Een hobbyschuur bouwen maar niet te duur, hoe?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Cheeta, 6 feb 2014.

  1. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Ze gebruiken alleen geen waterpas bij het rechtopzetten en laten niet zien hoe ze de wanden haaks maken.

    Toen ik nog in de verpakkings wereld werkte maakte ik zo in mijn eentje grote palletkisten, soms wel zo groot als een 40 voets container... Alleen waren de wandjes dan niet zo zwaar uitgevoerd. Inplaats van die balken gebruikten wij dan 20 mm planken met 9 mm triplex als wand, en die waren ook nog eens in de lengte koppelbaar. We konden tot 4 meter lang en 2,5 meter hoog maken op de timmerwand. Groter werd op de vloer gemaakt. Alleen op plaatsen waar de straps moesten komen werd zwaarder materiaal gebruikt zodat de straps de kist niet kapot trokken. Dit werd dan van buiten gemarkeerd.
     
  3. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    langezwaag
    Ik heb hier een bestaande houten garage staan. Wanden en dak met piepschuim geisoleerd en daarna houten platen er tegenaan. CV leiding vanuit mijn huis gelegd en het is de hele winter droog en warm. Als ik in de zomer zorg dat de deur dicht blijft blijft het er de hele dag ook nog redelijk koel.
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    de losse wanden is ook wel het concept overigens waar ik rekening mee hou.

    Daar gebruik ik de hoekpalen in mijn geval ook voor om tevens een degelijke hoekverbinding te maken.

    Per wand wordt het tuinhuisje gebouwd en overeind gezet.
    Overigen ook in dit filmpje zie je 30cm regel afstanden.

    Ik ging ook eerst uit van de 60cm ivm de isolatie, maar kennelijk is dat bij skeletbouw dus niet van toepassing. Overigens heb je ook platen die je door midden kan snijden die zijn ook gelijk wat stugger.

    De beplating komt bij mij aan de binnenkant, de buitenkant worden rabatdelen rechtstreeks op de regels. Wel met een dampdoorlatende folie voor de ventilatie. Daar heb ik wel tekeningen over gevonden hoe de wan geisoleerd kan worden onder andere.

    micropuller bedankt voor het filmpje,, ik heb me rot gezocht op het net maar niet aan youtube gedacht.
     
  5. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    60 cm kan als je er underlayment platen op zet 122x244 cm
    dan zet je je platen ook in t midden vast namelijk
    bij gips platen 30 cm afstand ivm gips breedte 60 cm

    je kan ook een blokhut kit nemen
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    piepschuim isoleert bijna niet.
    Roofmate is ongeveer 2.5 keer zo goed.
    De houten regels die er tussen zitten zijn altijd koudebruggen.
    Als je het echt goed wil doen mag de isolatie dus niet tussen de regels en de regels niet tegen de buitenwand.
    Je schuur wordt dan een heel stuk duurder en van binnen kleiner.
    Een dikke enkele houten buitenwand is dan veel beter sterker en goedkoper
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik denk dat ik voor 60cm regels ga van geimpregneerd hout 68x68.
    En dan om de 30cm een hulp regel erin zet voor de rabatdelen.

    En isoleren tsja je kan er een heel boek overschrijven wel 10 ook. Uiteindelijk is contact warmte ook weer verlies ja. maar hout heeft van zichzelf ook een vrij goede isolatie.

    Ik denk dat ik het hou bij steenwol in de sponningen en dampwerende en dampremmende folie voor de vocht. De rabatdelen worden vermoedelijk kunststof / vinyl.

    Voor het framewerk ben ik zo'n 2000 euro kwijt aan materiaal kosten (incl osb en underlayment). Dan komt er nog wat regelwerk bij voor onder de vloer, isolatie kosten, ramen deuren, dakbedekking en fundering.

    Dan nog de inrichting wat betreft elektra, gelukkig nog een redelijke stapel inbouw stopcontacten over van de verbouwing in mijn huis.
     
  8. frankvs

    frankvs

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    108
    Het frame kan na mijn inziens een stuk goedkoper.

    Vleden jaar een vlokhut gebouwd van 9 bij 5. Voor het frame werk was mijn oom nog geen 1250,- kwijt. Hier zat dus fundering, houten scalet, dubbele deur, raam en dakleer in.

    De prijs zal meeste verschillen in waar je het koopt.
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Dan heeft je oom óf hele goede contacten, óf een kat in de zak gekocht, want wat jij allemaal opnoemt krijg je nooit (kwalitatief goed) voor dat geld. Ga voor de lol maar eens kijken wat een beetje knappe deur kost.
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2014
  10. frankvs

    frankvs

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    108
    Daar zijn de menining verschillend over. De hut is gewoon kwalitatief goed en sterk gebouwd.

    Het licht eerder aan hoe je hem bouwt maar vooral waar haal je je matriaal weg.

    Je haalt voorbeeld 50meter krachtstroom kabel bij een winkel of leveranciers. Of je koopt het op marktplaats of elders. Dit geld ook voor je hout, deuren, isolatie enz....

    Kijk hierbij vooral na rest partijen.
     
  11. frankvs

    frankvs

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    108
    Fundering was overigens zelf draai matriaal. Je bent 6uur langer bezig voor je hobby. Maar je bent vele malen goedkope uit.
     
  12. Humaria

    Humaria

    Lid geworden:
    15 feb 2012
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Gorinchem
    koel-vries cel

    Alwin,

    als je een goedkope oplossing zou willen, dan kun je ook eens denken aan een koel-vriescel,:confused: ja een koelcel maar dan alleen het omhulsel ervan. Goed geïsoleerd, hanteerbare panelen, gemakkelijk te bewerken en aan de buitenzijde te bekleden met rabatdelen.
    Veelal ook een goed geïsoleerde vloer, deuren en ramen kun je zelf inmaken waar je wilt. en ook nog redelijk licht van gewicht.
    Op diverse site's worden ze vaak voor niet teveel aangeboden. Ook koeltechnische bedrijven hebben nog wel eens een partij wanden e.d. te koop.

    Groet Huib
     
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    deur en ramen koop ik via marktplaats tweedehands hier staat genoeg.

    maar 1250 euro voor een blokhut van 5x9 lijkt mij wel heel erg sterk.
    dan moet je werken met "afvalhout" dat maakt het wat goedkoper ja.

    In mijn berekening ga ik uit van 68x68mm geimpregneerd hout voor de balken, ja ik kan ook 44x69 vuren gebruiken en dit scheelt zo'n 150 euro op het frame. Maar is minder sterk, vaker kromhout en ook nog eens minder duurzaam als er vocht bij komt.

    De onder balken zijn hardhout ook dit is duurzamer dan geimpregneerd of vurenhout.

    Ik ben erg benieuwd naar zijn b(v)lokhut en de lijst met materialen / tekening.

    Als het een bouwpakket is, dan heb ik al sterk het vermoeden dat het een 28mm versie betreft die die zelf moest impregneren met dakshingels ik denk dat ik het resultaat over 5 jaar wel weet.
     
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Mijn blokhut garage was ook niet geimpregneerd, (foutje van leverancier) terug meenemen en impregneren was geen optie, dan moest ik nog eens 6 weken wachten. Ik kreeg van hun toen een pakket met "lakken" om het hout te verduurzamen. Ik moest drie lagen van verschillende lakken erop zetten en dan was het bijna vergelijkbaar als impregneren. De binnenzijde heb ik echter helemaal niet behandeld, aan die zijde kan het hout dus ademen. De garage staat er nu al een kleine 14 jaar en is nog niet aangetast. Wel moet nu in de komende jaren de buitenzijde achoongemaakt worden en opnieuwe behandeld worden.
     
  15. frankvs

    frankvs

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    108
    Tekening hebben/hadden we niet. Ook niet nodig als je weet wat je bouwt en nodig hebt. We werken uitsluitend met een lijst van matriaal die we nodig hebben.

    Het is gewoon hoe je inkoopt en waar je duurdere matriaal voor gebruikt.

    Deuren, kozijnen en ramen van marktplaats en dan gratis ophalen. Enige waar je dan hoeft op te letten op kealiteid er van. Durf rustig te zeggen dat het beter was dan menig woningbouw monteren.

    Veel houd van marktplaats gehaalt. Maar ook bij hout opkopers. Die mensen kopen complete woningen op en sorteren wat her gebruikt kan/kon worden. Daar zat op dak dragers al een besparing van dik 6 euro de meter met nieuw of hergebruikt matriaal. Ook hier goed gekeken naar kwaliteid van het hergebruikte matriaal. Hier zit al een grote uitgave winst.

    Dakleer contact warm houden met dakdekkers bedrijven. Hun verkopen vaak rest partijen omdat het niet genoeg meer is voor hun daken. Hier kan net een mooie partij tussen zitten die jij kan gebruiken.

    Enz...... moet ik nog door gaan? Denk dat hier de vraag eerder is moet alles met nieuw matriaal of werken we duurzaam en hergebruiken we matriaal.

    Maar ook de plaats waar je woont speelt een rol in de kosten. Want hier kost een balk 5euro maar in zeeland 8,50 euro.

    Maar ik mag aannemen dat ik geen foto's hoef te posten van de blokhut voor kwaliteid. Want dan zinken we wel hard.
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  17. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Maar vergis je niet in een blokhut. Het is wel een mooie schuur, maar nog niet gelijk een hobbyschuur, vaak goedkope deuren en ramen/kozijnen.
    Ik zou wel aandacht aan de vloer besteden. Wij hebben zelf een betonelementen schuur van 6 bij 4.5, met een betonnen vloer, een centimeter of 8 boven de tuin, dat is perfect (mits goed afgewerkt). Mijn collega heeft een blokhut op tegels, maar dan heb je randjes, sneller zand etc.
    En die blokhut van Bertus is volgens mij kaal, impregneren kost extra, en verven is vaak een ramp, omdat het hout werkt.
    Ik zou als ik de kans had inderdaad voor een goede fundering gaan, met daarop een zelf samengestelde schuur, ik hoef mijn arbeid toch niet te rekenen.
    En als je verwarming er in kan krijgen met je CV, zou ideaal zijn
     
  18. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Hergebruik is natuurlijk het meest aantrekkelijk. Zowel financieel als voor ons milieu. :thumbsup:

    Wat voor isolatie je toepast maakt eigenlijk niet zoveel uit. Als de isolatiewaarde minder is, moet je meer gebruiken. ;)

    Sommige soorten zijn meer of minder brand(on)gevaarlijk.
    Is de isolatie vormvast of kan zij "uitzakken"?
    Wat vinden de muizen er van?
    Is de samenstelling dampdoorlatend of dampdicht?

    Ik zou zelf kijken naar waar ik goedkoop aan zou kunnen komen.
    Steen- of glaswol kunnen uitzakken en muizen(en zelfs vogels) vinden dit heerlijk. PS is voordelig, roofmade is al duurder (ook een PSvariant) maar ook beter. Nog beter/duurder zijn PU en PIR. En als je een kennis/buurman hebt die een paar pallets foamglass over heeft ben je spekkoper. :yes:


    Volgens mij schreef je dat je de hoekpalen in de grond wilde zetten, dat zou ik niet doen. Zorg dat je het hout ongeveer 10cm boven het maaiveld houdt en dan nog zou ik zeker een onderregel van geïmpregneerd hout gebruiken.
     
  19. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    daalder breezand is goedkoop met blokhut schuren huisjes
    zou geen daksingles nemen maar golfplaten bituum of polycarbonade
    de tip koelcel elementen is niet zo slecht en van buiten met rabat bewerken
    kijk eens op marktplaats voor zo iets en bouwmatrialen zijn stukken goedkoper daar op mp
    of ga eens bij een sloperij kijken
    niet alles staat op t net
     
  20. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    een blokhut is vaak niet goedkoper ben ik al achter. je komt met een basis prijs maar de definitieve blokhut kost al snel het dubbele.

    en ik hou marktplaats in de gaten, echter het zelf ophalen van grote stukken hout heb ik helaas de middelen niet voor, en elke keer een aanhanger huren is helaas ook geen optie want dan ben ik alsnog duurder uit.

    Mijn prijs is nu gebaseerd op een eerste prijs indicatie, ik verwacht met de offerte ook nog wel een x% korting af te kunnen dingen ivm de grote van de order. Probeer ook een leverancier te vinden die 95% van de artikelen in zijn assortiment heeft zodat het met 1 vracht gebracht kan worden.
     

Deel Deze Pagina