Een leuk Stirling model

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Ed van den Berg, 19 nov 2015.

  1. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik ben ook weer een stap verder. Ik heb eerst een gereedschap gemaakt om een bol te draaien, dat kan ik in principe goed uit de hand maar omdat ze een beetje gelijk moeten zijn, werkt dit erg goed en makkelijk. Bedankt aan de gene die mij de tip gaf waar ik de tekeningen kon vinden. Hij werkt perfect en ik heb gelijk besloten om de uitvoering van div. onderdelen te veranderen om er toch weer een eigen uitstraling te geven. Er gebeuren nog wel meer veranderingen voor ik klaar ben.

    image.jpeg


    Hier een foto van de bolletjes draaier.

    image.jpeg image.jpeg
     
  2. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    image.jpeg Hierna heb ik div. pootjes gemaakt ook deze zien er anders uit dan de tekening.
    Ik heb ze verjongt en heb er 8 gleuven in gemaakt die komen bij de afwerking goed uit omdat ze gekleurd worden.
     
  3. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Heb je nu een verdeelapparaat op de freesbank staan om de sleuven mooi te verdelen?
     
  4. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Ja Remco dat is een vierde As op mijn CNC. Ik heb mijn draaitafel laten ombouwen met een stappen motor. Werkt perfect erg noukeurig. Ik kan hier mee ook tandwielen frezen.

    Ed
     
  5. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    [​IMG] Heren ik heb weer wat klaar, de verbindingen voor de compressie cilinder. Ik heb gekozen voor een andere uitvoering omdat dat beter past bij mijn totale uitvoering. En ik heb hier een 42 chroom mo4 voering in gezet omdat dat voor mij goed werkt met een zuiger van brons. Ik heb al div motoren met deze combinatie en die werken perfect. Er zit ook een klein stukje film wat ik heb gemaakt tijdens het draaien van dit materiaal, het is een redelijk stukje materiaal wat ik dan draai met een lager toerental ( 315 toeren ) en een voeding van 0,05 mm per omwenteling en een aanzet van 3 mm.

    Ed image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2015
  6. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
  7. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Heren modelbouwers bij deze wens ik iedereen een heel goed en gezond 2016 met nog meer hobby en bouw plezier
    Ed van den Berg
     
    jef vindt dit leuk.
  8. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    image.jpeg image.jpeg Weer een stap verder, het vlieg wiel. Deze heb ik gemaakt van brons omdat ik daar nog een schijf van had liggen wel niet de juiste diameter 153 mm lnplaats van 160 mm maar dat moet goed komen. In het asgat heb ik een spiebaan gemaakt van 3 mm dan hoef ik hem niet meer vast te zetten met een stelboutje wat de kans vergroot dat hij gaat slingeren. En natuurlijk ook in de As. Ik hou hem op zijn plaats door het excentriek, die zit wel met een stelboutje vast. Ik heb de constructie veranderd door gebruik te maken van twee lose excentrieken. De spaken heb ik met mijn CNC gefreesd

    Ed
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2016
    EddyK vindt dit leuk.
  9. EddyK

    EddyK

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heibloem
    Mooi cnc werk hoor!!
     
  10. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Ziet er allemaal strak uit! Welk CAM programma gebruik je voor het genereren van je gcode? Ik heb nog geen prettig en betaalbaar programma gevonden die dat ook kan helaas...
     
  11. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    image.jpeg Hallo Crispijn.
    Ik gebruik alleen Autocad light, ik maak daar een tekening "een op een" image.jpg en zet er de maten in die ik nodig heb voor de CNC. Ik programmeer direct in mach3 dat gaat perfect. De X 0 en de Y 0 dus de start is in dit geval het hart van het vliegwiel en ik vertel mach3 stap voor stap waar hij heen moet. De maten zijn goed sluitend dat is erg belangrijk. Ik heb een vierde As de draaitafel dus aan dit stukje tekening heb ik genoeg, de draaitafel verplaatst zes keer 60 graden.
     
  12. Ed,

    chique vliegwiel. Hoe heb je dat spiebaantje erin gemaakt?
     
  13. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    image.jpeg Goedemorgen Peter.
    Het spiebaantje heb ik gebroots met een broots setje van HBM. In de draaibank voorzichtig met de losse kop er in gedouwd. Ik heb alleen wat dunne vulplaatjes gemaakt anders neemt de broots er te veel af in een keer. In de set zit een broots van 2 mm en 3 mm en geleiding bussen voor 6 en 8 en 10 mm gaten.
    Werkt goed in messing en brons in staal moet je erg voorzichtig zijn het beste is de gleuf in de geleidings bus iets dieper te maken zodat de broots er minder te gelijk uit haald de eerste keer en dan met de vul plaatjes ( ik heb ze er bij gemaakt van 0,15 mm ) naar de maat brengen .

    Ed
     
  14. Ed,

    ???? is een (kort) filmpje mogelijk?
     
  15. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Peter dat ga ik proberen even geduld.
    Ed
     
  16. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Kan ook in de draaibank Peter, of in de schaafbank.
    Even doorspoelen naar 9 minuten
     
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout Belgiƫ
    Meestal gebeurd dit met behulp van een hydraulische pers zoals je in dit (niet echt kort) filmpje kan zien ,


    Groeten Jef
     
    Bert V vindt dit leuk.
  18. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Je bent denk ik voordeliger uit als je een schaafbank koopt, die dingen geven ze bijna weg.
    Een brootsset is nu niet echt goedkoop,
    Nadeel van een schaafbank is wel dat je een aardige uitdaging hebt als je zo,n ding op een zolderkamertje moet krijgen, en bij de buren ligt de kroonluchter op tafel als je het ding aanzet.
     
  19. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Wel leuk een schaafbank op je zolder, maar of je vrouw het daar mee eens is? En om daar dan zo'n klein wieltje in te spannen met een gaatje van 10 mm wordt toch wel een probleem. Het setje wat ik heb gekocht bij HBM koste 80 EUR dat is niet goedkoop maar wel te doen en grotere maten komen niet zo veel voor het is meestal 6 : 8 : of 10 mm en als je 12 of iets groter wil moet je een geleidings bus maken voor die maat. En voor ons werk is een spie van 3 mm groot zat, er komen geen grote krachten op. Je kan ook zelf een beitel maken en de gleuf op de draaibank er in duwen. Gewoon een stel boutje is ook goed het is maar net wat je wil.

    Ed
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2016
  20. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Nee hoor ,dat gaat prima op een schaafbank(je), onlangs nog een spiebaan gestoken met de schaafmachine , het gat was minder dan 10 mm diameter en bovendien was het zelfs een blind gat. De spiebaan zelf was 2.5 mm breed.
    Uiteraard moet je een zelf een klein beiteltje maken.
    Dirk
     
    jef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina