Een Statenjacht

Ha, oke, is moeilijk te zien als ze ondersteboven ligt.

Bekijk het een beetje als een vliegtuig( ben een leek hierin) wat gebeurt er als je de vleugels te ver naar voren of achter schuift. Raar vlieggedrag vermoed ik.,vooral in bochten.

Daarom later een beetje spelen met de exacte plaats van de kiel ,tot je ziet dat de boot in evenwicht is en normaal vaargedrag vertoont.
 
Van boven ziet het er dan zo uit.
20200627_155737.jpeg
 
Denk nu ook al aan een systeem om de boot uit het water te nemen. Ofwel 2 bevestigingsogen in de romp om ze uit het water te halen of werken met 2 hijslussen buitenkant romp. Voor het tweede moet je niks doen. Voor het eerste kan je er nu nog gemakkelijk maken
 
eventjes nog een boek bijgehaald voor de vorige opmerking :



op het linkse blad zie je hoe je het draaipunt van de boot kunt zoeken.


20200628_205705[1].jpg



op het rechtse blad zie je de invloed als het lateraalzwaartepunt van het schip SL en de totale som van de zeilen SA niet overeenkomen.

20200628_205740[1].jpg




een andere methode om SA te zoeken

20200628_205854[1].jpg
 
Mooi boek heb je daar Newbie ! Als ik het goed begrijp is het principe, hoe verder de kiel naar voren zit hoe loef gieriger de boot wordt. Moet zelf nog een kiel maken voor mijn Regina kotter dus deze info is voor mij ook interessant.. Heb overigens nog eens gegoogled op "Kutter Hotspur" en dat resulteert in dit pdf :

http://www.minisail-ev.de/mb/mb-05-05/mb-05-05.pdf

Groet,

Arjan
 
Je moet eigenlijk zien dat de punten sa en sl samen op 1 lijn liggen. De windkracht zal via de zeilen overgebracht worden naar de romp. Sa is de resultante van alle zeilen . Sl is uw draaipunt van de boot. Wijken deze van elkaar af dan krijg je een moment (kracht) waardoor je boot niet meer rechtdoor gaat varen maar waarbij je heel de tijd moet gaan bijsturen.
 
Je ziet ook op de foto's, afhankelijk van welke zeilen ze gebruikt,of ze neutral of loefgierig zeilt. Bij onze boten staan meestal dezelfde zeilen in gebruik. We kunnen geen zeil laten zaken of heisen tijdens het varen.
 
Toch nog een beetje het gevoel met de vleugel van een vliegtuig bezig te zijn. Aan de binnenzijde op 1/3 Van onder het zwaard bol geschuurd. Modelbouw met de bandschuurmachine.Bekijk bijlage 382653

Ik weet niet of het in de 17e eeuw al gebruikelijk was, maar tegenwoordig hebben de zijzwaarden van platboomde schepen het profiel van een vliegtuigvleugel. Door de lift die ontstaat als het zijzwaarde door het water beweegt, neemt de effectiviteit van het zijzwaard als middel om afdrijven te voorkomen enorm toe.
 
Dag André,
Wel het bolle aan de binnenzijde, maar niet het holle aan de buitenzijde, die blijft gelijk het origineel vlak (beetje het profiel van een beginnersvliegtuig[emoji6])
 
dit zegt Wiki: "Aan de buitenzijde is een zwaard meestal niet plat, maar hol met de grootste diepte op ongeveer een derde van de breedte, gerekend vanaf de voorkant. Sommige grote vrachtschepen, als tjalken en klippers hebben mogelijk plat/bolle zwaarden vanwege de breedte van deze zwaarden, maar de lange en smalle zeezwaarden van de vissersschepen zijn alle hol van buiten en bol aan de binnenkant. Hierdoor ontstaat een vleugelprofiel en de lift wordt dikwijls nog versterkt door de strijkklampen zodanig te plaatsen, dat het neergelaten zwaard een hoek van 5 tot 7 graden met de lengteas van het schip maakt." Bron Wikipeadia

dus volgens mij is dat brede zwaard correct zo
 
Back
Top