EF extra 88": To electrify or not

Gewoon klitteband kan niet? Ik heb een triplex plank gemaakt waar de accu's op liggen en klittenband zit daaromheen. Kap klikt los, klittband los en los accu's :)
Ik heb er een paar problemen mee, Hem echt op exact dezelfde positie krijgen elke keer kan niet, het is toch over 1kg gewicht. Dan zou je hem al aan 1 kant ergens tegen aan moeten leggen. Klittenband laat los, heel wat methode geprobeerd en heel wat verschillende soorten klittenband met heel wat verschillende soorten lijm, maar een redelijk lange tijd, en heel vaak los en vast doen gaat het toch los. En je moet er bij kunnen komen, zoals het er nu naar uit ziet gaat dat niet lukken bij mij. De accu zit te ver naar voren.

1 boutje, een vleugel bout of moer m6 nylon gaat het denk ik worden. Voorin iets dat ergens in schuift, wat en waar zie ik wel tijdens de bouw.

Je moet het maken zoals je zelf wilt natuurlijk, maar je redenatie is niet helemaal juist.

Ik heb in m'n wind op de bodem van het batterijvak een strip zelfklevend schuim geplakt en zet de lipo vast met 3 klittenband-strookjes van Graupner. Dat klittenband laat NIET los. Wat je NIET moet hebben, is zelfklevend klittenband, dat is bukspul. Ik heb van die, zeg maar, tie wraps van klittenband.

Ik leg de accu ergens tegenaan, maar als het hard waait haal ik 'm een stukje naar voren. Als je streepjes zet waar de accu moet liggen, kun je dat exact neerleggen, keer op keer.

Ondanks dat er aan mijn accu's zelf helemaal geen klittenband zit, liggen ze moervast. Als je het klittenband aantrekt, trek je 'm in het schuim en ligt ie vast.

Hoe dan ook, zo'n plankje heeft wel voordelen, in jouw situatie waarschijnlijk wel de beste keuze.

Ik zweer ook bij een plankje, ik gebruik 3 M6 breekbouten, ligt echt muurvast. Het maakt ook in principe niet echt uit hoe je het doet, maar met een plankje en bouten weet je toch wel bijna 100% zeker dat de accu nooit zal uitstappen....

Bij mij zitten de accu toch ook vast met normale klittenband. Heel de onderkant van de accu zit klitten band met epoxy lijm vast. gaat bij de Hyperions niet meer los( even opruwen ). En de twee bandjes zitten over de volle breedte met klittebad vast. Zit echt heel vast.

accupack.jpg

Die dingen van grapner waren bij mij na 50 keer helemaal op.
Ik heb nu tweezijdig klittenband, wordt gebruikt bij elctrotechnische montages, om kabels vast te zetten. Het heeft dus aan de een kant de haakje en aan de anderekant de draadjes. Zit nu in mijn 58" werkt aak perfect.

Bart,

Ik heb van die, zeg maar, tie wraps van klittenband
Ja, idd, daar heb ik er nu ook een paar van besteld, voor de angel oa, dat werkt goed. Je moet 'iets' eronder hebben. Schuim zat in mijn funtana, dat gaat idd ook, waarom ik het niet in mijn angel heb... zal ik gaan aanpassen zodra de klitteband bandjes er zijn.

Maar voor dit formaat, en met de beperkte ruimt (pff, zoon kist en dan nog...:? ) lijkt mij een boutje de beste optie. En met tape op het plankje vast, en ook iets schuim eronder.

Ik had eerst onderstaande constructie maar de accu's wouden nog achteruit. Niet zo goed voor de vliegeigenschappen ;) Zit nu ook een stukje klitteband achterlangs ;)

Er zit een 2.5mm triplex plaat op die achter vast zit geschroefd op een spant en zit voor met een alu hoek profiel tegen het voorste schot.

dsc04670.preview.jpg

heb de kap aangepast met twee magneet borgingen.

heb de magneetjes van GEOMAG gebruikt, zijn wel klein maar werken volgens mij perfect , heb aan beide zijden er twee gebruikt.

in de zijwand, en de kap, heb ik een aluminium busje geplaatst om het scheef trekken van de bout te voorkomen.

de magneetje zitten dus achter dit gat in de balsa

Heb er nu nog een M4 boutje in zitten, zit nog te twijfelen of ik ze moet vervangen door een staafje van 4 mm

Bart,

Vandaag weer een paar keer gevlogen , heb last van ijzerig klinkent
resonantie geluid, ja ik weet het het houdt niet op. Het is abbsoluut
niet het zelfde probleem als eerder in deze draad beschreven. Dit
treed voornamelijk op in 1/3 tot 2/3 toerental gebied. het
blijft ook trillen als je het toerental vast houd, bij hoveren, recht
vliegen geen probleem, maar bij meskant, een extreme snap rol naar
hover, ratelt het behoorlijk.

Nu om het nog sappiger te maken, kreeg ik mijn afgedraaide prop
adaptor en heb hem direct gemonteerd waar door er een extreem
stijve constructie onstond. En het werd alleen maar erger.

p8090033.jpg

p8090034.jpg

Ik had zo iets van dit moet aan de prop/spinner balance liggen. Heb
dus nu thuis de prop met een schuurblok met draaiende motor even
bekeken of de lengte gelijk was. En heb hem weer op de balancer
gelegd, en alles was perfect. Toen alleen de spinner op de motor
gezet en draaien maar, geen enkel probleem.

filmpje :

Mijn ideen zijn weer op ????
Iemand adviseerde mij om de motor op rubbers te zetten. ???

Bart,

Ik had het ook in meskant heel erg. Na een stijvere betere motor mount en de motor andersom monteren was het compleet weg (zoals ji jnu hebt......). Ik dacht aan te hoge belasing op de lagers en resonantie in de ophanging.

Bart,

vanavond met Roy over je extra lager gehad en hij zei: een extra lager achter de motor kan alleen als dit 100% uitgelijnd is. dwz eerst de as op de motor in de draaibank monteren en richten. daarna de lager plus steun in lijn zetten en het lager vastzetten in de steun. verder was hij van mening dat de hacker steun veel te weinig torsiestijf is om een lager in lijn te houden met de as van de motor..
hij meende zelfs dat in een dergelijke opbouw een extra lager meer tegenwerkt dan mee...

Groeten,jan

ps. wellicht een keer met hem afspreken?

Volgens mij heb je een timing probleempje, speel eens met de timing setup van de regelaar.

Clubgenoot had hetzelfde en na het veranderen van de timing liep de motor perfect. Ik weet helaas niet meer uit mijn blote kop of de timing nu op hoog staat of laag. Ik zal morgen avond op de clubavond eens navragen.

Verkeerde lager belasting maakt inderdaad een flink geluid. Ik merkte het ook vooral in meskant, dan is de belasting toch anders blijkbaar.

Lijkt me geen timing als het bij normale vlucht er niet is.....

Ten eerste moet je ophouden je motor onbelast zo te laten draaien, dat is niet goed voor 'm..

Meskant is inderdaad een lastige belasting, evenals bij snaprolls etc, dat heeft ook met de flexibiliteit van je prop te maken. Ik vlieg met een Hacker A50-16L die ook een extra lager aan de achterkant heeft en ik krijg ook zo'n resonantie.

Dit is volgens mij vrij normaal, je hebt een toerental waarbij je prop je motor iets scheef wil trekken en door de heel rigide bevestiging krijg je zo de resonanties in je hele kist. Zonder achterlager zou dat niet gebeuren.

Wat kan helpen is je prop vervangen door een stijvere prop.

Timing ik denk het niet klink anders en ik verlies geen vermogen, kan
gewoon volgas geven als hij herie maakt en reageerd direct.

Als het lager niet in 1 een lijn zat met de rest van de motor, gaat dat altijd
fout, en trilt hij altijd. afdraaien op de as kan niet want aan die kant van de
motor zit geen as, daarvoor heeft AXI een fit systeem.
Hier op het plaatje, links motor, en dan de rechtse verhoging.
Modelmotors s.r.o.

Stuggere prop, dan moet ik afstand nemen van mijn Xoar :-( , Ik zou een
23x10 menz kunnen proberen, maar die is meteen een stuk zwaarder.
Ik had eigenlijk het idee dat hij slapper moest worden, ik heb het gevoel
dat als ik een klapprop er op zet, dat het dan weg is. Heb alleen nog geen
23x10 klap prop gevonden.

> Ten eerste moet je ophouden je motor onbelast zo te laten draaien, dat is
> niet goed voor 'm..

Wat is de reden dat de motor dat niet leuk vind, ik heb altijd begrepen dat
dit bij 3 fase motoren geen enklel probleem is omdat hij toch niet ver
boven zijn Kv waarder gaat komen.

> hij meende zelfs dat in een dergelijke opbouw een extra lager meer
> tegenwerkt dan mee...
Dat begin ik nu ook te geloven.

> torsiestijf is om een lager in lijn te houden met de as van de motor..
niet torsie, maar zijwaars is hij niet stug en heeft het lager de motor
ophanging stugger gemaakt, dat betekend dat het lager die krachten
op moet vangen. En dit kan wel eens het probleem zijn.

Daarom, toch nog een stapje stugger, wil het gewoon weten :-)
t2555226242thumbhackerr.jpg

Als dit het nog erger maakt, ga ik gewoon zonder extra lager vliegen, toen
was het maar af en toe.

Bart,

Laatst bewerkt:
Het ligt naar mijn ervaring niet aan de prop (als hij goed is gebalanceerd)

Het is de metalen konstruktie die niet geschikt is voor zulke aandrijvingen .
Als je een meetklokje tegen de motoras zou houden en dan van de zij tegen de ophanging zou drukken (model vastgezet) zal je zien dat je met weinig kracht al meerdere honderste uitslag op je meter krijgt.

Door er een lager meer op te zetten word het niet beter om en het lager moet op de as zitten .
De afgedraaide prop opname kan nooit 100% in lijn zitten , dan hat die in gemonteerde toestand moeten worden afgedraait .

Ik heb bij mijne FS-60 ook een extra lager geplaatst , hiervoor heb ik de as om 5mm naar achteren gezet .

Gedaan heb ik het om een resonantie van de motor bij volgas te minderen , het is nu helemaal weg . ;)

Door hem stugger te maken en er " driehoeken " in te bouwen zal het een heel stuk beter worden .

Mvg Johan

klaar, morgen maar weer testen als het weer het toe laat :-)

is nu echt geen beweging meer in te krijg

p8100042.jpg

Bart,

net weer gevlogen, met de extra verstevegingen, kort maar krachtig, om te janken.

Met extra lager: net zo erg als zonder versteveging
Zonder extra lager : erger als zonder versteveging
timing van 23 naar 15 graden : maakt niks uit

Op de grond vliegtuig in meskant houden en vermogen op voeren en op en
neer bewegen ( meskant beweging snel ). Treed het probleem niet op.

!@#$%^&* of zo iets

Oke, een heel ander probleem de propellor ging er van door op half gas,
was vergeten de prop meenemer goed vast te zetten, heel stom en
gevaarlijk. Vliegt trouwens wel goed, hij kwam ook netjes terug toen de
energie er uit was.

Een vraagje , zou de pull/pull aansturing van het richtings roer een hoop
herrie kunnen maken, in die klankkast, als hij strak wordt aangespannen,
en lekker gaat staan resoneren. heeft geen ondersteuning in het midden,
heb bij de servo de ene draad boven op de servo arm en de andere er onder.

Zoals je ziet ben ik radenloos ?

Bart,

Ha Bart,

zou de motorkap, cockpitkap of die overgangen van de romp naar landingsgestel die resonerende rammel niet kunnen veroorzaken? al eens zonder motorkap gevlogen?

jan

Wat dacht je van de staalkabels op het richtingsroer? Deze kwamen bij mij in resonantie in mesvlucht omdat ze dan mooi gespannen waren. Dit icm met een net iets te zwakke motor ophanging zorgde voor een flinke resonantie. Was ook een soort metaal geluid.

Back