Een Statenjacht

Nu met messing profiel er op gespijkerd.
20200521_102313.jpeg
20200521_102326.jpeg

mischien een gaatje boren door 1 van de pennen zodat je daar een splitpennetje kan door steken zodat je zeker je roer niet verliest als je op een steen of een stuk hout vaart en het roer omhoog duwt

Dag Marc,

Dank voor de toevoeging. Het roer heb ik al een aardig stukje groter gemaakt. Maar zoals jij het hebt gedaan is zeker een goede optie. Ik doe er nu nog even niets mee, maar het roer is 26mm dik, dus kan er zonder problemen later iets onder schroeven denk ik.
Ik heb mogelijk met de (andere) schroeven ook iets meer druk op het roer omdat die er straks aan beide zijden net voor zitten. Bij zeilen gaat die vlieger uiteraard niet op. Ik weet ook eigenlijk niet of hij echt moet gaan zeilen. In die uitdaging heb ik me nog niet verdiept. Best #$@# al die evenementen waar je geen ervaring op kunt doen.

Zeer mooi project, doet mij terug denken aan mijn schip. Totale afmetingen 1.8m lengte op 1.65m hoogte. Rond de 30 kilo.

1 goede raad verstevig je kiel.

Als ze een zijdelingse windstoot krijgt,waardoor ze plat komt te liggen komen er enorme krachten op de kiel. M10 inox draadstangen bleven permanent vervormd onder de zwaarste belasting.

Hier een linkje toen ik het probleem had. Spijtig genoeg zijn veel fotos (in het begin)weg door verschillende computercrashes op forums.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/le-santisima-trinidad-1-50.59366/page-27

Dank voor je leerzame toevoeging.
Ik had/heb tot heden het idee om een metalen kiel te maken die ik met een passende plaat om de houten kiel kan bevestigen met aan beide zijden twee forse bouten die ik in koolstofbuizen laat vallen met net onder het dek vier inslagmoeren.
(Trouwens wel een model om een zakdoekje onder de kin te houden)

Laatst bewerkt:
Als je iets verder leest, zie je een berekening staan van de kracht op de kiel, viel toen achterover. Ik heb het zwaarder uitgevoerd om zeker te zijn dat er nergens scheurtjes ontstaan in de planken tgv de krachten. heb ook alles ingesmeerd met g4 aan de binnenkant zodat het hout beschermd is tegen rotting. Gewicht speelt toch geen rol.

Dank, een beetje meer gewicht is wel een leuke ervaring. Ik heb redelijk grote vliegtuigen gebouwd en ook daar komen enorme krachten bij kijken, maar dan nog steeds alles zo licht mogelijk maken.
Alle hout is tot heden okume, wat redelijk waterbestendig zou moeten zijn. Het doel is uiteraard om het droog te houden.

Back