Een goed 1:10, F1 reglement??

Het plan is om op de HFCC (Den Haag) weer een F1 klasse te gaan verrijden, een goed passend langdurig reglement, uptodate aan deze tijd, zou welkom wezen. Het is de bedoeling dat alle oude, nieuwe en low budget F1 2wd chassis modellen, hierin competitief en met een klein budget, de strijd met elkaar kunnen aanbinden.

De voorlopige gedachten gaan uit naar dit reglement:

Chassis: 1:10 merk type vrij (2wd).
Gewicht: Mogelijk met een minimum gewicht.
Accu: 6 Cell Sub C 7,2Volt, LiPo 7,4Volt hardcase (mogelijk met een max limit?)
Motor: Brushed, low budget handout motor (10euro), of de standaard kit motor.
Regelaar: vrij.
Banden: Rubber, of foam (foam mogelijk met dezelfde breedte als die van de rubberband?).

Zijn er op andere F1 evenementen, reglementen die we absoluut niet moeten toepassen of juist wel. Ik wil graag ervaringen lezen van rijders die “zelf hier ervaring mee hebben”, algemene ervaring van derde, kan ik niets mee.

Gelieve alleen reacties mbt dit onderwerp.
 
met cup motortje of zoiets heb je best een leuke snelheid voor op de hfcc (eigen ervaring). Ik snap de redenering dat er wordt gekozen voor de tamiya diameter banden om zo de corally F1 icm zijn stoomwalsen te verbieden. Ik weet alleen niet zeker of er kleinere banden op een corally gemonteerd kunnen worden dus waarschijnlijk sluit je de corally dan eigenlijk meteen uit. Ik ben er niet voor of tegen maar is meer als opmerking bedoeld.

De max limiet van de lipo's snap ik niet helemaal, wat zou het uitmaken of ik met 5000mAh of bijvoorbeeld 3500mAh rij ? voor de prestatie maakt het niet uit aangezien de standaard motor in die 5-7 minuten toch nauwelijks iets gebruikt.
 
met cup motortje of zoiets heb je best een leuke snelheid voor op de hfcc (eigen ervaring). Ik snap de redenering dat er wordt gekozen voor de tamiya diameter banden om zo de corally F1 icm zijn stoomwalsen te verbieden. Ik weet alleen niet zeker of er kleinere banden op een corally gemonteerd kunnen worden dus waarschijnlijk sluit je de corally dan eigenlijk meteen uit. Ik ben er niet voor of tegen maar is meer als opmerking bedoeld.

De max limiet van de lipo's snap ik niet helemaal, wat zou het uitmaken of ik met 5000mAh of bijvoorbeeld 3500mAh rij ? voor de prestatie maakt het niet uit aangezien de standaard motor in die 5-7 minuten toch nauwelijks iets gebruikt.

Op een corally velg kan je ook een smallere band plaatsen.. Dat je dan een stuk velg ziet.. helaas helaas.
 
Leuk, heb een F103 Sauber C12 gehad en dat reed stock erg leuk. Bij bocht uit en veel gas brak hij uit en het ziet er geweldig uit. In mijn tijd was er alleen een unlimited klasse voor (op de club) en daar voel ik niet zo voor, stock is mooi zat. Daar reden idd ook Corallies rond en dat ziet er niet uit, sorry.
 
De pro10 banden hebben gewoon voordeel t.o.v. de tamiya banden. Ik vindt die dikke sloffen best mooi staan op mijn oude corally. De oude F1's hadden in het echt ook bredere en dikkere banden erop zitten dan dat ze nu hebben. Het enigste is dat de velgen eigenlijk zwart moeten zijn en niet een of andere fluor kleur :) (en ja ik weet dat er ook zwarte velgen zijn afhankelijk van het merk)
 
Inderdaad, een F1 die gebruik maakt van Pro10 wielen zal qua grip en wegligging altijd in het voordeel zijn t.o.v. een Tamiya F1 of een kloon hiervan. Zelfs al zou je een smallere band (in breedte) erop zetten of met CCT wielen gaan rijden die smaller zijn.
 
Je kan toch je schuimband afsnijden/smaller maken en op je velg monteren.. of je kant en klare banden in de draaibank zetten en de buitenste of binnenste centimeter afdraaien. Dan rijdt je effectief op smallere banden.
leek mij niet zo heel moeilijk..
 
Je kan toch je schuimband afsnijden/smaller maken en op je velg monteren.. of je kant en klare banden in de draaibank zetten en de buitenste of binnenste centimeter afdraaien. Dan rijdt je effectief op smallere banden.
leek mij niet zo heel moeilijk..

Het moeilijke eraan lijkt me dat niet iedereen een draaibank (ter beschikking) heeft.
 
een gemiddelde Pro10 en 1:12 rijder heeft vast wel zo'n ding.
En daarnaast zijn er bij een clubcompetitie meer personen betrokken dus zal er altijd iemand zijn met een banden afdraaibankje..
 
Dat zou kunnen maar het heeft weinig nut. Het feit blijft dat een Pro10 velg in diameter groter is dus je kan een lager profiel rijden. Ook omdat de op de Pro10 gebaseerde F1's beter in hoogte te stellen zijn kan je een veel breder scala aan roll-outs rijden. Er zijn meer shores te krijgen in dit type band en dus zullen deze auto's veel beter liggen dan de andere F1's. Of je het wiel nu smaller maakt of niet, dat maakt dus niet uit. En dan heb ik het nog niet eens over de uitgebreidere afstellingen die er aan deze auto's gedaan kunnen worden. Een F1 op Pro10 gebaseerd is gewoon (auto-technisch) in het voordeel.

De rijder moet er allemaal natuurlijk ook kaas van gegeten hebben anders is al dat voordeel ongebruikt... ;)
 
Om te beginnen zou ik alleen een brushed motor als limiet kiezen.
Een silvercan met een lipo gaat al verbazend hard.

Handout motor is een heeeeeeeeeeel goed idee.

Als je de klasse vol krijgt kun je je later nog zorgen maken over andere lastig te reguleren zaken.
Hoe minder power hoe mer het veld bij elkaar ligt.

zoals koot en bie al zeiden:

Leef met vlag en wimpel maar houd het simpel!

( en die komen ook uit De haag )

PS: niet vergeten ! alles filmen en op Youtube zetten !!!
 
Ik ben bang dat niet alleen de breedte van het loopvlak bedoeld wordt, maar ook de velgbreedte zal aangepast moeten worden naar een bepaald formaat.

Er is nog geen enkele reden om ons daar druk over te maken, tzt zal daar ook wel een oplossing voor gevonden worden. Men is in het verleden altijd erg creatief geweest om een reglement te ontduiken, diezelfde creativiteit kan nu eens een keer aangewend worden om jezelf binnen een reglement te plaatsen. Dus een Maximale breedte van de auto zal hierdoor ook wel aan de orde komen, lijk mij. Band/velg diameter, merk, foam, enz is vooralsnog vrij, dus wees creatief.

Zelf heb ik op het ogenblik een HPI F10 op de werkbank staan (op rubber), tzt zal ik ook iets moeten verzinnen om er foam op te krijgen, mocht dit sneller blijken te zijn. Momenteel zijn de rubberen “S-compound-rear-tires” en de “M-compound-front-tires” onderweg, de standaard D-compound tires zijn leuk om “ongewilde donuts” te draaien (ik ben nogal trigger-happy, snap).

Wat de accu’s betreft, zijn de meningen nogal verdeeld, het is niet zozeer het competitie verschil waarover gesteggeld wordt, maar het kosten aspect. Zo’n stockmotor vraagt weinig energie, dus is er geen nut om een “zware veel kostbaardere accu” toe te laten, welke mogelijk alleen onrust tazv competitie-vervalsing kan veroorzaken. Andere zeggen daarentegen dat de LiPo’s met een grote capaciteit snel goedkoper gaan worden, en accu’s met een lage capaciteit snel niet meer verkrijgbaar zullen zijn. Het is dus even afwachten wat de markt gaat doen, misschien is het wel low-budget om de accu’s vrij te laten.

Het is inderdaad de bedoeling om het simpel te houden, en dat betekend dat je “overal” een beetje de scherpe kantjes moet afhalen, niet meer dan dat. Wanneer "iedereen" wat te klagen heeft, dan is er "niemand" die bevoordeeld is :rolleyes:

Zijn er nog andere “technische-reglementaire zaken”, die de aandacht vragen.
 
Hier alvast het chassis van mijn HPI Formula Ten, met daarin de nieuwe handout motor (afgedekt :cool:, TOP SECRET ;) ) die "hoogst waarschijnlijk" voor de F1, als bij de Tamiya mini’s gebruikt gaat worden (evt ook nog voor een beginner/rookie klasse, als die er komt) Op de rollerbank brengt hij de F1 met een oud 3300mA stickpack, gemakkelijk tot over de 60km/pu. Ik verwacht dat hij dit ook gaat trekken eenmaal op het baantje van de HFCC met mijn HPI, de Tamiya is een stuk lichter die zou er dus helemaal geen probleem mee moeten hebben.

HPIF10.jpg
 
Aangezien je dus ook met de HPI bezig bent geweest kijkt het mij duidelijk dat bij deze kit de keuze van de kitmotor heel lastig wordt.

Maar kijk ook eens naar de Bridgestone banden, ze voelen heel plakkerig aan en zou wel eens een goede tapijtband kunnen zijn.

IK heb er net 1 opgebouwd met een oude 19t Element motor, gaat wel lekker.
 
hi
goed topicje
wij van de MACH zijn ook aan het brainstormen voor het buiten seizoen.
denk dat wij Niels en ik eerst wat nog meer gaan testen voor voordat we de regels uiteen zetten.
wat wel al vast staat Tamiya size cars en bandenfoam en rubber vrij, geen Corraly vanwege de bandenmaat
we testen de komende tijd
1cell lipo (3,7volt) met 10.5T rij ik al zelf binnen en gaat bijzonder goed qua snelheid bijna gelijk aan 19T brushed.
volgende test word een 17.5T met een 2cell dus 7,4 volt
wat iedergeval heeeel goed is F1 leeft weer er zijn merken weer actief das heel mooi nu maar hopen dat we er met ze alle uitkomen qua regels kunnen we gezellig bij mekaar op visite -:)
 
met de 1s lipo ging je f1 gisteren inderdaad heel goed rond alleen ik denk dat 90% van de rijders thuis 2s lipo bakstenen hebben. Ik zie niet dat rijders 1s lipo gaan kopen terwijl ze al 2s lipo's hebben liggen. (behalve wellicht de 1/12 rijders voor volgend jaar?)

Maar goed ik kan me vergissen, het is in ieder geval een goed initiatief om het te testen.

17,5t en 2s zou wellicht kwa drempel om mee te doen lager zijn dan 1s en 10.5t aangezien de 2s lipo's niet duur hoeven te zijn (zeker als je lipo's koopt die eind 2008 zijn uitgekomen en vervangen worden door nieuwere) en je deze ook voor andere klasse kunt gebruiken.
 
lijkt mij een beetje een topic van''wij hebben een bagger auto'',en daarom mogen er geen corally auto's meerijden.

Dit terwijl er legio mensen zijn met een corally f1 op de plank.

Breede banden hebben niet altijd een voordeel,denk daar maar eens goed overna.





En ja ik heb een corally f1 :)
 
:mrgreen:
lijkt mij een beetje een topic van''wij hebben een bagger auto'',en daarom mogen er geen corally auto's meerijden.

Dit terwijl er legio mensen zijn met een corally f1 op de plank.

Breede banden hebben niet altijd een voordeel,denk daar maar eens goed overna.

En ja ik heb een corally f1 :)

lol@ bagger auto. De corally is gewoon beter dan een tamiya maar ik begrijp wel waarom deze niet mee mag doen met de pro10 banden erop.

Ik heb ook een corally, een oude carbon editie nog wel :cool:en zou het wel jammer vinden als deze niet mee zouden kunnen doen. (Wellicht dat ik die de volgende keer ook even meeneem naar het circuit om wat rondjes te rijden).

Ik heb er even over nagedacht maar ik kan niets vinden wanneer of waar brede en grotere banden geen voordeel zouden hebben t.o.v. kleinere:mrgreen:. Zou je dit willen toelichten? (is een serieuze vraag).
 
hoe lager je motor vermogen,de meer last je van de rol weerstand hebt.Bij real 80 rijd men met silvercans,dan heb je met een corally niet echt een voordeel.

Een f1 heeft al een laag gewicht,geen(bijna geen dan)downforce.Dus de druk op je band per cm is al laag.
En een breede band heeft dus een lagere druk per cm dan een smalle band,bij hetzelfde gewicht.

Wat wel uitmaakt in mijn ogen is de rotatie snelheid.Kleine banden draaien sneller rond en hebben daardoor minder grip.
 
Back
Top