Een recept voor SPW (Cloverleaf) antenne's

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door SanderFPV, 14 aug 2011.

  1. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    De tolerantie van de betere digitale schuifmaat is +/- 0.02mm.
     
  2. Rubyan

    Rubyan

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Amersfoort
    Martin, dankjewel! Het was wel een paar uur werk maar de tweede ging al een stuk sneller. Ik heb deze handleiding gevolgd:
    http://flitetest.com/articles/Cloverleaf_Antenna
    Die handleiding is handig want je kunt de exacte frequentie ingeven in een formulier en je krijgt de lengte- en buigmaten terug. Ik heb dus een antenne die perfect is voor kanaal 8. Ze raden mig lasdraad aan, maar ik heb een rolletje messing draad gekocht van 0.8 mm. Dat soldeert ook goed. De schuifmaat heb ik geleend van een instrumentenmaker, hij geeft 2 cijfers achter de komma, haast onmogelijk in te stellen.

    In Amersfoort is het prachtig vliegen. Ik ben happy met 2.4GHz. Weinig last van storing met Uhf. Geen joekels van antennes en toch goed achter objecten kunnen vliegen. Zelf ben ik vaak te vinden in de bossen onder Amersfoort, want je hebt lekker veel ruimte en het is vrij toegankelijk voor een groot deel. Ik ben nog niet zo ervaren en verder dan 2km ga ik nog niet, maar ik kan nog genoeg leren zo. Het veld bij Hoogland ken ik niet, als het een paar km2 groot is dan is het vast prima vliegen. Wel even letten op wifi storing als je bij de stad vliegt.
     
  3. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Leuk hoor. Die handleiding kende ik nog niet. Zo'n online calculator is inderdaad handig; ik heb er meer vertrouwen in dan letterlijke maten want daar zitten op de een of andere manier altijd fouten in. Maar nog liever reken ik zelf de maten uit eigenlijk. Deze methode waarbij de coax mantel in drieën of vieren wordt verdeeld heb ik nog nooit geprobeerd. 't lijkt me eerlijk gezegd ook niet zo stevig en nauwkeurig, maar misschien heb ik 't mis. Onbekend maakt onbemind.

    Ik zal eens op Google maps kijken naar Amersfoort. Het veld bij Hoogland is volgens mij een paar voetbalvelden groot, niet een paar km2. Wifi is daar inderdaad wel een boosdoener als je met 2.4 Ghz video vliegt. Zijn er onder Amersfoort grote velden of is het voornamelijk bos? Ik zoek nog een plek met weinig bomen en vrij toegankelijk, dus niet van natuurmonumenten.

    Martin
     
  4. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Bedankt. Hoe werkt zo'n schuifmaat eigenlijk? 'ziet' hij waar hij is, of loopt er een wieltje mee en telt hij de afstand vanaf het nulpunt?

    Hoe nauwkeurig zou zo'n goedkope $14 schuifmaat v.d. HK zijn? Volgens de specs meet hij met een nauwkeurigheid van +/- .02mm. Da's natuurlijk ruim voldoende, als hij tenminste niet af en toe een misstap maakt van een paar mm :)

    Martin
     
  5. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Ik gebruik voor het nauwkeurigere werk een micro meter en de klok schuifmaat.
    De digitale schuifmaten ben ik niet gecharmeerd van. (of je moet een prof. versie hebben en hem alszodanig gebruiken)
    De bij de reguliere gereedschapboeren (op beurzen.. Buitelaar),doen het prima om nauwkeurig onderlingen verschillen te meten... maar voor een absolute meting, gaat niets boven een klok schuifmaat.
    Om een turbine as te maken, kom ik niet uit de voeten met een digitale schuifmaat, wel met een klok schuifmaat. (of micrometer die je calibreert op amb/werkstuk temperatuur).
    Maar voor een antennetje zijn sowieso nog wat andere zaken relevant dan alleen op 0.00
    nauwkeurig lengte draad. Zeker als je afscherming gaat uitpluizen en als fundatie gebruikt om de elementjes op te solderen. (soldering/tin zelf heeft al invloed.)
     
  6. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Arnhem
    Hebt ook maar een poging gewaagt om een cloverleaf antenne te maken .
    Voor het buigwerk hebt ik een malletje laten maken op basis van 0,8mm draad .

    [​IMG][​IMG][/URL] [/IMG]

    Is makkelijk om de draad te buigen en op maat te maken .

    [​IMG]

    Dit is mijn eerste exemplaar .

    [​IMG]


    [​IMG]

    het zal nog wel een aantal weken duren , voordat ik deze kan testen .
    Want de sma connectors moeten van ver komen .
    Of weet iemand een adres dichter bij ?

    Gr Wim
     

Deel Deze Pagina