Een kale Hr. Ms. De Zeven Provincieën (1953)

Wat me ook opvalt is hoe makkelijk de alleslijmer loslaat. Was het te warm toen ik plakte? De lijm is haast droog bij opbrengen! Of is ze sowieso wat oud (hoelang heb ik dit flesje?).

De romp is viezer geworden (grrrr, vieze vingers) maar wel weer strakker.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Sowieso is dit gekopieerde papier veel te gevoelig voor vuil. Een gedrukte bouwplaat heeft daar minder last van.

Voor mijn volgende project zal ik bij kopiëren of eerst spuiten met een beschermende laag (iets als vernis en er zijn andere middelen, zelfs haarlak), of uitgaan van schilderen/spuiten, heel gebruikelijk bij bv bouwers in Polen en sowieso alle scratchbouwers.

Mijn handen zijn weer schoon

image.jpg
 
IMG_9599.jpeg
IMG_9600.jpeg
IMG_9601.jpeg


Het achterschip loopt een kleine centimeter voorbij de dektekening. Hé interessant! Was dat niet wat ik mistte aan dek? Maar het bovendek is passend dus lijmen maar. Of zou dat in het echt over moeten steken? Het voordek steekt ook over.
image.jpg
Is dat de bedoeling? Hmmm. Laat maar lekker
 
Het papier voelt overigens extreem vochtig aan. Komt dat door de airco oid in de kamer s’ nacht? Of gewoon het klammige klimaat? Ik ga zeker ook dikker A3 kopen, dit is geloof ik 160 grams en er bestaat ook 250.

ik gebruik altijd dit merk. Het is eigenlijk laser papier.
IMG_9602.jpeg
 
airco is ontvochtigen Eric, maar als hij niet 24/24 opstaat kan het wel eens zijn dat de vochtigheid sterk begint te schommelen in de kamer.
ach ja en de bouw ziet er weer netjes uit op de vieze vingers na :) maar dat heb je al opgelost.
 
Ik merk dat het heel handig is eerst één rand vast te zetten, tijdens het drogen aan iets anders te werken, en weer een volgend stuk te pakken. Werkt veel nauwkeuriger en makkelijker dan hele stukken in één keer

IMG_9606.jpeg
IMG_9607.jpeg
IMG_9608.jpeg
IMG_9609.jpeg
IMG_9610.jpeg
IMG_9611.jpeg
IMG_9612.jpeg
IMG_9613.jpeg
 
Het achterdek heeft weer de lelijke constructie van binnen en plak ik over met een stukje de ruyter. Vreemd is ook dat dit dek dh11
image.jpg
image.jpg
geen steunen kent van de wanden, maar zelf flappen heeft. Dat maakt monteren op de goede hoogte lastig en geeft een lelijke afwerking omdat de wand tegen het dek uitkomt en het topje daarvan als kiertje oogt ipv dat het dek over/op de wand ligt. Maar ok, ik zou zelf zon schip niet kunnen ontwerpen nu, respect! Wel leuk om van te dromen voor later
 
En daarmee is tekening 3 (van 5) alweer af. Gaat heerlijk snel zonder dubbelen, lc en resin . Tip bij het voorhuis: middenstuk plakken, dan onderkant lijmen (je kunt er dan nog bij voor en achter door het niet geplakte deel iets te liften, daarna alles.
IMG_9625.jpeg
IMG_9626.jpeg
IMG_9627.jpeg
 
Zo, vandaag is het autorijden naar een ander plekje. Van bouwen zal wel niks komen. Om te beginnen zijn we al beide vroeg opgestaan, dus mijn 7 tot 9 uurtjes worden anders besteed

Benieuwd wat de schoonmaakploeg hiervan vindt. Mysterieuze snippertjes!

image.jpg
 
Je gaat als een speer Erik, ik moest even goed inhalen.
Maar ondanks je probleempjes ziet het er al weer heel knap uit . :)
 
De schoorstenen aan de beurt. Wederom maak ik voor de achterste schoorsteen een binnenwerkje, anders laat dit zich niet echt vormen. Het resultaat is ok. Ook de mast staat en daar heb ik lekker niks aan gedaan. Wegsnijden zou mogelijk kunnen, maar dan wordt hij vast erg slap en aan de binnenkant niet gekleurd. Niks ervan dus bij deze kale bouw
IMG_9684.jpeg
 
De voorste schoorsteen kent weer dezelfde mankementen: bakboord lijnt slecht uit, stuurboord iets beter en het geheel steekt flink over. Ditmaal los ik dit beter op door wegsnijden van het frontje zodat dit iets over het dek komt ipv ertegenaan. Bakboord blijft wat uit het lood maar veel minder en de schoorsteen loopt nu mooi gelijk mrt de bovenbouw.
IMG_9685.jpeg
IMG_9686.jpeg
IMG_9687.jpeg
IMG_9688.jpeg
IMG_9689.jpeg
IMG_9690.jpeg
IMG_9692.jpeg
Nog wat opbouw waar ik steeds (net als de schoorsteen) van onder naar boven plak zodat ik erbij blijf kunnen om flapjes aan te duwen en op hun plek te schuiven. Ruw is het schip nu af, op naar de bewapening, radars en bijboten.
 
Back
Top