Een goed 1:10, F1 reglement??

Die F1 klasse lijkt me wel wat. Ik vind dit tot nu toe de leukste RC F1 die ik ben tegen gekomen.... ben alleen bang dat die voor wedstrijden niet echt geschikt is en/of niet in overeenstemming met het regelement is.

84111.jpg

Die F1 klasse lijkt me wel wat. Ik vind dit tot nu toe de leukste RC F1 die ik ben tegen gekomen.... ben alleen bang dat die voor wedstrijden niet echt geschikt is en/of niet in overeenstemming met het regelement is.

84111.jpg

Als het geen 6x6 of 6x4 is maar een 6x2 voldoet het ding gewoon lijkt me. Of hij de snelste is weet ik niet maar het voegt wel wat aan het geheel toe.

Het nieuwe reglement moet naar mijn mening gebaseerd zijn op de huidige generatie F1 modellen, anders zitten we binnen een vrij kort tijdbestek aan een xxxmm brede F1 auto met pro10 banden, die niet meer de realistische verhouding heeft van hedendaagse F1 auto’s. Ieder merk probeer alles hier en daar een beetje op te rekken, om maar extra performance uit de auto te krijgen, wat natuurlijk de verkopen stimuleert.

Ooit is er bij de TC een wat realistischere afmeting ingevoerd van 190mm maximale breedte, en een standaard bandenmaat van 24mm (rubber) voor wedstrijden, dus zo vreemd is deze evaluatie bij de F1 niet, en net als bij de TC, geloof ik niet dat er een ommekeer komt, dus waarom zullen wij iets stimuleren of in stand houden, wat nu eenmaal passé is.

Door een wat uniformere maximale bandbreedtemaat in te stellen, voorkom je hopelijk aanschaf van dozen vol verschillende banden, van foam en rubber. Bij sommige modellen kan je niet de foamvelg steken op de assen waarop rubber heeft gezeten, of andersom, hierdoor moet men al 2 verschillenende aandrijf assen aanschaffen, en soms ook nog ander voorassen. Laten we zo eerst maar eens een jaartje rijden, alvorens zaken vrij te geven die niet meer zonder tranen (en hoge kosten) teruggedraaid kan worden. Rubberbanden kunnen niet bij getrimd worden, de foam’s daarentegen op eenvoudige wijze wel, zonder verdere kosten.

Bij de Tamiyacup in België houdt men ook een maximale auto breedte aan, wanneer de F1 vrij komt bij de Tamiyacup in Nederland, zal het daar hoogstwaarschijnlijk niet anders wezen.

Wbt de Tamiya F201 4wd ombouwen naar 2wd kan een optie wezen mits binnen de rest van het reglement, maar ik ben bang dat hij niet echt competitief hierdoor zal worden. Alle modellen die buiten het reglement vallen, zullen tzt afzonderlijk worden beoordeeld in hoeverre zij een eerlijk verloop van het wedstrijdelement mogelijk verstoren, aan de hand daarvan zullen er tzt wel aanvullende regels komen voor dergelijke gevallen, tenminste dat is mijn opzet wel. Maar de basis blijft ten alle tijden den nieuwe generatie F1 auto’s.

Ik denk door deze/bepaalde voorwaarde te stellen (buiten het feit dat het mogelijk eerlijker is mbt foam/rubber), dat een rijder de kosten enigszins van een seizoen F1 racen, voor zichzelf kan inschatten, zonder ontgoochelende verrassingen die een geheel vrij reglement met zich mee kan dragen.

84111.jpg

Bij ons in gouda mag de tyrell gekker nog ik heb er zelf al een keer mee gereden is heerlijk om mee te rijden .

Een tip :teacher:

1. Schaf 1/12 donuts aan.

2. Doe dubbelzijdige tape op de tamiya velg behalve 1 -2mm van de randen .

Ik smeer daarna de binnenkant van het foam in met klein beetje vloeibare handzeep. Dan schuif je de band zo over de dubbelzijdige tape.
Daarna af nachtje laten rusten en eventueel nalijmen en afdraaien.

de Nieuwe
Tyrell P34 84111
heb ik onlangs toegevoegd aan mijn verzameling.
ga er zeker een wedstrijdje meerijden buiten binnen ging ie al super ;)

Toch wil ik ook nog even reageren.

Per, je geeft aan dat je "niets hebt" aan mijn opmerking.. Jammer want hij had wel zeker een doel... Ik ga geen ellen lange verhalen houden over waarom we RC wedstrijden rijden. "IK" doe het in ieder geval voor de lol en de ontspanning!

V.w.b. het reglement. Ik baseer mijn mening op MBC de Sluis waar al enkele jaren verschillende types en merken F1's door elkaar in de zelfde klasse rijden. 4WD, 2WD, Tamiya, Corally, noem het maar op. Hebben die mensen er minder lol om? Nou, de klasse bestaat al enkele jaren, en het zijn en blijven ongeveer steeds de zelfde mensen.. Lijkt me niet dat ze er een probleem van maken dus.

Vergeet niet dat een 2WD Corally een heel stuk "moeilijker" rijdt dan een 4WD Tamiya... Vergeet ook niet, dat Foam buiten ook heel anders rijdt als Foam binnen. En dat Foam buiten ook lang niet altijd even gemakkelijk is. Foam is door heel veel externe factoren snel te beïnvloeden. Een 4WD Tamiya (op rubber) is een stuk makkelijker te besturen....

Mijn vraag is dus... Heeft een Corally wel zo veel voordeel? Als de rijder de "moeilijkheidsgraad" van de corally aan kan. Ja dan kan hij wel degelijk voordeel hebben. Maar op HFCC hebben we lang niet zo'n "Foam griplijn" als op MBC de Sluis ligt, de grip zal dus een stuk lager zijn, wat het alleen maar moeilijker maakt om met een Corally 2WD rond te komen. Ik denk dat wanneer jij een Tamiya op alleen rubber laat rijden, en een Corally op foam (of Tamiya 2WD op Foam) de verschillen nog beangstigend klein zullen zijn.....

Overigens zijn de plannen om op de MACH dit jaar nog alle merken en typen auto's toe te staan, en aan te kijken hoe groot de onderlinge verschillen zijn. Als ik het goed begreep.

Vergeet niet, het is lang niet alleen de auto die wint.... Het poppetje aan de zender moest ook nog wat doen :mrgreen:

Groet Robert

Laatst bewerkt:
Robert ik zeg niet dat ik “niets heb” aan jouw opmerking wbt het wel en wee op de MBC, maar dat ik “niets kan” met de statement dat de reglementmakers bang zouden wezen, en dat we rijders van een bp merk bij voorbaat al zouden weigeren. Ik heb nog geen mm geroepen (letterlijk) dus waar baseer je deze gedachten op, de opmerking dat ik de banden een bp maximale maat wil toe bedelen? Slechts het punt van 2wd en 4wd kan een scheiding wezen, maar vooralsnog proberen we die ook in te passen, maar niet op voorhand.

Wanneer je alles toestaat (vrij laat), en een bp type of merk heeft sterk de overhand, dan moeten er regels uitgedacht worden die van “discriminerende aard” zijn, waardoor iemand zich uitgesloten kan voelen. Je kan geen of rubber breder maken als men hiermee achter blijft, wanneer foam achterblijft kan je heel gemakkelijk weer een stukje foambreedte terug geven aan die rijders. Op deze wijze zijn er door niemand nog extra kosten gemaakt, dat kan je met terug draaien van regels niet garanderen, want die de kosten zijn dan al inmiddels door veel deelnemers gemaakt.

Later de regels vrijer maken valt meestal in betere aarde bij de rijders, dan zaken later beperken voor een bp doelgroep. Er zijn grote verschillen tussen de F1 auto’s, en alle mogelijke grote voordelen/verschillen schrappen we nu tegen elkaar weg, mocht dit niet terecht zijn, dan kan je ze altijd nog in delen terug geven tzt.

Zelfs het bandenreglement van de MBC is niet helemaal vrij, de F1 4wd modellen kennen ook banden restricties, dit zal toch ook wel ergens op gebaseerd wezen, naar ik mag aannemen. Tot op die hoogte is er geen verschil van inzicht, wbt dat je niet alles op 1 hoop moet/kan gooien.

Zelfs het bandenreglement van de MBC is niet helemaal vrij, de F1 4wd modellen kennen ook banden restricties, dit zal toch ook wel ergens op gebaseerd wezen, naar ik mag aannemen. Tot op die hoogte is er geen verschil van inzicht, wbt dat je niet alles op 1 hoop moet/kan gooien.

Eigenlijk hebben we dat gedaan om 2 redenen
1 het ziet er echter uit
2 een niet bestaand voordeel weg tewerken (we dachten dat de 4wd op foam te snel zou uitvallen maar bleek bij latere testen niet zo te zijn )

Is het een idee om gekleurde stickertjes op de velgen te moeten plakken afhankelijk van het compound? Zo kan je gezamenlijk sneller bekijken welke compound het best is voor de dag en een starter kan dan de rest volgen.

Als het goed is is dit kostenbesparend omdat je minder ladingen hoeft te rijden en dus minder pinions/spurs en rubber nodig hebt om de optimale band te vinden.

Is het een idee om gekleurde stickertjes op de velgen te moeten plakken afhankelijk van het compound? Zo kan je gezamenlijk sneller bekijken welke compound het best is voor de dag en een starter kan dan de rest volgen.

Als het goed is is dit kostenbesparend omdat je minder ladingen hoeft te rijden en dus minder pinions/spurs en rubber nodig hebt om de optimale band te vinden.

Normaal gesproken hebben Foambanden verschillende stickers in de binnenkant van de velg, om de compound aan te geven. (voorbeeld: Black 40S, purple 35S, lilac 32S, yellow 30S, pink 30S, grey enz..) Bedoel je dat ook? Of mis ik volkomen je vraag?

Groet Robert

Nee, ik denk dat je het goed begrijpt.

Ik zuig maar even uit mijn duim:

Bij rubber:
soft = rood
Medium = groen
Stock = geel

Er zal tussen de verschillende merken wel gekeken moeten worden welke compounds bij elkaar passen en onder 1 kleur de wereld in gaan.

Of wat jij schreef voor foam.

Als je ziet dat "Piet" die normaal redelijk rijdt op geel continu spint hoef jij die banden misschien niet aan te spreken en kun je meteen groen proberen. Dan hoeft Piet dat niet en die ziet dat jij er ook niets van bakt. Daarna rijden jij en Piet goed op rood en heb je beiden een stint uitgespaard en blijven die, niet gebruikte, banden beter voor een volgende keer.

Ik begrijp uit je reactie dat iets dergelijks er dus eigenlijk al is. Het gaat er bij mijn vraag ook om dat het ook duidelijk is voor de anderen wat voor compound iemand rijdt.

Laatst bewerkt door een moderator:
wat is er mis met gewoon vragen wat voor compound ze rijden? Ik gebruik geen gekleurde stickers maar schrijf gewoon op de binnenkant van de velg wat het is omdat die stickers wel eens los gaan.

"PU 02 2009" bijvoorbeeld wat betekend purple, set 2, van het jaar 2009. De twee is gewoon een identificatie welke band bij welke hoort om ze goed als set bij elkaar te houden. Had het ook A t/m Z kunnen noemen.

Op zich niets maar ik dacht dat het veld ook wat levendiger zou worden en meer zou spreken voor het evt publiek als aan de auto te zien is wat voor compound gebruikt wordt. Het moet een beetje modern zijn en volgens mij worden er bij 1op1 ook kleurcodes gebruikt, zwart en wit dacht ik, je moet in de F1 tegenwoordig toch met 2 compounds rijden net zoals in de Indy?

En ik zou het zelf gewoon leuk vinden, verder niets.

Dat denk ik ook wel ja, dat het publiek kan zien aan een rijdende 1/10 met welke compound die rijd haha :) (sorry, kon het niet laten)

Als je dat zou willen dan zou je ook evt. een spec-tire in kunnen voeren. Waar je tegenaan loopt is dat bijv. Pink van merk A niet hetzelfde is als Pink van merk B. Je ziet het nu wel veel voorkomen in de WorldGT dat ze één bepaalde compound voorschrijven en dit is dan bijv. te herkennen aan de velg (carbon-look) of een lijn over de band (CRC/BSR). Alleen het nadeel is hiervan dat dit soort banden alleen in de Pro10 varanten te krijgen zijn en niet in de 103 varianten.

Ik snap overigens je redenering wel dat je het wil vergelijken met F1 1/1 maar ik denk dat je in sommige dingen een klein beetje doordraaft. Zeker als je het simpel wilt houden...

Ik denk dat we bij real80 eerst maar eens kijken of we tijdens de clubraces genoeg animo kunnen genereren .
Dit met alleen een motor regel en een 200mm regel verder niks denk ik .
Wiebe.

Dat denk ik ook wel ja, dat het publiek kan zien aan een rijdende 1/10 met welke compound die rijd haha :) (sorry, kon het niet laten)

Daar is dus een kleurtje voor op de velg :wink:. Maar goed, gaat misschien wat ver, was ook een peiling/voorstel.

Ik denk dat we bij real80 eerst maar eens kijken of we tijdens de clubraces genoeg animo kunnen genereren .
Dit met alleen een motor regel en een 200mm regel verder niks denk ik ……..Wiebe.

Ik ben bang dat ook jij, in navolging van mij, niet overal vrienden zal maken :rolleyes:

Eigenlijk hebben we dat gedaan om 2 redenen
1 het ziet er echter uit
2 een niet bestaand voordeel weg te werken (we dachten dat de 4wd op foam te snel zou uitvallen maar bleek bij latere testen niet zo te zijn )

Alex, aangezien de HPI Potenza rubber banden een stuk zachter zijn dan de Tamiya’s (en dus ongetwijfeld meer grip hebben) en zover ik kan zien, hoogst waarschijnlijk ook op de F201 velg zullen passen, zou ik voorlopig nog maar een slag om de arm houden. Met een "Solid front diff" er in, en dan op het bochtige circuit van de HFCC, we gaan dit tzt ook wel even nader inzien. Zoals al eerder is vermeld, reglement eerst op basis van de nieuwe generatie F1, daarnaast de evt voordelen of nadelen van de modellen die niet onder deze regels vallen onder de loep nemen, "before entry", en niet anders om. Voor de start van het nieuwe seizoen komen er denk ik nog genoeg optionele parts op de markt, misschien ook wel voor de vorige generatie om zich zo onder het nieuwe generatie F1 reglement te laten vallen. Leveranciers zien de bui denk ik ook wel onderhand hangen.

Is het een idee om gekleurde stickertjes op de velgen te moeten plakken afhankelijk van het compound?........ik dacht dat het veld ook wat levendiger zou worden en meer zou spreken voor het evt publiek als aan de auto te zien is wat voor compound gebruikt wordt……..En ik zou het zelf gewoon leuk vinden, verder niets.

Buiten dat ik denk dat bij het “grote publiek” daar geen vraag naar is, wil ik je wel alvast tegemoet komen.

HPI spec’s:

Standaard band D-Compound opschrift: HPIRacing
Soft Tire opschrift: Bridgestone Potenza (S)
Medium Tire opschrift, Bridgestone Potenza (M)

102907_04.jpg

Back