Eerste kist - Carl Goldberg Sophisticated Lady

• Topicstarter Topicstarter BasGort
  • Startdatum Startdatum
Reeds contact gezocht met beide clubs.
Heemskerk vliegt in mode 2 en Kennermerland in mode 1.
Ik vraag me af waarom er niet gewoon 1 standaard is, maar dit zal wel zo gegroeid zijn.

Nu nog de laatste stapjes in het afbouwen van de Lady.
Ontvanger en servo's zitter er in.

Nu nog:
- de pushrod voor rudder maken.
- cockpit lijmen (met welke lijm?)
- staart bespannen.
- romp bespannen
- controlhorns installeren
- sleephaak installeren

Dat is het volgens mij.

Groeten,
Bas

Heemskerk vliegt in mode 2 en Kennermerland in mode 1. Ik vraag me af waarom er niet gewoon 1 standaard is, maar dit zal wel zo gegroeid zijn.

Ik bracht dat pas nog ter sprake in een ander draadje - ja, het zou voordelen hebben als we allemaal dezelfde stickmode vlogen, maar het is nu niet meer terug te draaien! (dat was in het draadje over ev. samenhang van stickmode met links- of rechtshandigheid)

Kan met bijna alles. UHU-Hart kan, als je dat toevallig hebt; maar Action alleslijm ook (gebruik ik steeds meer in de plaats van UHU-Hart, met name op plekken die niet echt veel kracht te verwerken krijgen). Het tuitje van je vorige tube UHU-Hart past perfekt op de Action tube!

Hoi Bas,

Als je wilt voelen hie het is om in "het echt" te vliegen met een modelvliegtuig, kun je ook eeens een proeflesje met onze clubtrainer komen doen. Laat maar even weten, maken we een afspraak.

Groet,
Gerben

(Zeg Gerben, ik vraag me regelmatig af hoe het kan dat links onder je avatar staat, Locatie: Rotterdam; maar in je sig de club van Kennemerland...? Lijkt me toch een heel eind rijden...)

Ach, nieuwe baan in Rotterdam sinds 2 jaar, en blijven hangen bij de Aeroclub Kennemerland voor het vliegen. In een ruim uurtje zit je er(in de weekeinds dan!), valt mee.

Groet,
Gerben

Balsa passend verlijmen en je hebt het niet meer nodig . ;)

Mvg Johan

Gelukkig heb ik mijn hele kist niet ingesmeerd met het spulletje :D

Het ging mij vooral om de neus en het je plywood schotje achter de neus, daar blijft na veel schuren nog steeds een kiertje. Dus deze heb ik dicht gesmeerd.

Groeten,
Bas

Vrijdagavond en gisterenavond een aantal stapjes van mijn lijstje gestreept. Na wat geklungel met de staart lijmen is het resultaat redelijk naar mijn zin.

Het bespannen is nog een truckje wat ik wat vaker moet doen. De ene keer gaat het goed en de andere keer weer minder. Moet me zelf nog de beste methode aanwennen denk ik.

Even snel een paar foto's gemaakt hoe ze eruit komt te zien.

full

full

Groeten,
Bas

Nu nog:
- de pushrod voor rudder maken - Done
- staart bespannen. - Done
- romp bespannen - Done
- controlhorns installeren
- sleephaak installeren
- balanceren

Dat is het volgens mij.

Groeten,
Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie kist hoor! Ik heb die ook ooit als eerste kist gehad! Ik ga proberen er eentje op de kop te tikken.. Erg mooie kleurstelling!

: Dus spelvautun kunnen aanwezig zijn ;-)

Grrrr......grrr.......

De onderdelen in het bouwpakket voor het aansluiten van kabel op de servo wil niet klemmen, omdat het schroefje bovenop niet verder wil draaien.....

Dus moet ik van de week eens opzoek naar:

242683_GB_00_FB.EPS.jpg

Groeten,
Bas

Mooi gedaan Bas.

Inderdaad is bekleden een kwestie van wat vaker doen (zoals alles) maar je hebt het gauw genoeg onder de knie.
Heb zelf ook een Sophie. Wat een heerllijk kissie. De staart is wel kwetsbaar. Voorzichtig ermee. Vliegt heerlijk rustig en stabiel.
Voor het geval dat heb ik nog een reserve bouwdoos met laser gesneden onderdelen. Daar komt dan een motortje in.
Het probleem met de kabel aansluiting ken ik niet. Toch raar !!!

Succes, JH

Hoi JH,

Had al gelezen op de US fora dat de staart kwetsbaar was. Heb dus met het lijmen hier wel rekening meegehouden. Heb er namelijk voor gezorgd dat de staart in zijn geheel hout op hout gelijmd is.

Of dit genoeg is? We gaan het in de toekomst zien.

Met betrekking tot kabelaansluiting is er misschien sprake van een braampje in de binnenkant van het schroefdraad en dat hij daarom niet verder wil draaien. Ik ga nog eens mijn spierballen aanspreken en kijken of ik met een sleuteltje door de braam kan draaien.

Groeten,
Bas

Mooi gedaan Bas.

Inderdaad is bekleden een kwestie van wat vaker doen (zoals alles) maar je hebt het gauw genoeg onder de knie.
Heb zelf ook een Sophie. Wat een heerllijk kissie. De staart is wel kwetsbaar. Voorzichtig ermee. Vliegt heerlijk rustig en stabiel.
Voor het geval dat heb ik nog een reserve bouwdoos met laser gesneden onderdelen. Daar komt dan een motortje in.
Het probleem met de kabel aansluiting ken ik niet. Toch raar !!!

Succes, JH

Gisteren heb ik wat kieren en gaten dicht gesmeerd op de romp van de Lady met Alabastine Supervuller voor hout.

Wat een raar spulletje is dat. De helft van het spulletje verdween niet in mijn kiertjes, maar kwam terecht op mijn werkblad.

De gaten en kieren zijn nu wel mooi dicht en vanavond ga ik het nog even schuren.

Voor de toekomst: Wat is de beste manier om dit goedje op te brengen?

Thanks,
Bas

Hallo Bas,

ik kwam toevallig jou probleem met het plamuur tegen. Ik gebruik al tijden een balsa vuller die ik op Ebay heb gekocht, wonderbaarlijk spul. Makkelijk te verwerken, snel droog, prima hechting en perfect glad te schuren. Grootste voordeel is dat het bijna niets weegt en lang houdbaar is. Lijkt het een beetje ingedroogd dan doen een paar druppels water wonderen !
''Toevallig'' staat er een potje te koop op Ebay :p.
Super-Leichtspachtel "Micro-Fill Balsa" 236 ml. bei eBay.de: Kleber (endet 21.02.11 11:25:47 MEZ)

Succes en groeten,

Paul.

Bas, zit een typevaudje in de titel zie ik nu. Het moet zijn 'sophisticated', er ontbreekt een 'i'. Dat maakt zoeken/verwijzen later voor anderen moeilijk. Je kunt titel aanpassen door eerste bericht van discussie aan te passen, via 'edit' -> 'meer opties'.

Volledig strak zitten die dingen ook niet maar je mag ook niet veel speling hebben.

Misschien een extra vul ringetje. Hij moet in ieder geval vrij draaien t.o.v. je servo hevel.
[edit] oh imbusje bovenop. Nou, ja die moet wel goed vast zitten. [/edit]
Borg alles goed bij deze dingen.
Ik gebruik ze persoonlijk liever niet. Beter Z-bend of kwiklinkje.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Met deze storm heb ik vandaag de laatste punten afgerond.

Ik kwam nog wel achter een klein bouwfoutje, waar ik nog een oplossing voor moest bedenken. :eek:

Mijn bowdenkabel (aan de elevator) kon ik niet vast maken op mijn servo. Het schroefje (zie het plaatje in de bovenste foto op deze pagina) kon niet onder het vleugeldraagbalkje door, dus moest ik het schroefje verplaatsen naar het midden.

Hierdoor kreeg ik alleen speling op de bowdenkabel en was mijn elevator uitslag wel heel erg minimaal.

Oplossing:
Ik heb dus een balkje (met een gaatje op nivo van het servowieltje gemaakt) tussen de twee vleugeldraagbalkjes gemaakt. Hierdoor kwam de bowdenkabel recht op het servowieltje te staan en de kabelhuls vastgeplakt met CA in dit dwarsbalkje. Nu is de speling weg. :)

Volgens mij moet ik nu alleen de servo omdraaien in mijn zender.

Dus nu de hamvraag:
Als ik mijn stick omhoog beweeg moet mijn elevator naar ..... gaan.

Kan iemand het antwoord geven op dit wel heel simpele probleem. :oops:

Thanks.
Bas

Hoi Ron,

Je hebt gelijk! Ik zal het aanpassen.

Groeten,
Bas

Bas, zit een typevaudje in de titel zie ik nu. Het moet zijn 'sophisticated', er ontbreekt een 'i'. Dat maakt zoeken/verwijzen later voor anderen moeilijk. Je kunt titel aanpassen door eerste bericht van discussie aan te passen, via 'edit' -> 'meer opties'.

Dus nu de hamvraag:
Als ik mijn stick omhoog beweeg moet mijn elevator naar ..... gaan.
Als ik mijn stick van me af beweeg moet de elevator naar beneden gaan. (toestel gaat duiken).

Ik vind "van me af" minder kans op misverstanden geven dan "omhoog"...

Denk terug aan het handje uit het raam bij een rijdende auto.

Je weet uit welke richting de wind komt en als het roer een bepaalde richting op gaat waar het dan naar toe zou gaan als het een drukweerstand creëert door de hoek t.o.v. neutraal.
Dan weet je gelijk welke beweging hij maakt. Heel handig om in ieder geval iets aan te leren anders komt er een dag dat je ailerons inverted staan en dat is verdomd lastig vliegen. Zeker als je er meestal pas na de crash achter komt wat het probleem was.

In geval van het hoogteroer:

Roer gaat omhoog. Drukrichting is dan naar beneden. Model krijgt een grotere positieve invalshoek op de vleugel en veroorzaakt meer lift. En je model gaat dan (zolang het genoeg snelheid heeft) omhoog.

Rudder:
Roer gaat naar links (vanaf achter gezien)
Model zwenkt met de staart naar rechts...een hele hoop aerodynamisch geneuzel later) rolt het model naar links.

Ailerons. Linker bocht/rol. Linker aileron omhoog en rechter omlaag. En voor rechts precies andersom.

Of meer hier
How Airplanes Fly ?? - Future Movement - Almustaqbal

Linkje stond ook in de beginners FAQ

Gr. Dennis

Back