Een pionierskistje uit omstreeks 1910

Ik heb de kist voor zover van de week vliegklaar gemaakt en hij heeft heeeeeel even gevlogen!!
Wel moeten de nodige schades gerepareerd gaan worden zoals een paar spanners waavan de wartels zijn gebroken.
Ook heeft het landingsgestel een flinke tik gehad dus dat moet ook gerepareerd worden!
Dit kwam doordat het rechter wiel ervan af kwam dus moest er op 1 wiel geland worden wat dus zonder schade bij een eerste poging onmogenlijk is(misschien wel met en beetje geluk).
Hij heeft dus gevlogen maar was errug koplastig wat wel goed te corrigeren was en daardoor was de snelheid als een straaljager wat niet de bedoeling is(wat wil je, bij nader onderzoek van dit euvel is ie op z'n minst zo'n 1,5 kg te zwaar van voren).
Het was dus geen echte eerste vlucht maar even een klein hopje om te kijken hoe het kistje ervoor staat kwa gedragingen enz enz.

Al met al dus werk aan de winkel om de volgende poging wel goed te doen lukken om vervolgens een echte maiden te gaan doen!!
Helaas geen foto's door alle komotie maar die gaan er komen als alles weer gereed is voor de volgende poging(het is echt pionieren met deze vliegmachine).

Mvgr Hans

He das balen Hans,

Dat van dat wiel dat kan ik ook :rolleyes: Heeeeeeel toevallig hetzelfde afgelopen zaterdag met de Spacewalker gehad. Zag een stipje vallen in de lucht............ Wiel dus :mad: Maar ja, dat gebeurde bij een kist die ik door en door kan vliegen dus de landing geen probleen en geen schade.

Hoe zwaar was je totaal uitgekomen Hans met de 1.5 kilo lood? Trouwens wel mooi dat je dat kan verwijderen nu. Heb je na je korte sprong wel het idee dat hij stabiel kan vliegen?

Gr. Teus

Hoi Teus,
Ik zat uitgerekend op zo'n 12 kilo met lege brandstoftank!
Het totaal gewicht van de wielen en de as is een kleine 2kg!
Op het moment dat het wiel eraf vloog was ik net met de landing bezig en het kistje zakte door naar de wielloze rechterkant en pakte ook nog eens een zandheuveltje mee wat als gevolg een neusstandje was!
De kist vloog strak weg maar wel met veels teveel snelheid!
Ik had het hoogteroer voor een 1/4 omhoog en vloog toen even level!
Als ik het hoogteroer weer neutraal zette dook de kist gelijk sterk naar beneden alsof ie z'n vleugeltjes had veloren!!

Alle schade voor het weer vliegklaar krijgen is gedaan dus ik hoop dat a.s vrijdag het weer een beetje mee zit om de volgende poging en proefhopjes te kunnen gaan doen!!

In de tussentijd ben ik bezig om een Blackburn monoplane vliegklaar te maken met de nodige modificaties(er komt n.m.l een oude nog perfect lopende Quadra 34cc in te zitten i.p.v een 20cc 4t).
Het kistje had voor de balans zo.n kleine 1,4kg extra gewicht voorin omdat dit kistje met een 15cc 4t heeft gevlogen.
Als ik het gewicht van zo'n motor en het extra gewicht bij elkaar optel dan kan r zonder lood best wel een Quadra in gezet woren!
Voordeel ook hiervan is is dat de prop groter is dus veel effectiever!
Verder moeten de pull pull kabels vervangen worden of als het kan bijgesteld!

Zo dit was even een geheimpje dat ik ook nog voor de Dawn Patrol klaar wil hebben!!

Mvgr Hans

Wat een prachtig project, petje af hoor.
Een gedachte... zou het niet beter zijn om een of andere isolatie te hebben tussen de motor en de tank? Om te vermijden dat je brandstof tot kookpunt wordt verhit...
(Ik realiseer me dat op de foto's waarop motor en tank te zien zijn, de motor nog niet vast zit dus misschien komt-ie wel verder naar voren te zitten of zo)

Bart,
er zit genoeg ruimte tussen de motor en de tank.
Ook is de wind produktie enorm van deze motor/prop combinatie zodat de tank geen kans heeft om op te warmen(alleen van de uitlaatgassen die de tank ingeblazen worden oftewel een druktank voor betere motorloop).

Mvgr Hans

Vandaag de tweede poging ondernomen na alle herstelwerkzaamheden van afgelopen keer om de kist op een goede manier het luchtruim te laten kiezen en met succes!
Na zo'n 15mtr kwam de kist met halfgas al zeer mooi deftig los van de grond maar wilde lichtjes naar rechts rollen!
Dit was uitstekend te corrigeren met de wingwarping om vervolgens een mooie glijvlucht in te zetten voor de landing die niet helemaal vlekkeloos verliep.
Na een beetje hobbel de bobbel kwam de kist mooi tot stilstand met draaiende motor!
Een tweede poging werd ondernomen om de kist te testen op z'n reactie wat betreft het effect van de roeren maar dat eindigde in een koprol met alle gevolgen van dien(de vorkjes voor het landingsgestel bleven in het gras steken.Nou dan weet je het wel wat de gevolgen zijn).
De schade is nu veel meer en ik hoop dat ze op 3 juli aanwezig kan zijn(ik doe m'n best maar maak er geen haastwerk van om fouten of slordigheden te voorkomen).
Morgen zou ik hem op de goudse gaan invliegen maar dat gaat dus niet door helaas!
Dat wil dus zeggen dat de blackburn monoplane z'n luchtdoop gaat krijgen na vele jaren op de grond te hebben gestaan!
Deze kist heeft gevlogen maar dat was met hangen en wurgen!
Dit was ook wel te begrijpen want er is flink veel aan hersteld, gemodifiseerd en afgesteld!
Ik plaats vanavond nog even wat foto'tjes van de depedussin!

Mvgr Hans

Hier de foto'tjes zoals eerder geschreven!!

Hier de deperdussin opgetuigt voor de tweede poging.
Wat een werk is dat als alles opnieuw afgesteld moet worden!
Ben zowat 3 kwartier bezig geweest hiermee!
full

En dit zijn de schades die de kist bij het tweede hopje van vandaag heeft opgelopen nadat het landingsgestel voor bleef haken in de grond.

De bekleding achter de vleugel kapot gescheurd aan allebei de kanten van de romp achter de vleugel!
Een aantal besturingskabels van de kwiklinks afgebroken!
Het richtingsroer uit de scharnieren gebroken!
De besturingshendel van de piloot gebroken!

full

full

full

Het is allemaal makkelijk te herstellen maar het vergt toch wel weer de nodige uurtjes sleutelen voordat ie weer vliegklaar is!!

Ik baal hier wel enorm van maar ja (en misschien mijn eigenwijzigheid om op een te hobbelig veldje gezien het landingsgestel) het zij zo!

De volgende poging wordt gelijk van een vlak veld gedaan en met iets grotere wielen zodat het voorste gedeelte niet meer zo gevoelig is om in de grond te haken en dat ik de tijd heb om de kist optimaal te trimmen!

Mvgr Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
He balen Hans :(

Succes met repareren. En ik hoop toch een beetje stiekum dat het lukt voor de Dawn Patrol.

Groetjes Teus

Hij ziet er trouwens prachtig uit Hans, zal een schitterend vliegbeeld geven :worship:

Heb je voor ons nog wat detailfoto's kunnen scoren op het veld?

Gr. Teus

Hoi Teus,
het is zeker erg balen want toen het kistje zich de lucht in verhief was het voor mij een verademing zoals de kist zich de lucht in verhief.
Het was op exact dezelfde manier zoals ik op het You Tube fimpje van een andere deperdussin heb gezien die in Engeland staat waar maar een paar keer per jaar mee gevlogen wordt!

Ik heb helaas geen detail foto's genomen(komt een beetje door de spanning die ik had hoe de kist zich zou gedragen bij deze tweede poging)!

Ik doe m'n best om hem voor Dawn Patrol klaar te krijgen!!

Mvgr Hans

Zo,het is alweer een tijdje geleden maar heb de afgelopen dagen even tussen alle bedrijven door(moest ook weer de Moed en de Wil weer bij elkaar verzamelen gezien de temperaturen van de afgelopen weken) weer wat kunnen doen aan de Deperdussin!
Allereerst heb ik de beschadingde bespanning van de romp gesneden!
full

vervolgens heb ik(wat ik over het hoofd had gezien)toch het landingsgestel moeten repareren omdat dat toch een flinke klap heeft opgelopen!
Het was geen breuk maar het hout was waar de as van de wielen tegenaan zit erg gekneusd dus dat moet weer stevig worden!
Ook ga ik aan de bovenkant waar de as tegen het hout aanzit een metalen strip bevestigen zodat de as niet meer tegen het hout aankomt!
Zo'n soortgelijke strip gaat ook aan de onderkant bevestigt worden(later meer hierover met foto's)!

full

Ook heb ik de gewenste wielmaat gevonden maar de bandjes die erom heen zaten moesten vervangen worden door een lichtere versie en die moeten dus zelf gemaakt gaan worden!
Daar over nadenkend ben ik maar eens weer de bouwmarkt ingedoken om te kijken of er wat te krijgen valt om zo'n wielbandje te maken!
Je zult het niet geloven maar de band is gemaakt van 22mm wasmachine waterafvoerslang waar ik krimpkous omheen hebt gedaan!
De slang wordt gekoppelt met een stuk veer wat ik nog had liggen met toevallig de goede diameter!
Hier de foto's.

De onderdelen!
full

De veer in de wasmachine afvoerslang als koppeling!
full

En hier het complete wiel met de krimpkous er omheen!
Het is niet zo erg netjes omdat je van dichtbij de krimpkous over elkaar ziet zitten wat een beetje bobbel geeft maar ja het zei zo!

full

Dit soort bandje kunnen uiteraard ook in andere diameters gemaakt worden en het voordeel daarvan is is dat deze bandjes errug licht zijn kwa gewicht!

Ook zijn ze erg stevig want ik heb met m'n volle gewicht op een wiel gedrukt en het bandje gaf eigenlijk geen krimp!
Dit komt denk ik ook uiteraard door de krimpkous die de flexibele buis in het gareel houd!

Vervolgens heb ik de vleugelinstelhoek wat vergroot omdat ik toch het gevoel had dat deze wat te gering was!

full

Mvgr Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
Back