Een X craft bouwen

Discussie in 'Duikboten' gestart door Joop.O.H., 30 okt 2006.

  1. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi Raf

    bedankt voor de duidelijke foto,zo wordt hij ongeveer,dit is n.m. het eerste type want de latere bouw serie's hebben toch wat afwijkingen.

    Lex,Je heb hier gelijk in, want ik heb de duiktanks al een beetje verplaatst omdat ik de WTC niet kan verplaatsen en de rest maar aftrimmen.
    De tanks krijgen ook ieder zijn eigen ontluchtings ventiel ,dan kunnen ze elkaar niet beinvloeden anders zijn het net communicerende vaten en de natuurwetten laten zich niet dwingen.

    Hi die Erik,Ik heb hem verleden week nog meegenomen naar de club,maar je was er toen niet,zal hem over een paar weken nog een keer meenemen dan zitten ook wat meer toeters en bellen aan.

    Gr Joop
     
  2. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    op het forum van de subcommittee bouwt de heer "Seadog" de X52 Shrimp van OTW,
    (general -> what is on everybody's workbench)

    wellicht leuk om contact te leggen ?
     
  3. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi Ronald

    Ik heb het gezien ,maar mijn engels op schrift is niet voldoende om hier contakt mee te zoeken.Het eerste engels wat ik op zee leerde was;thea-time,coffee-time en shore-time en daarna wat meer ,maar schrijven...Ik ben ook al een beetje van de oude garde ,toen was engels nog niet zo in.Ik blijf het in iedergeval volgen en nog bedankt voor de tip.

    Gr Joop
     
  4. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi allen

    Hier een kleine update over mijn X-craft.
    Ik heb niewe duiktanks moeten maken omdat de slingerschotten in de oude tanks onderling een te grote afstand hadden waar door hij niet cotroleerbaar was tijdens onderwatervaart,ik ben nu bezig met het uittrimmen wat nog een heidens karwij is.

    Hier onder ook nog wat foto's



    [​IMG]


    [​IMG]

    Hier is hij in vol ornaat.

    [​IMG]

    En nu is hij op oorlogspad
    [​IMG]


    Gr.Joop
     
  5. bochie

    bochie Guest

    :thumbsup:
    proficiat
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Van mij ook gefeliciteerd! Ze ziet er 'gevaarlijk' uit zo in het zwart. :thumbsup:
     
  7. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    joop gefeliciteerd ziet er prachtig uit.
    groeten fred
     
  8. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Hoi Joop,

    Even terug kijken. Begonnen op 30 oktober, en op 18 februari ''bijna'' klaar!!! Wie doet dat na! 8O

    Mag jij ook al onder werktijd bouwen? :lol: :lol: :lol:. Petje af, het ziet er perfect uit.

    Douglas
     
  9. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Bedankt voor de complementen.

    Hij is nog niet helemaal af,zo wil ik nog lasnaden aanbrengen en daar heb ik geen ervaring mee.
    Ik zit zelf te denken om van een rol isolatietape dunne plakjes af te snijden en die er dan op te plakken en over spuiten,ik heb het nog niet geprobeerd,of heeft iemand een beter idee?

    Hij uittrimmen is gisteravond aardig gelukt.boven zowel onderwater lig hij horizontaal,maar ik denk dat de duiktanks toch aan de lange kant zijn,als ik hem onderwater naar voren of naar achter beweeg heeft hij toch neigingen om voor of achter lastig te worden en dan blijft hij ook zo liggen als ik stop,de tanks blijven van onderen gewoon open ,ik kan ze niet afsluiten met een kingston klep zoals dat in het echt gebeurd.Ik zal er eens overnadenken hoe ik dit op ga lossen,komt tijd komt raad.

    Gr.Joop
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Joop,

    De lasnaden zou je ook net zo kunnen doen als op de XXI (die van Robbe dan....) Met 1mm brede Oracover (of andere) sierstrips erop plakken, en dan overspuiten. Krijg je dit:

    [​IMG]
    (PS wie het foutje ziet krijgt een borrel van me! En ik bedoet niet de spoelgaten bij de torpedodeuren)

    Na het spuiten:

    [​IMG]

    Dit is dan met alleen de grondverf er nog op, met een laagje of 3 verf gaan de 'scherpe' kantjes er wat af, en wordt het realistischer.

    De naden erin krassen is ook een optie, maar met tape werkt makkelijk.
     
  11. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Lex,

    Die Lasnaad die van onderaf doorloopt de onderste torpedo deur in?

    Groeten,

    Mierenneu......... Jan
     
  12. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Lex,

    Ziet er zeer netjes uit, enne muggeziften over
    las naden daar doen we niet aan mee :lol:
    Ik ben nu ook bezig met de lasnaden, wel
    zonder elektroden 8O

    Gr.Rob
     
  13. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Lex,

    Ik ga voor de borrel,

    Jan.
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Jan,

    Die hou je van me tegoed!!! Dat was 'm inderdaad! :p
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo

    die plakband heb ik ook gebruikt en zo ook op de U47
    het is een hele klus maar het resultaat mag er dan ook zijn
    andere plakband zou ik niet gebruiken dan deze
    deze is echt overal evendik en je kan die in verschillende breedtes krijgen
    doordat je romp nu zwart is kan je witte plakband gebruiken deze is op de donkere achtergrond dan beter zichtbaar als je aan het plakken bent
    als je dan nog de nieten set bij dream art besteld dan krijg je echt een heel mooi effect op je boot
    groeten raf
     
  16. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Joop,

    kan je nog iets vertellen over hoe je de kleine details hebt gamaakt ?
    bijvoorbeeld dat luik met schroeven op het voordek.

    hoe pak je dat aan ?
     
  17. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi joop
    ik zat dit nog even te lezen maar hoe zit de ontluchting van je zijtanks,want wat jij beschrijft is dat hij voor en achterover valt , dat moet dus een lopende luchtbel zijn of dat de waterspiegel te veel ruimte heeft. meer compartimenten die hun eigen ontluchting hebben.
    gr. fred
     
  18. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi Fred


    Ja Fred, de duikproeven zijn nog geen succes,Ik dacht even een paar duiktanks te maken en dan vol laten lopen ,maar het pakte heel anders uit dan ik had verwacht.

    Ik heb de duiktanks een beetje op schaal gemaakt,maar als duiktank waren ze een beetje te lang,als hij voorover lag kwamen de voorste compartimenten droog te staan en dan blaas je alleen maar lucht en komt hij niet meer boven.Hier na heb ik de buitenste compartimenten buiten werking gezet,dus ook minder drijfvermogen,maar dan lig hij bijna helemaal onderwater en dat is niet de bedoeling.De tanks heb ik van rioolering pijp gemaakt waarvan de wand vrij dik is en dus veel te zwaar,maar de afmetingen kwamen mooi overeen met de schaalmaat.Ik heb nu hemelwaterafvoerpijp gehaald en die ga ik nu door warm te maken op de juiste afmeting vervormen en dan wordt hij een derde van het gewicht van de oude tanks,dus met het zelfde volume meer drijf vermogen.
    Ik ontlucht en blaas gezamelijk op alle compartimenten te gelijk anders heb ik voor elk compartiment een ventiel nodig en daar is geen ruimte voor in mjin WTC.

    Ik laat nog van mij horen hoe het afloopt met de nieuwe duiktanks.

    Gr.Joop
     
  19. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi joop
    kreeg geen plaatje hier.
    ik bedoelde boven in de tank verdeling in meer compartimenten die ieder een eigen ontluchting hebben naar een centrale buis (blazen en ontluchten)dat was het idee.
    gr.fred
     
  20. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water

Deel Deze Pagina