Het is weer EeZeBilt tijd!
Ik ben al lang geleden (begin Mei, tijdens onze huwelijksreis al...) aan deze boot begonnen maar had er nog geen verslag van gemaakt - en daar werd ik laatst vriendelijk doch dringend aan herinnerd (de reden komt later in het verslag nog wel langs), dus hierbij de aftrap van dit bouwverslag!
Trouwe bezoekers van het forum zullen zich waarschijnlijk wel herinneren dat ik al eerder EeZeBilt bootjes heb gebouwd, te beginnen met een (aangepaste) Otter sleepbootje en een (as designed) Tamar reddingsbootje en later achtereenvolgens een Beaver sleepboot (opgebouwd als AHTS) en de Sea Princess. Het ene bootje was wat meer succesvol dan de andere - zo is mijn reddingsbootje een keer gered omdat hij niet zo goed tegen de golven kan (schaam...) en heb ik mijn Beaver bij de laatste WSD onder water laten lopen doordat ik het slangetje van de waterspuit vergeten was aan te sluiten - maar over het algemeen zijn het leuke modelletjes die relatief eenvoudig op te bouwen zijn en best goed presteren op het water. Over het algemeen kan je dus wel stellen dat ik een zwak heb voor de ontwerpen ;-)
Omdat mijn Tamar bootje toch altijd best wel bekijks trekt maar zo slecht tegen golfjes kan, heb ik na de laatste WSD besloten dat het maar eens klaar moest zijn. Er moest een betere versie komen! Groter, met twee schroeven net als het 1:1 origineel, en vooral: flink waterbestendig en met een achteruit. Kortweg gezegd dus, een volwassener versie van mijn "kleintje". De bouwwijze zou vast blijven houden aan de "EeZeBilt" principes.
Enfin, dan beginnen we dus met de basisplaat, die bij EeZeBilts altijd op de kim ligt:
Vervolgens lijmen we daar de eerste dwarsspanten op:
Dan de langsspanten - twee vanaf achter tot aan het eerste spant, en een centrale langsspant in de neus. De twee spanten van achteren worden eerst alleen achter vast gelijmd omdat deze uiteindelijk samen met de kielbalk de vorm in de basisplaat moeten drukken:
De kielbalk is dus ook het volgende wat we plaatsen nadat ook het voorste stuk van de langsspanten gelijmd is. Dit onderdeel is overigens ook één van de eerste aanpassingen aan de originele EeZeBilt plannen, aangezien deze in het origineel uit twee delen bestaat om een sleuf open te laten voor de schroefas. Ik ga hem echter opbouwen als dubbelschroever, dus de kielbalk kan uit één stuk:
Dan draaien we de boel weer om, tijd om nog wat extra spantjes te plaatsen (volgens plan) en het achterdek kan er ook al op:
Dit zijn de schroeven die ik ga gebruiken, uit een NQD jetski gesloopt (die op zijn beurt een setje jets als aandrijving heeft gekregen):
Er zijn ook spantjes nodig tegen de kielbalk aan, dit is ook hard nodig doordat de plannen op 200% zijn afgedrukt en de ruimte tussen de spanten dus wat groter dan handig is. Ook zijn de eerste openingen voor de schroefassen en voor de motorsteunen al gesneden:
Proefpassing van de schroefas, om te kijken hoe we uitkomen en hoe de roeren en de koelkanalen moeten komen:
En uiteraard ook de binnenkant, zelfgemaakte vaste koppeling en gekoeld motorspant. De outrunner zit er achter maar is niet zo best zichtbaar:
Voor zover deze eerste post, komende tijd zal het in redelijk rap tempo worden geupdate tot we weer bij zijn met het verslag.
Ik ben al lang geleden (begin Mei, tijdens onze huwelijksreis al...) aan deze boot begonnen maar had er nog geen verslag van gemaakt - en daar werd ik laatst vriendelijk doch dringend aan herinnerd (de reden komt later in het verslag nog wel langs), dus hierbij de aftrap van dit bouwverslag!
Trouwe bezoekers van het forum zullen zich waarschijnlijk wel herinneren dat ik al eerder EeZeBilt bootjes heb gebouwd, te beginnen met een (aangepaste) Otter sleepbootje en een (as designed) Tamar reddingsbootje en later achtereenvolgens een Beaver sleepboot (opgebouwd als AHTS) en de Sea Princess. Het ene bootje was wat meer succesvol dan de andere - zo is mijn reddingsbootje een keer gered omdat hij niet zo goed tegen de golven kan (schaam...) en heb ik mijn Beaver bij de laatste WSD onder water laten lopen doordat ik het slangetje van de waterspuit vergeten was aan te sluiten - maar over het algemeen zijn het leuke modelletjes die relatief eenvoudig op te bouwen zijn en best goed presteren op het water. Over het algemeen kan je dus wel stellen dat ik een zwak heb voor de ontwerpen ;-)
Omdat mijn Tamar bootje toch altijd best wel bekijks trekt maar zo slecht tegen golfjes kan, heb ik na de laatste WSD besloten dat het maar eens klaar moest zijn. Er moest een betere versie komen! Groter, met twee schroeven net als het 1:1 origineel, en vooral: flink waterbestendig en met een achteruit. Kortweg gezegd dus, een volwassener versie van mijn "kleintje". De bouwwijze zou vast blijven houden aan de "EeZeBilt" principes.
Enfin, dan beginnen we dus met de basisplaat, die bij EeZeBilts altijd op de kim ligt:
Vervolgens lijmen we daar de eerste dwarsspanten op:
Dan de langsspanten - twee vanaf achter tot aan het eerste spant, en een centrale langsspant in de neus. De twee spanten van achteren worden eerst alleen achter vast gelijmd omdat deze uiteindelijk samen met de kielbalk de vorm in de basisplaat moeten drukken:
De kielbalk is dus ook het volgende wat we plaatsen nadat ook het voorste stuk van de langsspanten gelijmd is. Dit onderdeel is overigens ook één van de eerste aanpassingen aan de originele EeZeBilt plannen, aangezien deze in het origineel uit twee delen bestaat om een sleuf open te laten voor de schroefas. Ik ga hem echter opbouwen als dubbelschroever, dus de kielbalk kan uit één stuk:
Dan draaien we de boel weer om, tijd om nog wat extra spantjes te plaatsen (volgens plan) en het achterdek kan er ook al op:
Dit zijn de schroeven die ik ga gebruiken, uit een NQD jetski gesloopt (die op zijn beurt een setje jets als aandrijving heeft gekregen):
Er zijn ook spantjes nodig tegen de kielbalk aan, dit is ook hard nodig doordat de plannen op 200% zijn afgedrukt en de ruimte tussen de spanten dus wat groter dan handig is. Ook zijn de eerste openingen voor de schroefassen en voor de motorsteunen al gesneden:
Proefpassing van de schroefas, om te kijken hoe we uitkomen en hoe de roeren en de koelkanalen moeten komen:
En uiteraard ook de binnenkant, zelfgemaakte vaste koppeling en gekoeld motorspant. De outrunner zit er achter maar is niet zo best zichtbaar:
Voor zover deze eerste post, komende tijd zal het in redelijk rap tempo worden geupdate tot we weer bij zijn met het verslag.
Laatst bewerkt: