Eerste 6-kanaals na 4-kanaals

Ik vlieg nu al een tijdje met verschillende 4-kanaals FP helis ( WL 911, MJX F47...) en dat begint aardig te lukken. Ik zou nu de overstap willen maken naar 6-kanaals heli, en heb daarvoor een paar blades in gedachten (reden daarvoor is het makkelijk aan onderdelen geraken in Nederland en Belgie, bij andere merken ondervind ik dat dit soms lastiger is, of zie ik dat mis) Ik weet dat er goedkopere merken zijn, maar bij die heb je dan weer het nadeel dat je ze niet zoals bij blade aan je eenmalige aangekochte spektrum zender kan binden ( of zie ik dit ook weer verkeerd)

Ik zou als eerste aankoop een MCPX-BL kopen, omdat ik vooral binnen ga oefenen ( geen 3D, eerst de gewone hover en andere toestanden). Ik hoor nu dat de brushless MCPX veels te heftig zou zijn als eerste CP heli en ik beter de gewone MCPX zou kopen, maar gezien het geringe prijsverschil zou ik toch liever voor de BL gaan.

Nu heb ik me al redelijk wat ingelezen betreffende throttle en pitch curves, D/R instellingen met de nodige expo. Ik heb een paar instellingen gevonden die de overstap van de FP naar de CP redelijk vloeiend zouden moeten laten verlopen, maar ik vind deze alleen voor de gewone MCPX, zouden die ook voor de BL versie werken?

Ik zou beginnen met de spektrum DX6i zender...

Ik ga samen met de heli ook een Phoenix flight simulator bestellen, en een Blade 130X en 450 staan ook op mijn verlanglijstje :p

Zijn de blade toestellen degelijk, of zijn er nog andere merken aan te bevelen?

1 tip, als beginner zou ik de 130x even links laten liggen.

Wil je echt vooral binnen oefenen is de nano cpx de beste keuze, de mcpx Bl is hiervoor echt niet geschikt.

De mcpx Bl is dan een mooie opvolger ipv de 130x.

Met de dx6 kan je verder zolang je E-heli's blijft vliegen dus dat lijkt me een goede keuze.

Ik heb ze allemaal dus op dat gebied ben ik ervaringsdeskundige ;-)

Laatst bewerkt:
Kan je met de Nano CPX ook al eens buiten komen Punie? Met de kleine 4-kanaaltjes die ik hier heb is daar in het geheel geen sprake van hoor, minste zuchtje wind zijn die oncontroleerbaar...

De nano is exact gelijk aan de mcpx bl alleen kleiner, hetzelfde geldt voor de mcpx bl tegenover de 130x, alleen vraagt die laatste om wat gepruts om goed vliegend te krijgen.

Ik heb ontzettend veel geleerd door mijn oude mcpx v2, waarvan de staart niet goed hield, daarom is deze bl versie eigenlijk super, en ik zit ook al te denken om eentje te kopen voor de fun. Zeker nu de dagen warm zijn, en het 's avond nog goed te doen is met nul wind, dan vorder je met grote stappen per dag met zo'n mcpx bl.

Daarom is de beslissing ook makkelijk, ga voor een mcpx, bestel 2 batterijen erbij, dan heb je er 3 in totaal, en een andere lader, dan kan je 3 batterijen tegelijk opladen met zo'n kabel en ben je klaar om te leren.

Ik heb gisteren met de nano nog eens buiten gevlogen. Is goed te doen ook al was er een beetje wind.

De mcpx V2 is wel beter buiten maar je gaf aan dat je vooral binnen wou oefenen dus blijft de nano volgens mij de beste keuze voor jou.

Binnen is dat gewoon wat hoveren en rustig rondvliegen hoor, buiten zou ik dan wat verder kunnen vliegen he, ook rustig natuurlijk...met dit mooie weer vlieg je toch sneller eens buiten denk ik he... en binnen kan ik ook veel op de sim oefenen natuurlijk... maar het is wel belangrijk dat de eerste 6ch heli die ik koop ook binnen kan.

Ik heb een paar filmpjes gezien met throttle en pitchtcurves die de gewone mcpx een pak rustiger maken voor een beginner, ook met de nodige D/R expo, als deze voor de gewone mcpx kunnen moeten die toch werken op de BL versie ook dacht ik? Eigenlijk kost de BL maar een goeie 30 euro meer dan de gewone mcpx he...

Op den duur zie je door het bos de bomen niet meer natuurlijk

Vanwaar ben je eigenlijk?

Misschien kan je eens bij iemand langs gaan die beide heeft zo kan je met eigen ogen zien wat ik probeer te zeggen ;-)

Als je zin hebt in een uitstapje naar Limburg ben je in elk geval welkom.

Maak er een weekendje van met vrouw/vriendin, die vind de bloesemroute vast leuk ;-)

Ik heb de walkera toestellen reeds bekeken Schiksie, en ze zien er idd heel degelijk uit en kosten een pak minder dan bv blade, alleen ik vind geen webshops in Belgie of Nederland die de onderdelen ervan verdelen, en ik vind dit een redelijk belangrijke factor in de beslissing welk toestel te nemen...

Peter

Hoe meer je er over gaat lezen, hoe minder je kan besluiten welk model je wil...:p

In eerste instantie wou ik een MCPX BL, omwille van de BL motoren, webshop raade mij dit af en zei me dat ik er weinig plezier ga aan hebben wegens te hevig...

Webshop raad me de Nano CPX aan, is volgens hen wat makkelijker tam te maken via de zender en is volgens hen de ideale eerste CP heli...

Anderen raden me de MCPX V2 aan, ben daarover ook serieus aan het twijfelen...

Inmiddels duiken een paar minder gekende en goedkopere merken op...

Besluit: ik ga waarschijnlijk eind volgende week een eerste mini CP heli kopen, ik weet alleen niet dewelke....:o

1 voordeel, zender keuze staat vast, wordt de DX6i :p

Als je gaat kiezen tussen de nano en mcpx v2 moet je gewoon eens nadenken waar je het meest gaat vliegen.
Binnen of buiten.

Als het antwoord binnen is gewoon voor de nano gaan en voor buiten de mcpx v2.

De nano is buiten ook wel te vliegen maar de mcpx v2 kan net wat meer wind hebben.

dan kun je misschien beter meteen een grote stap groter overwegen

minder windgevoelig, dus kun je ook veel vaker buiten vliegen
beetje maatje 450 is dan prachtig..

dat kleine grut (klinkt wat oneerbiedig, maar het is wel zo) waait gewoon snel van zijn plek, en is doorgaans erg schichtig van aard
windkracht 1 zal een beetje de max zijn voor een gemiddelde vlieger

450 heb ik zelf een keer met windkracht 5 gevlogen.. Dan is het al een tijdje niet leuk meer vliegen, maar kan wel
windkracht 3 is iig nog goed te doen

Bedankt voor de tip student, ga hier vast en zeker rekening mee houden... :thumbsup:

Al denk ik dat je de eerste keer op je benen staat te bibberen als je zo'n grote heli bestuurd :)

en toch gaat dat snel voorbij :mrgreen:

Zeker als je erachter komt hoeveel prettiger het eigenlijk vliegt..
maar dat is een keuze, iedereen maakt die voor zichzelf

Back