Kan er mij iemand met volgend dilemma helpen ?
Heb 2200mA lipo's 20C en 1500mA lipo's 15C in combinatie met een Esky 25A ESC en 3800 BL...
Kom er niet uit hoelang ik in princiepe met deze lipo's zou mogen vliegen...
Gisteren bij het afstellen heb ik de 2200mA iets te ver leeggetrokken... De Imax lader deed lelijk... maar na even opladen als 2s en vanaf 11,6V dan terug herladen als 3s-balanced is alles toch nog goed gekomen...
Vragen :
1) bestaat er hier een rekenregel voor ?
2) bestaat er iets zoals een low battery alarm voor in je heli?
3) hoe doen jullie dat ?
Thanks again ...
1. ja de reken regel hebben we een maandje of 2 terug uitvoerig behandeld in dit draadje..
Omdat je misschien niet helemaal terug wilt lezen even nog kort..
Uit een aantal metingen blijkt dat de HBK2 bij hooveren ongeveer 80 watt opneemt en max zo'n 15 tot 16 Ampere..
Uiteraard is dit afhankelijk van de gekozen setup en je vlieg gewicht..
Daarom hebben we toen een hooverfactor afgeleid. van 0,15 ..Ook hier geldt dat het weer een gemiddelde is.
Nu de reken regel..
Vlieggewicht in gram x 0,15 = hoover vermogen in watt. Dus 600grx0,15=90Watt
90 watt heb je gemiddeld nodig tijdens je vlucht.. Opstijgen kost wat meer en dalen wat minder...
2200mah 3S pakket geeft ongeveer 12V x 2,2 Amp = 26,4 Watt per uur x 60 minuten = 1584 watt per minuut / 90 watt hoover vermogen = 17,6 Minuut vlieg tijd...
De 15C geeft aan dat de maximale stroom afname 15x2,2 A = 37,5 Ampere mag zijn dus met je 16 Ampere zit je wel goed..
Uiteraard geldt hiervoor dat dit allemaal maximale waardes in een optimale wereld zijn. Omdat accu's nooit optimaal zijn (zeker niet uit hongkong) en je de accu nooit leeg mag trekken maar tot zo'n 80 of 90 % mag ontladen kun je dus 80% x 17,6 minuut = 14 minuut vliegen..
2. Ja ik vlieg zelfs met een lipo meter onboard en komt het signaal draadloos terug bij mij..
Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT Lipo Monitor 3S. A must have for all lipo users! $1.95!
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Battery Monitor 2-6S $4.95
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Wireless battery tracker (6s & up to 300mtr) 869.5Mhz $29.95
Pas op met de lipo meter die de alleen totale spanning meet.. meestal gaat 1 cel het eerst leeg en kan het dus zo zijn dat 1 cel 2,7 volt en de andere 2 nog 3,5.. Samen genoeg voor de lipo bewaking maar dodelijk voor je lipo..
Maar de kookwekker van de blokker werkt ook prima en dan registreren wat je weer bij laad zodat je weet of je verder/langer kan..
Benno