Het nieuwe reglement moet naar mijn mening gebaseerd zijn op de huidige generatie F1 modellen, anders zitten we binnen een vrij kort tijdbestek aan een xxxmm brede F1 auto met pro10 banden, die niet meer de realistische verhouding heeft van hedendaagse F1 auto’s. Ieder merk probeer alles hier en daar een beetje op te rekken, om maar extra performance uit de auto te krijgen, wat natuurlijk de verkopen stimuleert.
Ooit is er bij de TC een wat realistischere afmeting ingevoerd van 190mm maximale breedte, en een standaard bandenmaat van 24mm (rubber) voor wedstrijden, dus zo vreemd is deze evaluatie bij de F1 niet, en net als bij de TC, geloof ik niet dat er een ommekeer komt, dus waarom zullen wij iets stimuleren of in stand houden, wat nu eenmaal passé is.
Door een wat uniformere maximale bandbreedtemaat in te stellen, voorkom je hopelijk aanschaf van dozen vol verschillende banden, van foam en rubber. Bij sommige modellen kan je niet de foamvelg steken op de assen waarop rubber heeft gezeten, of andersom, hierdoor moet men al 2 verschillenende aandrijf assen aanschaffen, en soms ook nog ander voorassen. Laten we zo eerst maar eens een jaartje rijden, alvorens zaken vrij te geven die niet meer zonder tranen (en hoge kosten) teruggedraaid kan worden. Rubberbanden kunnen niet bij getrimd worden, de foam’s daarentegen op eenvoudige wijze wel, zonder verdere kosten.
Bij de Tamiyacup in België houdt men ook een maximale auto breedte aan, wanneer de F1 vrij komt bij de Tamiyacup in Nederland, zal het daar hoogstwaarschijnlijk niet anders wezen.
Wbt de Tamiya F201 4wd ombouwen naar 2wd kan een optie wezen mits binnen de rest van het reglement, maar ik ben bang dat hij niet echt competitief hierdoor zal worden. Alle modellen die buiten het reglement vallen, zullen tzt afzonderlijk worden beoordeeld in hoeverre zij een eerlijk verloop van het wedstrijdelement mogelijk verstoren, aan de hand daarvan zullen er tzt wel aanvullende regels komen voor dergelijke gevallen, tenminste dat is mijn opzet wel. Maar de basis blijft ten alle tijden den nieuwe generatie F1 auto’s.
Ik denk door deze/bepaalde voorwaarde te stellen (buiten het feit dat het mogelijk eerlijker is mbt foam/rubber), dat een rijder de kosten enigszins van een seizoen F1 racen, voor zichzelf kan inschatten, zonder ontgoochelende verrassingen die een geheel vrij reglement met zich mee kan dragen.