Eerste zeilboot, welke servo's/zeilwinch, ontvanger, zender?

minivlet1klein.jpg
Dit is een modelvlet die ik dan RC wil gaan maken
juniorvlet_foto4a.jpg

Hier heb je een echte (junior) vlet, deze heeft ongeveer dezelfde eigenschappen maar is alleen iets verkleind, hier zie je dat ik heel weinig ruimte heb voor een zeilarm.

Als je naar "waterscouting.com" gaat, in het rechter menu op "De Vloot" klikt en dan op "modelvlet". Vlak onder het kopje "Wat heb je nodig" staan de .zip/.pdf's hiervandaan heb ik mijn model. (het is geen link, maar alle urls zijn op die site "waterscouting.com"

Ik had mijn zink-idee uit de onderste alinea van het eerste kopje, alleen wilde ik ipv staal zink en ipv lassen solderen.

PS: Wat voor lijm heb jij gebruikt? Epoxy?

Hoi Martijn,
ik weet niet of je een bouwbeschrijving hebt, maar je kan
de romp wel op de manier van een basic jolle
bouwen zie: http://www.modelbouwers.nl/pdf/basic-jolle.pdf
Dit houdt in: platen van 1mm triplex aan elkaar lijmen
zonder spanten. Bij de mast heb je dan een dwarsbalkje van 3mm triplex
die de mast overeind houdt. Je taped de platen 1mm triplex aan de
buitenkant aan elkaar en aan de binnenkand smeer je op de naden
epoxie. Dan leg je op de naden met epoxie besmeerde epoxiegaas/een strook oud laken/glasvezel. Dit laat je drogen en je hebt een supersterke romp! Dit kun je in mijn verslag goed zien hoe dit gaat: bouwverslag-basic-jolle
Triplex heb ik gehaald bij Welkom op de website van Quartel modelbouw b.v.
Ik had de luikafdichting niet met een potdekesel gedaan;) (zie wederom mijn verslag)

Als je twee versie's maakt (zink en triplex) zou ik de zink versie als
decoratie nemen:D Maar ach, een rc model kan je ook zo mooi bouwen
dat je het als decoratie model ook kan gebruiken.

Succes!

Ludo

Laatst bewerkt door een moderator:
minivlet1klein.jpg
Dit is een modelvlet die ik dan RC wil gaan maken
juniorvlet_foto4a.jpg

Hier heb je een echte (junior) vlet, deze heeft ongeveer dezelfde eigenschappen maar is alleen iets verkleind, hier zie je dat ik heel weinig ruimte heb voor een zeilarm.

Als je naar "waterscouting.com" gaat, in het rechter menu op "De Vloot" klikt en dan op "modelvlet". Vlak onder het kopje "Wat heb je nodig" staan de .zip/.pdf's hiervandaan heb ik mijn model. (het is geen link, maar alle urls zijn op die site "waterscouting.com"

Ik had mijn zink-idee uit de onderste alinea van het eerste kopje, alleen wilde ik ipv staal zink en ipv lassen solderen.

PS: Wat voor lijm heb jij gebruikt? Epoxy?

Die modelvlet van zink zal ook op "waterscouting.com" alleen als decoratie
gebruikt worden. Ik heb voornamelijk 5min z-poxie gebruikt!

Ik heb wel een bouwbeschrijving, zie hierboven, onder de plaats van de pdfjes

Hier zie je goed het 3mm triplex plaatje met mast en kiel (geen zwaard bij mij)
normal_2007%20Basic%20Jolle%2012%20verkleind.jpg

Ludo

Zou het geen idee zijn om het voordek van mijn lelievlet langer te maken, zodat de mast door het voordek heen gaat, niet erg realistisch, maar wel heel praktisch, heb je meer ruimte in de voorluchtkast, en kan ik daar misschien ook wel een accu plaatsen, want in de achterluchtkast zitten de servo's, alleen heb ik dan nog 1 probleem, wat doe ik met de groot/fokkeschoten, winch of arm?

Zou het geen idee zijn om het voordek van mijn lelievlet langer te maken, zodat de mast door het voordek heen gaat, niet erg realistisch, maar wel heel praktisch, heb je meer ruimte in de voorluchtkast, en kan ik daar misschien ook wel een accu plaatsen, want in de achterluchtkast zitten de servo's, alleen heb ik dan nog 1 probleem, wat doe ik met de groot/fokkeschoten, winch of arm?

Dat is zeker een goed idee! Je moet wel uitkijken dat
je niet teveel gewicht in de punt plaatst. (accu)
Anders zal ie snel duiken (bij een windvlaag verdwijnt de punt in het
water waardoor je boot heel veel weerstand heeft)
Dus zou ik eerder accu in achterluchtkast en servo's, ontvanger in de
voorluchtkast. Ik zal nog even nadenken wat je het beste kan doen
met winch of arm...

IK kwam bij jouw roerbediening nog iets raars tegen. Hierbij een schematische opstelling van jouw roer (zo wil ik het ook doen) maar als je je roer draait met de servo, dan gaan de stuurstangen toch naar binnen, en je hebt maar 1 gaatje, en dat is niet langwerpig

Mijn aarzeling voor een zeilarm komt vooral omdat je in een lelievlet vrij weinig ruimte hebt. Je hebt een voor en achterdek, en daartussen plaats ik liever geen electronica als het regent of hij schept, dan is m'n servo naar de maan. Kan je op die servo niet een lege draadspoel plaatsen, dan maak je je eigen winch, of kan de servo niet zover draaien?

Je kan een servo wel ombouwen zodat hij rondjes kan draaien daarvoor
moet je even in dit forum zoeken. Risico daarvan is dat hij niet meer begrenst is dus als je daar een spoeltje op zet met daaraan de schoot
en je bent aan het varen en trekt het zeil aan dan trek je op een gegeven
moment je giek naar beneden en dan blokkeer je je servo!
Dit kan je niet zien van 30m afstand...

Kan je de begrenzing niet gewoon uitrekken, dat hij veel meer toestaat?, maar dat er nog wel een begrenzing op zit? Ik zou dan de aantrekdraaikant van de servo begrenzen, terwijl de loslaatdraaikant niet begrenzd wordt, of kan dit helemaal nie?

Dat is zeker een goed idee! Je moet wel uitkijken dat
je niet teveel gewicht in de punt plaatst. (accu)
Anders zal ie snel duiken (bij een windvlaag verdwijnt de punt in het
water waardoor je boot heel veel weerstand heeft)
Dus zou ik eerder accu in achterluchtkast en servo's, ontvanger in de
voorluchtkast. Ik zal nog even nadenken wat je het beste kan doen
met winch of arm...

kan je eigenlijk 2 "halve"(kleinere) accu's gebruiken ter vervanging van 1 hele, want dan zou ik ook 1 kleine accu in de voorluchtkast kunnen plaatsen, en 1 kleine tussen de zwaardkast en het roer, maar dat moet ik allemaal nog uitproberen hoe de verdeling van het gewicht het beste gaat. (maar het is ook een beetje omslachtig om je stuurservo voorin de boot te zetten, dan moeten je stuurstangen door je hele boot lopen!)

IK kwam bij jouw roerbediening nog iets raars tegen. Hierbij een schematische opstelling van jouw roer (zo wil ik het ook doen) maar als je je roer draait met de servo, dan gaan de stuurstangen toch naar binnen, en je hebt maar 1 gaatje, en dat is niet langwerpig

Heel scherp gezien;)
Klopt helemaal wat je zegt. en daarom gebruik ik daarvoor verenstaal:D
Werkt prima! Je kan ook gewoon een touwtje hiervoor nemen maar
met de kans dat die in de knoop raakt; Bovendien is een touwtje vrij rekbaar...

Ludo

kan je eigenlijk 2 "halve"(kleinere) accu's gebruiken ter vervanging van 1 hele, want dan zou ik ook 1 kleine accu in de voorluchtkast kunnen plaatsen, en 1 kleine tussen de zwaardkast en het roer, maar dat moet ik allemaal nog uitproberen hoe de verdeling van het gewicht het beste gaat. (maar het is ook een beetje omslachtig om je stuurservo voorin de boot te zetten, dan moeten je stuurstangen door je hele boot lopen!)

Yep, dat kan!
Dan moet je de twee accu's in serie zetten...

Plaatje volgt

Ludo

Ik denk dat het nog praktischer is om mijn gehele boot dicht te maken, dan heb je veel minder problemen met ruimte, ik denk dat ik hem dan iets meer op de jouwe laat lijken. Misschien moet ik dan wel nog een xtra plaat triplex bestellen, maar dat moet ik nog maar even uitmeten.

Als je het zo maakt zoals jij het hebt getekend, krijg je dan geen problemen met gijpen? want je trekt dan je hele fok strak (of heb je hier helemaal geen problemen mee)

PS: Ik denk dat het beter is om de ontvanger op jouw plaatje vlak boven de accu te plaatsen, de accu weert electromagnetische straling af en dan kan je je antenne in de mast doen, heb je meer bereik :-)

Back