Eerste project (budget)

Ondanks alle goedbedoelde adviezen om hulp te vragen bij de eerste vlucht, is deze eikel toch zelf aan het klooien gegaan. Na slechts enkele seconden ging het helemaal fout...:

Kist eindigde in een boom en uiteindelijk in de sloot nadat ik hem er met een stok probeerde uit te slaan. Het depron was erg broos dus de staart lag er finaal af. De elektronica ligt op de verwarming te drogen.

Balen en vooral stom!

Hij vloog dan toch!

Beetje vliegbeeld van een dronken eendje....zwaartepunt gecheckt?

Gelukkig was het geen kist van enkele honderden euros, dat scheelt!

Effe slikken en weer doorgaan dan hè!

Succes!
Groeten, Arnold

Valt me nog mee, hoor. CG moet iets naar voren denk ik. En... houd wel het gas erop en maak eerst even wat hoogte, dat geeft wat extra tijd om stuurfoutjes op te vangen.

Het zag er toch bijna vliegbaar uit.
Een nieuwe bouwen en dan in ieder geval een ervaren vlieger laten checken. Feitelijk doen wij dat binnen de club ook. Voor de maiden vlucht van een nieuw model laten we een college vlieger even meekijken.
Bouwen kun je, vliegen kun je leren. Wordt het een leuke hobby.

Erik

Tsja...........
Ook ik ben van mening dat het kistje best goed vliegt, het vliegbeeld laat duidelijk "overcontrol" zien, een typische beginnersfout. Stuur me nou even een berichtje als het weer wilt gaan proberen. En velen van ons (wie niet) waren ook eigenwijs en probeerden het eerst alleen.........:rolleyes:

Het zag er toch bijna vliegbaar uit.
Kan ik eigenlijk alleen maar bijtreden.
Voor een zelfbouw -en vliegpoging ben je al behoorlijk ver geraakt want normaal geraak je niet de eerste bocht om als je het zelf probeert
Idd wat staartlastig en overcorrigerend.
Nieuwtje bouwen, iemand vragen om te helpen en dat komt helemaal goed!

Ondanks alle goedbedoelde adviezen om hulp te vragen bij de eerste vlucht, is deze eikel toch zelf aan het klooien gegaan. Na slechts enkele seconden ging het helemaal fout...:
En het lullige is: als je niet vanaf het begin was gaan sturen maar het kistje zijn gang had laten gaan, had het waarschijnlijk heel wat beter afgelopen....
Je hield het ding overigens nog aardig lang in de lucht, dus met het toestel zelf zal niet zo heel veel mis geweest zijn.

Bedankt voor de reacties allen! Het CG lag al vrij ver naar voren. Het blijkt dat dit model standaard al de neiging heeft om wat waggelend door de lucht te gaan. Het overcorrigeren plus de (veel te grote) uitslag van het roer heeft tot het resultaat geleid dat ik hem niet onder controle kon houden. Voor een ervaren piloot was dit een fluitje van een cent geweest, maar door mijn onervarenheid ging het mis. Toch kijk ik er met een goed gevoel op terug. Was een fantastisch gevoel om een ding dat je zelf hebt gebouwd de lucht in ziet gaan.

als stelregel ligt CG doorgaans op 1/3 vanaf de voorkant van de vleugel

een neuslastige kist is te herkennen aan een vlieggedrag waarbij de elevator (hoogte) niet zo gek veel doet, en de neus wil continu omlaag.
Jouw filmpje lijkt het er een tikkie op dat hij juist wat happig is..
en dat is een teken van staartlastig.
overgevoelige elevator.

Nog een dingetje, lag je accu wel goed vast?
sommigen leggen dat ding er half los in, bij de start schuift hij achteruit...
om daar het zwaartepunt heftig te verzieken.

Is je toestel met wat lijm niet te repareren trouwens?
schuimtoestellen kun je vrij vergaand herstellen met wat hobbylijm en tape..

Ik denk dat het zwaartepunt best goed lag, alleen willen dit soort vliegtuigen erg graag op hun staart gaan staan als je het gas niet terugneemt. Alleen te verhelpen door de motor idioot ver naar beneden te richten, maar dat wil je helemaal niet. Gewoon wat gas terugnemen tot hij niet meer stijgt en rustig doorvliegen.

Ik vind het een erg leuk project. Best knap voor iemand volledig nieuw in de hobby. Zowel het bouwen als het vliegen.

Ik heb mezelf ook alles geleerd (ja, ook heli vliegen). Ben dan ook een echte auto-didact. Het kan allemaal maar ook ik ben uiteindelijk bij een club beland. Dat was enkel om reden van een legale vliegplek (België ) te hebben.
Maar ik merk daarbij dat je gewoon veel sneller geholpen bent en vorderingen maakt. Zit je niet zo lang te klooien. En eens in een club kan je nog steeds naar hartelust experimenteren.

Nog een tip: zoek sowieso een ruimere plaats zonder bomen. Je maakt het jezelf nu gewoon extra moeilijk. :-)

Maar het komt zeker goed. Fijn om te zien dat er nog zo'n enthousiastelingen zijn.

Na dit gezien te hebben, zal ik beter ook een instructeur erbij halen voor mijn eerste vlucht.

Als je van plan bent om met een Calmato aan de slag te gaan zoals je schreef is dit eigenlijk gewoon moreel verplicht.
Dit schuimtoestelletje is niet zo schadelijk, bij een Calmato kunnen de gevolgen een flink stuk zwaarder zijn.

@Cousteau: doe ons even en iedereen een plezier en ga bij je volgende vliegpoging niet zomaar een kleine met zijn fietsje toelaten in de vliegzone. Hou hem even achter je en na het vluchtje mag hij naar hartelust komen kijken :-)

Tsja...........
Ook ik ben van mening dat het kistje best goed vliegt, het vliegbeeld laat duidelijk "overcontrol" zien, een typische beginnersfout. Stuur me nou even een berichtje als je het weer wilt gaan proberen. En velen van ons (wie niet) waren ook eigenwijs en probeerden het eerst alleen.........:rolleyes:
@Cousteau:
Cher Capitaine ;), pak dit aanbod nou met twee handen aan.:beer:
Als je dan die zender ook even ombouwt (en anders Max even vragen) van Mode 2 naar 1 (dan ook niet vergeten de hoogteroer servo en ESC op de ontvanger van plaats te wisselen :rolleyes:;)) dan ben je helemaal het heertje.
Model weer even plakken, checken en vliegen met die handel.
Helemaal zelf leren vliegen vereist een zeldzame combinatie van ruim bemeten talent en een onwaarschijnlijke dosis geluk. Of je dat hebt weet je altijd pas achteraf, zoals je al hebt bemerkt....;)
Ik heb het mezelf ook geleerd, maar dat was nog in de tijd van zelfgebouwde radiobesturing en modellen met alleen een richtingsroer en zonder motorbediening. Max is volgens mij ook uit die generatie.

Als jij -zoals ik voorstelde- de neutralisatieveer en ratel/rem van stick laat wisselen, dan zit de gasfunctie ineens op het kanaal, waar eerst het hoogteroer zat en andersom.
Dan is het niet handig als je de ESC op het -nu wel neutraliserende kanaal laat zitten en het hoogteroer zonder neutralisatie probeert te bedienen.
Dat gaat vast nog minder lang goed dan wat we in de video zagen.....:eek:

Back