Eerste vlucht

Eerst over de hete lipo. Ik heb 1 keer 1 hete accu gehad. En omdat ik weet dat dat niet goed is wil ik daar dus ook wat aan doen. Het was dan ook geen vraag, gewoon een opmerking. Het was ook de eerste keer dat ik wat meer achter elkaar vloog . Ik vlieg 10-30 seconden. Zet hem dan terug, verstel wat of check dingen en vlieg nog wat. Ik heb ook geen tijd bijgehouden. Maar ik ben zo al snel een half uur bezig met 1 lipo. Dit was de eerste keer dat hij heet werd en ik hem leeg vloog.

Het lijkt misschien of ik mijn eigen ding doe en advies in de wind sla. Ik zal dan wel niet duidelijk genoeg typen of ik koppel te weinig terug.

Ik heb het nagekeken:
- advies: Laat iemand helpen, met wat adressen van clubs (status: ik heb met een trainer gesproken en ga binnen kort voor les daarheen.
- Advies: LT , status: alles zit nu met LT vast. Het losgeslagen rotorblad bleek bij bestudering een rotte bout te zijn. Er zit nu een nieuwe featheras en bladegrip op met LT. Het trage toerental was geen lege accu zoals ik eerst dacht, hij was ook niet heet, maar een heel brakke soldeerverbinding op de LIPO.
- advies: giro settings. Status, dat heb ik gedaan. Ik wilde er wat meer van weten maar die vraag was niet beantwoord (ik vroeg dat niet omdat ik het niet geloof maar omdat ik het leuk vind)
- Servo links, op speling gecontrolleerd maar na waarschuwing over losschieten ze voor de zekerheid vervangen.
- Ik heb alle gegeven links gelezen, alle aangegeven you tubes bestudeerd (ook die hele grote twee series )
- Ik heb het hele veiligheid verhaal gelezen nav dat rotorblad. Ik ben wel beginner en had nog nooit 450 in het wild gezien, en dan is you tube geen goed voorbeeld. Ik hou me nu ook aan de veiligheids regels.
- Ik heb de pitch verhoogd op advies, toen verlaagd na ander advies, toen weer verhoogd op advies en de PC gebruikt. De opmerking werd gemaakt dat ik het blijkbaar anders had gedaan. Best mogelijk, ik heb de aangegeven youtubes bekeken en stap voor stap meegedaan. Ook de hele serie van finless (en nog veel meer, ik heb veel tijd, moet veel liggen dus tijd genoeg om theorie te bestuderen, soms meer dan 6 uur per dag)
- expo ingesteld na advies (30%)

Dus ik snap niet helemaal waarom sommige mensen denken dat ik niet luister. Moet ik steeds alles bevestigen en herhalen ? Ik ben erg blij met alle adviezen en heb ze ook allemaal toegepast.

Dat van die lipo theorie had ik beter niet kunnen schrijven. Het blijkt ook al in een sticky te staan.Ik wist ook niet dat dat zo gevoelig ligt. Net als elco's op een high end audio forum. Omgeven met een mysterieuze waas :p.

Ik had er ook geen vraag over en zal jullie er verder niet mee lastig vallen. Het schept alleen maar verwarring. Die 3 uur is dan ook een sterk vereenvoudigde basis theorie. Het gaat niet om die 3 uur. Het gaat om het mechanisme. Wat er in accus gebeurd is een stuk chemisch en een stuk electrisch. Het inwendige weerstand verhaal zoals hier bv op de site staat bij lipos ligt in werkelijkheid ook heel anders. Maar zoals het hier staat kun je er in de praktijk mee werken. (Ik heb daarvoor een meet methode bedacht die nu door een lader fabrikant wordt gebruikt).

Wat mis gaat (als je het zo kan noemen) is dat je de dingen net een haartje anders neerzet dan dat je ze werkelijk uitvoert
Dat vertroebelt een beetje

Gooi gerust je vragen neer. Zet er alleen ff bij dat het een vraag is, en niet dat je het nu al zo uitvoert ;-)

Betreffende lipo's
Ik geloof meteen dat je er meer opleiding over hebt gehad dan de meesten hier.
In dat optiek zijn wij misschien juist tegendraads...
Persoonlijk spreek enkel en alleen uit eigen ervaring, niet echt gehinderd door enige theoretische kennis ;-)

Die 80% regel is gewoon wat werkt bij de meesten. Een paar vliegen op telemetrie, en kunnen het voltage zien van de accu tijdens de vlucht.
eerder gaf je aan het al op jouw manier te hebben gedaan, en men wijst je dan o eventuele veiligheidsuitdagingen, of spullen die kapot gaan

er zijn er hier zo veel mensen die het op een eigen manier willen doen, en waarbij het fout gaat.... meestal alleen spullen kapot.
dus een waarschuwing mag best.. denk ik

Als je vind dat iets anders moet/hoort, zet het neer!
Ik wil wel eens wat meer weten van dat grijze gebied wat lipo heet.

Even een update. Het virus is aangeslagen. Ik vlieg iedere dag wel een paar uur met de sim (en ook wat met een van de echte heli's.) Eerst oefeningen en dan nog lekker wat rond vliegen (in de sim dus). Zelfs wat 3D dingen. Het nose in vliegen gaat al redelijk automatisch zolang het ding wat in beweging is tenminste.

De 200SRx doet het ondertussen weer en ik oefen daar heel voorzichtig de basis oefeningen mee. Er is een lastig ding, ik heb me nu aangeleerd om de throttle cut schakelaar te gebruiken. Dat heeft me bij de 200 een tand van de main gear gekost en een kromme staart. De tailmotor viel ineens uit, Vlak boven de grond, hij gaat omlaag en in een reflex zet ik de throttle cut om. Bij de 200 die in medium stond gebeurd er dan wat je niet wil, hij gaat in expert mode. De schade viel erg mee. Boom rechtgebogen, alles na gekeken en hij vliegt nog prima. Wel lijken de viberaties toe te nemen (al voor die crash) , die staartmotor uitval zit me ook niet lekker.

Ik heb ook een nano cpx gekocht. Daar oefen ik nu binnen en buiten mee. Een beregaaf giftig rakkertje wat erg crash bestendig blijkt. De 450 geparkeerd nadat ik over moedig na de nano dacht de 450 weer eens te vliegen omdat de wind voor de andere wat te veel was. De eerste lipo ging perfect, zeker nadat ik een verbetert trainings onderstel had gemaakt. De tweede lipo land ik hem net iets te veel achterover. Het onderstel spant zich wat op, hij veert op en schuift een cm of 50 naar achteren. Zag er redelijk onschuldig uit. Ineens een gekraak en er gebeurd van alles tegelijk.

Mijn reconstructie is dat de staart een tak op de grond heeft geraakt, omhoog flexte en dat daarna de hoofdrotor bladen de staart hebben doorgehakt. Twee bladen aan gort, de tailboom doormidden, hoofdas krom, flybar krom en wat hoofdgear tanden gestript. Ik heb alle onderdelen liggen maar ik laat hem voorlopig zo staan, als geheugensteuntje eerst echt te leren vliegen.

Ik amuseer me ondertussen wel met die nano. Buiten in een zwaar getemde versie hooveren, rondjes en achtjes vliegen. Erg gaaf, nog steeds redelijk snel, net een grote horzel. En binnen in 3D stand en alles 100% met 20% expo, (DX6i) oefen ik nu alleen maar in opstijgen en landen. Super gecontroleerd , heel gaaf, rustig op laten toeren, staart controle verkrijgen, een ski omhoog, beetje tegensturen, 2e omhoog en als ik alles goed doe gaat hij vreselijk mooi en rustig kaarsrecht omhoog. Even paar seconden op de plek en weer net zo langzaam op de zelfde plaats landen. Klinkt saai maar het is bere gaaf. Vooral als het lukt. Je leert ook een beetje te voorspellen wat het ding gaat doen en hoe het reageert waardoor je niet te laat bent met opvangen. Ook weinig crash gevaar. Heb nu 10 lipos zo gevlogen zonder 1 crash.

Iedereen bedankt voor het geduld en de informatie.
Mijn lipo lader vordert ook steeds meer. Het stroombron met OVP deel is af en ik ben nu de balancer aan het testen. Daarna het digitale deel, ik ben niet zo'n geweldige programmeur, ik los het meeste liever analoog op.
Fred

Back