Eerste zeilboot, welke servo's/zeilwinch, ontvanger, zender?

Oja, je kan ook gewoon de electronica bij conrad bestellen, geen verzendkosten mits je boven de €20 euries besteld (gaat wel lukken) en je via 'Ideal' betaald!
Binnen 2 werkdagen thuisbezorgd!

Ludo

Heb je het al uitgeprobeerd, met je zender?

Zo ja, zijn hier problemen mee, want dit is toch qua prijs een hele goede zender, de rest zit allemaal 50+ terwijl deze maar 40 is.

Ik denk dat ik deze ook doe.

Moet je je schoten aan het casco vastmaken, door je zeilarm, en dan naar de zeilen, of is het beter om ze rechtstreeks van de zeilarm naar de zeilen te leiden, bij de 1e heb je een soort van katrol, minder kracht nodig, maar wel meer uitslag vd servo. En bij de 2e meer kracht nodig maar minder uitslag.

Wat is belangrijker? Kracht of uitslag?

Doet het allemaal!

Ik zou als ik jou was voor de 3 kanaals gaan.
Want de 2 kanaals is even duur maar daar zitten wel servo's bij maar aangezien je niks aan die servo's hebt omdat de één te slap en de andere sterk (TE SLAP VOOR DE ZEILEN, ONNODIG STERK VOOR HET ROER) Met het 3e kanaal kan je iets leuks als verlichting doen! Als je echt verder wil met deze hobby kan je beter in een Multiplex MX-12 investeren van €150.

Ludo

Uitslag is belangrijker. Vooral ! bij die servo die jij wilt nemen (die ik ook heb) want die is toch veels te sterk!

Ludo

Dat grote meer durf ik denk ik niet, moet je 500/1000 m lopen om hem op te halen!,
Maar aan de andere kant van hoofddorp is nog een groot meer, met een klein meertje ernaast, iets dichterbij, ik denk dat ik daar dan ga zeilen.

Maar een goed idee van die "zelfgemaakte' accu!!!! als een batterij oud begint te worden, kan je hem gewoon vervangen ipv een hele nieuwe accu te kopen!

Wordt trouwens wel een héle grote boot. Als een hokjes 10cm is en ik tel ongeveer 60 hokjes dat wordt dan 10 keer 60 =600cm. Noem jij dat een model?:eek:

Haha, maar ik snap wat je bedoelt;)

Ja, ik maak hem helemaal dicht, (misschien in een volgend model, als ik meer rc ervaring heb, laat ik hem open, maar nu nog niet).

Foutje!!! :newbie:, (kan gebeuren toch) Voor de duidelijkheid

HIJ WORDT ONGEVEER 60 CM LANG, GEEN 600 (da's een echte)(het is een 1:10 model)

Zo ZOU je het kunnen doen...
Het rood is 3mm triplex, de rest 1mm:

lelievletbovenaanzichtpm0.jpg

2 accu's meer vaartijd.

Ooit gehoord van de eerste 2 uur vrij???

Je kan ook op het derde kanaal een schakelaar aansluiten, kan je varend de accu verwisselen :lol:

Die tweede accu is nergens voor nodig. Jij krijgt straks ongeveer het stroom verbruik van een Micromagic. Met 4 AA batterijen van 2200 Mah kan je makkelijk een hele dag varen. Dus tweede accu lijkt mij enkel nutteloos dood gewicht toe voegen. In plaats van je gehele boot dicht maken zou je ook een radio box kunnen maken zoals bij de houten optimist Optimist-model, schaal 1:5 kan je zienhoe dat werkt. en er uit ziet. Plaats je de servo's dwars dan heb je een smalle box naast b.v je zwaardkast.

veel succes groet FKZ

Vermits het een zeilboot is heb je dus geen accu's nodig voor de aandrijving - enkel voor de servo's... (aandrijving = wind)

Een klein rekensommetje: een "gewone standaard" servo verbruikt 150mA in beweging (slechts 8mA als hij stil staat) en een stevige zeil-servo (met zo'n lange arm) ongeveer 250mA in beweging

Dus gesteld dat je je servo continue beweegt (wat in de praktijk niet is) dan verbruiken je 2 servo in totaal 400mA.

Rekenen we nog het verbruik van de ontvanger erbij, en het feit dat een servo onder belasting wat meer verbruikt, komen we misschien aan een 600 à 700mA

Met een standaard accu-pack van 2400mA geeft dat dus al ongeveer 4u vaartijd (er van uitgaande dat je servo's continue bewegen!)

In de praktijk zal het zelfs langer meegaan, en er zijn uiteraard ook accupack van 3000mA, 3700mA, 4200mA, en zelf hoger denk ik. Dus met 1 enkele accupack ga je gewoon een hele namiddag kunnen varen...

Dus waarom ingewikkelde systemen met extra accu's, schakelaars.... geeft gewoon extra risico's op slechte contacten, faling....
En het extra gewicht van een 2° accupack heb je trouwens liever in je kiel zitten dan in je romp zelf....

2 accu's meer vaartijd.

Back