Een goed 1:10, F1 reglement??

Buiten het feit dat ik het toch wel zeer ongepast vindt dat U een (spam)link plaats naar Uw eigen site, met mogelijk een commercieel motief, vindt ik het F1 1:10 “link chassis model” opzienbarend genoeg om even op te reageren.

Uiteraard kan je een eigen ontwerp of een bp merk niet tegenhouden als het binnen een reglement valt wat niet merk of model gebonden is, en waar alle hopups zijn toegestaan. Maar natuurlijk wist U dit zelf ook wel, als U een dergelijk gedetailleerd chassis uit kan denken, dan zal U ook geen moeilijkheden hebben om een reglement te interpreteren naar de juiste strekking.

Een afbeelding van bewuste model hieronder, U dat ook kunnen doen om als voorbeeld te dienen voor U vraag.

CIMG2468.JPG

Ik hoop allen dat de rode bandmaten niet toegestaan worden, maar daar gaat de discussie voor een goed deel ook over.

Anders kan mijn Wilesco wals ook ingezet worden :mrgreen:.

rode bandmaten? :confused:

je bedoeld zeker die rode bandenwarmers? :D

Verder wel een mooi chassis hoor! Zijn die links bedoeld als flexlinks? Ze lijken gewoon koud op het chassis gemonteerd. Heb je er een detail foto van?

Ik hoop allen dat de rode bandmaten niet toegestaan worden, maar daar gaat de discussie voor een goed deel ook over.

Anders kan mijn Wilesco wals ook ingezet worden :mrgreen:.

Oh, ik dacht dat het experimenteel pro10 banden(maten) waren op een F1 chassis.

Zo vandaag de F109 ens binnen gekregen van 3racing. vanavond 1 tje bouwen en dan opzoek naar een bandensoort erbij

kun je wat detail foto's nemen van de 3racing f109 (mischien bouwverslag? ;))Ziet er op de website wel aardig uit met de instellingens mogelijkheden aan de voorkant en achterkant.

Laatst bewerkt:
rode bandmaten? :confused:

je bedoeld zeker die rode bandenwarmers? :D

Verder wel een mooi chassis hoor! Zijn die links bedoeld als flexlinks? Ze lijken gewoon koud op het chassis gemonteerd. Heb je er een detail foto van?

jah die links zijn flexlinks en zijn inderdaad koud op het chassis gemonteerd, daar zouden dus nog rubbers tussen moeten komen.

nogmaals dit is een handgemaakte prototype.

en die rode banden zijn bandenwarmers

Zijn er trouwens ook voorschriften voor de positie van de transponder?

Zag laatst een auto met de transponder in de voorbumper, dat kan bij een close finish wel een verkeerde uitslag geven als de ander hem in het midden heeft liggen.

Ik heb de transponder voorop de bumper, in principe zou het volgens de computer registratie niet uit moeten maken, deze kijkt naar de tijd van de eerste passage tot aan de laatste, en het aantal ronden. Gezicht bedrog kan hier wel door ontstaan, maar de uitslag zal beslist worden op de computer registratie, niet op een visuele finish, zo heb ik altijd begrepen.

Ik heb hem altijd voorin, omdat ik dan het minst problemen heb met de registratie.

Bij de 1:1 racerij is er wel een positie bepaald waar de transponder moet zitten, als ik mij niet vergis bij de F1 x cm voor de vooras.

Dan zou iemand die als laatste start en bijv. als 3e eindigt toch winnaar kunnen zijn?

Om te winnen moet je als eerste eindigen, en het makkelijkste is dan ook alle finales als eerste te eindigen ongeacht van welke plek je gestart bent dus ja, iemand kan als laatste starten en als eerste finishen ja... Absoluut!

In de kwali's maakt het niet uit want dan rijd eigenlijk iedereen zijn eigen "tijdsrit" tegen de klok.

In theorie zou het idd zo kunnen zijn als de één de transponder helemaal voorin heeft en de ander helemaal achterin dat bij een finish gelijk naast elkaar de auto met de transponder voorin wint. Het telsysteem telt op 3 decimalen achter de komma dus ja, het kan...

Dan zou iemand die als laatste start en bijv. als 3e eindigt toch winnaar kunnen zijn?

……In de kwali's maakt het niet uit want dan rijd eigenlijk iedereen zijn eigen "tijdsrit" tegen de klok…...

In theorie (ook in praktijk) kan je winnaar zijn van “een kwalificatieheat” (snelste op de baan), achteraan gestart en niemand ingehaald, zolang je maar op je voorganger(s) ben ingelopen, nadat je voor de eerste maal over de tellus bent gegaan. Tijdens een finale is het een ander verhaal, wel de situatie die Joost heeft geschetst met de transponder op een andere plaats in de auto. Het risico heb jezelf genomen om bv de transponder op een andere plek te monteren dan voorin de auto, mbt tot een betere gewichtverdeling of ander. Ook het risico dat je “niet goed geteld wordt” neemt toe als je de transponder “verstopt” voor de tellus, door hem ergens tussen of op andere elektronica te plaatsen, zeker in het verleden.

Laatst bewerkt:
Na het weekend zet ik er even wat foto's op! van de 3Racing f109

Wat is redelijk, wie wil wat en hoeveel foam inleveren voor een “redelijke gelijke competitie”?? Wat zou nog een redelijke foam breedte wezen waar iedereen mee kan leven, zoals het er nu naar uitziet, zullen vele modellen buiten de boot gaan vallen, als niemand water bij de wijn wil doen, oftewel “shoot”.

De foamvelgen op de Corally zijn volgens mij maar liefst 51,5mm, de F103: 45mm, de F104 PRO: 37mm, HPI F10: 37mm, tja en dan de Corally rijders maar roepen dat de rest “bagger-bakken” rijden, nou laat iedereen maar eens zien met het zelfde “contact oppervlak” of dit statement realistisch is of niet. Gezien het commentaar moeten de brede velgen mannen, er geen enkel probleem mee hebben om een “gelijke competitie” te creëren, en hiermee makkelijk te gaan winnen van de huidige F1 (Formula Ten) standaard bagger-bakken op 37mm breed.

Als ik 2 TC’s op de baan zet, de 1 met een 19turns, en de ander met een silvercan, is dan de auto met de silvercan een “baggerbak” tozv de 19turns, of is er iets anders aan de hand??? Het theoretische contact oppervlak tussen de grootste velgbreedte (2x51,5=103mm) en smalste (2x37=74mm) is maar liefst 29mm.

Alles onder voorbehoud dat ik mijn huiswerk goed gedaan heb!

Zoals je weet, en kan lezen wordt er nog aan de “open plekken” de ………… binnen het reglement gewerkt, zie ook hierboven. Over de rest is ieder die zich hiervoor ingezet hebben, het aardig in grote lijnen met elkaar eens. Het is nu aan de potentiële rijders met een afwijken bandbreedte van 37mm, de taak om hier zelf iets anders voor in te vullen, doet men dit niet, dan is het afwachten of ik nog een afwijkend reglement in ga dienen, anders dan wat er nu al ligt, wat misschien gunstig of ongunstig uit zou kunnen pakken voor iemand. Pro Ten banden zijn uitgesloten, maar gemakkelijk op kleinere breedtemaat te draaien, daar liggen misschien nog wat mogelijkheden, om zichzelf een plekje binnen het nieuwe F1 te verschaffen.

vraag ff aan richard van gelder wat het verschil is in rondetijd tussen een corally f1 en een tamiya f1.

ik denk dat je verrast zult zijn!!!!!!!!!!!

meende bij real80 indoor minder als een seconde,oja richard reed met een silvercan.
En ik rij nou ook niet bepaald langzaam met een 13,5t.

vraag ff aan richard van gelder wat het verschil is in rondetijd tussen een corally f1 en een tamiya f1……..ik denk dat je verrast zult zijn!!!!!!!!!!!......meende bij real80 indoor minder als een seconde,oja richard reed met een silvercan.
En ik rij nou ook niet bepaald langzaam met een 13,5t.

Geheel onbelangrijk voor een technisch (puur theoretisch) reglement, tenzij jullie denken dat je perfect kan rijden, de auto’s perfect zijn, de ondergrond optimaal is voor de geometrie van je auto (of andersom), enz. De 1 kan wel een superdag hebben, en de ander dronken, teveel variabelen, en morgen kan het andersom wezen.

Bij een technisch reglement stel je kaders vast waarbinnen een auto, accu of wat dan ook, binnen moet blijven om gehomologeerd te worden, of in dit geval voor toelating/deelneming aan een wedstrijd. Het is geen reglement waarin bepaald wordt of iemand in de praktijk met een bepaalde techniek beter om kan gaan, als de ander, dat is nl geheel onbelangrijk, en niet de taak van een technisch reglement.

Schaalverhouding: 1:10 Narrow scale
Maximale breedte zonder body: 190 mm
Maximale breedte met body: 200 mm
Wielbasis: 270 mm
Aandrijving: op 4 wielen
Wielophanging: 4 wielen onafhankelijk
Versnellingsbak: niet toegestaan
Minimum hoogte: 115 mm rijklaar
Minimum gewicht: 1400gr

Voorbeeld van hier boven: wie zegt dat dit TC technisch reglement gunstig is voor ieder merk TC, of dat iedere rijder hier goed mee om kan gaan tazv zijn rijstijl. Stel dat merk X zijn geometrie niet goed voor elkaar heeft, maar beter is voor een 200mm zonder body, daar wordt echt geen rekening mee gehouden met het opstellen van een TC technisch reglement. Dus geef mij 1 reden om dit met een F1 reglement anders in te richten.

In principe zeg je dus.

Het maakt niet uit met wat voor auto je rijd,ligt het meest toch aan de rijder.

En je stelt een kader/regelement waar men aan moet(max en minimaal)voldoen.

Met mijn opmerking probeer ik een beetje duidelijk temaken dat men er teveel nadruk op de banden van de corally ligt(mijn mening).
Richard rijd met een normale tamiya f1 bijna net zosnel als ik met een corally f1(wel indoor teverstaan).

En hier in groningen zijn er genoeg rijders met een corally f1,die gaan echt niet hun banden staan teslopen om ze op 37mm tekrijgen.Want danklopt je wielbasis achter ook niet meer nmlk,die is achter dan maar +/- 170mm.

Omdat iemand anders een bagger(in mijn ogen) auto heeft.En je kunt er desondanks nog best snel mee zijn!.Raar maar waar toch.

<QUOTE=wiebe;1560172]Ik denk dat we bij real80 eerst maar eens kijken of we tijdens de clubraces genoeg animo kunnen genereren .
Dit met alleen een motor regel en een 200mm regel verder niks denk ik .
Wiebe.[/QUOTE]

Dit is om te beginnen de in mijn ogen de enige goede uitgangs positie.

En hier in groningen zijn er genoeg rijders met een corally f1,die gaan echt niet hun banden staan teslopen om ze op 37mm tekrijgen.Want danklopt je wielbasis achter ook niet meer nmlk,die is achter dan maar +/- 170mm.

Je kunt toch de binnenzijde eraf halen? Blijft de auto even breed. En wat heeft een wijziging in bandbreedte met de wielbasis te maken?

Omdat iemand anders een bagger(in mijn ogen) auto heeft.En je kunt er desondanks nog best snel mee zijn!.Raar maar waar toch.

Nu geef je eigenlijk precies de reden op waarom de Corally achterwielen smaller moeten. Anders overklassen ze per definitie de rest en heb je geen competitie maar een optocht. Wel schaal trouwens :mrgreen:.

Het gaat mi niet om de beste auto maar om gelijkwaardige auto's, anders kun je net zo goed niet racen.

Maar da's mijn mening.

Back