EF extra 88": To electrify or not

heb een een geluid die ik niet ken
timing stond op 24 graden, heb het naar 20 graden
gezet zonder verandering, alleen de 0 tot 100% tijd
omhaag halt dat weg.
Robinio heeft exact hetzelfde geluidje, nog geen problemen van ondervonden.

Plaats het even als je het antwoord weet, ben wel benieuwd wat het nu is.

Bijgeluid is vaak toch een timing probleem. Je kan het goed zien bij de cc regelaren met verschillende software. Ik kreeg het maar met 1 versie goed.

Hoeveel toeren heb je met de 23/10 menz? Ik zit op 6300 met een mezslik 24x10 en dat meet net boven de 12kg trekkracht.

Als het een timing probleem is dan zou ik verwachten dat je het door de timing te veranderen weg kan halen, dit is niet het geval, 0-100 tijd, of kleinere prop, of lagere spanning doen het wel.

Ja maar icm met de software. Met de huidige software in mijn regelaar gaat het goed bij hoge timing. Met andere software krijg ik het niet goed. Met lagere krijg ik het ook met de huidige timing maar dan klinkt het anders.

Ben net van vakantie terug, en heb niet gevlogen, maar wildwater gevaren. Heb een aantal Xoar props in bestelling staan, en ga het daar mee proberen ( 23x10 en 24x10 ) en voor de kleine extra 15x10

Ik ben toch een beetje huiverig om met deze menz, er zo mee te vliegen , hij lijkt er helemaal geen last van te hebben, maar iets moet die herie maken en dat betekent volgens mij dat er iets in de motor beweegd ( spoel of zo ) ( op RCgroups zeggen ze dat het een soort resonatie is).

De 23/10 menz zou geen probleem moeten zijn voor deze motor, kom op max 110 Ampere, dat zou hij 20 sec vol moeten kunnen houden, en het is alleen tussen 30 en 40 % gas nergens anders. Ik vermoed niet dat het timing is, want als ik de regelaar uitlees verteld hij dat hij de sync niet verloren is.

Toerental met de de 23/10 was volgens mij tussen 6100 en 6200
De Xoar's zullen groter moeten als de Menz als ik de vergelijkingen op internet zie, maar als ik het goed begrijp zijn ze wel iets efficenter.

Bart,

Laatst bewerkt:
Nou kreeg ik 2 dagen geleden de Xoar propellors binnen, hadden ze ( [FONT=Tahoma, Arial, Sans-Serif]www.e-flight.co.uk )[/FONT] de boel zo slecht verpakt dat drie van de 4 proppellors behoorlijk beschadigd zijn. Dus moet de eerste vlucht nog een tijdje wachten. Daarbij reageren die dodo's ook geen eens op een klacht via email.

Ga ze nu maar in amerika bestellen, Ze kunnen in die zelfde tijd, als die engelse, die propellors de wereld overlaten vliegen en bij mij thuis bezorgen.
Heb ook al de creditcard bedrijf ingeschakeld, zien of ik daar mijn geld terug kan krijgen.

Bart,

Uiteindelijk toch 3 nieuwe propellors gekregen, Probleem was dat de eerste mail niet aangekomen was. Maar kreeg ook een mail dat ze houte props niet meer naar het buitenland sturen.

Heb gisteren toch maar even de maiden gedaan. niet lang, maar vliegt strak, alleen een tikje up trim.

broer.jpg

Heb een aantal seconden vol gas gevlogen, en later op de grond de temperatuur uitgelezen van de regelaar, max temperatuur was niet hoger dan 55 graden. Ik vond trouwens dat het langzaam vliegt voor zo'n grote kist.

Maar zit nog steeds met het motor probleem. Heb gisteren ook even een test opstelling gemaakt om de motor om te draaien dit leverde geen oplossing.

Heb nu maar een mail naar W&W gestuurd kijken wat zij kunnen beteken.
Heb ook nog een probleempje met 1 van mijn Lipo's, maar daar over later meer.

Bart,

Laatst bewerkt:
Hoi
goed te horen dat ie gevogen heeft. Met welke setup heb je nu gevlogen?

prop?
cellen?
/AXI-5345/14

Vlieggewicht.

Hoe heb je de timing van je regelaar staan? en de 'speed' ?

Groet
Winfried

dit was met
10S 5000 mAh G3
Xoar 23x10
AXI-5345/14
105 A max

De timing was 23 graden
De acceleratie was 0.5 sec, deze insteling heb ik dus laatst van 1.3sec naar 0.5 sec
gezet en er veranderde niks aan het probleem, het bleef dus precies het zelfde, Even lang,
op de zelfde gas stand ??????

Kan dus nog wel naar 24x10 Xoar, heb ik ook liggen.
Maar eerst moet het motor probleem opgelost worden.
Ik denk echt dat er een spoel of lamellen resoneren.

Bart,

Heb je al eens met een lagere timing geprobeerd?

Ik vlieg mijn velox op 10S met een 22x12 op 5 graden timing en die sleurt de Velox goed in de rondte.

Mijn ervaring is dat met grote props en veel timing er inderdaad bijgeluiden kunnen ontstaan. Is het een nieuwe motor? Want een andere oorzaak kunnen de lagers zijn. Maar dan moet je b.v. met een prop hard de grond hebben geraakt.

Groet
Winfried

Ik vond trouwens dat het langzaam vliegt voor zo'n grote kist.

Ja, dat kan wel kloppen. Toen ik steeds groter ging viel dat mij ook al op:) Een 3.2 meter Extra van 20kg en dik overpowered heeft met volgas ook maar weinig snelheid, zal wel door de weerstand komen:D

Motor heeft nog niks geleden want, hij heeft dus zondag voor het eerst gevlogen, ben wel eens heel ver terug gegaan met de timing, en dat hielp wel. Maar Axi zegt zelf dat het 23-24 graden moet zijn. Ik had ookk het gevoel dat ik veel vermogen verloor, ga nu eens meten, want gevoel zegt niks :-)

Bart,

Vind maar niks op deze manier veel te gevaarlijk
maar heb toch twee meting gedaan

24 graden max rpm 6370 ( met probleem )
5 graden max rpm 6330 ( met probleem )

Probleem gaat niet weg maar het verbaast me dat het maar zo weinig scheelt.

Wat voor een acceleratie gebruik jij (Winfried)

van dicht bij lijkt het dat de motor happerd, heb alleen het gevoel dat het niet bij het accelereren is maar bij het decelereren. Maar als ik de regelaar uitlees heeft hij allemaal n'tjes bij de errors
-Spanning
-Temperatuur
-Stroom
-Commutation ( dit is volgensmij timung errors ? )
allemaal none

Wie kan mij uitleggen wat commutation is, want in de manual staat dat je dan de timing moet verhogen.

http://www.hacker-motor.com/images/JETIBOX-Manualenglish.pdf

Bart,​

Nou weinig vordering op het gebied van support van W&W, stil zwijgen is wat ze doen ( heb nu de vraag, maar naar AXI zelf gestuurd ), had meer van ze verwacht. Hyperion laat ook langer op zich wachten dan belooft, maar er is hoop voor de motor setup + prop.

Ik had namelijk wat spanning meting, met een scoop, op de regelaar ingang gedaan. En daar vond ik een vrij grote fluctuatie, verwacht je ook eigenlijk wel, maar ik dacht laat ik eens 1000uF extra aan de ingang zetten om dit op te vangen, en tot mijn verbazing was het probleem bijna helemaal weg met de 23x10 Xoar. Met de 24x10 xoar was het weer helemaal terug, maar er is dus hoop.

Ik heb dus nu het idee om dan toch maar een behoolijke elco batterij vlak bij de regelaar te zetten om die stroom pieken op te vangen. Ik had dus zo'n 5000uF of 10000uF, of misschien wel meer, in gedachte. Kan ik dit zomaar doen. Het weegt amper iets en het lijkt mijn probeem aardig op te lossen.

Bart

Nou probleem met G3 accu is in iedere geval opgelost, krijg een nieuwe. Kan alleen even duren, want er is geen voorraad :-(

Bart,

Ja, dat kan wel kloppen. Toen ik steeds groter ging viel dat mij ook al op:) Een 3.2 meter Extra van 20kg en dik overpowered heeft met volgas ook maar weinig snelheid, zal wel door de weerstand komen:D

Dat lijkt meestal niet snel, tot je er met een 1.6m span kist naast vliegt :-)

Back