Een springer tug voor een gepensioneerde

Zou je dat wel doen? Dat gaat je veel power kosten.
Die vaseline wordt naar de zijkanten geslingerd en heeft daar geen nut.
Een beetje vet op de tandwielen is prima, maar overdrijf het niet. Het motortje gaat dat niet leuk vinden.
(En ik kén deze aandrijvingen...)

werkt teveel vaseline tegen de motor dan?
 
Oplossing voor het "roerprobleempje:
full

Groene lijn.
Eén gaatje opschuiven op de arm aan de roerkoning. Dan zijn alle hoeken vrijwel haaks.
Nadeel: een iets grotere draaicirkel, maar volgens mij zal dat niet zo veel uitmaken bij zo'n tugje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat Roel zegt. Die korte dingen draaien toch al bijna om hun as.

edit: met nog een extra plaatje onder en boven het roer wordt het roer nog efficiënter. Dan kan het schroefwater niet meer onder en over het roerblad om het roer heen stromen.
 
Volgens mij is er weinig mis met die roeroplossing, zelfs mét knik is het al een prima oplossing... Het is niet alsof er meerdere kilo's tegen dat roertje aan gaan drukken ofzo.
Hooguit inderdaad een gaatje opschuiven zoals Roel suggereerde, maar zoals je zelf had geconstateerd: Het werkt nu toch? Don't fix it if it ain't broken zeggen ze aan de andere kant van de plas...
 
Oplossing voor het "roerprobleempje:
full

Groene lijn.
Eén gaatje opschuiven op de arm aan de roerkoning. Dan zijn alle hoeken vrijwel haaks.
Nadeel: een iets grotere draaicirkel, maar volgens mij zal dat niet zo veel uitmaken bij zo'n tugje.

Waarom zo moeilijk? je kunt Futaba servokruisen in stappen van 6 graden verdraaien door het kruis 84 graden linksom of rechtsom te verzetten.

Probeer het maar.... Dan zet je vervolgens de roerhevel ook een heel klein beetje opzij en buigt de knik er wat uit om de lengte aan te passen, en heb je opeens hoeken van 90 graden, bij gelijkblijvende overbrengingsverhoudingen...

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voorlopig maar weer een beetje verder aan de opbouw.
Het weer zit niet helemaal mee om buiten wat te doen en inmiddels zit ik zelf ook al met een fikse keelontsteking.

Het achterdek kreeg een grotere opening dus ook een grotere afdekplaat.

Grotefoto-DWG6TZT4.jpg


Ik zit nog te dubben hoe ik die ga afwerken, denk aan wat houten planken en iets van traanplaat.

Grotefoto-XG8SL7ZR.jpg


Gelijk alvast de scharnieren gemaakt voor de deurtjes.
Knippen en vijlen.

Grotefoto-PJNV3XVF.jpg


Vastzetten met een druppie 10 sec lijm gaat prima.

Grotefoto-GRSLPFA3.jpg


Ook gelijk de klep pas gemaakt en voorzien van (zelfbouw) scharnieren.
Zou onder de klep eventueel nog een opening kunnen maken met oplaadpunten.

Grotefoto-G6IMSVK8.jpg


Grotefoto-G3ZCWEVT.jpg


Vervolgens de traptreden gemaakt
Eerst even een boormalletje gemaakt zodat de treden aan beide kanten (SB & BB) op dezelfde hoogte komen.

Grotefoto-KGYMWZYC.jpg


Dan moeten ook de leuningen er maar gelijk bij gemaakt worden.
Eerst even een malletje zodat ze aan beide kanten ook een beetje op elkaar lijken.

Grotefoto-M77QOKYS.jpg


Zo komt het dwarststeuntje ook aan beide kanten op dezelfde plaats.

Grotefoto-AYKHG4J3.jpg


Beide leuningen geplaatst en volgens mij lijken ze ook nog op elkaar alleen zijn ze t.o.v. elkaar een spiegelbeeld.

Grotefoto-IPOKQG3N.jpg


Grotefoto-ZBYN8YPP.jpg


De schoorsteen was niet naar mijn zin en ik zag via google een goeie tip om in de schoorsteen de aan/uit schakelaar te maken zodat je niet de hele opbouw op hoeft te tillen als je wil gaan varen en wil stoppen met varen.

Grotefoto-G6IMSVK8.jpg


Grotefoto-7FTUZSFM.jpg


Grotefoto-PTEHRBZQ.jpg


Dit was het dan weer voor vandaag.
Schiet allemaal wel lekker op, denk dat als je een beetje doorwerkt zo'n Tug in een maand klaar kan hebben (als je gepensioneerd ben natuurlijk :rolleyes:)
 
Ik probeer mijn best te doen (beloofde ik mijn werkgever ook ieder jaar)

Ik had nog een iets langere servoarm liggen die er op en dan kom ik toch aardig in de buurt.

Grotefoto-SPJX8EZN.jpg


Verder nog wat details aangebracht, het gaat tensotte om de details in de modelbouw :p

Afsluitklep voor de uitlaat.
Plaat en uitlaat ook alvast zwart gemaakt, ziet er gelijk al een stuk beter uit.

Grotefoto-3W3HKYHE.jpg


Achterdek afgewerkt, moet alleen nog een opstaand randje omheen komen.
Planken geprobeert beetje oud en verweerd te maken met Vallejo verf Old Wood en na het drogen bewerken met de glasvezelpen.

Grotefoto-MPMCEQMC.jpg


Afdekkap los.

Grotefoto-4Y4LZSV4.jpg


en op zijn kop.

Grotefoto-VQMRTCNC.jpg


Ook een begin gemaakt van de ladder tegen het stuurhuis.
Moet nog wel wat aan gevijld worden maar ben niet ontevreden over het resultaat.

De mal.

Grotefoto-GLMCST7N.jpg


En dit is voorlopig het resultaat.

Grotefoto-XAMUPEPV.jpg


Weer een goed bestede avond geweest.
 
Vandaag nieuwe speaker er in en een waterpompje ontvangen uit China.

Grotefoto-FRUTEUCK.jpg


Tug komt al aardig nu op de waterlijn, heb er ook nog extra ballast in gedaan van oude messing moeren.
Waterlijn even ruwweg 4½ cm dat is niet onaardig.
Moest alleen de 2 accu's een beetje verschuiven maar dat is geen probleem.

Grotefoto-PVFGSVMJ.jpg


Waterpompje 5vl voor slechts € 5,95.

Grotefoto-7JPSMMOM.jpg


WATERPOMP 5VLT

Denk dat de straal zeker 3 meter zal halen met de juiste diameter van de buisjes.
Wil er toch een blusmonitor opzetten, vind kleinzoon vast ook wel leuk.
 
kom ik enkele dagen niet lezen en je staat weeral een pak verder met dit prachtige schip. Mooi toepassing van de schoorsteen schakelaar trouwens.
Het messing werk mag eveneens zeker gezien worden.
vgr Marc
 
Alle componenten zitten nu in de bak, gelijk alles aansluiten en stekkers vervangen.

Eerst een rits kroonsteentjes, links is de plus en rechts de min aansluiting.

Grotefoto-ILB6QH7P.jpg


De bedrading netjes opgeborgen in een bindrug.

Grotefoto-UJMKCYLA.jpg


Dan het dek er even los op leggen en kijken of alles past en of ik overal bij kan.

Grotefoto-47MPTEKX.jpg


Overal bij kunnen lukt aardig, het is natuurlijk een lekkere grote bak.

Grotefoto-BD6TENZ8.jpg


Grotefoto-X7GZEKT7.jpg


Ook een gedeelte van de opbouw even passen.

Grotefoto-8CA7CLF4.jpg


En ook die past zonder problemen.

De blauwe draden gaan straks naar de schakelaar in de uitlaat/schoorsteen.
Natuurlijk van onder af.

Grotefoto-TOFSUJIO.jpg


En deze is om de accu's mee op te laden.
Maar die blijft ergens binnen onder het dek.

Grotefoto-BKPI83NN.jpg


Alleen nog een geluidsmodule en de waterpomp monteren en dan kan het dek er op.
Als het weer een beetje meezit over een week of 2 varen.
Het begint al een beetje te kriebelen. :lol:
 
Back
Top