Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Ik ben erg benieuwd wat de carbon versie gaat kosten. Ready to Fly verwacht ik dat het wel rond de 300 euro gaat uitkomen, want niet alleen het frame is van carbon, maar ook de bladen. Alle plastic delen zijn vervangen door aluminium. het is een prachtig ding, maar ja, de vraag is wie zo'n ding wilt want da's niet echt een goedkoop ding meer, zeker niet voor mensen die nog niet zo heel lang vliegen.
Mij zou het gaan om het kale chassis.

En ja, als ik jou was zou ik op dat carbon chassis wachten, het ziet er toch wel heel gelikt uit hoor !

Hij is binnen :yes: supersnel en supergoedkoop ...

Moet zeggen : op het eerste zicht aangenaam verrrast door de kwaliteit van het geheel ...

noppes wobble in main gear en de beltgeleiders staan perfect in lijn met de belt en de staart ...

Wel gaat alles nogal stroef ... als je een draai aan de rotorkop geeft staat alles na 2 toertjes weer stil ...

Heb nog een 25 a BL controller liggen ...nu nog keuze maken tss 3100 en 3900 kv , want zoals je overal kan lezen is de kans zeer groot dat de 370 brushed er al héél snel de brui aan geeft ...

op RCG heb je een draad van 1000 bladzijden en er komen er dagelijks 4 bij ... dit ding heeft een enorme aanhang en ik begrijp nu waarom ... :D

Ik heb em net ook binnen gekregen! Deed 8 dagen over de verzending, ipv de aangegeven 6, maar maakt niet uit. Heb alles net afgesteld. Ik ga em zo maar eens ff proberen.
Motortje wordt al wel bloedheet, zelfs na 1 minuutje lopen. Gelukkig heb ik een 3800KV motortje liggen die ik er binnenkort ook maar opschroef.

Enige adjustment : de tailservo beetje naar de canopy toe verschoven : hield zijn neus niet recht ...

voor de rest laden en vliegen ...

enkel één paddel staat wat met een beetje pitch, het losdraaien van het inbusje mocht niet baten : paddle verroerde NIET ...

maar geen vibratie of zo dus ik laat het zo ...

welke kleur heb je genomen guy?
en hoe beviel je de eerste maiden met the king?
maybe foto,s? :lol:

guy5927 zei:
Enige adjustment : de tailservo beetje naar de canopy toe verschoven : hield zijn neus niet recht ...
Heb/had ik ook last van. Bij mij wou hij maar niet stoppen met draaien tegen de klok in. Heb er veel mee gekloot om het goed te krijgen. Laatste vlucht leek goed, maar toen was de accu plotseling op dus heb ik nog niet helemaal goed kunnen kijken wat de heli deed (daarvoor 10 minuten oid geprutst).
Accu aan de lader gezet... 2 uur lang, groene lampje brand nog steeds, maar het werd al donker dus ik heb em er af gehaald en nog gauw ff gaan vliegen... Nou, hij wou niet van de grond af komen, zat totaal geen power in. Dus gelijk de accu weer aan de lading gezet, en afwachten tot het groene lampje weer uit ging. Inmiddels 3 uur later heb ik em er maar afgehaald om overcharging te voorkomen. Groene lampje brandde dus nog.
Overigens had ik die middag direct na ontvangst heb ik direct de accu aan de lader gezet, en na anderhalf uur was het groene lampje uit.. Probleemloos

Accu inmiddels opgemeten, geeft nog maar 6.4v aan. Die is dus gruwelijk kapot.
Vraag; hoe lang duurt het normaal voor je accu opgeladen is, of het groene lampje uit is? 3 uur lijkt me toch echt niet gezond, ligt het aan m'n lader die nu de accu verneukt heeft? Lampje zou toch uit moeten gaan?

Puntje 2: Overigens lag de staartriem wel zo los rond de as dat ik em er gewoon zo af kon trekken als ik wou. Die moest ik dus ook nog strakker stellen.
Puntje 3: Productieslordigheid; Bij een van de servokabeltjes zit een brandplekje op het plastic. Gelukkig is het maar 1 snoertje en kunnen ze niet kortsluiten. Ver van netjes....
Puntje 4: Zwaartepunt ligt veel te ver naar achter met de standaard kleine accu erin. Ik moet de accu wel zo ver naar voren in z'n bakje plaatsen dat hij er eigenlijk uit valt zonder ondersteuning...

Peter.

@mac ... hier enkele statische shots van deze namiddag ...

foto 1

foto 2

@Peter ...

Vanals je voelt dat ie aan 50 percent throttle NIET meer in de lucht wil, nokken .... je hebt je batt te lang gebruikt en te leeg getrokken ...

Mijn riem zit eerder te vast dan te los ... moet eerlijk bekennen dat mijn exemplaar ( van een zéér jonge HongKong winkel dus mss al geupdate ? ) zeer strak is afgewerkt en niks meer te vinden is van de hier eerder vermelde defauts ... CG heb je wel een punt.. neem een 1800 mah en je zit okay ...

ZwevendePeter zei:
guy5927 zei:
Heb/had ik ook last van. Bij mij wou hij maar niet stoppen met draaien tegen de klok in. Heb er veel mee gekloot om het goed te krijgen. Laatste vlucht leek goed, maar toen was de accu plotseling op dus heb ik nog niet helemaal goed kunnen kijken wat de heli deed (daarvoor 10 minuten oid geprutst).
Accu aan de lader gezet... 2 uur lang, groene lampje brand nog steeds, maar het werd al donker dus ik heb em er af gehaald en nog gauw ff gaan vliegen... Nou, hij wou niet van de grond af komen, zat totaal geen power in. Dus gelijk de accu weer aan de lading gezet, en afwachten tot het groene lampje weer uit ging. Inmiddels 3 uur later heb ik em er maar afgehaald om overcharging te voorkomen. Groene lampje brandde dus nog.
Overigens had ik die middag direct na ontvangst heb ik direct de accu aan de lader gezet, en na anderhalf uur was het groene lampje uit.. Probleemloos

Accu inmiddels opgemeten, geeft nog maar 6.4v aan. Die is dus gruwelijk kapot.
Vraag; hoe lang duurt het normaal voor je accu opgeladen is, of het groene lampje uit is? 3 uur lijkt me toch echt niet gezond, ligt het aan m'n lader die nu de accu ver#&*% (censuur) heeft? Lampje zou toch uit moeten gaan?

Puntje 2: Overigens lag de staartriem wel zo los rond de as dat ik em er gewoon zo af kon trekken als ik wou. Die moest ik dus ook nog strakker stellen.
Puntje 3: Productieslordigheid; Bij een van de servokabeltjes zit een brandplekje op het plastic. Gelukkig is het maar 1 snoertje en kunnen ze niet kortsluiten. Ver van netjes....
Puntje 4: Zwaartepunt ligt veel te ver naar achter met de standaard kleine accu erin. Ik moet de accu wel zo ver naar voren in z'n bakje plaatsen dat hij er eigenlijk uit valt zonder ondersteuning...

Peter.

Hoi Peter,
Dat is mij ook gebeurd.. de accu te ver leeg gevlogen.. echter ik heb de accu nog kunnen reanimeren.
Of het gaat werken weet ik niet maar je moet even de cell zoeken die de laagste spanning geeft... dan met een regelbare externe voeding de cell weer voorzichtig tot leven brengen, houdt wel de laad stroom in de gaten... ik ben begonnen op 150mAmp en heb daarmee de cell weer naar de 3,5 volt gebracht. (accu temperatuur in de gaten houden!!!)
Van af dit moment is het weer mogelijk de lader van Esky te gebruiken en zal de accu gewoon weer geladen worden tot het groene LEDje uit gaat!
Dat akkefietje met mijn accu is inmiddels al weer drie weken geleden en ik vlieg dagelijks twee keer met die accu... probleemloos!
Ik vlieg nu op een tijd schema... 8 minuten met uitloopt tot max 9 minuten... Om de accu in de gaten te houden heb ik de eerste tijd de cell spanningen op gemeten. Ik vlieg nu gemiddeld de accu naar 3,7V onbelast... en merk dat er niet meer dan 0,03 volt verschil zit tussen de cellen... dus die accu is wel okay!.
Normale laadtijd bij mij is exact anderhalf uur... scheelt soms maar een paar minuten...Groene LED gaat eerst knipperen en dooft dan vervolgens geheel. Ik heb een 10C en een 11C accu... beide hebben de zelfde laadtijd.

Verder is de overstap naar BL een aanrader.

Puntje 4,
Ik heb van een plaatje PVC (1,5mm dik) een verlenging gemaakt van de accu houder.. mijn orginele accu (1000mA 10C) ligt voor 3/4 uit de orginele accu bak. Ik maak gebruik van klitte band en een elastiekje om de accu op zijn plek te houden.

groeten,
Frans

guy5927 zei:
@Peter ...

Vanals je voelt dat ie aan 50 percent throttle NIET meer in de lucht wil, nokken .... je hebt je batt te lang gebruikt en te leeg getrokken ...

Aha, ok. Dankje. Er vanuit gaande dat er een BEC (soft)cutoff op de regelaar zit ben ik door gegaan totdat ik merkte dat het vermogen duidelijk afnam. Hoe werkt die BEC die er op zit dan precies? Vreemd dat hierover niets in de manual staat. Vond de manual overigens al vrij mager, wat meerdere mensen op dit forum ook opmerkten.

@ pa5ca:

Dankjewel voor je advies. Ik zal er eens beter naar kijken.

Ik heb zojuist gelijk maar de 3800KV motor gemonteerd met een 10T tandwieltje, met de bijbehorende regelaar. Ik gebruik op dit moment een 2200mAh 16C Lipo. Met deze accu ligt het zwaartepunt perfect.

Ben dan ook wel benieuwd hoe de BEC cutoff (tenminste, er zit toch een cutoff op die regelaars?) van de ESC 25A regelaar werkt. Kapt deze ook niet optijd af bij een bepaalde spanning, of heb ik dan echt een lipo-saver nodig o.i.d? Of moet ik echt duidelijk de vliegtijd in de gate houden? (Ik ben nieuw op het gebied van Lipo accu's, overigens ook nieuw op het gebied van heli's).

Zal binnenkort nog wel eventjes een paar foto's posten van mijn King 2 8)

Peter.

merci , mac ! :D

al 2 avonden gehopt :P ...

gaat aardig ...

Paddle zat vreselijk vast maar dan toch level gekregen ...

moet vanavond BL bestellen maar twijfel tussen 3100 en 3900 kv, die zouden zonder aanpassingswerken moeten passen ...

Alleen het monteren van die pinion heb ik geen enkele ervaring mee :oops: gaat dat een beetje makkelijk peter ?

guy5927 zei:
moet vanavond BL bestellen maar twijfel tussen 3100 en 3900 kv, die zouden zonder aanpassingswerken moeten passen ...

Alleen het monteren van die pinion heb ik geen enkele ervaring mee :oops: gaat dat een beetje makkelijk peter ?

Heb de 3800kv motor bij www.aerotronic.nl besteld. Goeie prijs daar.

Monteren van de pinion gaat vrij gemakkelijk. Hij gaat er wel erg stroef op, maar dat moet ook. Ik heb de motor tussen de bankschroef gezet, met 2 houten plaatjes aan de zijkanten om de motor en tandwiel te beschermen. Heeel voorzichtig de bankschroef aandraaien. Zorg dat de pinion er zo recht mogelijk op zit zodat je de binnenkant van het tandwieltje niet beschadigd.
Het laatste stukje gaat wat moeilijk, omdat dan het tandwieltje niet verder kan doordat de top van de as "eruit" komt. Ik heb even een gaatje geboord in het beschermende houten plaatje zodat het asje daar doorheen kan gaan om het tandwieltje het laatste stukje erop te kunnen schuiven. Ik heb geen locktite nodig gehad. Zit muurvast. Als ie ooit los komt doe ik er wel wat locktite tussen.
Ga er niet met de hamer op los beuken ofzo. Alles erg voorzichtig.

Overigens zit er gelukkig totaal geen wobble in mijn main rotor gear. Grote slijtage aan de riem is er ook niet te zien, maar hij heeft nog maar een half uur gelopen.

Vanmiddag ben ik er ook achter gekomen dat m'n lader kapot is. Weet niet of dat door het laden van de kapotte accu komt. Vanmiddag een andere accu, 2200mAh 16c 11.1v eraan gehangen. Na 4 en een half uur was ie nog niet vol. Boel opgemeten en bleek dat de lader totaal geen stroom output gaf. Spanningen van de accu waren tijdens het laden en losgekoppeld hetzelfde. Heb een lader van een vriend geleend en die doet het probleemloos.
Balen...

Vanmiddag voorzichtig gehoverd. Ging best goed. Wel erg spannend, de eerste keer op een meter hoogte. Haha. Oefenen op de sim helpt behoorlijk!

Peter.

guy5927 zei:
merci , mac ! :D

moet vanavond BL bestellen maar twijfel tussen 3100 en 3900 kv

ik denk met de plastic rotorkop de 3100kv een betere keus is en met de aluminium kop misschien de 3900kv.
kwa krachten wat er op de plastic rotorkop komt en de levensduur ervan :wink:

ik wacht nog ff af op carbon versie duurt mij dit te lang , dan ga ik ook wel voor de gewone versie hoor , hahahaha
voor mezelf zou ik dan een 3100 kv doen met icm 11 pion en 1500 lipo 2x :D

mac, te laat ... :) ... ' t is een 3900 geworden ...

Heb heel wat forums afgestruint en hoewel ze de 3100 niet afbreken, nemen de meeste 3900 met de 9 of 10 tants ....

Reden is, als ik de hele zwik eventueel op een grotere barebone Belt-cp wil overzetten, zal die 3900 nog dienst kunnen bewijzen ...

die miraclemart is niet normaal : vannacht om 01u00 de 3900 besteld, vanmorgen om 7 u ( op zaterdag nota bene ) al geshipt ! :!: :!: :!: ... dus van bestelling naar verzending in 6 u ! ...

Ter info (weet niet of het gepast is in dit forum)... maar misschien dat mensen geintresseerd zijn in setups van een HBK2

Ik zat zo dit forum te lezen en zag dat er veel te doen is over de Honey Bee King 2. Zelf vlieg ik al 3 maanden met een King 2 en ahd hiervoor nog nooit een heli aangeraakt met vliegen. Wel vlieg ik al 14 jaar met vliegtuigen. De heli heb ik de eerste maand gewoon standaard gevlogen geen upgrades.

Vlak daarna kwam voor mij de brushless kit 3800kv van Esky en verving ik de ontvanger voor mijn eigen zodat ik kon vliegen met mijn zender MX-12
Het riempje versleet net als hiervoor genoemd erg snel, heb een ringetje tussen mijn geleiders en het frame geplaatst en de slijtage is nu weg. Na de upgrade naar brushless heb ik de bladen vervangen voor Walkera 36E bladen (deze zijn 1,5cm per blad langer). Omdat men bij deze motor officieel ook langere bladen vereist leek het mij wel leuk om te proberen. Het vliegt goed alleen net iets gevoeliger (vrij logisch lijkt mij met een groter oppervlak).

Na deze aanpassing heb ik een nieuwe bodykit besteld (airwolf) maar niet die van Esky welke mij te duur was.

Hier mijn huidige setup :

- Honey Bee King 2 Frame
- Mainblades van kunstof / glasviber type van Walkera 36E (zijn net iets langer dan de orginele)
- 3800kv Brushless Esky Motor (upgrade kit) met 10T pinion
- 2100mAh 20C Lipo cellen 11,1V
- 25A Esky brushless regelaar (hoort bij de kit)
- Eigen ontvanger (40Mhz) Graupner
- Eigen zender Graupner MX12
- Airwold Bodykit (Fuselage kit) van Jaghobbies.com (45 dollar)

Aankomende upgrade :

- Headlock Gyro (Esky upgrade) is morgen / overmorgen binnen.
- Misschien dat ik alles naar metaal ga brengen (upgrade kit)

Op mijn weblog heb je een paar foto's van deze kit en een filmpje.

Mijn airwolf weblogje

Ook heb ik een keer geprobeerd te nachtvliegen met mijn Honey Bee King Nachvlieg foto op weblog

Ik wilde dit allemaal gewoon even kwijt om mensen te laten zien hoe leuk een Honey Bee King 2 is... Mocht het niet hier thuishoren mag je deze post verwijderen.

@guy5927

Kunt u eens een URL geven waar deze bestelling is gedaan?
ziehier : BL outrunner King V2

enne : de voornaam is Guy, hoor ... :wink:

DvMourik,

je airwolf-King2 is PRACHTIG ! Kreeg kippenvel van uw filmpje ! foto's ook keischoon ...

1 maand met de stock motor ? proficiat : meestal houdt die het al véél vroeger voor bekeken .... :roll:

heb trouwens gezien dat mijn exemplaar is uitgerust met een moderner uitziende donkergroene Rx + ESC ipv die knaloranje en de esc is van mij ONDER het onderstel ingebouwd ipv op dat platformpje voor de motor ...

Back