Eerste 6-kanaals na 4-kanaals

In dat geval zou ik inderdaad ook de waardes uit de manual aanhouden. Ik antwoordde alleen op je vraag of het + of -50 moest zijn.

We wonen jammer genoeg wat ver uit elkaar ja anders wou ik je graag helpen waar nodig.

Lees het algemene kennis sticky "ff" door...

Om eerlijk te zijn, ik heb echt schijt aan al die % en - en + waardes die doorgegeven worden.
Jouw heli is hun heli niet, jij vliegt niet zoals hun.
Leer zelf wat alles betekent.

Als jij domweg een -50 naar een +50 veranderd, kan het makkelijk zijn dat je opeens een goeddraaiende heli om zeep helpt.
Ga nou eerst eens kijken en meten wat de heli werkelijk doet.

Dan hoef jij hier die waardes ook niet te vragen, dan heb je die zelf al gevonden.
Pitch en throttle zijn meerdere meningen over,cmaar ook daarvan staat een heel verhaal in de sticky

Heli's zijn ingewikkeld spul, maar zo erg is het ook weer niet.
Het is allemaal logisch spul, redelijk goed te volgen zolang er geen estab op zit. En zelfs dan is het nog redelijk logisch, alleen lastiger met afstellen
Maar, de algemene kennis sticky verteld dit allemaal...

@frocky

sorry dat ik jou nu verwar met mijn post.
bij alle heli's (CP heli's) van mij lagen die waarde altijd rnd de 50 maar dit stond ook zo in mijn manual die ik bij mijn heli's kreeg

als de waardes die jij omschreef ook zo in de manual staan , dan deze ook zeker zo aanhouden.;)

Nick

Geen probleem hoor Nick, was gewoon even in paniek omdat de waardes van jou helis en die van mij toch een pak schelen he ;)

als bij jou de linkjes op een ander gaatje in de servo hevel zitten, kan dat makkelijk...

Dat heb je vlot gedaan :mrgreen:

Als je nog op en/of aanmerkingen erop hebt, ik hoor het graag...
soms ziet een ander net even wat andere onduidelijkheden

Gewoon de waarden voor intermediate settings uit de manual aanhouden... dat werkt (stick beweging wel uiterst klein houden).

Ben er zelf iets meer dan een jaar geleden mee gestart. Een paar weken geleden eerste crash gehad, maar omwille van ander project nog niet de tijd gehad om nieuwe onderdelen te bestellen...

zie dit draadje:
een-400-450-size-cp-heli-temmen-voor-een-beginner

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoveren lukt al aardig met de Nano cpx... maar met de 450 durf ik nog niet, ik verlies nog te vaak de controle op de sim... en aangezien de sim als makkelijker wordt omschreven dan "in het echt" gaat het nog een tijdje duren eer ik het aandurf...:)

In phoenix is hoveren eigenlijk moeilijker dan in het echt..
Mijn 450 met 3gx blijft moeiteloos een tijdje hands off hoveren.
Als je gewoon tail in blijft ..
Gewoon proberen..
Alleen de kracht van de 450 zal even wennen zijn in vergelijking met de nano :D

In phoenix is hoveren eigenlijk moeilijker dan in het echt..
Mijn 450 met 3gx blijft moeiteloos een tijdje hands off hoveren.
Als je gewoon tail in blijft ..
Gewoon proberen..
Alleen de kracht van de 450 zal even wennen zijn in vergelijking met de nano :D

Ik heb al de eerste oefeningen van Radds gedaan Waxweazle ( gewoon staart op zijn plaats houden en heli licht maken) en ik moet zeggen dat mijn knieën bij manier van spreken beginnen knikken als ie op toeren is :p

Rustig opbouwen, tot de slappe knieen een beetje over zijn

Hooveren, en in elkaar zakken is niet handig :mrgreen:

Gewoon opbouwen, op een gegeven moment ga je merken dat je eigenlijk al hoovert

Dan niet opeens een bonk gas geven om op 1 meter te komen vanwege dat duiveltje "grondeffect", gewoon lekker laag blijven.
Gromdeffect maakt de heli wat minder stabiel, maar niet zo extreem dat het onhoudbaar is.
Je moet het andersom zien, als het laag lukt, is hoger alleen makkelijker

Lekker op het gemakkie, niet over je gevoel heen
Vertrouwd raken met wat je doet, dan crash je het minst

Er is één ding dat ik niet goed begrijp in de "algemene kennis" Student.
Bij throttle en pitch curve schrijf je:
Throttle/pitch curves
In de regelaar hebben we, als het goed is, een soft start ingesteld.
Hierdoor kun je de stick volgas zetten, terwijl de motor op zijn gemakje optoert.
Hierdoor kun je dus een heel stabiel toerental instellen, zonder op het optoeren van de motor te hoeven letten.
Heb je nl geen softstart, zul je met de stick zelf rustig op moeten toeren. Doe je dit te snel, kun je de tandwielen wel eens kaalscheren.

Hoe stel je in de regelaar een soft start in?

Volgens mij is bij een 450 3d niets in te stellen in de ESC en staat dit af fabriek in softstart. de enige instelling is dat je kunt schakelen tussen 4,8 en 6V maar dit is overbodig omdat als ik mij niet vergis de staart servo maar 4,8-5V aankan.

Bij de blade kan dat idd niet, als ik mij niet sterk vergis...

Maar als deze optoeren, zie je ook dat dit met een stevige partij geweld gaat

Je kunt je voorstellen, dat wanneer een tandwiel net niet helemaal lekker is, of er meer vermogen op de heli komt te staan, de motor zonder problemen de tandwielen kan strippen.
Sterker, de grote heli's kunnen dit soms in flight...
Dus optoeren is dan lastig.. Iig, om dit te doen zonder dat de tandwielen hun uitsteeksels verliezen

In mijn ogen is een soft start onmisbaar.
Het kan zonder, maar dat geeft wat stress met optoeren

Yes..... eerste (mini) hover is een feit :D
Raad van Waxweasle opgevolgd en gewoon geprobeerd...
Was in feite zonder ik het wist, was wat heen en weer aan het schuiven over de vloer, ineens hing ie een cm of twee boven de grond :o
Rustig weer neergezet, even diep geademd... en weer vertrokken, nu een 10 tal cm boven de grond gebracht en rustig gehooverd, hoewel de servo's slecht op 50% staan reageert dat toch vrij direkt, maar het is contoleerbaar, heb toch een minuutje of twee op die hoogte gehooverd...

Ondervonden nadelen:

De staart bibbert bij correctie soms heel hevig over en weer, nog even alles nalezen over de gear...

De originele blade 450 training gear past van geen kanten, heel wat gestuntel om hem er op een deftige manier onder te krijgen

Grootste probleem:

Ik zet de zender aan en zet de throttle hold aan, ik sluit de batterij van de heli aan, alles normaal, heli maakt een muziekje en is er klaar voor, echter, van als ik de throttle hold af zet beginnen de bladen zachtjes te draaien, in normal mode met stick gans naar beneden en de L setting van de throttle curve op 0%.

Even bind procedure herhaald, probleem opgelost... tot ik de tweede batterij er in stak, weer zelfde probleem, van als ik throttle hold af zet gaan de bladen zachtjes draaien met de stick gans naar beneden :confused:

Laatst bewerkt:
de staart:
gaat deze snel heen en weer na links en na rechts = gain lager zetten
gaat deze als een dweil heen en weer = gain hoger zetten
gaat de staart op en neer na boven en na onder = toerental te laag

wat betreft het draaien met gashendel na onder:

trim van het gas helemaal naar beneden?
mischien moet je even de handleiding na lezen hoe je het gas moet ijken
de esc moet je inleren wat het max en min is van je gashendel
dit staat meestal in de handleiding beschreven

meestal is het :
zender aan
gashendel op volgas
accu heli aansluiten
nu geeft de esc een piepje of speelt een muziekje
gashendel weer omlaag
klaar

maar lees even voor de zekerheid de handleiding
haal ook de main blades er even af voor ongelukken te verkomen
ook zou ik de gascurve (voor norm) linair zetten voor het inleren van je min en max gas dus 0-25-50-75-100
na het ijken kun je deze weer terug zetten na wat je had ingesteld
gr Nick

Over gas ijken niets terug te vinden in de handleidingen...
Procedure gedaan zoals jij ze omschreef Nick ( wel main blades af gedaan)
Alles klopt zoals jij het schrijft, met gashendel boven tuut de heli constant, omlaag doen geeft muziekje...
Helaas dit biedt geen oplossing, afkoppelen batterij en weer aansluiten met throttle hold, dan throttle hold af en de bladen beginnen zachtjes te draaien.
Heb het voorlopig opgelost met de subtrim van de throttle op -1 te zetten en dat werkt, maar het zou zo niet hoeven te gebeuren met nieuwe zender en heli vermoed ik?

Taile trilt snel heen en weer dus gyro moet omlaag, in norm staat ie nu op 77.5%, per 0.5% dalen dan maar?

Peter

zou eigenlijk niet mogen nee , maar heb dit probleem al eens vaker gehoord!!
als een subtrim voorlopig de oplossing bied prima
zal nog een zoeken mischien kan ik nog wat vinden op het net;)

gain steeds met 3 tot 5 procent verlagen

succes peter

gr Nick

Over gas ijken niets terug te vinden in de handleidingen...
Procedure gedaan zoals jij ze omschreef Nick ( wel main blades af gedaan)
Alles klopt zoals jij het schrijft, met gashendel boven tuut de heli constant, omlaag doen geeft muziekje...
Helaas dit biedt geen oplossing, afkoppelen batterij en weer aansluiten met throttle hold, dan throttle hold af en de bladen beginnen zachtjes te draaien.
Heb het voorlopig opgelost met de subtrim van de throttle op -1 te zetten en dat werkt, maar het zou zo niet hoeven te gebeuren met nieuwe zender en heli vermoed ik?

Taile trilt snel heen en weer dus gyro moet omlaag, in norm staat ie nu op 77.5%, per 0.5% dalen dan maar?

Peter

Ben je zeker dat throttle curve in normal mode wel degelijk op 0 staat in low position? Je hebt die mss per ongeluk op een halfje staan?
Ik heb een BNF Blade 3D met een DX6i gebonden en dat werkte meteen perfect.

Controleer ook meteen even of de 2 houders van de tailservo wel volledig klemmen rond de tailboom. Was bij mij eerst niet het geval. Anders blijf je gyro gain bijstellen.

zie: een-400-450-size-cp-heli-temmen-voor-een-beginner-6 , post 89

Laatst bewerkt door een moderator:
Back