Een Statenjacht

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Mees Ippel, 3 feb 2020.

  1. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ha, oke, is moeilijk te zien als ze ondersteboven ligt.

    Bekijk het een beetje als een vliegtuig( ben een leek hierin) wat gebeurt er als je de vleugels te ver naar voren of achter schuift. Raar vlieggedrag vermoed ik.,vooral in bochten.

    Daarom later een beetje spelen met de exacte plaats van de kiel ,tot je ziet dat de boot in evenwicht is en normaal vaargedrag vertoont.
     
    Mees Ippel vindt dit leuk.
  2. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Van boven ziet het er dan zo uit. 20200627_155737.jpeg
     
    Marcus Botanicus en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit ziet er al deftig uit Mees, een Statenjacht waardig :rofl: :rofl:
     
    Mees Ippel vindt dit leuk.
  4. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Geen weg meer terug, de kiel ligt in een badje constructielijm, met lijmklemmen en een paar latten tegen het plafond om de boel goed geklemd te houden.. 20200628_165324.jpeg
     
  5. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Met kiel oogt het alweer anders. 20200628_183605.jpeg 20200628_183554.jpeg
     
  6. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Denk nu ook al aan een systeem om de boot uit het water te nemen. Ofwel 2 bevestigingsogen in de romp om ze uit het water te halen of werken met 2 hijslussen buitenkant romp. Voor het tweede moet je niks doen. Voor het eerste kan je er nu nog gemakkelijk maken
     
  7. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Dank, goed idee!
     
  8. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    eventjes nog een boek bijgehaald voor de vorige opmerking :



    op het linkse blad zie je hoe je het draaipunt van de boot kunt zoeken.


    20200628_205705[1].jpg


    op het rechtse blad zie je de invloed als het lateraalzwaartepunt van het schip SL en de totale som van de zeilen SA niet overeenkomen.

    20200628_205740[1].jpg



    een andere methode om SA te zoeken

    20200628_205854[1].jpg
     
    Marcus Botanicus en reinaart vinden dit leuk.
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Mooi boek heb je daar Newbie ! Als ik het goed begrijp is het principe, hoe verder de kiel naar voren zit hoe loef gieriger de boot wordt. Moet zelf nog een kiel maken voor mijn Regina kotter dus deze info is voor mij ook interessant.. Heb overigens nog eens gegoogled op "Kutter Hotspur" en dat resulteert in dit pdf :

    http://www.minisail-ev.de/mb/mb-05-05/mb-05-05.pdf

    Groet,

    Arjan
     
  10. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Je moet eigenlijk zien dat de punten sa en sl samen op 1 lijn liggen. De windkracht zal via de zeilen overgebracht worden naar de romp. Sa is de resultante van alle zeilen . Sl is uw draaipunt van de boot. Wijken deze van elkaar af dan krijg je een moment (kracht) waardoor je boot niet meer rechtdoor gaat varen maar waarbij je heel de tijd moet gaan bijsturen.
     
  11. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Je ziet ook op de foto's, afhankelijk van welke zeilen ze gebruikt,of ze neutral of loefgierig zeilt. Bij onze boten staan meestal dezelfde zeilen in gebruik. We kunnen geen zeil laten zaken of heisen tijdens het varen.
     
  12. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Houtjes tussen de lijmklem. 20200704_085728.jpeg
     
  13. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Glad geschuurd ziet het er dan zo uit. Nu nog profiel er in schuren. 20200704_165605.jpeg
     
    Jaques, TIMBERWOLF, Jinny en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Toch nog een beetje het gevoel met de vleugel van een vliegtuig bezig te zijn. Aan de binnenzijde op 1/3 Van onder het zwaard bol geschuurd. Modelbouw met de bandschuurmachine. 20200705_113209.jpeg
     
    TIMBERWOLF, Hoosterw, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    je kan er ook nog altijd kaas en worst opleggen. :)
     
    Mees Ippel vindt dit leuk.
  16. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    Ik weet niet of het in de 17e eeuw al gebruikelijk was, maar tegenwoordig hebben de zijzwaarden van platboomde schepen het profiel van een vliegtuigvleugel. Door de lift die ontstaat als het zijzwaarde door het water beweegt, neemt de effectiviteit van het zijzwaard als middel om afdrijven te voorkomen enorm toe.
     
  17. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Dag André,
    Wel het bolle aan de binnenzijde, maar niet het holle aan de buitenzijde, die blijft gelijk het origineel vlak (beetje het profiel van een beginnersvliegtuig)
     
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    dit zegt Wiki: "Aan de buitenzijde is een zwaard meestal niet plat, maar hol met de grootste diepte op ongeveer een derde van de breedte, gerekend vanaf de voorkant. Sommige grote vrachtschepen, als tjalken en klippers hebben mogelijk plat/bolle zwaarden vanwege de breedte van deze zwaarden, maar de lange en smalle zeezwaarden van de vissersschepen zijn alle hol van buiten en bol aan de binnenkant. Hierdoor ontstaat een vleugelprofiel en de lift wordt dikwijls nog versterkt door de strijkklampen zodanig te plaatsen, dat het neergelaten zwaard een hoek van 5 tot 7 graden met de lengteas van het schip maakt." Bron Wikipeadia

    dus volgens mij is dat brede zwaard correct zo
     
    Mees Ippel vindt dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het blijft gewoon een heel mooi gemaakt zwaard.:worship::yes:
     
    Mees Ippel vindt dit leuk.
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi gemaakt
     

Deel Deze Pagina