Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Justin,

in Steenwijk zal ik je wel even helpen met de idle up, stelt niet zo veel voor.

Gr. Roy

Heb ik een vraag, wanneer in steenwijk en waar? Ik vlieg al een klein jaar met mijn king 2, en het lijkt mij ook zeer leuk om hierbij aanwezig te zijn.

Laters

Lunatic

Bami accu's

Zo vandaag de HBK II maar weer eens opgetuigd, zijn eigen ESKY ESC weer gemonteerd, ik wil zondag ook met de HBK II vliegen.
Gisteren meende ik dat een van de nieuwe bami accu's naar mijn gevoel wat minder capaciteit had, dus dat ding maar eens in de HBK II gezet.
Normaal vlieg ik 10 a 11 min met mijn 1800mA Zippy accu, de Energy EC power 2200mA accu kon met moeite de 13 min halen.
Ze zakte op het laatst behoorlijk in.
Ze hangt nu aan de lader en ben benieuwd wat er zo ingaat. Ik overweeg toch om een EVO flightpower te gaan kopen voor de Trex 450.
Zoals ik een heleboel postings geleden schreef... die dingen halen never nooit de 25C. Ik schat ze max 15C. :?Goed niet zeuren.. in de HBK II doen ze het wel. :neutral:

Maar het belangrijkste de HBK II is vliegklaar voor zondag! :D
Frans ... W

PS.
Accu is net klaar met laden... en er is maar 1397mA in gegaan... dus dat ding is gewoon naadje... dit is ongeveer wat ik ook met de Trex laad na 7m30. De 1800 Zippy laad meestal 1450....1550 mA... Dus conclusio.. toch maar een echte lipo aanschaffen.
Ga er zo maar een bestellen... misscien dat ik hem nog voor het weekeinde heb.

Laatst bewerkt:
Vandaag heeft de postbode mijn huis weer aangedaan met een carbon staart en wat lagertjes. Toch wel grappig. Ik bestel 'no hurry' spulletjes in Hong Kong en 'sproedjes' bij Aerotronic. Die hebben alles steeds de volgende dag geleverd en alles dat ik nodig had (7 bestellingen) steeds op voorraad. Ik wil verder geen reclame maken maar ik ben toch blij dat er dit soort zaakjes zijn.

@ Frans: Ik heb nep lipo's van Mystery 2200Mah / 25C en deze doen het naar mijn idee best goed. Met beide hoover ik circa 12 minuten (handige timer op de DX6i) en dan hoef ik maar 1400MA bij te laden. Ik was bang nadat mijn ESC er tussenuit was gebrand en pas stopte toen ik seconden later de DEANS stekker los trok, dat die Lipo niet goed meer zou zijn. Na dit weekend kan ik melden dat ik geen verschil merk tussen de Lipo's. Volgend weekend meer eens de timer op 14minuten zetten; wellicht moet ik dan 2100MA laden :rolling:

Vandaag het hele ding zowat opniieuw opgebouwd. Het probleem met de staart is nu hopelijk verholpen, heb de pitch van de main rotor flink naar beneden moeten bijstellen in de nul stand, ik vermoed dat het daardoor kwam, teveel pitch op de main geeft liftoff bij lage toeren, hierdoor heeft de tail niet genoeg power / pitch en draait de heli constant tegen de klok in.

Dat is de theorie, het weer was dermate slecht dat ik nog niet heb kunnen kijken of hij uberhaupt weer lekker vliegt, dat is hopelijk iets voor morgen maar ben bang dat ik moet wachten tot het weekend.

Ik hoop dat volgende keer de meeting voor mij wat dichter bij huis is, dan kom ik zeker. (ik woon in Roggel, Limburg :P)

Groeten Frank

Moggeeeeeeeeeeeeeee wat een kl...ten weer weer vandaag.
Had gisteren nog wat vibratie in de kop zitten nadat ie opnieuw opgebouwd was. Ik had er nieuwe blades in gezet en daar zou het dan wel eens in kunnen zitten. Eigenlijk nog nooit een blad gebalanceerd dus wordt het daar wel eens tijd voor. Dus maar eentje besteld bij de bamibakker want die is lekker goeiekoop. 15 euries voor de Esky balancer. Daar kan ik hetzelf niet voor maken(ben ik overigens ook te lui voor hoor hahahah).Nou maar wachten of de postbode komt vandaag met de zender.:alien:

gr,
Frans

Nou de post is geweest en daar was de DX7. Het begon al weer goed. Ik had er een adapter bij besteld om hem op te laden. De originele hadden ze niet maar wel eentje van futuba. Helaas is het een engelse en die past hier niet in het stopcontact. Gelukkig had ik een verloop adapter maar die kan andersom in het stopcontact. Maakt niet uit want het is 220 wisselstroom. helaas kwam er rook uit de adapter en is die overleden.Snap er nix van hoe dat kan.Ik zie ook dat er 2 draden aan zo;n ding zitten. Moet ik dan voortaan transmitter en receiver opladen?
Weet iemand hoe ik aan de originele dapter van spectrum kan komen?

gr,
'Frans

Kan er mij iemand met volgend dilemma helpen ?

Heb 2200mA lipo's 20C en 1500mA lipo's 15C in combinatie met een Esky 25A ESC en 3800 BL...
Kom er niet uit hoelang ik in princiepe met deze lipo's zou mogen vliegen...

Gisteren bij het afstellen heb ik de 2200mA iets te ver leeggetrokken... De Imax lader deed lelijk... maar na even opladen als 2s en vanaf 11,6V dan terug herladen als 3s-balanced is alles toch nog goed gekomen...

Vragen :
1) bestaat er hier een rekenregel voor ?
2) bestaat er iets zoals een low battery alarm voor in je heli?
3) hoe doen jullie dat ?

Thanks again ...

Heb 2200mA lipo's 20C en 1500mA lipo's 15C in combinatie met een Esky 25A ESC en 3800 BL...

Gisteren bij het afstellen heb ik de 2200mA iets te ver leeggetrokken... De Imax lader deed lelijk... maar na even opladen als 2s en vanaf 11,6V dan terug herladen als 3s-balanced is alles toch nog goed gekomen...

Vragen :
3) hoe doen jullie dat ?

Thanks again ...

Peter,

Er bestaan inderdaad lipo's savers. Dmv een led die fel gaat branden of een zoemer. Er zijn div varianten en staan op allerlei sites. Ze zijn er ook in kombi met brandende ledjes voor de versiering. Ik hoor vaak dat deze "lipo savers" te laat aangaan maar ik gebruik hem er wel voor. Ikzelf heb de 2400 mysterys en daar vloog ik in het begin bijna 20 minuten mee. Inmiddels afgezakt naar 15 min door het vele gebruik.Van benno en Frans w hoor ik vaak het advies om een kook wekkertje te gebruiken en niet te lang te vliegen.Aangezien ik goeiekoope bami lipo's heb gebruik ik ze er ook naar.Zijn ze op bestel ik er gewoon weer 4.

gr,
Frans

Question

Stort je niet neer is het wel weer iets anders:D. Help, mijn Speed controller piept niet meer:bye:. Is zomaar ineens gebeurd. Iemand een idee of is ie kastjewijlen?

Groetjes,

Huub

P.S. lekker zonnetje alleen die wind.......

Nou de post is geweest en daar was de DX7. Het begon al weer goed. Ik had er een adapter bij besteld om hem op te laden. De originele hadden ze niet maar wel eentje van futuba. Helaas is het een engelse en die past hier niet in het stopcontact. Gelukkig had ik een verloop adapter maar die kan andersom in het stopcontact. Maakt niet uit want het is 220 wisselstroom. helaas kwam er rook uit de adapter en is die overleden.Snap er nix van hoe dat kan.Ik zie ook dat er 2 draden aan zo;n ding zitten. Moet ik dan voortaan transmitter en receiver opladen?
Weet iemand hoe ik aan de originele dapter van spectrum kan komen?

gr,
'Frans

Hee lekkere techneut...
Goed bezig..
Ik zou de DX7 gewoon met de lipo computer lader opladen ..
Je moet eerst effe de handleiding door lezen wat voor een accu in de DX7 zit. Dan snoertje van de adapter afknippen en uitspiltsen in + en - draad.. Welke is welke??? misschien effe nameten met een universeel meter en dan op de plus en min van je mystery/imax lader. Dan de lader instellen op de acuu type in je zender (waarschijnlijk een NIMH). Aantal cellen is bij die vorm van laden niet belangrijk...

Overigens heb ik ooit begrepen dat de futuba en de Graupner wel dezelfde aansluiting gebruiken voor het laden maar dat bij futuba de Plus en Min zitten omgedraaid...
Aangezien de DX7 meer op graupner lijkt zou dat misschien wel de reden van de kapotte adapter..

Als je er helemaal niet uitkomt neem je de zaak maar mee zondag..

Benno

Hee lekkere techneut...
Goed bezig..
Ik zou de DX7 gewoon met de lipo computer lader opladen ..
Je moet eerst effe de handleiding door lezen wat voor een accu in de DX7 zit. Dan snoertje van de adapter afknippen en uitspiltsen in + en - draad.. Welke is welke??? misschien effe nameten met een universeel meter en dan op de plus en min van je mystery/imax lader. Dan de lader instellen op de acuu type in je zender (waarschijnlijk een NIMH). Aantal cellen is bij die vorm van laden niet belangrijk...

Overigens heb ik ooit begrepen dat de futuba en de Graupner wel dezelfde aansluiting gebruiken voor het laden maar dat bij futuba de Plus en Min zitten omgedraaid...
Aangezien de DX7 meer op graupner lijkt zou dat misschien wel de reden van de kapotte adapter..

Als je er helemaal niet uitkomt neem je de zaak maar mee zondag..

Benno

Klopt Benno,

bij de DX7 is het net als bij de esky zender zo dat deze polen omgedraaid zijn. Ik laad de mijne met mijn robbe power peak fun omdat er een americaanse adapter bij zat.

Vragen :
3) hoe doen jullie dat ?

Thanks again ...

1. ja de reken regel hebben we een maandje of 2 terug uitvoerig behandeld in dit draadje..
Omdat je misschien niet helemaal terug wilt lezen even nog kort..
Uit een aantal metingen blijkt dat de HBK2 bij hooveren ongeveer 80 watt opneemt en max zo'n 15 tot 16 Ampere..
Uiteraard is dit afhankelijk van de gekozen setup en je vlieg gewicht..
Daarom hebben we toen een hooverfactor afgeleid. van 0,15 ..Ook hier geldt dat het weer een gemiddelde is.
Nu de reken regel..

Vlieggewicht in gram x 0,15 = hoover vermogen in watt. Dus 600grx0,15=90Watt
90 watt heb je gemiddeld nodig tijdens je vlucht.. Opstijgen kost wat meer en dalen wat minder...
2200mah 3S pakket geeft ongeveer 12V x 2,2 Amp = 26,4 Watt per uur x 60 minuten = 1584 watt per minuut / 90 watt hoover vermogen = 17,6 Minuut vlieg tijd...
De 15C geeft aan dat de maximale stroom afname 15x2,2 A = 37,5 Ampere mag zijn dus met je 16 Ampere zit je wel goed..

Uiteraard geldt hiervoor dat dit allemaal maximale waardes in een optimale wereld zijn. Omdat accu's nooit optimaal zijn (zeker niet uit hongkong) en je de accu nooit leeg mag trekken maar tot zo'n 80 of 90 % mag ontladen kun je dus 80% x 17,6 minuut = 14 minuut vliegen..

2. Ja ik vlieg zelfs met een lipo meter onboard en komt het signaal draadloos terug bij mij..

Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT Lipo Monitor 3S. A must have for all lipo users! $1.95!

Hobbycity Online R/C Hobby Store : Battery Monitor 2-6S $4.95

Hobbycity Online R/C Hobby Store : Wireless battery tracker (6s & up to 300mtr) 869.5Mhz $29.95

Pas op met de lipo meter die de alleen totale spanning meet.. meestal gaat 1 cel het eerst leeg en kan het dus zo zijn dat 1 cel 2,7 volt en de andere 2 nog 3,5.. Samen genoeg voor de lipo bewaking maar dodelijk voor je lipo..

Maar de kookwekker van de blokker werkt ook prima en dan registreren wat je weer bij laad zodat je weet of je verder/langer kan..

Benno

Klopt Benno,

bij de DX7 is het net als bij de esky zender zo dat deze polen omgedraaid zijn. Ik laad de mijne met mijn robbe power peak fun omdat er een americaanse adapter bij zat.

Dan dus nu de vraag..
De aansluit stekker is zo'n ronde stekker waar een gat in het midden zit..
Waar zit de plus en waar de min (buitenkant = min of plus???)

benno

Stort je niet neer is het wel weer iets anders:D. Help, mijn Speed controller piept niet meer:bye:. Is zomaar ineens gebeurd. Iemand een idee of is ie kastjewijlen?

Groetjes,

Huub

P.S. lekker zonnetje alleen die wind.......

BL of brushed motor??
BL, zitten de motor stekkers wel goed aangesloten (hij piept n.l, via de motor als luidspreker...)
Lipo wel goed..
werken je servo's wel...
Is de ontvang
er dus wel goed...
en zo kan ik door gaan..

Benno

servo

HELP!!!!!! weer een servo naar de kloten net 2weken oud:mad::mad: in mijn rotor cyclo waren alle 3 tegelijk vervangen nu bleef na de landing dus stuk te wezen niet gezien of op gemerkt bij het opstijgen dook hij meteen naar rechts boorde zich en lekker in het gras, alleen de rotor bladen gesneuveld, wie o wie heeft er een beter alternatief dan die KLOTEN servo's van esky is de towerpro 90 een goeie vervanger of moet ik het bij robbe of hitech wezen, iemand goeie ervaringen met andere servo's, want dit is niet leuk meer 2E cras door een servo is niet leuk:mad::mad:

groetjes fabian

HELP!!!!!! weer een servo naar de kloten net 2weken oud:mad::mad: in mijn rotor cyclo waren alle 3 tegelijk vervangen nu bleef na de landing dus stuk te wezen niet gezien of op gemerkt bij het opstijgen dook hij meteen naar rechts boorde zich en lekker in het gras, alleen de rotor bladen gesneuveld, wie o wie heeft er een beter alternatief dan die KLOTEN servo's van esky is de towerpro 90 een goeie vervanger of moet ik het bij robbe of hitech wezen, iemand goeie ervaringen met andere servo's, want dit is niet leuk meer 2E cras door een servo is niet leuk:mad::mad:

groetjes fabian

Gebruik de towerpro's..
Ik heb 6 towerpro's voor 15 euro uit Hongkong via ebay laten komen en heb er 3 op de king en 3 op de belt gezet op de kop..
Sinds dien geen servo's meer vervangen. Op de king moet je 2 extra m3 ringetjes gebruiken anders passen de achterste 2 niet goed.
De Esky werken wel prima op de staart...
Lekker snel en hoeft daar niet zo hard te werken.. de krachten op die servo tijdens een crash zijn ook niet zo groot dus blijven de tandwielen heel..

Duurdere servo's vind ik de king niet waard..

Benno

dan ga ik voor de tp-90 benno ik heb ook geen zin om 22 euri te betalen voor een robbe servo mij te duur voor de king, deze tower pro servo's zijn wel iets zwaarder heeft dat geen invloet op het vlieg gedrag? groeten fabian

lipo

ik gebrijk lipo's van 1500ma 15c ik zou niet weten hoe lang ik er mee kan vliegen :D maar zodra ik maar even merk dathet iets minder wordt gaat hij er uit met een simpele lader van 0.8A is hij met een uurtje fo 1 1/2 of 2 weer vol;) werkt perfekt heb er wel eens een timer naast gezet maar uit ervaring blijkt dat als de timer gaat de heli nog niet aan de grond is en hem niet meer op mijn landings plaats krijg maar hem ergens in het gras of zo moet neer zetten;) erg vervelend een stukje lopen zet hem liever voor mijn neus:cool::cool:

dan ga ik voor de tp-90 benno ik heb ook geen zin om 22 euri te betalen voor een robbe servo mij te duur voor de king, deze tower pro servo's zijn wel iets zwaarder heeft dat geen invloet op het vlieg gedrag? groeten fabian

Ik denk dat wij beginners dat niet zullen merken...
Anders moet je er ook geen 2x zwaardere accu in stoppen..
Benno

Back