of iets wat volgens mij sneller is, een MH54.
Profieldikte van het originele profiel is 8% in het midden en dan verlopend naar 6% aan de tip.
Kan iemand trouwens even de zon aanzetten en de regen uit... dan kan ik gaan zagen.

GJ

Prachtig zo´n grote Nemesis, waar je laatst een foto van stuurde.
Acht minuten vliegtijd op 12 cellen spreekt mij ook aan.
 
Ik ga zo zagen.
Net dik karton gehaald om de spanten te kunnen tekenen.
Ik zal in de laatste post bijhouden wat ik koop, wat de prijs is en waar ik het koop.

Ze bouwen het frame uit hout op.
Ik dus ook.
Ik heb 5 plaatjes 3.6mm multiplex bij de Praxis gehaald, dat moet genoeg zijn voor de hele kist.

De middellijn.
formers.jpg


En het frame van het origineel.
formers2.jpg



formers4.jpg



fuse2.jpg



fuse6.jpg



fuse7.jpg



fuse8.jpg




Tot nu toe gekocht:

5 plaatjes 61x122 3,6mm Multiplex bij Praxis > 4,89 per plaatje > 24,45
Bison Konstruktielijm (Bruislijm) > 5 Euro
1mm dik karton > 4 plaatjes 40x70 > 9 Euro
Tekening uit laten printen > 10 Euro

Totaal tot nu: 48,45

GJ
 
Laatst bewerkt:
Dan verder met mijn model.
Voorbeeld staat boven dus zoiets zou het model ook moeten worden.
Ik ben maar in de kelder gaan zagen, daar is het droog.

Laat ik de echte volgorde aanhouden.
Ik heb eerst 2 plaatjes 122x61 cm multiplex stomp tegen elkaar verlijmd.
Bruin paktape onderop, dan een rups konstruktielijm en daar de andere plaat tegenop gedrukt.
Daar bovenop weer bruin paktape en dan een plank met een gewicht erop zodat ie helemaal vlak is.
Toen dat droog was heb ik met spuitlijm de tekening op het hout geplakt.

Dan krijg je dit:
CIMG4870.JPG




Daarna gewoon met de decoupeerzaag met een smal figuurzaagblad de boel uitgezaagd.
Af en toe scheurt er wel een stukje papier maar dat is niet erg.
Na het zagen even met een schuurpapiertje erlangs en kijken of er geen oneffenheden zitten.
Alles moet redelijk glad zijn.
Je moet er dus met je hand langs kunnen gaan zonder splinters in je hand te krijgen.
CIMG4871.JPG



Omdat er in het midden nog een stuk hout gelijmd moet worden moet het papier daar weg.
Dus met een stuclat een strook van 4mm ingesneden.
CIMG4872.JPG



Normaal gesproken krijg je het papier niet los door de spuitlijm maar deze tip is gratis.
Neem een stukje keukenrol met Ethyl Alcohol van de Action en smeer het deel in wat los moet.
10 seconden in laten trekken en het lost.
En dan zie je een strook hout midden door het papier.
CIMG4873.JPG



Nu gaan we aftekenen.
Haaks op de hartlijn teken ik lijnen waar de spanten komen.
Tussen de spanten laat ik aan het begin, de eerste 7 secties, 5cm tussenruimte.
Ik doe dat omdat daar de meeste welvingen zitten en je dus kleine ruimtes moet houden om de rondingen te krijgen.
Verder naar achteren worden de ruimtes tussen de spanten 12cm.
Waarom 5 en 12cm.. dat heeft een reden die je later zal zien.
Ook moet je rekening houden met de spantdikte.
Makkelijkst is om een stukje triplex te nemen en dat als malletje te gebruiken.
CIMG4874.JPG



En nu ligt ie er afgetekend bij.
Je krijgt nu al een idee van de voorkant, hoe dat allemaal gaat lopen.
Zometeen alvast een 10cm rond motorspant zagen dat helemaal voorop komt.
CIMG4875.JPG




Ik kan nu even niet verder.
Ik wacht op een antwoord uit Houston waar nu precies de deellijn komt.
Ik heb op onderstaande foto een latje gelegd waar ik denk dat ie komt.
Daar zou het dan doorgezaagd moeten worden en 1 deel komt dan boven en het andere onder.
Alleen heb ik dan een probleem met lossen van de mal omdat ie op een bepaald deel bij de wangen dan niet lossend is, de mal loopt dan naar binnen.
Maar ik verwacht vanavond wel weer een antwoord van ze.
CIMG4876.JPG



Inmiddels ook weer even contact gehad met Rotomotor.
Die willen me nog steeds leveren en een Roto 70 V2 is dan niet veel duurder dan een DLE maar kwalitatief wel beter.
Helaas ook wat zwaarder.
Een Roto 85FS past net niet, dat is dan weer jammer.
Maar ik denk dat ik voor low budget ga.
Dus dan zal het wel de RCGF 70 Boxer worden.
Beetje nitro bij de benzine.. geeft ook wat meer puf.

GJ
 
Ja, deze gaat afgebouwd worden.
Afmallen kan pas als ik zeker weet dat de leverwaarden weer 100% zijn maar zoals het er nu uitziet is dat nu al het geval.
Eind februari word ik weer helemaal doorgelicht en als dan alles OK is kan ik weer met epoxy aan de gang.
Tot die tijd is het hout en gewone lijm.

Net met KPO Modellbau gebeld over de motor.
Ik zit met het toerental, de MVVS kon 10000 rpm draaien.
Volgend de man van KPO kan deze 8600 max draaien.
Dus dan moet ik een pitch vinden die bij dat toerental iets van 200-250 km/u haalt.
Men tast totaal in het duister wat betreft mijn propkeuze, een hogere pitch dan diameter, dan beginnen ze te stuiteren.
Even afwachten wat de amerikanen aan originele diameter erop hebben staan en dan ga ik wel in die diameter wat props bestellen, oplopend in pitch met 2".

Vanavond het zijaanzicht zagen, als ik vanavond nog een reactie krijg uit de US dan kan ik ook meteen die deelnaad zagen en verlijmen.

Kan niet wachten!!!!

GJ
 
Laatst bewerkt:
Edit: Skrijf voutje is intussen aangepast

die deelnaad zou ik gewoon daar plaatsen zodat je geen tegenlossing in de plug hebt
 
Laatst bewerkt:
Mooi project voor Variabele pitch prop

Waar koop je die?
Want Ramoser is zogenaamd variabel maar dat is statisch, niet in de vlucht.
Als je echt de pitch zou willen veranderen zou je ook de draaiing in de prop moeten veranderen, alleen de bladhoek heeft geen zin, dan neemt het rendement alleen maar af.
Ik ken maar 1 model en man die een goed werkende variabele prop gemaakt had.
Maar dat was ook een supertechneut, Ron Ton.
Heb die motor in het echt mogen zien op zijn zelfgebouwde motor.


Ik heb even het zij aanzicht gezaagd.
Dan is het morgen of straks alleen even de invalzaag er overheen en dan heb ik een onder en bovenkant.
Je ziet dat ik het kielvlak eraf gezaagd heb want dat is ook zo bij het origineel, dat word er later opgezet.
En ook aan de voorkant, de airscoop is er ook af, die word later als apart onderdeel gemaakt en dan weer erop gelijmd.
CIMG4880.JPG




De twee delen (die later 4 worden) liggen te wachten.
CIMG4881.JPG




GJ
 
Laatst bewerkt:
Het word geen Shoestring maar een modern hedendaags vliegtuig.
De Shoestring is een oud model, ergens uit 1969 of zo, dit is een modern, volledig carbon model.
Dus gestroomlijnder en veel sneller.
Een Shoestring kan in de Formula one niet meer meekomen.

22:00 en ik krijg net weer een mailtje vanuit Houston.
Ik weet waar de deellijn ligt en ze hebben ook uitgelegd waarom ie daar ligt.
En ze hebben nog wat foto's gestuurd die ik jullie niet wil onthouden.
Dit is het ontwerp van het origineel.
En de romp van het origineel na het spuiten.
Ze zijn echt vreselijk behulpzaam, heel gaaf dit!
Capture.JPG



Capture2.JPG


GJ
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk, ik had te snel gelezen. Ook een vak[emoji848]
Mooi dat er nog behulpzame mensen zijn! Ik denk ook dat ze het stiekem heel gaaf vinden dat je er een model van maakt!
 
  • Like
Reactions: Cnn
Dat gaat lekker vlot. En ook prachtig om te zien wat voor informatie je van de originele bouwer krijgt. Erg leuk en leerzaam draadje.

(..) Je ziet dat ik het stabilo eraf gezaagd heb want dat is ook zo bij het origineel, dat word er later opgezet. (..)

Bedoel je hier niet het kielvlak? Ik neem aan dat het stabilo sowieso een los onderdeel is, al dan niet afneembaar?
 
Ja, ik bedoel het kielvlak..
Gewijzigd.
Het stabilo zal afneembaar worden, is ook bij het origineel zo.
Kielvlak word ook later als apart onderdeel bevestigd.
De bovenkant zit nu op de zijlijn verlijmd.
Later op de dag gaat de onderkant erop en dan kunnen de spanten afgetekend worden.

CIMG4883.JPG


Gisteravond nog even een discussie met de amerikanen.
Ik zei dat ik het metrisch wilde omdat het US system niet werkt.
Antwoord: Yeah yeah millimeters because you have 10 fingers…. But does your measuring stick have a mark for half of a half of a half of a centimeter??


Ik krijg voor eind van de week de volledige bouwtekening maar ik moet eerst een verklaring tekenen dat ik het niet commercieel ga gebruiken en het intellectueel recht niet doorverkoop.
Denk dat als ik er 1 of 2 zou bouwen en dan zou verkopen voor kostprijs het niet als commercieel gezien word.



GJ
 
Laatst bewerkt:
Back
Top