Een pionierskistje uit omstreeks 1910

Dit formaat is goed geschikt voor een echte sturende piloot. Toch zou ik de besturing van het toestel en de aansturing van de piloot gescheiden houden. De piloot kan altijd verstrikt raken of het mechanisme aan de binnenkant vast gaan zitten. Waarom niet de servo's op een handige plaats zetten en met een Y-kabeltje oid een 9 grams servo aansturen die de piloot laat bewegen? Op die manier kan de piloot nooit de rest van de aansturing in de war gooien.

Als je het echt met 1 servo per functie wilt doen zou ik alsnog de besturing via een primaire kabel laten lopen. De besturing via de armen en knuppel kan ook aan diezelfde servo, maar dan wel met een veer tussen de draad. Mocht er iets vastzitten, zwaar gaan of bekneld raken, dan rekt je veer uit en blijf je alle functionaliteit behouden.

Er is van het weekend best wel veel werk verzet om het hoogteroer aan de gang te krijgen!
Als eerste heb ik de 2 geleide blokje(1 aan bakboord en 1 aan stuurboord) op de de freesmachine(wat een weelde is zo'n machine zeg) gemaakt!
Ik had geen rechthoekig staf meer dus moest het maar uit rondstaf gemaakt worden!
In de gaatjes waar de kabels doorheen lopen moeten nog wel kunstof busjes ingelijmt worden om de kabel te beschermen tegen het schavielen zodat de kabels niet doorslijten en breken!
thum_41194b5caafc367a0.jpg

Ten tweede zijn de omleghevels gemaakt die voor de stuurkolom gesitueerd zijn!
Bij de originele kist zijn daar katrollen geplaatst maar dat heb ik niet gedaan omdat er dan teveel wrijving(een te kleine hoek om de staalkabel te om te geleiden) onstaat zodat het hoogteroer moeilijk gangbaar is!
thum_41194b5caafa9b338.jpg

Ook is te zien dat de lagerbus waar de omleghevels in draaien(messing buisje van 20mm lang en 4mm in buiten diameter) ondersteunt wordt door 4 driehoekige plaatjes zodat de lagerbus geen kant meer uit kan!
Uiteraard zijn deze 2 lagerbussen evenwijdig met elkaar gesitueerd zodat de besturing als het moet ook via een verenstalen staafje van 3mm kan gaan die de 2 omleghevels met elkaar verbinden.
In de midden wordt dan op dit staafje ook een hevel gemonteerd die de omleghevels aan de buitenkant aanstuurd!

Ook de kabelbevestiging op de stuurkolom is aangebracht!
Dit heb ik gemaakt van een 4mm messing buisje wat aan beide zijden is platgeknepen en daarna in het platte gedeelte een 2mm gaatje heb geboord!
thum_41194b5cab293f632.jpg

De stuurkabels heb ik aan één kant geimproviseerd gemonteerd om te kijken of het geheel functioneerd naar behoren.
Het is verbazingwekkend hoe soepel het allemaal loopt dus daar ben ik UITERST TEVREDEN mee.
De aluminium knijpbusje moeten wel vervangen worden voor kleine kunstof kwiklinks die op soldeerbusjes gedraaid worden zodat alles naar behoren af te stellen is!

En zo ziet het in het geheel eruit
thum_41194b5caaf97975e.jpg

Dus van de week even naar de modelbouwwinkel om nog wat spulletjes te halen!

Ook hoop ik dat de koop van de Tweede hands SEIDEL 70cc door gaat die op het modelbouwforum staat want dan wordt de kist echt helemaal toppie(maar wel eerst invliegen met de Super Tiger 45cc).

Mvgr hans

Heb helaas het bericht gekregen dat ik naast de boot valt voor de Seidel 70cc stermotor.
Dat wordt dus doorsparen voor een nieuwe of er moet weer een tweede handsje ter verkoop aangeboden worden!
Jammer jammer jammer!

Mvgr hans

Zonde Hans :(

Gaat een mooie en aparte kist worden. Die Seidel had hem mooi afgemaakt, maar dat komt nog wel. Ben er van overtuigd dat het goed gaat komen :D

Gr. Teus

Zo, dat is even wennen na een tijdje niets geupload te hebben!!
Wil ik via vrienden foto upload m'n foto'tjes uploaden maar nee hoor het moet via een andere manier die ik toch wel omslachtig vindt(of is het gewenning)!

Na een tijdje bijna niets gedaan te hebben aan de Deperdussin is er de afgelopen week weer heftig gebouwd!
Ik heb de romp even gelaten voor wat het was en ben aan de vleugels begonnen!

De ribben heb ik zoals dat heet heb ik an blok gemaakt(dus een worelrib en een tiprib mal gemaakt en daar het aantal plankjes hout tussen gedaan wat de ribben moeten gaan worden).
Deze ribben heb ik van light ply gemaakt omdat het vrij dunne en holle ribben zijn.

De 2 gaten die in de ribmallen zitten om de plankjes op te sluiten en deze vervolgens in profiel te schuren komen overeen met de vleugelbevestigingen die in de romp zien.
De vleugels worden d.m.v verenstalen vleugelpennen op de romp geschoven(ik vind dit een oude en vertrouwde bevestiging dus vandaar deze bevestigings methode).

Doordat de vleugel met een echt werkende vleugelverstaging in het gareel wordt gehouden is een borging van de verenstalen vleugelpennen overbodig!

Tevens zorgt deze verstaging voor de wing worping!

Hier de 2 vleugels op een paar afwerkingen na klaar voor bespanning.
full

de vleugeltippen van gelamineerde vurenhouten latjes.
full

full

In de gaten waar de boutjes gezeten hebben om de ribben an blok te maken zitten nu aluminium buisjes waar de vleugelpennen in komen!
full

de achterkant van de ribben die niet worden verbonden met hout maar met touw!
full

full

Ik zal nog wat meer foto'tjes plaatsen maar moet eerst even de nieuwe foto plaatsen
manier is even verder onderzoeken hoe dat nu precies werkt!

Mvgr hans

Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat weer lekker Hans :D

@ foto's;

Gewoon je nieuwe foto's eerst uploaden via je gebruikersinstellingen, keuze Afbeeldingen & fotoalbums. Upload minimaal 640x480, anders worden ze zo klein op het scherm.

Na uploaden gewoon naar je draadje gaan en als je een reactie plaatst dan zie je onder de Smiley's in het blauw "mijn foto's toevoegen " staan. Wil je dus een foto toevoegen klik je gewoon daar op en kom je direct in je eigen album terecht waar je je laatste uploads door er op te klikken in je bericht kan voegen. Eigenlijk is het dus gemakkelijker geworden ;)

Voorwaarde is wel dat je eerst je nieuwe foto's upload voor je een bericht gaat plaatsen.

Gr. Teus

Heb vandaag weer flink door zitten pezen om de kist voor het aanstaande vliegseizoen klaar te krijgen!

Zoals eerder geschreven heb ik de achterlijst van de vleugel niet van een touwtje gemaakt maar van 2 gelamineerde vuren latjes van 2x2 milimeter!
Ook is hier één van de vele hoekverbindingsplaatjes te zien(ik moet er nog een aantal monteren).
full

En hier de gehele acherlijst(bovenkant)
full

Na de achterlijst erop gelijmt te hebben is het geheel geschuurd naar 2x3 milimeter met een scherp kantje aan de achterkant.

Vervolgens heb ik het kistje is in elkaar gezet om te kijken of alles past en wat voor omvang deze kist nu eigenlijk heeft.
Nou,ik mag wel zeggen dat het bekant de halve woonkamer in beslag neemt( WOWWWWWWWWWWWWWW dat is horden lopen)!
full

full

Het begint nu echt op een pionierskistje te lijken uit 1910 en ik dacht dat ik een heeeeeel klein hartslagje begon te horen, m.a.w ze begint tot leven te komen!

Mvgr hans

Ziet er heel fraai uit Hans!
Jammer dat je de foto's niet groter kunt krijgen :confused:

Komt hier nu i.d.d. de Seidel op? :p

Groeten, Ralf

Hans, als je in je foto-album eerst op de foto klikt wordt hij groter. Onder de foto staat dan een regeltje waarin de locatie tussen tags staat. Je hoeft alleen dat regeltje maar te kopieren hiernaartoe.
Dan krijg je dit:
[IMG]www.modelbouwforum.nl/media/27700/full

Erg mooi toestel!

Ralf,
hier moet i.d.d een Seidel op komen ja!
Ga de kist eerst vliegen met een Super Tiger 45cc omdat er nog hard gespaard moet worden voor de Seidel 7cilinder stermotor!

Jitze,
bedankt voor de tip over het foto formaat!!
Ga ik is even onderzoeken of ik dat ook kan!!

Mvgr hans

Het is al bijna weer een maand geleden dat ik een update heb gedaan maar dat zijn de omstandigheden die daar aan hebben bijgedragen.

Ik heb in de weinig tijd die ik gehad heb niet stil gezeten en heb de aanstruring voor de wingwarping gemaakt en de vleugels in de juiste kleur gebeitst.

full

full

De zijde bespanning(een andere bespanning is deze kist niet waard vindt ik persoonlijk)is ook in de juise kleur gewassen en de aankomende paasdagen ga ik lekker gebruiken om de vleugels te bespannen(en dat gaat een hele klus worden met die holle vleugels).

Mvgr hans

Hans,

Ziet er super uit wordt echt hoog tijd dat ik weer eens een bakkie kom doen om die oldtimer (bedoel de kist natuurlijk) te bekijken.

Heb je al een vrachtwagen op het oog om je kist op het veld te krijgen.

Ton

Ton, je bent van harte welkom hoor!!!
Nodig jezelf maar uit wanneer je wilt langskomen!!
En die vrachtwagen heb ik een maandje geleden aangeschaft hahaha!

Mvgr hans

dat bespannen is met holle vleugels is inderdaad n heel karwei maar zeker de moeite waard :yes: daar moet je echt wel de tijd voor nemen goed werk heeft tijd nodig toch:mrgreen:

mvgr johan snijders

De afgelopen 2 dagen weer hard aan de vleugels gewerkt oftewel de vleugels bespannen met zijde!
Allereerst de zijde een badje gegeven om op kleur te komen en te drogen gehangen aan de waslijn!

Vervolgens eerst de zijde bespanning aan de onderkant van de vleugels gemonteerd met UHU hard wat best wel een tijdrovend klusje is omdat de vleugels hol zijn.
Als eerste wordt de zijde aan de hoofdligger gelijmt met de nodige inkepingen omdat daar doorheen de bevestigingspunten van de verstagingen zitten!
Hier een paar foto'tjes!

Het voorste gedeelte zit al helemaal vastgelijmt!!
full

Daarna wordt de zijde strak getrokken en zoals op de foto vast gezet met een beetje lijm!
full

Als de gehele onderkant met de zijde is bekleed zoals hierboven op de foto's te zien is dan worden alle nog te lijmen lijmvlakken vast gelijmt zoals op de foto hieronder.
Dit moet gedaan worden omdat de vleugel hol is en als dat niet gedaan wordt dan gaat de bekleding een eigen leven leiden wat niet de bedoeling is.
full

En dit is het resultaat als de bespannen vleugels aan het rompje(lengte 2,25mtr) zitten gemonteerd(de spanwijdte is trouwens 2,96mtr).

Dus Teus, ga maar SPRINGEN:rolling:
full

Morgen ga ik de afstandhouders draaien die tussen de vleugels en het rompje komen.
Ook de bevestingspunten voor de verstaging en de wingwarping ga ik morgen maken(en dat is ook een hele klus).

Mvgr Hans

Backwards_ski-jumping.gif

Oeps...................

Gelukkig ziet je kissie er een stuk beter uit dan mijn sprongen Hans :mrgreen:

Wordt een plaatje, en wat een formaat. Wel voorzichtig met er overheen stappen he :worship:

Gr. Teus

Wat je zegt(met voorzichtig er overheen stappen) is inderdaad een feit!
Moet grote horden stappen nemen om me nog een beetje normaal te kunnen verplaatsen in de woonkamer!
Wat de afmetingen betreft kan je dit een beetje als voorbeeld nemen voor de Fokker DVII.
Dat wordt dus helemaal bruut groot met 2 vleugels(heb je al een voorstelling hoe groot dat is)!

Mvgr Hans

Back