Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Ik heb zondag in Steenwijk gevlogen met mijn reserve King2 die ik zaterdag net had afgebouwd (een barebone exemplaar, had ik gekocht voor de reserve onderdelen, maar heb hem toch maar vliegklaar gemaakt, ik heb er nu dus twee :D).
Daarin heb ik de 3100kv motor met 11T geschroefd die ik toch al had liggen.
Eigenlijk merk ik weinig verschil met mijn andere King2 waar een 3900kv met 10T in zit, beide motortjes hebben nagenoeg evenveel power, is geen wonder natuurlijk want het vermogen van een motor wordt hoofdzakelijk bepaald door de grootte en het gewicht, wel moet je de vertraging aan de kv aanpassen.
Had ook nog een 12A Himodell regelaartje liggen, dat leek me eigenlijk wat aan de krappe kant, maar na de 6 vluchten van zondag doet ie het nog steeds en warm wordt ie ook niet echt ;)

Was erg gezellig in Steenwijk trouwens, op naar de volgende meeting :cool:

Laatst bewerkt:
Zo het ouwe draadje maar weer even gepakt.
Vanavond was het windstil dus gauw even naar buiten.
Eerst even naar de tail gekeken want gisteren lockte de headlock niet meer. Bleek ook dat een paddle 15 graden uit het lood stond. Waarschijnlijk van het crashje van ngisteren. Verders was er nix stuk. Het blijft nog steeds een beetje bibberdebibber met de DX7 al gaat het al weer beter dan gisteren. De headlock bleef met de eerste batterij zo strak als een snaar en nu blijft het lichje bovenop ook branden zo als het hoort. De 2e batterij was weer wat minder toen liep ie toch weer wat weg. Wellicht doe ik iets niet goed?

Oh en ik kreeg een reactie van heliguy over de futuba charger die in rook opging.

Antwoord: U kunt deze charger niet gebruiken voor de DX7! dan brandt de zender door. Wij raden u aan een spectrum charger te kopen.

Wel gloeiende:fuckyou2::fuckyou2::fuckyou2::hammer::hammer::snipersmile::snipersmile::snipersmile:
Engelse rund dat vroeg ik toch niet! Dat wist ik inmiddels zelf wel ezel.
Er komt rook uit eikel! Krijg ik nog een nieuwe of zo heb ik terug gemaild.
Wat een engelse beefrund zeg!

gr,
Frans

Zo het ouwe draadje maar weer even gepakt.
Vanavond was het windstil dus gauw even naar buiten.
Eerst even naar de tail gekeken want gisteren lockte de headlock niet meer. Bleek ook dat een paddle 15 graden uit het lood stond. Waarschijnlijk van het crashje van ngisteren. Verders was er nix stuk. Het blijft nog steeds een beetje bibberdebibber met de DX7 al gaat het al weer beter dan gisteren. De headlock bleef met de eerste batterij zo strak als een snaar en nu blijft het lichje bovenop ook branden zo als het hoort. De 2e batterij was weer wat minder toen liep ie toch weer wat weg. Wellicht doe ik iets niet goed?

Oh en ik kreeg een reactie van heliguy over de futuba charger die in rook opging.

Antwoord: U kunt deze charger niet gebruiken voor de DX7! dan brandt de zender door. Wij raden u aan een spectrum charger te kopen.

Wel gloeiende:fuckyou2::fuckyou2::fuckyou2::hammer::hammer::snipersmile::snipersmile::snipersmile:
Engelse rund dat vroeg ik toch niet! Dat wist ik inmiddels zelf wel ezel.
Er komt rook uit eikel! Krijg ik nog een nieuwe of zo heb ik terug gemaild.
Wat een engelse beefrund zeg!

gr,
Frans

Goed bezig, frans..
Wij nederlanders hadden die fout dus al ontdekt dat je een futuba lader niet op een dx7 aan kan sluiten.. ach je hebt nu in iedergeval een kabeltje extra voor het laden..:D

Wat die Gyro betrefd..
Ik heb zeker op mijn king het probleem dat je echt de heli stil moet laten staan bij het initialiseren..
Dus op het moment dat jij de accu aansluit moet je de heli op de gond hebben staan en niet bewegen.. Ik verdenk zelfs de piepjes via de motor van de ESC..
Een lege accu geeft ook wat tail verdraaiing..

Suc6
Benno

Question

Ola,

Las dat de meeting gezellig was geweest, helaas dat het zo'n weer was. Ach ja blijft nederland.

Heb een vraag aan jullie, bij hoeveel % gas hooveren jullie?

Had alles netjes ingesteld -+ 7 pitch maar nu gaat ie bij 75% gas pas de lucht in.

Groeten,

Huub

Hoi Huub,

Gelukkig hebben we daar binnen in Steenwijk helemaal geen last gehad van het slechte weer ;).
+7 graden pitch is wat weinig, bij ca. +5 a +6 graden gaat de HBKV2 net hoveren, dus dan heb je maar weinig reserve over, ik heb hem ingesteld op +10 en -3 graden, prima instelling, zeker als je niet 3D vliegt ;)

Laatst bewerkt:
Ola,

Las dat de meeting gezellig was geweest, helaas dat het zo'n weer was. Ach ja blijft nederland.

Heb een vraag aan jullie, bij hoeveel % gas hooveren jullie?

Had alles netjes ingesteld -+ 7 pitch maar nu gaat ie bij 75% gas pas de lucht in.

Groeten,

Huub

Ik dacht dat mijn pitch tussen de -3 en +12 was maar las in de handleiding dat -7 en +7 normale waardes zijn voor de 3d stand.
Ik hoor ook overal dat de stick plek waar de heli net gaat hooveren net boven het centrum ligt dus rond de 60% stick. En midstick 0 graden pitch.
Nu heb ik zaterdag de king opnieuw afgesteld om lekker zondag te gaan vliegen en dus de sitck omhoog moeten zetten (pitch omlaag). maar dat vliegt helemaal niet meer zo lekker..
Dus ik ga de zaak weer terug zetten(heb het nu met de pitch curve ingesteld) dat op midd stick ik 2 a 3 graden pitch heb. Dat vliegt beter zolang je nog niet inverted vliegt. Dus mijn verloop gaat weer van -4 a -5 tot +10 a +12...
Overigens betekend deze setting alles voor je vlieg gedrag wat ook weer zeer persoonlijk is.. Dus is mijn setting prettig voor mj maar misschien niet voor jou...

Benno

Goed bezig, frans..
Wij nederlanders hadden die fout dus al ontdekt dat je een futuba lader niet op een dx7 aan kan sluiten.. ach je hebt nu in iedergeval een kabeltje extra voor het laden..:D

Wat die Gyro betrefd..
Ik heb zeker op mijn king het probleem dat je echt de heli stil moet laten staan bij het initialiseren..
Dus op het moment dat jij de accu aansluit moet je de heli op de gond hebben staan en niet bewegen.. Ik verdenk zelfs de piepjes via de motor van de ESC..
Een lege accu geeft ook wat tail verdraaiing..

Suc6
Benno

Benno,

Ik start hem op in de normal mode en zet hem daarna in de headlock. Is dit correct? Vanmorgen nog even geprobeerd en hij draaide weer weg. Terug gezet in de normal mode en nou blijkt ie weer niet goed te staan.Nu maar even gestopt met vliegen want er mankeerd te veel aan. Kabel en ontvangers zitten nog los en verdenk ook dat de instellingen van de kop niet goed staan. Heb net even een kleine inspectie uitgevoerd en de inslag op de 43T poulie (daar waar het asje in ligt) is wel erg groot geworden. Tevens liggen de transmitters te dicht bij elkaar. Tijd voor wat knutselwerk vandaag dus.

gr,
Frans uuuuut H/lem

Ik dacht dat mijn pitch tussen de -3 en +12 was maar las in de handleiding dat -7 en +7 normale waardes zijn voor de 3d stand.
Ik hoor ook overal dat de stick plek waar de heli net gaat hooveren net boven het centrum ligt dus rond de 60% stick. En midstick 0 graden pitch.
Nu heb ik zaterdag de king opnieuw afgesteld om lekker zondag te gaan vliegen en dus de sitck omhoog moeten zetten (pitch omlaag). maar dat vliegt helemaal niet meer zo lekker..
Dus ik ga de zaak weer terug zetten(heb het nu met de pitch curve ingesteld) dat op midd stick ik 2 a 3 graden pitch heb. Dat vliegt beter zolang je nog niet inverted vliegt. Dus mijn verloop gaat weer van -4 a -5 tot +10 a +12...
Overigens betekend deze setting alles voor je vlieg gedrag wat ook weer zeer persoonlijk is.. Dus is mijn setting prettig voor mj maar misschien niet voor jou...

Benno

Benno,
Ik ben er nu dan ook achter waarom de king zo vreselijk veranderd is met de DX7. Wat ik normaal deed was thottle op midstick. Swash rechtzetten en de servo's zo goed mogelijk recht. Pitch op 0 zetten en dan......uhhhh nix meer. Maw ik keek niet wat de pitch op vol vermogen was maar ook niet wat ie bij 0 was. Ik vermoed dus maximaal ongeveer 7 graden gehad te hebben en misschien wel -2 of minder.Daarom kon ik gemakkelijk vol gas geven en ging de king rustig omhoog. Hij viel ook niet als een baksteen naar beneden maar glijend. Vandaar het enorme verschil nu. Voor een beginner overigens is dat helemaal geen slechte instelling omdat je hem heel goed kan corrigeren. Maar om verder te leren is het zwaar .........
Ik moest zondag dan ook de pushrods wel 5 slagen uit draaien om aan de 12 graden te komen.

gr,
Frans

Benno,

Ik start hem op in de normal mode en zet hem daarna in de headlock. Is dit correct? Vanmorgen nog even geprobeerd en hij draaide weer weg. Terug gezet in de normal mode en nou blijkt ie weer niet goed te staan.Nu maar even gestopt met vliegen want er mankeerd te veel aan. Kabel en ontvangers zitten nog los en verdenk ook dat de instellingen van de kop niet goed staan. Heb net even een kleine inspectie uitgevoerd en de inslag op de 43T poulie (daar waar het asje in ligt) is wel erg groot geworden. Tevens liggen de transmitters te dicht bij elkaar. Tijd voor wat knutselwerk vandaag dus.

gr,
Frans uuuuut H/lem

Ook hier zijn weer wat verschillende stromingen met ideeen..
Ik denk dat je hem op moet starten in de mode die je gaat gebruiken dus HH aan. Alleen de rate stand gebruiken voor afstellingen van je staart servo enz.. en als je hefige bochten wilt maken.. Anders altijd op HH laten staan en ook daarin opstarten..
Nu zijn er ook nog onder ons zij die vinden dat je altijd na het handmatig verplaatsen van je heli dat je even de gyro op rate en dan terug op HH moet zetten..
Ik zie de handigheid daar wel van in (de heli wil n.l. bij het optoeren terug gaan naar de richting waarin hij stond bij landing) maar die staart verdraaiing moet je toch al corrigeren i.v.m. correctie van draaidmoment van de rotor die op toert... dus zie ik het echte verschil niet.. Misschien wel met een 401 Gyro en een Trex maar zoveel geld heb ik niet.
Overigens is en blijft de servo stand en gyro travel limit stand belangrijk en moet die eerst in rate stand goed zijn afgesteld.. De delay moet m.i. altijd op 0 staan en de gain met de zender instellen..
Ik heb bij de belt de servo arm zo kort mogenlijk gemaakt dus ballink in het laatste gaatje dichts bij de as van de servo..
De travel limit mag moet zo hoog mogenlijk staan zonder dat de schuif op de staart vast loopt..
Delay zo ver mogenlijk naar -

Benno

Aangezien ik deze king nooit meer zal verkopen(te veel geinvesteerd) ga ik nog wat verder met upgraden. Altijd leuk om uit te proberen en ook al ga ik in de toekomst wat groters kopen blijf ik deze houden.
De volgende upgrade is dus geworden:

index.php

deze past namelijk in de alu kop dus kan ik die weer gaan gebruiken. Ik heb tevens wat lichjes besteld voor de donkere winterdagen hahaha

Laatst bewerkt:

Benno

Benno,
Ik heb even mijn pitch range gecontroleerd en die loopt van -10 naar + 12.Midstick is ongeveer +1.
Ik vind -10 dan ook wel erg veel en wil deze gaan terug bbrengen. Effe uitvogelen hoe.

gr,
Frans

Laatst bewerkt:
Benno,
Ik heb even mijn pitch range gecontroleerd en die loopt van -10 naar + 12.Midstick is ongeveer +1.
Ik vind -10 dan ook wel erg veel en wil deze gaan terug bbrengen. Effe uitvogelen hoe.

gr,
Frans

Frans, dit doe je in je pitch curve setting... zet het beginpunt maar eens op 25 en je tweede punt op 35 midstick op 50, de volgende op 75 en de laatste op 100%.
Je zult dan zien dat je - graden dan al een stuk hoger liggen.. -5 graden is een mooi punt om te beginnen. En de heli wordt een stuk minder pomperig. Verder kan je ook de throttle curve aan passen... hebben we bij Justin ook gedaan.
0, 70,70,70,70.. de 70% is dan je max toeren... je moet even kijken op hoeveel je nu vliegt... ik zou zeggen dat je minimaal 10% boven je hoover toeren moet staan wil je wat over hebben om te corigeren. Dit is wel even wennen maar als je dit gewent bent wil je niet meer anders en het is de stap naar Idle up vliegen... dit doe dan al min of meer.
Let wel even op dat je de juiste curve aan past.....

Frans... W

Aangezien ik deze king nooit meer zal verkopen(te veel geinvesteerd) ga ik nog wat verder met upgraden. Altijd leuk om uit te proberen en ook al ga ik in de toekomst wat groters kopen blijf ik deze houden.
De volgende upgrade is dus geworden:

index.php

deze past namelijk in de alu kop dus kan ik die weer gaan gebruiken. Ik heb tevens wat lichjes besteld voor de donkere winterdagen hahaha

Je hebt gelijk met de king niet vekopen.. ik heb ooit even de zondige gedachte gehad maar zal dat nooit meer doen..

Jammer dat je linkjes bij mij niet werken.. Ik wordt nu toch wel heel nieuwsgierig..
Die kerst lampjes komen er bij mij ook wel op al zal ik zelf wel wat uit de rommel doos gaan brouwen..

Benno

Je hebt gelijk met de king niet vekopen.. ik heb ooit even de zondige gedachte gehad maar zal dat nooit meer doen..

Jammer dat je linkjes bij mij niet werken.. Ik wordt nu toch wel heel nieuwsgierig..
Die kerst lampjes komen er bij mij ook wel op al zal ik zelf wel wat uit de rommel doos gaan brouwen..

Benno

He vreemd net stond er een plaatje.
Miracle Mart - RC Helicopters RC Cars RC Planes Parts for Cars Parts for Helicopters Accessory Xtreme Production

gr,
Frans

he mensen,

Ik zit met een probleempje....
heb de hh gyro gemonteerd en ging gweldig, toch in de late avond een lichte crash gemaakt en na het monteren van nieuwe tail en mainblades werkt alles weer goed,
d.w.z. de king blijft ondanks de HH licht naar links draaien.
Begint vaak goed en na een sec. of 10 gaat ie licht draaien.
belt is goed op spanning, de hh al strakker ingesteld ...helpt niet.
Iemand iedeeen ???:help:
ps. als ik de tail naar links duw dan reageert de servo we goed maar er gebeurt niet veel (aan correctie dan)andersom als ik de tail naar rechts duw voel je hem corrigeren

dit staat toch haaks op het naar links draaien of ........................

Laatst bewerkt:
Net weer 2 accu's leeg gevlogen. Ik blijf echter het probleem hebben met de tail, dat de heli constant linksom draait omdat de tail niet genoeg pitch heeft, of niet genoeg snelheid. Met beide potmeters dicht bovenop de zender (helemaal linksom) moet ik bijna vol gas geven om op te stijgen, en dan blijf ie redelijk stabiel.

Voeg zometeen link toe naar youtubefilmpje van zojuist. ik denk dat ik de tail housing voor de rotor ga vervangen, inclusief as en blades, omdat ik na een harde crash de tail moest vervangen denk ik dat dit toch ook wel wat schade heeft opgelopen...

#edit: lijkt hetzelfde probleem als Arnold hier onder mij... alleen heb ik geen HH gyro. Ik heb ook al alles nagelopen denk ik. zeker de dingen die me vorige keer werden aangeraden

Laatst bewerkt:
Net weer 2 accu's leeg gevlogen. Ik blijf echter het probleem hebben met de tail, dat de heli constant linksom draait omdat de tail niet genoeg pitch heeft, of niet genoeg snelheid. Met beide potmeters dicht bovenop de zender (helemaal linksom) moet ik bijna vol gas geven om op te stijgen, en dan blijf ie redelijk stabiel.

Voeg zometeen link toe naar youtubefilmpje van zojuist. ik denk dat ik de tail housing voor de rotor ga vervangen, inclusief as en blades, omdat ik na een harde crash de tail moest vervangen denk ik dat dit toch ook wel wat schade heeft opgelopen...

#edit: lijkt hetzelfde probleem als Arnold hier onder mij... alleen heb ik geen HH gyro. Ik heb ook al alles nagelopen denk ik. zeker de dingen die me vorige keer werden aangeraden

Hallo,

Als je bijna vol gas moet geven om te kunnen opstijgen heb je dus onvoldoende pitch op de main rotor bladen. De king moet bij ongeveer 60% throttle los komen. Daarom heb je ook de knoppen helemaal naar links staan. Ik denk dan ook dat de staart het daarom niet bijhoud. Dus eerst maar een de pitch van je bladen gaan controleren. De tail rotor draaid toch gewoon? Upgrade hiervan los dit niet op!!!!!

gr,
Frans

he mensen,

Ik zit met een probleempje....
heb de hh gyro gemonteerd en ging gweldig, toch in de late avond een lichte crash gemaakt en na het monteren van nieuwe tail en mainblades werkt alles weer goed,
d.w.z. de king blijft ondanks de HH licht naar links draaien.
Begint vaak goed en na een sec. of 10 gaat ie licht draaien.
belt is goed op spanning, de hh al strakker ingesteld ...helpt niet.
Iemand iedeeen ???:help:
ps. als ik de tail naar links duw dan reageert de servo we goed maar er gebeurt niet veel (aan correctie dan)andersom als ik de tail naar rechts duw voel je hem corrigeren

dit staat toch haaks op het naar links draaien of ........................

Hoe hoog staat de "limit" op de HH ingesteld?

gr,
Frans

Back