Een nieuwe Trex600

Afgelopen week is mijn nieuwe Trex600 ESP aangekomen. Online besteld bij Fast Lad Performance. Snelle levering b.t.w. Jammer genoeg is tijdens de verzending de canopy beschadigd en zit er een kleine barst in... Na wat mailverkeer met the UK hebben ze echter een toezegging gedaan dat ze de nieuwwaarde van de canopy terugstorten. Nette jongens dus.

Na eerst een paar rondjes te hebben gevlogen met 'm Raptor50 is het vanmiddag gaan regenen wat natuurlijk ideaal weer is om lekker te sleutelen aan 'm nieuwe T-Rex. Alles netjes in elkaar geschroefd loctite tussen de schroefjes, links en rechts volgens de handleiding wat gesmeerd en alvast wat kabeltjes afgewerkt. Wat nog rest is het inbouwen van de servo's, gyro en de ontvanger, (Moeten overigens naast de accu nog aangeschaft worden) en dan natuurlijk de afstelling. Ofschoon het dus nog eventjes zal duren voordat het vliegbaar is kan ik toch niet wachten.

Gr.
Ruud

Hieronder wat pics:

full

full

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
In mijn eerste heli heb ik een GY401 Gyro in combinatie met de S9254 en 3 S3152 servo's. Hier ben ik op zich erg tevreden over en denk dat ik ze ook in de Trex ga zetten. Ik ben verder nog helemaal nieuw met electro dus ik heb nog helemaal geen idee welke lipo / accu dat ik erop moet leggen. Suggesties, ervaringen, do's en don'ts zijn dus altijd welkom! ;)

Voor gewoon normaal vliegen zijn de zippy's prima voor de ESP. 133 USD per stuk. Kijk ook eens naar de Align D610 servo's zijn niet te duur maar wel erg goed.

De spartan gyro's zijn nu ook relatief goedkoop in Engeland. Scheelt je maar 30 a 40 euro met een 401. Is wel een goede investering.

Verder zijn het leuke beesies, wanneer heb je hem klaar denk je ?

In mijn eerste heli heb ik een GY401 Gyro in combinatie met de S9254 en 3 S3152 servo's. Hier ben ik op zich erg tevreden over en denk dat ik ze ook in de Trex ga zetten. Ik ben verder nog helemaal nieuw met electro dus ik heb nog helemaal geen idee welke lipo / accu dat ik erop moet leggen. Suggesties, ervaringen, do's en don'ts zijn dus altijd welkom! ;)

Een maand geleden heb ik die van mij ook afgerond met de volgende setup:

Futaba BLS451 voor cyclic (je moet wel 2 servo kabels verlengen aangezien het snoer te kort is)
401 + 9254 (wil overstappen op flybarless dus vandaar niet te dure gyro maar hij werkt super gain op 65% futaba)
zippy lipo's 5000 mah 15C

In mijn geval vanwege de voorraad gegaan voor de 15C en die zijn vrij goedkoop meen iets van 80 dollar p/s. Ik heb zeker geen tekort aan vermogen en ze houden het heel goed. Met mijn volgende bestelling ga ik denk ik de 25c proberen.
De temp na het vliegen is goed zeker niet te warm ik vlieg idle up 80%

Super heli en een mooie aanvulling op de trex 500
1237650205-10.jpg

1237650250-970.jpg

Beetje mist
1239792321-260.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Bart,

Volgens mij hebben we gisteren ook even gesproken op het veld bij LVC, niet?

Voor gewoon normaal vliegen zijn de zippy's prima voor de ESP. 133 USD per stuk.
Waar bestel je deze, en welke specs heb jij gevlogen op je heli?

Verder zijn het leuke beesies, wanneer heb je hem klaar denk je ?
Geen idee, ik denk dat ik komende week nog even naar W&W ga, hier heb ik voor m'n andere gyro en servo's een leuke deal kunnen maken. Wellicht lukt dat nog een keer. Daarna is het denk ik nog een weekje of twee, als ik natuurlijk een besluit kan nemen over de lipo's...

Ben overigens ook nog aan het zoeken naar wat kabel afwerking. Bij de regenboog heb ik wat braided sleeve kunnen krijgen maar die is eigenlijk iets te groot. Ik zie ze echter op het forum ook vaak in een kleinere maat langskomen. Waar kan ik de kleinere maat krijgen?

Gr. Ruud

Heej Ruud,

Klopt ;) Zippy's kun je bestellen bij hobbycity: Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 5000mAh 6S1P 30C $119.90

Dat zijn de flightmax, schijnen ook aardig te zijn en zelfs wat goedkoper.

Op de ESP heb ik een tijd gevlogen met BLS451's op de swash en naderhand een tijdje met Align D610's. Ik merkte amper verschil qua vliegen, aligns hadden voor mijn gevoel minder moeite met smijt en gooi werk.
Op de staart zat een Spartan met JR8900 staartservo. Die combi werkte heel erg goed. Verder zou een BLS251 natuurlijk ook prima voldoen.
401 met de 54 is ook niet slecht hoewel de gyro wel een essentieel onderdeel is, mocht je nou die 30 euro over hebben, steek het dan in de gyro. Heb je altijd plezier van!
Ik gebruik geen sleeving maar alleen zo'n mantel die je om de draad heen kunt halen. Voordeel is dat de servo connectoren niet eraf hoeven en je de draad toch enigzins goed inpakt.

@prophecy, als je de heli flybartless:rolleyes: wilt maken krijg je wel een probleem met het push pull systeem. De CF of GF versie heeft hier geen last van. Een aantal krijgen de ESP vliegend met P/P, een hele hoop krijgen het niet optimaal.

Verder zijn de zippy's prima accu's om mee rond te vliegen maar zodra je echt specifieke dingen gaat oefenen die wat meer gaan eisen van de packs gaat het snel achteruit met ze. In een ander topic stonden nieuwe accu;s van Hyperion. Wie weet is dat wat om te proberen? Zitten in dezelfde prijsklasse.

Vlieg ze!

Bart, hoe kan je dat verklaren dat de esp daar problemen mee heeft? De servo montage is natuurlijk anders maar maakt dat voor flybarless dan zoveel verschil?

Hmmm,... Die lijken me inderdaad niet verkeerd en $119.90 of € 92,- is natuurlijk helemaal niet verkeerd voor een dergelijke Lipo.
Jammer dat ze alleen in backorder staan en ze momenteel niet direct leverbaar zijn.

Hmmm,... Die lijken me inderdaad niet verkeerd en $119.90 of € 92,- is natuurlijk helemaal niet verkeerd voor een dergelijke Lipo.
Jammer dat ze alleen in backorder staan en ze momenteel niet direct leverbaar zijn.

De 20c's zijn wel direct leverbaar

Bart, hoe kan je dat verklaren dat de esp daar problemen mee heeft? De servo montage is natuurlijk anders maar maakt dat voor flybarless dan zoveel verschil?

Gaat vooral om het koppel en de weg die de servo's af moeten leggen voor een bepaald effect op de kop. Op de bekende duitse fora zijn er heel veel topics over. Ook op helifreak. Voor FBL is een directe aansturing van de swash ideaal. In een topic hier heeft ook iemand de aansturing van de ESP aangepast naar direct. ( weet ff niet precies wie etc. zal staan onder FBL)

Gezien, wat is precies het verschil tussen de 20 en de 30C?

Neem aan dat jullie op zich wel een goede ervaring hebben met Hobbycity.

10C:rolleyes:

Als je hard 3d vliegt kan je verschil merken, maar voor een stock 600 esp is het meer dan genoeg. En de andere vraag is hoe snel je de maiden vlucht wilt maken.

Ik heb denk ik 5x besteld bij hobbycity. Top zaak maar kies wel voor de ems verzending anders kan het zijn dat je lang moet wachten.

Met Hobbycity geen problemen.

De 30C waren deze week in voorraad...gedurende 2 dagen. Ik denk dat er 500 binnengekomen zijn, waarvan er op voorhand al 270 gepreordered waren, en de rest was op 2 dagen weg...

Verschil tussen 20C en 30C ? Heeft te maken met de maximale continu ontlading die de lipo aankan. 20C = 20 x 5A (voor een 5000 mAh lipo dan) dus 100 A, 30C is dan 150A...

Als je geen zware maneuvers doet kom je met 20C toe, gezien je regelaar in principe maar continu 100A kan leveren. Maar ho hoger de C-rating, hoe minder zwaar je de lipo belast. Je blijft verder van de 'rode zone' af.

Geen winkelbesprekingen a.u.b....

Je moet ook meenemen dat als je op een gegeven moment wat gaat pitchpumpen en dingen gaat uitproberen die op een simulator wel lekker gaan, dat je ook aardig wat Ampere trekt.
Zeker als je manier van sturen (collective management) nog niet echt toppie is zeg maar.
Dus met heli's is een wat hogere C waarde wel aan te bevelen.
Verder zijn de opgegeven C waarden per merk verschillend van realiteit zeg maar ;)
ervaringen van andere piloten zijn vaak waardevoller dan de bedrukking op het stickertje.

Grt,
Eric

Als t budget het toe laat, outrage packs. Of de nieuwe EON reeks van vliegkracht. Uiteindelijk heb je dan meer plezier. Al is het na 80 vluchten per pack.

Heel ander verhaal, 6S setup ditchen en naar 10S gaan, dan zijn de zippy's beter te gebruiken. Maar hangt ook af van je budget en wat je in de toekomst van plan bent.

Back