Een pionierskistje uit omstreeks 1910

Edwin,
ik wil voor de wingwarping een 15kg servo gebruiken maar het zou zo ook een 25kg servo kunnen worden bij slecht resultaat!
Omdat ik toch 4 van deze sevo's heb ga ik deze ook voor de roervlakken gebruiken!
De gasservo wordt gewoon standaard!

Mvgr hans

Ik heb de afgelopen tijd niet stil gezeten ondanks m'n keel en voorhoofdholte onsteking(je moet toch wat te doen hebben toch).
Ik heb gelukkig afgelopen zaterdag bij de metaalwinkel in rotterdam zuid een plaatje messing van 0,3mm gekocht(zeer aantrekkelijke prijzen vindt ik zelf) om daar o.a een brandstoftankje(nou ja tankje,de inhoud is een kleine 2,5ltr) van te maken.

Als eerste de basis!
Het papieren malletje om daar een houten mal van te maken.
De houten mal en de messing basis!
full

Het malletje voor de boven kant!
full

De messing boven kant uigeknipt en allebei de zijkanten gebogen!
Dit buigen heb ik gedaan d.m.v een rondhoutje zoals op de foto e zien is!
full

De achterkant van de basis geknipt en in de bovenkant gesoldeert!
Tevens is er gelijk een werkend peilglas op gemaakt!
full

De doorvoeren erop gesoldeerd(dit zijn gewoon loodgieters spullen van Kiwa die in de bouwmarkt te koop zijn)

full

Het tankje helemaal in elkaar gesoldeerd!
full

De tank en de motor op de romp geplaatst zoals het eruit zou moeten gaan zien(er moet nog wel nog een motorkapje over de motor worden gemaak).
full

en nog een foto

full

Ook zijn de afstandhouders tussen vleugel en romp gedraait(ook van kiwa fitting spullen gemaakt)

full

Mvgr Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je weet wat er te koop is dan kan je zelf heel veel zelf maken.
Ziet er goed uit Hans...:thumbsup:

Jan.

Ralf,
hier moet i.d.d een Seidel op komen ja!
Ga de kist eerst vliegen met een Super Tiger 45cc omdat er nog hard gespaard moet worden voor de Seidel 7cilinder stermotor!

Jitze,
bedankt voor de tip over het foto formaat!!
Ga ik is even onderzoeken of ik dat ook kan!!

Mvgr hans

Zo te zien is het een antoinette.

Hier zat toch een lijn motor op en geen ster:confused:

Ik zou er een vietakt opzetten en erachter dummy cilinders.

Gr Jasper

Jasper, ergens aan het begin van dit draadje vertelt Hans dat de Deperdussin zowel met lijn als stermotor vloog.

En een Antoinette lijkt er toch echt niet op, hoor! :teacher:

Hans, mooie tank-tutorial !!!

Jasper, ergens aan het begin van dit draadje vertelt Hans dat de Deperdussin zowel met lijn als stermotor vloog.

En een Antoinette lijkt er toch echt niet op, hoor! :teacher:

Hans, mooie tank-tutorial !!!

had het al gezien,ik had het draadje verder doorgekeken en kwam ook tot de conclusie dat ik er naast zat.

Gr Jasper

Johan,
de eerste vlucht moet eigenlijk voor half juni gaan plaatsvinden maar gezien wat ik allemaal nog moet doen heb ik daar een hard hoofd in(ik hou wel van verassingen dus je weet maar nooit)!!!!

Zo,en nu weer verder met het bouwverslag!!
Ik heb de afgelopen weken niet veel kunnen doen vanwege andere bezigheden maar heb wel wat gedaan!!
Zo heb ik de afgelopen dagen best wel wat tijd kunnen inhalen door vroeg op te staan en hele dagen achter elkaar doorgebouwd te hebben(om er scheel van te worden met al dat priegelwerk).

De verstaging van het landingsgestel is aangebracht zoals ook de keerblokken voor de wingwarping!!
Deze keerblokken moesten ook nog gemaakt worden en dat was en hele uitzoekerij ook omdat deze toch klein maar ook stevig moeten zijn!!
Normaal zitten ze bevestigt op een soort scharnierend frame'pje maar daar heb ik een zware kogellink voor gebruikt!!

Ook de bevestiging van de verstaging van de vleugel is op de pylon gemonteerd en dat was ook flink denkwerk om het een beetje suptiel te houden maar wel stevig en goed functionerend!!

De verstaging die het landingsgestel bij elkaar houd heb ik van 1mm verenstaal gemaakt en geborgt met de zogenaamde wirewrapping zoals die in die tijd werd toegepast!!

Ook het plaatje waar de voorverstaging van de vleugel aan vast komt te
zitten is gemonteerd
Om een verhaal kort te maken hier een paar foto'tjes!!

Het bevestigingsplaatje voor de voorste onderverstaging van de vleugel!!
g
full

De wirewrapping zoals dat vroeger werd gedaan(het moet nog wel even vertind worden)

full

De verstaging van het landingsgestel.

full

Het keerblok voor de wingwarping aansturing.
full

De pylon op het rompje vastgezet.
Ook is de bevestiging voor de voorste vleugelverstaging(oogschroef)te zien en de de kabel die door de messing buis gaat waar de wingwarping verstaging aan vast komt te zitten(deze moet n.m.l heen en weer kunnen bewegen).

full

Hier nog een clos-up van de bevestigingen.

full

En dit is één van de spanners (m3 schroefdraad)die de verstaging moet spannen.
Ik heb zoals te zien aan 1 kant schroefdraad en aan de andere kant een wartel!!
Dit heb ik gedaan omdat anders de spanner wat te kolosaal worden en omdat de spanners op deze manier wat sneller te maken zijn(alhoewel je toch nog zo'n 3 kwartier voor 1 zo'n spannertje moet nemen om die zo te maken. Wat en gepiel zeg,om gek van te worden).
full

Ben dus nu bezig om de 16 spanners die ik nodig heb voor te bereiden (zijn in totaal toch nog 8 onderdeeltjes waarvan er 5 van op maat gemaakt moeten worden).

Hoop volgende week weer verslag te doen!!!!

Mvgr Hans

Hoi Hans,

Dat ziet er allemaal weer prachtig uit. Je maakt er weer heel wat moois van. Ik kijk er al naar uit om het in Oss of op de Dawn Patrol te kunnen bewonderen.

Als je e.v.t. interesse hebt, dan heb ik een stuk of 25 van de onderste draadspanners op de foto gereed liggen voor je. Zijn ook M3 en plusminus 33mm lang bij 4mm rond. Scheelt je weer wat tijd. Pb me maar bij interesse, komen we wel uit.

Gr. Teus

full

Hoi Teus,
dank voor de complimenten!!!

Wat de draadspanners betreft zou ik je aanbod graag aannemen maar de constructie vraagt en iets andere draadspanner zoals ik er al 1 gemaakt heb!!

Ik heb ook aan het type draadspanner zoals jij ze gemaakt heb gedacht maar de montage op de bevestigingspunten is daar iets te ielig voor en de kist gaat na alles bij elkaar opgeteld te hebben toch zo'n 12kg wegen!
Om die krachten op te vangen pas ik toch liever een wat robuster model toe zoals ik er al 1 van gemaakt heb!!

Ook komt er nog bij kijken dat ik pas over zo'n 6 á 7 weken m'n eerste vluchtje kan gaan maken omdat het vliegveldje geëgaliseerd wordt(m.a.w ik heb eigenlijk nog genoeg tijd om de kist voor Oss en Dawn Patrol vliegklaar te hebben!!

Mvgr Hans

Laatst bewerkt:
Ik heb de afgelopen dagen weer lekker door kunnen werken aan de spanners.
De onderdelen heb ik nu om het zo te zeggen in massaproduktie gemaakt en dan valt de tijd dat je ermee bezig bent toch wel enigzins mee.

Ook het aantal spanners is toe genomen die ik nodig heb en het worden er in totaal 28 stuks.
De oorzaak dat ik meer spanners nodig heb ligt aan het feit dat ik alle spandraden onafhankelijk wil kunnen stellen!!
Sommige onderdelen heb ik gewoon bij de hengelsportwinkel gekocht zoals de wartels en de karabijn haakjes(en die kosten bijna niets.De wartels kosten per 12 stuks 0,60 eurocent.De carabein haakjes 0,90 euriecent per 12 stuks).

Hier wat foto'tjes van de onderdelen en een complete spanner!

full

full

Nog niet alle spannertjes zijn compleet gemaakt omdat ik geen onderdelen meer heb(zoals M2 moertjes,warteltjes en karabijn haakjes)om alle spannertjes af te maken maar die worden vrijdag wel aangeschaft.

Als het goed is dan kan ik a.s weekend de vleugels aan het rompje gaan opspannen en dat gaat nog een hele toer worden omdat het hobbyhok te klein is voor dit complete vliegtuig(dus wordt het de huiskamer maar).

Mvgr Hans

mooimooi hans het is wel n heel gepriegel met alle toutjes en spanners kun je nagaan hoe dat vroeger ging., het word n wel n prachtige oltimer hans mn komplimenten ik hoop hem nog ns in het echie te zien :yes:

mvgr johan snijders

Hans,

Dubro Kwik Twist

Deze tool is misschien wel gemakkelijk voor je. Kan je alles zelf op maat maken :cool:

kwiktwist.jpg

Demo Video

Ben de afgelopen 2 dagen druk in de weer geweest om de vleugelverstaging aan te brengen en dat is niet niks als je daar mee bezig bent.
Deze verstaging heb ik gemaakt van diamand staaldraad (19x0,1) van Graupner en daar wordt je na 2 dagen pielen om dit staaldraad door zeer kleine en smalle pijpjes( om de staaldraad te zekeren) te voeren best wel tureluurs van(of te wel je gaat er enorm scheel van kijken).
Ook de tank is gezekerd door 2 leren riempjes om hem op z''n plek te houden!!
Ik had wat foto'tjes gemaakt van de gehele verstaging maar dat kwam niet duidelijk over op de foto dus heb ik maar wat detail foto'tjes gemaakt.

Hier een detail van de onderverstaging van de vleugel aan de voorkant
full

En de aansturing van de wingwarping.

full

De verstaging aan de bovenkant(ook maar in close up)
full

En de tank die is gezekerd door 2 leren riempjes.

full

Ben ook bezig om de motor te monteren maar daar later wat meer info over!!

Mvgr Hans

De afgelopen dagen heb ik besteed aan het inbouwen en aansluiten van de servo's.
Als eerste de wingwarping servo en daar moest een grotere servohevel voor gemaakt worden!
Deze heb ik gemaakt van Dural.
full

Ten tweede de gas servo.
Deze is geplaatst op een 3mm 7laags vliegtuig triplex plaatje wat tevens ook tegelijkertijd dient om extra versteviging te geven aan het motorschot.
Op deze foto is tevens ook de wingwarping servo beter te zien!
De ruimte onder de gas servo gaat gebruikt worden om de accu's te plaatsen

full

De hoogte roer servo is in een houten pylon geplaatst wat tevens dienst moet gaan doen als basis voor de pilotenpop.
De aansturing(wat tevens het linker armpje gaat worden van de piloot) zit aan het stuurwieltje gemonteerd en beweegt op zo'n manier de hoogteroer beugel die over het rompje is gemonteerd naar achteren of naar voren.
Het stuurwieltje moet nog aangesloten worden via een pull pull kabel die via katrollen gaat lopen naar de omleghevel voor de wingwarping.
Op deze manier draait het stuurwieltje ook nog eens mee met de wingwarping beweging!!
full

De omleghevel voor de wingwarping ook met kabeltjes aangesloten.

full

De kabeltjes lopen via koperen pijpjes de romp in.

De zwarte hulsjes om de kabel zijn krimpkousjes.
Dit heb ik gedaan om metaal op metaal schuren te voorkomen maar ook dat er geen vocht het rompje in kan komen(misschien als alles goed gaat dat er drijvers voor deze kist gemaakt gaan worden).

full

En tenslotte de hoogteroer servo.
Deze zit onder het stoeltje gemonteerd.

Daar overheen is de pylon geplaatst met de hoogteroer servo zoals op de foto hiervoor te zien is.

full

Er moeten nog een heleboel kleine dingetjes gedaan worden dus ik ga maar gauw weer verder bouwen!!

Mvgr Hans

Heb weer even wat gedaan!!
De leren tankriempjes zaten met schoeven vast door het leer heen maar daar heb ik nu mooie haakjes aanvast gemonteerd!!

full

Zo en nu op naar het volgende klusje om het kistje voor het einde van de maand af te krijgen om vervolgens begin juni de maiden te gaan plannen!!

Mvgr Hans

Back