Een X craft bouwen

Joop,

Had je deze al:

scan0003.jpg

Groetjes:

Mathijs

Hi Mathijs

Deze foto had ik nog niet,is er ook een legenda bij wat die nummers beteken?

Ronald,die site heb ik als lijdraad gebruikt om de boot de bouwen en heb de tekening uitlaten vergroten bij een print shop.

Ik ben nu met mijn laatste duikproeven bezig met de nieuwe duiktanks,over de resultaten kom ik binnenkort op terug.

Gr Joop

Joop,

De foto komt uit het boekje Midget Submarines door Paul J. Kemp. De volgend legenda zat er bij:

1) 3,570 lb explosive charge attached to the hull.
2) Induction mast: in this case folded alongside the casing. In X, XE and X51 series the induction mast could be folded as shown. In the XT series craft it was a fixed structure.
3) Single propellor and hydroplanes.
4) Dome for type 1251 sonar set: X51 series only.
5) Housing for the teliscope/periscopic persiscope: X51 series only. X, XT and XE series carried a simpler periscope only instrument.
6) Hinged antennae used for resting against target's hull while the diver attached limpet mines: XE and X51 series craft only.
7) fixed periscope used when negotiating nets or other opstacles: X51 series only. X and XT series carried a fixed periscope further aft while XT series craft did not carry such an instrument.

Daarnaast staat er nog het lot van alle X-crafts in het boekje vermeld. Mocht je een bepaalde craft in gedacvhten hebben dan kan ik je zijn lot mailen.

Groetjes:

Mathijs

Hallo mede duikbootbouwers

Ik heb de laatste duikproeven achter de rug wat nogal hoofdbrekens heeft gekost.

Ik heb nieuwe duiktanks moeten maken ,de eersten waren veel te zwaar,ze konden nauwelijks zijn eigen gewicht drijvent houden laat staan de rest.

De eerste duiktanks hadden een gewicht van 1,3 kg en een inhoud van1,7 liter,de nieuwe tanks wegen 0,6 kg met de zelfde inhoud.dit is voldoende om de boot nog net drijvend te houden met bijna volle duiktanks en als ik nog 100 gram drijfgas in mijn voorraadtank heb kan hij met volle duiktanks niet meer duiken."safety first"

De ont en beluchting van de duiktanks gaf ook nog een probleem.Om dat de duiktanks aan de zij kant zitten moet de onluchting met een minimale weerstand gebeuren en de gaten waar de compartementen mee verbonden zijn heb ik moeten vergroten van 5 mm tot een doorsnede van 10 mm anders ging hij scheef hangen of naar BB of naar SB.

Ook heb ik de pneumatiek moeten aan passen want ik wilde alles met één schakelaar bedienen voor zowel duiken als stijgen ,hiervoor heb ik een schemaatje gemaakt voor de geintereseerden die ik hieronder geplaatst heb.

De boot heeft een lengte van 1.25mtr en een gewicht van 13 kg,ik heb hem beneden de 15 kg willen houden en is mijn mooi gelukt.Meestal is het zo dat eigen bouw zwaarder is dan een bouw pakket om dat meestal de materialen die je gebruikt dierekt voorhanden is en meestal zwaarder dan dat wat bij een bouwpakket meegeleverd wordt.

duiktankregeling002si9.jpg

Gr.Joop

Back