een halve duikboot

raf

Forum veteraan
hallo

Waar ik het moet posten geen idee
maar dit is een semi sub dus een half ondergedoken boot

eerst wat uitleg over het project

een firma dat aan landmeten op het water doet had mij gecontacteerd om eens met hun te komen praten en te kijken wat de mogelijkheden waren binnen de grenzen van de modelbouw
om een boot te ontwerpen die hun apperatuur zou kunnen transporteren op het water
het zou gaan om een 10 kilo aan materialen
van sonar tot gps toestellen
daar ik nog de romp had liggen van de door theo ontworpen thypoon had ik deze mee genomen om te laten zien wat ik aan mallen had dat dit gewicht kon dragen

er werdt besloten om een catamaran te bouwen maar ik moest de romp 4 vm ophogen omdat ze het niet zagen zitten wat het draag vermogen van de rompen aan zou gaan

daar ik reeds wist dat twee van deze rompen voldoende zou zijn heb ik dan door mark er maar een randje laten op lijmen om toch aan hun verwachtingen te voldoen
zoals later blijkt was dit niet nodig geweest

hier een paar foto's van zovere dat er reeds drie helften klaar zijn
en nadat de vierde klaar is kan er begonnen worden met het inpolyesteren van de elektronica en motor steunen (aluminium )

hier de vorderingen
bild0116z.jpg

hier zie je er eentje uit de mal en eentje dat er juist was ingeschilderd
krijg je ook meteen een idee hoe de bakken zijn gemaakt waar de mallen op/in zitten vast gemaakt

bild0119g.jpg

hier een eerste drijftest
met drie klinkers in een helft van een romp kom ik zeker aan 10 kilo drijf vermogen

bild0123.jpg

en hier staan de rompen tegen elkaar en het wordt heel wat boot

buiten dat deze boten geen duiktank hebben worden hier alle principe's van een duikboot ingebouwd
stuur stang doorvoeren van norbert dus waterdicht
een lipring op de as en vet in de as
waterdichte toegangs luiken waar er maar eentje van open moet om de accu te vervangen
10 amp Nmh accu's voor militair gebruik (snel op en ontladen)
400 gr per cel

voor vervolg blijf lezen
 
Raf,
leg me eens uit hoe je

"landmeten op het water".

doet.
Lijkt me heel moeilijk of je moet op de Waddenzee zijn.
Hydrografische diensten zijn er toch al heel lang?
En die hebben hun eigen schepen om het water in kaart te brengen.
En daar hebben ze geen semi boot voor nodig.
In Nederland heeft Rijkswaterstaat en de Marine schepen hier voor.
Zowel grote schepen als console schepen.
En ik kan me niet voorstellen dat een halve duikboot iets kan meten.
Als hij 30 meter van de kant is zie je hem al bijna niet meer.
En hij licht veel te laag op het water.
En als het een beetje waait of er komt een boot voorbij zeg dan maar dag met het handje.

Hein
 
hallo Hein

tja maar er zijn beekjes en andere waters die ook in kaart moeten gebracht worden en dan kunnen die grote schepen daar dus niet op
zo ook op een kiezel winning is een kleine boot handiger dan dat ze een grote boot moeten laten komen

en dan nog ze willen zo een boot dan lever ik die
de klant is koning LOL

gr raf
 
Raf,
hebben ze daar in België bij "Rijkswaterstaat" dan geld voor zo een project.
Wat gaat zo iets kosten?
Let ook wel op dat de regelaars goed zijn he.
Hier duurt zo iets jaren voor dat er gebouwd zou kunnen worden.
Zal in België toch wel het zelfde zijn?

Als ik zie hoe lang het duurt voordat jullie een regering krijgen dan zal dit toch ook even een tijdje duren.
En waarom doen ze het niet via de ruimte telescopen?
Via Google is toch ook alles al gefotografeerd van uit de lucht?
Dan hoef je het ook niet meer de rivieren en sloten in kaart te brengen.


Hein
 
Laatst bewerkt:
hallo

het is een privé firma en hebt dus niets met rijkswaterstaat te maken
geld werdt meteen over gemaakt dus dat is lekker werken.
borstelloze motoren en robbe regelaars
de boot mag per motor 2 amp trekken want hij moet het een 4 uur uithouden op de accu
alleen wat de snelheid betreft moeten we nog zien hoe deze romp met deze motoren gaat lopen
daar komt dus een test van op het kanaal (zuidwillems vaart)

gr raf
 
Laatst bewerkt:
hallo
vandaag de laatse romp in de mal gesmeert
gelukkig is het mooi weer zodat dit buiten kan gebeuren want andersd was er eentje niet tevreden met die stank
nu na de eerste laag fijn weefsel nog twee lagen dikker glasdoek
dan afwerkings weefsel voor de stekeltjes te vermeiden als je der binnen in moet aan werken
en dan beginnen met de verstevigings stutten en de verbindings blaken
en dan hopen dat alles goed tesamen houd

gr raf
 
hallo

nog aan het bootje bezig
bild0141q.jpg

hier een drijf proefje

deze romp heeft een extra drijf vermogen van 13.694 gr
daar gaat een 10 kilo van over blijven nadat de accu er in staat
ze vroegen 10 kilo op de catamaran als extra drijfvermogen en ze krijgen er 20 dus ik ben lekker binnen de gevraagde spec . gebleven
want ik ken dat met zulke mensen
10 kilo dan kan 15 kilo ook en zitten ze direct aan de 20 kilo LO

nog de andere kant klaar maken

gr raf
 
Laatst bewerkt:
hallo

ja ik had die mal nog liggen en er zijn maar twee boten van gemaakt
zonde van zo een mal om deze te laten rotten zonder er iets mee te doen
na wat aanpassingen met boetseerklei kon de mal dus nog gebruikt worden voor deze boot
en na het uitwassen en verwijderen van de klei is de mal weer prima in orde om er duikboten uit te trekken

ze staat nu terug in de rek tussen de andere mallen
er moet alleen een nieuwe boeg voor gemaakt worden want deze die er nu aan zit is verkeerd

gr raf
 
hallo

grrrrrrr de motoren die ik wil hebben zijn nog niet leverbaar
robbe heeft een hele serie nieuwe motoren en de motoren voor in deze boot zullen maar eerst einde dit jaar tekoop komen
ze zetten ze wel al op de site met alle spec. er bij

dus gaan we voor een ander type maar deze maakt wat meer toeren dan ik zou willen
de oudere motoren hebben een minimum spanning nodig van 10 volt de nieuwe generatie kan reeds met 7 volt overweg zonder de ampere's de hoogte in te jagen

het is de bedoeleing om het verbruik zo laag mogelijk te houden om met de 10 amp accu toch minstens een uur of 4 te kunnen varen
dus 2 amp verbruik per motor want er zitten twee accu's in
eentje per romp

gr raf
 
Laatst bewerkt:
Raf,

waarom heb jij altijd problemen met de motoren?
Koop gewoon de motor die leverbaar is.
Dan weet je wat je hebt.
Of zet er 2 Maxon of Faulhaber motoren in.
Die gebruiken hééééél weinig.
Maar kosten wel wat meer dan dat wat jij wilt.
Ik heb ze ook in mijn boten zitten al jaren!

Hein
 
hallo Hein

de falhaber en maxxon kunnen niet op tegen de motoren die ik er wil inzetten
voor langzame vaart zijn de max en falhaber ideaal maar deze boot moet snel naar zijn test plaats kunnen varen om daar langzaam zijn metingen te kunnen doen

en laat nu net die nieuwe motoren van robbe daar uitermate geschikt voor zijn
het is nu geen probleem met de motoren maar met de levering of verkrijgbaarheid er van
ik vind het stom om ze reeds online te zetten van robbe en dan vertellen dat ze nog niet leverbaar zijn
konden ze beter wachten tot ze leverbaar waren

wat er nog met de motoren aan gaat is het gewicht van de mee te nemen accu's
een cel weegt 400 gr als ik er dus 10 moet zetten verlies ik 4 kilo draag vermogen
en heb ik verdeelt over de twee rompen nog maar 18 kilo draag vermogen over

dit is geen boot zoals een gewone boot
een gewone boot maakje en balast je tot de waterlijn en zo blijft die boot tot je hem afschrijft

deze boot heeft een laad vermogen van 18 kilo en dat kan dus verschillen van 1 kilo tot de max 18 kilo
en toch moet hij presteren met die 18 kilo of hij maar 1kilo mee heeft

dit is eigenlijk een echte werk boot waar mee gewerkt gaat worden
daarom moet alles 5 maal steviger uitgevoerd worden dan bij een model boot
de motor spant komt in 5 mm aluminium die wordt ingelamineerd met polyester met glasvezels (gekapt glas)en is over gedimensioneerd om voldoende koeling te kunnen geven aan de motor
de aan uit schakelaars zijn van het type dat je gebruikt om in huis de verlichting aan te zetten dus ook lekker groot en zo is alles extra stevig in deze boot

gr raf
 
Raf,
heb je al eens ooit een motor gehad van Faulhaber of Maxon?
Zoek het je maar eens op op internet.
Lees maar eens op de pagina's waar ik de link van gezet heb.
En vergeet dan jouw Robbe speelgoed motors ten opzichte van deze motoren maar
Precisieaandrijvingen en -systemen maxon motor - producent van precisieaandrijfsystemen. Het productaanbod is breed: gelijkstroommotoren, borstelloze motoren, planetaire overbrengingen, tandwieloverbrengingen, servoversterkers, positieregelaars, posi
Faulhaber elektromotoren: DC borstelmotor datasheets
En je kunt nog veel verder selecteren op naam hoor.

Hein
 
is het anders een idee om eens buiten europa te kijken voor die moters ?
misschien dat ze daar al wel leverbaar zijn
 
hallo hein

ik heb reeds twee van die motoren in de kriekzitten gehad (lees de postings maar eens door)
deze voldeden in die boot ook niet ;geen power op de prop en haast geen snelheid
en ze draaiden altijd in volle belasting
dan twee motoren (480) met vertraging was ook een flop doordat ze enorm stroom vraten
dan twee motoren van norbert ;brushelles maar ze liepen niet vanzelf aan wel bleef het verbruik binnen de perken
maar ja je kon er niet van opaan dat de motoren begonnen te draaien

nu zitten er twee robbe brushelles in en deze doen het dus wel goed
proefvaart moet nog gebeuren maar ze lopen vanzelf aan en verbruiken ietsje meer dan die motoren van norbert

de proefvaart dient alleen om te zien hoe snel de boot vaart de motoren hun verbruik is reeds onder belasting gemeten

in de skip zit een falhauber motor en daar ben ik dus ook te vreden van
maar nu ik met die BL motoren begonnen ben vind ik die toch net iets beter

ook als er voor die onderzoeks boot iets uitvalt (motor regelaar )dan heb ik binnen de dag een vervanging en dat is met die maxxon en falhauber motoren niet zo

het is een boot die betrouwbaar moet werken en haast iedere dag inzet baar zijn
daarom zit er een 4 mm as in met een as buis van 8 mm
zodat er extra veel olie in kan
aan twee kanten zit een lipring anders loopt de olie er uit
demotor spant komt in aliminium om zo de motor van extra koeling te voorzien
eventueel met een extra propeller op de achterkant van de motor om een lucht stroom IN de romp te forceren

een hele constructie die op sommige plaatsten afwijkt dan we gewoon zijn
nu maar hopen dat de koppelingen het uit houden (raboeshe)

gr raf
 
Raf,
sorry dat ik het schrijf, maar je verhaal komt wel erg wazig over.
Wat gaat er nu kapot aan een Faulhaber of Maxxon.
In mijn 206 zit al 22 jaar een gebruikte Faulhaber en in de Skipjack al 18 jaar een Maxxon en nog nooit een probleem gehad.
Kracht en snelheid genoeg, ik heb de 206 en Skipjack terug geregeld naar 40% vermogen op de zender omdat bij beide boten de motor veel te sterk en veel te snel is anders.
Máár, en nu komt het, je motor en schroef moeten wel bij elkaar passen!
Dat is bij echte boten zo en bij modellen ook.
En bij jouw Skipjack is de verhouding niet goed en dat weet je!
En dat zal bij jouw Krick ook wel zo zijn.
Trouwens de regelaar heeft niets met de motor te maken, die is gewoon van Norbert, Robbe of Graupner.

"geen power op de prop en haast geen snelheid
en ze draaiden altijd in volle belasting".

Kom met dat verhaal over deze motoren maar niet in Keulen op de ponton bij Olaf.
Die komt niet bij van het lachen als je zo iets verteld.
Of je kunt wel eens spontaan zwemles krijgen, als je ze al lachend op de schouders kloppen.
Dit is toch geen 1 april mop he?

En er valt me nog een ding op,

"het is een boot die betrouwbaar moet werken en haast iedere dag inzet baar zijn
daarom zit er een 4 mm as in met een as buis van 8 mm
zodat er extra veel olie in kan".

Waarom extra véél olie?
Bijeen boven waterschip???
Let wel op het milieu.

Hein
 
Laatst bewerkt:
hallo

hein jij en ik weten wat een boot inhoud
bij de minste hapering of als er iets niet lekker loopt gaan we met de boot naar de werk plaats en gaan kijken wat er verkeerd is
deze mensen weten nog niet hoe ze een accu moeten laden
sleutel in het contact en rijden zo moet het 1 jaar blijven werken tot hij voor nazicht terug bij mij binnen gaat komen voor onderhoud
daarom olie in de as met lipringen
ze willen een belastbare boot voor 10 kilo maar ze waren reeds bezig om er als voeding voor de laptop en andere apperatuur een auto accu op te monteren ?????
daarom die 8 kilo overschot aan drijf vermogen
want ik weet zeker dat ze die 10 kilo nooit gaan aanhouden
jij vaart met je boot geen 300 dagen per jaar 5 à 6 uur per dag en ik ook niet
deze mensen willen dit wel kunnen doen dus voldoende reserve accu's en laders
bezie het als een buldoser zi moet die boot gaan werken
ik kon ook twee jets inbouwen maar dan dacht ik als ze in ondiep water gaan varen dag propellers door het aangezogen zand
en de combinatie met de keerkleppen is voor hun ook niet zo eenvoudig
en dit alles moet in een pickup kunnen gegooit worden en blijven werken

gr raf

en 1 april zijn we reeds voorbij dus het is geen grap
 
Back
Top