Eerste Nederlandse Winter DLG Postal

hahaha, "bijna" vrijwillig :).
mooie

Moest nog werken vandaag. en er stond nog steeds harde wind... Morgen gaat de wind weg als het goed is, alleen jammergenoeg wel veel regen voorspelt.. Hopen maar :)

sietse zei:
hahaha, "bijna" vrijwillig :).
mooie

Helle vindt lijnbestuurd combat en team race geweldige klassen en ze gaat dan ook altijd mee. Sterker, ik ken haar van de wedstrijden die ik in Denemarken vloog (en vlieg). Haar ouders hebben een modelbouwwinkel (mijn schoonvader vliegt ook lijnbestuurd). Maar ja, RC en dus DLG vindt ze nou eenmaal niks, haar goed recht maar ze kan wel zien dat ik er veel plezier aan beleef. Dus helpt ze me als het nodig is en krijg ik alle tijd van de wereld om te doen waar ik zin in heb. En om eerlijk te zijn, ik ga graag mee naar de markt. :D

De eerste score's zijn binnen. Zaterdag blijkt een goede dag te zijn geweest. Helaas kon ik niet vliegen maar was zo te zien niet de enige.
Ik heb wel het voordeel dat ik alle uitslagen in kan zien :P
Alles is bijgewerkt op de site. (zonder score natuurlijk)

heel ff met eerst met mijn heli gevlogen, tot het ging regenen... en toen was het donker... (had dus eerst mijn DLG'tje moeten raggen)... naja, nog 1 zondag te gaan en anders vlieg ik wel een keertje in het donker. Vragen of mijn pa ff met een schijnwerper kan gaan staan :D (nachtthermiek??)

oooh, nou zie ik het, Niet puur november, maar ook nog 2 en 3 december :).

Thnx, anders was ik misschien komende zondag in een storm gaan vliegen haha, naja, waarschijnlijk wel goeie stijgwind, midden onder een opbouwende Cumulo Nimbus :D

Heb ik met dit weer toch nog mooi even tijd om de bekleding van mijn micro te vervangen.
Mij lijkt mylar toch gladder en beter dan het spanvlies dat er nu op zit.

de materiaalverzamelaar zei:
Theo,

Kunnen we uitstel krijgen voor de eertse taak ivm het
grote aantal niet vliegbare dagen ? :D

Cheers

Bart

Nee :mrgreen:

Zelf heb ik a.s. zondag gepland. Lijkt goed weer te worden. Wel laarzen aan!! Maandag en dinsdag wordt het ook goed vliegweer. Het slechte weer van de afgelopen tijd en de komende maanden geeft een extra tintje aan deze wintercompetitie. Het weer is nu een extra gokelement. Ook deelnemers met op papier minder materiaal kunnen nu winnen door op een betere vliegdag te gokken.

Zondag ziet er idd best leuk uit! hopen maar. Vandaag gelukkig droog naar het werk kunnen fietsen.
Gisterochtend toen ik op de fiets zat (half 8) was de gemeten buienindex bedekkingsgraad 100%!!! Oftewel, het regende OVERAL !!

Vind ik zelf een erg mooie site:
Buienradar
via die kan je ook naar de grafieken.
Daar kan je best veel bekijken. bedekkingsgraad, temp, luchtvochtigheid, zicht, luchtdruk, wolkhoogte en windsnelheid.

Bij de buienradar is het vaak voor de voorspelling ook handig om op de europese te kijken. Soms groeien wolken continu aan vanaf 1 plek. De voorspelling van nederland laat de wolk dan meestal wegdrijven terwijl hij eigenlijk gewoon blijft aangroeien (meestal net vanaf zee)

Hallo,

Vanmiddag toch maar ff naar mijn veldje gegaan maar het waaide nog altijd veel te fors.....
Windsnelheden zo ergens tussen de 5 en 8 m/sec. dus niente vliegen en maar snel weer naar huis.
Een mooie gelegenheid echter om iets te melden over die windsnelheid en hoe die te meten is.
Theo heeft op zijn scoresheet voor de Winterpostal gevraagd om de windsnelheid waarbij je gevlogen hebt aan te duiden vlgs. de schaal van Beaufort.

http://www.knmi.nl/voorl/weer/conversie_tabel.html

Nou is die indeling ngal vrij grof en is het gebruikelijk in de vrije vlucht wereld tenminste om de windsnelheid aan te duiden in meters per seconde. Ook het KNVvl en de Internationale reglementen gaan te werk met windsnelheden in meters per seconde. (gemeten op een hoogte van 2 meter)
Wanneer je bovenstaande tabel bekijkt zie je dat 3 tot 4 Beaufort kan varieeren van 3.5 tot 8 meter per seconde en dat is nogal een grof verschil en is bovendien net die range waarin onze F3K modellen net wel of net niet nog vooruit kunnen komen.........

Waarom vind ik dit nou zo belangrijk; wel heel simpel eigenlijk. In de VV bepaalt de windsnelheid welk model je het beste in kunt zetten en in F3K is dit niet veel anders. Bij windsnelheden boven de 5-6 m/sec wordt het erg interessant bijvoorbeeld om te gaan ballasten........

Daarom dan ook hoort een windmeter tot mijn basisuitrusting ! kijk eens in de Conrad catalogus of op Ebay. Daar zijn heel leuke meetinstrumenten te vinden. Weet je tenminste overt welke windsnelheid je het hebt. :)

Ik heb een klein weerstationnetje thuis. Windmeter staat op de nok van het dak!! Tja da's moeilijk meenemen naar't veld.
Dat die schaal van Bft niet zo nauwkeurig is geeft niet. Voor de taken is het puur een indicatie voor de rest onder welke omstandigheden de rest gevlogen heeft.
Meters per sec is inderdaad beter en gaan we bij de volgende taak invoeren.

Vanochtend nog wat kaarsjes opgestoken.
Hopelijk wordt vandaag de dag dat het gebeuren kan.
...
verdorie kaarsjes uitgewaaid.. (kan dat ook als richtlijn dienen voor het al dan niet doorgaan van een wedstrijd?)

crins zei:
Vanochtend nog wat kaarsjes opgestoken.
Hopelijk wordt vandaag de dag dat het gebeuren kan.
...
verdorie kaarsjes uitgewaaid.. (kan dat ook als richtlijn dienen voor het al dan niet doorgaan van een wedstrijd?)

Ha die Eric,

Vandaag lijkt het inderdaad dè dag te gaan worden. Jammer genoeg kan ik niet meer gaan vliegen na 11 uur vanwege familiaire verplichtingen...................
Dus stond ik vanochtend al om 9 uur in het veld; Lekker vliegen hoor, zonder die spuitende bellen :):):):):)

wind is hier nu 25km/h vlagen van 47...
Ik wacht nog even tot vanmiddag. kijken of het nog ietsje afneemt... :roll:

De afdeling Vlaardingen heeft de eerste taak gevlogen.

Het essentie van de taak met dit weer was. Hoe krijg ik hem heel aan de grond.

Navraag bij R-dam Airport gaf windsnelheden van 18 - 25 m/s (die laatste waarde dat zijn de uitschieters)

Hoe we gevlogen hebben. Kort en heftig en toch een aantal keren de kist kunnen vangen.

Groeten,

Hans Knippels

nou, dan ga ik ook maar zo dadelijk.... Kijken of ik mijn Micro heel kan houden.... Ben verder nog bezig met een vernieuwde romp voor de supergee.
Ook trouwens net 2 uur zitten schuren met een mouse :). Hele neuslijst weggeschuurd. Daar had ik namelijk veeeeeeeel te dik glasband op gedaan. op het kritieke punt van het vleugelprofiel zat dus een verspringing van ±0.5mm... Heb het helemaal weggeschuurd zo'n beetje. Scheelt ook weer veel gewicht volgens mij. Denk dat deze supergee toch nog wel een goede "Ragbak" gaat worden.

Naja, Eerst maar mijn microotje heel proberen te houden.

Back